Pamenu, kaip dar mokydamasis gimnazijoje kartą per savaitę iš pat ryto skubėdavau į netoliese esantį kioską tam, kad įsigyčiau „Atgimimą“. Skubėti pradėjau, kai keliskart likau be laikraščio, o pardavėja perspėjo, kad iš viso jos kioską pasiekia vos vienas „Atgimimo“ numeris. Snausti nebuvo kada.

Artėjant naujiems metams, šeimoje užvirdavo debatai, kokį laikraštį prenumeruoti. Kai kas kovojo už „Sekundę“. Sutikdavau, tik dar prašydavau prie viso to pridėti bent šeštadieninį „Lietuvos rytą“ su taip laukiamu priedu „Rytai–Vakarai“.

O tada išaušo interneto era, kai staiga viskas tapo prieinama ne tik kad akimirksniu, bet dar ir nemokamai. Būtent įpratimas, kad žiniasklaida skaitytojui turėtų būti nemokama, šalia visų internetinės žiniasklaidos atneštų privalumų yra, man regis, didžiausias minusas. 

Kas moka už nemokamą žiniasklaidą? 

Nemokamos žiniasklaidos nėra, klausimas tik tas, kas moka. Žiniasklaidai tapus nemokama, žurnalistai tikrai neatsisakė algų ir nenustojo valgyti. Darbo priemonės ar komandiruotės taip pat netapo nemokamos. Tad iškilo klausimas, kaip kompensuoti lėšas, kurių per prenumeratas ar pirkimus nebeatneša skaitytojai? 

Vienas būdas yra reklama, dėl ko dabar internetiniuose dienraščiuose dažnai regime milžiniškas erzinančias reklamas. Be to, reklama, kuri, natūralu, siekia būti kuo dažniau matoma, reikalauja dirbtinai didinti paspaudimus, todėl žiniasklaidoje daug vienkartinio šlamšto, antraštėmis, dirbtinais skandalais, paskalomis medžiojančio paspaudimus.

Kitas būdas yra projektai. Šie dažniausiai finansuojami iš įvairių valstybinių, privačių ir užsienio fondų. Su gerais projektais dirbti visada smagu, tačiau, tariant žargoniškai, per didelis užsiprojektinimas žudo aktualijų žurnalistiką. Kitaip tariant, redakcijos pajėgos yra ribotos ir, kuo daugiau projektų apsiimi, tuo daugiau laiko redakcijos nariai prie jų praleidžia. Natūralu, kad tada lieka mažiau laiko ir jėgų reaguoti į tai, kas vyksta čia ir dabar. 

Nauja „Bernardinai.lt“ pradžia

Tiesa, yra ir trečias kelias – mūsų dabartinis kelias. Jis nereiškia visiško reklamos atsisakymo, o veikiau švaresnę internetinę erdvę tiek estetiškai, tiek ir atrenkant reklamą. „Bernardinai.lt“ buvo ir bus ištikimi savo principams nereklamuoti lažybų, lošimų, alkoholio, tabako ir kitų abejotinos vertės prekių ar paslaugų. Šis trečias kelias nereiškia ir projektų atsisakymo, o tik apsiribojimą prisiimant jų tiek, kad dar liktų kuo daugiau laiko dienos aktualijoms. Šis trečias kelias – tai yra didesnio skaitytojų indėlio į dienraščio gyvavimą sugrąžinimas. 

Ne, kalba čia nesisuka apie mokamą turinį. Vienas dalykų, kuris išskiria krikščionis iš kitų, yra dovanojimo arba aukojimo kultūra. Vienas mano bičiulis kadaise man ištarė tokius žodžius: „Pasakyk, kam aukoji, pasakysiu, kas esi.“ Trumpai tariant, apie mus daugiausia liudija ne tai, ką turime, kokius statuso simbolius esame įgiję, o tai, kaip dosniai ir kam aukojame. Jei kai kas man yra labai svarbu, tai gal kažkaip galiu prisidėti, kad tai klestėtų ir gyvuotų? 

Skaitytojų parama dienraščiui „Bernardinai.lt“ yra labai svarbi ne tik dėl to, kad padeda tvirčiau jaustis materialiai. Ji yra svarbi visų pirma kaip liudijimas, ar esame svarbūs, reikalingi. Esame apskaičiavę, kad, turėdami daugiau nei 200 tūkst. unikalių skaitytojų per mėnesį – vieni aplanko mus dažniau, kiti rečiau – galime iš kiekvieno paprašyti paaukoti po vieną eurą kas mėnesį, ir tai mums leistų gyventi nesukant galvos, o kas gi bus rytoj. 

Nesiruošiame apmokestinti turinio, nenorėdami atimti galimybės skaityti iš tų, kurie paaukoti negali. Be to, manome, kad auka yra prasmingiausia tada, kai savanoriška, laisvai atiduota. 

Vieno euro misija ir „Patreon“

Kad skaitytojams būtų patogiau prisidėti prie mūsų dienraščio gyvavimo, žengiame ir į internetinę platformą „Patreon“. Kiekvieno iš jūsų indėlis yra labai svarbus Lietuvoje puoselėjant krikščionišką, dialogo kultūrą puoselėjančią žiniasklaidą. Kiekvienas gali prisidėti pagal savo išgales. Kiekvienas gali prisidėti paaukodamas ne tik už save, tačiau ir už tuos skaitytojus, kurie šiandien to padaryti neišgali. 

Kažkada startavome su šūkiu: „Be jūsų nebus mūsų“. Šiandien primename šį kvietimą sakydami, kad jūs, brangūs skaitytojai, esate svarbiausi mūsų bendražygiai tiek suteikiama parama, tiek palaikymu, tiek labai svarbia kritika, kuri neleidžia sustoti vietoje, o skatina stengtis nuolat dirbti geriau, būti aktualesniems arba, kaip ragino popiežius Pranciškus, kartu su Bažnyčia tapti ta karo lauko ligonine, kuri nuolat būtų ten, kur žmonėms labiausiai skauda.

Jei norite prisidėti prie „Bernardinai.lt“ „Vieno euro misijos“, spauskite čia.