Deimantas Narkevičius. Dėmės ir įbrėžimai. 2017

Gruodžio 28 d., ketvirtadienį, 11 val. Nacionalinėje dailės galerijoje (Konstitucijos pr. 22, Vilnius) rengiama spaudos konferencija, kurioje bus pristatytos dvi naujos NDG žiemos sezono parodos – „Deimantas Narkevičius. Dėmės ir įbrėžimai“ ir „Oskaras Hansenas. Atvira forma“. Joje dalyvaus menininkas Deimantas Narkevičius, kuratorės Aleksandra Kędziorek ir Lolita Jablonskienė. Parodų atidarymas vyks gruodžio 28 d. 18 val., veiks iki 2018 m. vasario 25 d.

Didžiojoje NDG ekspozicijų salėje pristatomoje vieno žymiausių Lietuvos šiuolaikinių menininkų Deimanto Narkevičiaus parodoje „Dėmės ir įbrėžimai“ bus rodomi 5 autoriaus filmai atminties ir memorializavimo tema. Tarp jų – pirmą kartą parodos formate Lietuvos žiūrovams pristatomi nauji 3D formato filmai: 2016 m. sukurtas, 62-ajame Oberhauzeno trumpametražių filmų festivalyje specialiu žiuri paminėjimu įvertintas „20.07.2015“, dokumentuojantis sovietinių skulptūrų
nukėlimą nuo Žaliojo tilto Vilniuje, ir naujas filmas, kurio objektas – 8 deš. pr. Vilniuje vykęs Andrew Lloydo Webberio roko operos „Jesus Christ Superstar“ pastatymas – ryškus, nors plačiajai publikai mažai žinomas sovietmečio alternatyvios kultūros reiškinys. Naujus stereoskopinius filmus papildo
greta rodomi ankstesni menininko darbai: „Kaimietis“ (2002), „Aplankant Soliarį“ (2007) ir „Nesprogusios bombos poveikis“ (2008). Kūriniuose kritiškai apmąstomos asmeninės ir kolektyvinės atminties bei dabarties frikcijos ir santykio su kolektyvinę atmintį ramstančiais monumentais politizavimas.

Oskaras Hansenas AICA kongrese Vroclave, 1975. Oskaro Hanseno archyvo, Varšuvos dailės akademijos muziejaus nuosavybė

Kita paroda pirmą kartą Lietuvoje pristato žymaus lenkų architekto, eksperimentatoriaus, pedagogo ir atviros formos koncepcijos kūrėjo Oskaro Hanseno (1922–2005) kūrybinį palikimą. Ekspozicijoje bus galima susipažinti su novatoriškomis architekto idėjomis, jų taikymu miestų planavime, gyvenamųjų ir viešųjų pastatų architektūroje ir mokymosi procese. Išskirtinis parodos eksponatas – O. Hanseno projektinis pasiūlymas paminklas-antimonumentas „Kelias“, skirtas Aušvico-Birkenau fašizmo aukų atminimui (1958). Nors paminklas nebuvo realizuotas, tačiau projektas, sukurtas laikantis atviros formos koncepcijos, pateko į pasaulio dailės istoriją, kaip naujoviškas atminties
įprasminimo pavyzdys. O. Hanseno vardas susijęs ir su mūsų istorija: žymus architektas jaunystę praleido tarpukario Vilniuje, čia mokėsi mechanikos Vilniaus technikos mokykloje, vėliau, išvykęs iš Lietuvos, architektūros studijas tęsė Liubline, Paryžiuje ir Londone.