Spaudos konferencijos dalyviai. Iš kairės: festivalio „Gaida“ projektų kuratorius Vytautas Jurgutis, kompozitorius Tomas Kutavičius, ansamblio „Synaesthesis“ atstovė Marta Finkelštein, festivalio vadovas Remigijus Merkelys, pianistas Zbignevas Ibelhauptas, kompozitorius Rytis Mažulis. Bernardinai.lt nuotrauka

Šiųmetis šiuolaikinės muzikos festivalis „Gaida“ (spalio 20–lapkričio 10 d.) – vienas didžiausių per visą festivalio istoriją repertuaro prasme – festivalyje nuskambės daugiau kaip šimtas skirtingų žanrų, stilistikų bei estetikų kūrinių. Taip pat jis išskirtinis elektroninės muzikos scenos renginių gausa. Jų „Gaidoje“ bus trys.

Trečiadienį surengtoje festivalio programos pristatymo spaudos konferencijoje „Gaidos“ vadovas Remigijus Merkelys sudėliojo svarbiausius festivalio akcentus ir paskelbė šiais metais į Lietuvą atvykstančius kviestinius svečius: tai viena įtakingiausių šių dienų kompozitorių amerikietė Julia Wolfe, orkestrinės muzikos pažiba suomis Magnusas Lindbergas ir legendinis amerikiečių garso bei vaizdo menininkas Phillas Niblockas. 

Pagrindiniai festivalio akcentai – kūrėjai

Pasak „Gaidos“ vadovo R. Merkelio, po praėjusių metų išties sėkmingo festivalio nebuvo lengva susikaupti ir šiemet pasistengti pranokti save pačius. 

Šimtas inspiracijų kūrybai – tokia 2018-ųjų „Gaidos“ paantraštė. Vis dėlto, kaip spaudos konferencijoje kalbėjo R. Merkelys, festivalis neakcentuos nacionalinių ypatybių, kaip tai būdinga valstybės šimtmečio proga – bus mėginama į kūrėjų, atlikėjų ir įvariausių skonių klausytojų inspiracijas pažvelgti plačiau. 

Šiųmetė „Gaida“ žadama daugiabriaunė. „Bus daug įvairiausių stilistinių krypčių, estetikų, žanrų“, – teigė R. Merkelys.

Į Lietuvą atvykstančią garsiąją JAV avangardo kūrėją Laurie Anderson galima laikyti viena ryškiausių festivalio figūrų, tačiau drauge „Gaida“, jos vadovo tikinimu, kasmet stengiasi edukuoti savo auditoriją. Ir šiemet tokia edukacija susijusi su vieno iš kviestinių svečių – kompozitoriaus M. Lindbergo – kūryba, kuri Lietuvos publikai kol kas nėra labai gerai žinoma.

Aktualiosios muzikos festivalis visuomet pirmiausia buvo dedikuotas kūrėjams, todėl ir šiemet jie yra pagrindiniai festivalio akcentai. 

Pirmoji – 60-metį švenčianti J. Wolfe, garsiosios JAV grupės „Bang on a Can“ viena įkūrėjų greta Michaelo Gordono ir Davido Lango, kuris festivalio kvietimu Lietuvoje viešėjo praėjusiais metais. Nemažai J. Wolfe kūrinių skambės įvairiuose „Gaidos“ koncertuose.

„Ką būtų galima išskirti iš J. Wolfe kūrybos? Paminėčiau jos kūrinį perkusininkui Colinui Currie ir Lietuvos nacionaliniam simfoniniam orkestrui. Šis darbas sukurtas kūno perkusijai, nes C. Currie puikiai įvaldęs savo kūną kaip instrumentą“, – sakė R. Merkelys. 

Festivalio „Gaida“ vadovas Remigijus Merkelys, pianistas Zbignevas Ibelhauptas, kompozitorius Rytis Mažulis. Bernardinai.lt nuotrauka

Ph. Glasso „Double Piano Concerto“ lietuviškoji premjera

Koncerte, be perkusininko C. Currie pasirodymo, skambės pianistų Zbignevo Ibelhaupto ir Rūtos Rikterės atliekamo Philipo Glasso įspūdingojo „Double Piano Concerto“ lietuviškoji premjera. 

Pianistas Z. Ibelhauptas, kalbėdamas apie šį pasaulinės muzikos įžymybės Ph. Glasso 2015 metais sukurtą koncertą dviem fortepijonams, minėjo, kad kompozitorius jį parašė būdamas 78 metų.

„Tai išradingai sukurtas kūrinys su daugybe įvykių, kurių šiaip iš minimalisto nesitikėtum. Tokie kūrėjai dažniausiai mus panardina į vieną būseną ir, jeigu po 15 minučių pakeičia funkciją, tai visi labai apsidžiaugia, – juokavo pianistas. – O čia nenuilstantis kūrinys nuo pat pradžių. Ph. Glassas pats apie jį yra minėjęs: be jokių įžangų atidarome duris ir iškart pakliūvame į diskoteką. Tai nenustygstanti muzika, kupina įvairiausių ir dažnų harmonijos pokyčių. Vienas amerikiečių muzikologas apie šį koncertą yra pasakęs: įsivaizduokite Gershwiną kaip minimalistą. Šioje muzikoje išgirsime ir Lotynų Amerikos, ir džiazo elementų. Įdomu, kad yra ir labai daug nurodymų atlikėjams, o tai retai sutinkama minimalistų partitūrose: pavyzdžiui, dinamikos, crescendo, diminuendo.“ 

Koncerto struktūra, pianisto Z. Ibelhaupto tikinimu – irgi neįprasta: pirmiausia skamba greitoji dalis su lėtėjimo tendencija ir tada – lėtas finalas. „Finalas – absoliučiai meditatyvinė, iškilminga ramybe alsuojanti muzika, keturių natų 8–9 minutes trunkantis motyvas. Kaip sakoma, duok Ph. Glassui šešias natas – koncertą parašys“, – svarstė Z. Ibelhauptas.

Grįžtant prie J. Wolfe kūrybos, skambėsiančios festivalyje, ypatingo dėmesio nusipelno, pasak R. Merkelio, jos monumentalusis „Troškulys“ (Thirst) – dalis didelio ciklo „Vanduo“ (Water), sukurto jau minėtų „Bang on a Can“ kompozitorių. „Troškuliui“ atlikti suvienytos nemažos atlikėjų pajėgos: Klaipėdos kamerinis orkestras, choras „Vilnius“, mušamieji. 

Kolektyvas iš Niujorko „Mantra Percussion“, prieš keletą metų lietuvių auditoriją ir visą pasaulį sužavėjęs užburiančio garso M. Gordono kūriniu „Timber“, atliekamu grojant medžio pliauskomis, šiemet „Gaidoje“ pristatys specialiai šiam ansambliui sukurtą J. Wolfe kūrinį „Dark Full Ride“.

„Synaesthesio“ mąstymo temperatūros kontrastai

Festivalio „Gaida“ globojamas ir publikos liaupsių pelnęs lietuvių šiuolaikinės muzikos ansamblis „Synaesthesis“, kaip ir praėjusiais metais, vėlgi atliks kontrastingas dvi programas, kurių viena skirta europiečių kūrybai ir pavadinta „In Celsius“, o kita, „In Fahrenheit“ – amerikiečių autorių muzikai. 

Spaudos konferencijoje „Synaesthesio“ atstovė Marta Finkelštein nuotaikingai pokštavo, esą jų kolektyvas „Gaidoje“ jaučiasi kaip saldainių parduotuvėje: „Mums Remigijus Merkelys leidžia išsirinkti skaniausius saldainius.“ 

Pianistė tvirtino, kad šiais metais, kaip ir pernai, klausytojams koncertų pavadinimai taps programų raktu. „Mums patiems jie reiškia ne tiek geografinę vietą, kiek mąstymo sistemą, – svarstė M. Finkelštein. – Pirmojoje, europietiškoje, programoje kreipiame dėmesį į Europos žemyno muzikos įvairumą. Leidžiamės į platesnę kelionę po Europą: tai ir olandų kompozitorius Louis Andriessenas, vokiečių žvaigždė Alexanderis Schubertas, graikų kompozitorius Panayiotis Kokoras bei lietuvis Tomas Kutavičius.“ 

Pirmąją festivalio lietuviškąją premjerą pristatysiantis kompozitorius T. Kutavičius džiaugėsi galimybe kūrinį parašyti būtent „Synaesthesiui“. O naują kūrinį specialiai festivaliui paruošęs Rytis Mažulis pristatė fleitininko Manuelio Zurrios ir analogų neturinčio dešimties Lietuvos fleitų orkestro koncertą, kuriame skambės ir jo premjera. 

Festivalį papuoš talentingi solistai

„Šiais metais festivalyje – nemažai ir iškilių solistų. Be minėto C. Currie, su Lietuvos valstybiniu simfoniniu orkestru pasirodys vienas ryškiausių šių dienų atlikėjų, tikras trimito virtuozas iš Ispanijos Manuelis Blanco. Jis atliks šimtmetį šiemet švenčiančio Berndo Aloiso Zimmermanno koncertą trimitui ir orkestrui“, – sakė „Gaidos“ vadovas R. Merkelys ir pridūrė, kad šiame koncerte nuskambės ir įdomus lietuviškas pjūvis: Eglė Sirvydytė atliks vokalinę partiją su elektronika ir simfoniniu orkestru. 

Lukas Geniušas antrus metus iš eilės „Gaidoje“ pagros koncertą fortepijonui – šįkart jis atliks šiuolaikinio kompozitoriaus Johno Adamso ypatingo meistriškumo reikalaujantį kūrinį. „J. Adamsas garsėja intensyvia orkestrine faktūra, ir pianistui dalyvauti lygioje kovoje su orkestru bus nemenkas iššūkis“, – teigė R. Merkelys. 

Dar viena iškili asmenybė, kuri atvyksta į svečius – videomenininkas, fotografas, kompozitorius Phillas Niblockas. Dviejuose koncertuose skambės jo audiovizualinė kūryba.

Festivalio „Gaida“ projektų kuratorius, kompozitorius Vytautas Jurgutis, kalbėdamas apie Ph. Niblocką, minėjo, kad jo muzikai būdingas minimalizmas ir konstruktyvizmas. „Ph. Niblockas yra pasakojęs, kad jo muzikinei estetikai didelę įtaką yra padariusi viena kelionė: kartą jis važiavo į kalnus, ir vienu metu prieš jį lėtai važiavo du dideli sunkvežimiai. Jų vibracijos, garsai, jų nesutapimai Ph. Niblockui tapo įsivaizdavimu, kokią muziką jis pats norėtų kurti“, – pasakojo V. Jurgutis.

Vokietis trimitininkas Markusas Stockhausenas drauge su italų elektroninės muzikos kūrėju MartuX-M irgi pristatys įdomų elektroninės muzikos projektą. 

Festivalio pabaigoje, anot kompozitoriaus V. Jurgučio, laukia stiprus skaitmeninio garso ir vaizdo estetikų akcentas – garsiausio prancūzų menininko, eksperimentuojančio su gyvu garsu, Kangding Ray su vokiečių atlikėju Byetone'u koncertas ir pagaliau po trejų metų prisikviestos įtakingiausios Vokietijos elektroninės muzikos grupės „Mouse on Mars“ pasirodymas, kurio estetika balansuoja tarp visiško chaoso ir nepriekaištingos tvarkos.