Opera „Saulė ir jūra“. Gabrielės Šegždės nuotr.

Visą savaitę įdomiausius šiuolaikinės operos darbus pristatantis 7-asis NOA festivalis pasiekė finišo tiesiąją. Šį savaitgalį pristatomi du paskutiniai darbai, kuriuos jungia klimato tematika.

Balandžio 21 d., šeštadienį, 15 val. Vilniaus publiką kviečiame į didžiulės tarptautinės sėkmės sulaukusios operos „Geros dienos!“ kūrėjų naujausio darbo „Saulė ir jūra“ videoperžiūrą. Tos pačios dienos vakarą festivalį užbaigs jau sėkmės Krokuvoje sulaukęs, o Lietuvoje pirmą kartą pristatomas Arturo Bumšteino barokinio teatro triukšmų mašinų performansas „Blogi orai“.

Arturo Bumšteino barokinio teatro triukšmų mašinų performansas „Blogi orai“. „FilmLOVE“ nuotr.
Arturo Bumšteino barokinio teatro triukšmų mašinų performansas „Blogi orai“. „FilmLOVE“ nuotr.

Kompozitorė Lina Lapelytė, libretininkė Vaiva Grainytė ir režisierė Rugilė Barzdžiukaitė šiais metais buvo apdovanotos Boriso Dauguviečio auskaru už tęstines šiuolaikinės operos tapatybės paieškas, kurios atsispindi ir jų naujausiame darbe „Saulė ir jūra“. Praėjusiais metais Nacionalinėje dailės galerijoje pristatytas darbas per poilsiautojų prizmę atspindi aktualią klimato kaitos ir vartotojiškumo problematiką.

„Ryškios vasaros šviesos nutviekstas paplūdimys, smėlyje ant spalvotų rankšluosčių guli poilsiautojai. Skirtingos istorijos, transliuojamos dainuojančių kūnų, palaipsniui perauga į globalią mozaiką – visuotinį ekosistemos chorą. Pliažas yra stebimas iš saulės pozicijos, iš viršaus, – tarsi žmonija būtų vabzdžiai. Toks tingių atostogų paveikslas tėra nerūpestingas paviršius: laiko tėkmės ir karščio veikiami kūnai slepia pabaigos nuojautą – žemės ir žmonių laikinumą“, – apie darbą pasakoja kūrėjos.

A. Bumšteino performansas „Blogi orai“ – tai ilgamečių menininko pastangų tyrinėjant Europos barokinių teatrų triukšmo mašinas rezultatas. Svarbiausias performanso elementas – pačios triukšmo mašinos, kadaise buvusios svarbi teatrinės iliuzijos dalis. Kartu su triukšmo mašinų rekonstrukcijos meistru Ernestu Volodzka menininkui pavyko atkurti triukšmo mašinas, imituojančias skirtingus gamtos reiškinius. Performansą kūrė tarptautinė komanda. Pavyzdžiui, tekstą šiam kūriniui parašė ir atlieka su legendiniu Robertu Wilsonu dirbantis menininkas Ivanas Chengas.

Triukšmo mašinomis grojantys menininkai vietoj įprastos partitūros skaito meteorologinius žemėlapius, reflektuojančius vadinamojo mažojo ledynmečio orus. Po premjeros Krokuvoje, legendiniame Tadeušo Kantoro kūrybos dokumentavimo centre „Cricoteka“, kritikai rašė: „Atlikėjai nekuria garso efektų per se. Tai, ką šiame kūrinyje jie daro, yra panašiau į patyrusius džiazo muzikantus, improvizuojančius jiems gerai žinomo standarto tema.“

„O ką galėtume pasakyti apie dainuojantį balsą? Arija skrajoja garsinėje erdvėje ieškodama kūno, į kurį galėtų įsikūnyti“, – intriguoja kūrėjai.

Scena iš operos „Saulė ir jūra“. A. Lauko nuotr.

Operos „Saulė ir jūra“ videoperžiūra – balandžio 21 d. 15 val. Šiuolaikinio meno centro Kino salėje (Vokiečių g. 2).

„Blogų orų“ premjerą Lietuvoje išvysti kviečiame balandžio 21 d. 18 ir 20 val. Lietuvos nacionalinio dramos teatro Mažojoje salėje (Gedimino pr. 4).

Daugiau informacijos www.noa.lt.