Kadras iš rež. Wojciecho Smarzowskio filmo „Kleras“ („Clergy“, 2018 m., Lenkija).

Kasmet festivalio „Kino pavasaris“ organizatoriai atiduoda pagarbą ilgametei režisūrinei meistrystei sudarydami solidžią kino pasaulyje seniai pripažintų kino kūrėjų programą „Meistrai“. Šiemet joje puikuojasi 23 filmai iš viso pasaulio: dalis režisierių grįžta pas festivalio žiūrovus su naujais filmais, dalis kviečia su jais susipažinti.

Gediminas Kukta, vienas iš programos sudarytojų, įžvelgia, kad šiemet „Kino pavasario“ didieji kino meistrai ne sėdi užsidarę dramblio kaulo bokštuose, bet yra jautrūs mūsų gyvenamajai realybei.

„Meistrai stebi, reaguoja, vertina ir randa iškalbingas metaforas bei tikslią kino kalbą šiuolaikinio žmogaus būsenoms, visuomenės nuotaikoms, praeities įvykiams vaizduoti“, – tikina G. Kukta.

Kadras iš rež. Spike’o Lee filmo „Juodaodis iš Kukluksklano“ („BlacKkKlansman“, 2018 m., JAV).
Kadras iš rež. Vitalijaus Manskio filmo „Putino liudininkai“ („Putin‘s Witnesses“, 2018 m., Latvija, Šveicarija, Čekija).

JAV, Irano ir Rusijos sistemai nepatogūs kino meistrai

Šešiems „Oskarams“ nominuotas, daug diskusijų sukėlęs režisieriaus Spike’o Lee filmas „Juodaodis iš Kukluksklano“ („BlacKkKlansman“) formuluoja aštrų komentarą Donaldo Trumpo valdomai šaliai. Irane namų arešto bausmę atliekantis J. Panahi naujausioje dramoje „Trys veidai“ („Three Faces“), Kanuose įvertintoje už geriausią scenarijų, kritikuoja gimtąjį Iraną ir pasakoja istoriją apie aplinkybių nepaisantį žmogaus laisvės siekį.

Šiemet „Kino pavasarį“ atidarys taip pat namų arešto sąlygomis Rusijoje kalinčio Kirilo Serebrenikovo drama „Vasara“ („Summer“), kupina muzikos ir rezistencinės nostalgijos. O festivalio žiūrovams puikiai pažįstamas Vitalijus Manskis filme „Putino liudininkai“ („Putin‘s Witnesses“) leidžiasi devyniolika metų atgal – į 2000-uosius, kai dar mažai kam žinomas politikas pradėjo siekti prezidento posto.

Kadras iš rež. Kim Longinotto filmo „Medžiojant mafiją“ („Shooting the Mafia“, 2019 m., Airija, JAV).
Kadras iš rež. Nicolas Philibert'o filmo „Kiekviena akimirka“ („Each and Every Moment“, 2018 m., Prancūzija).

Dokumentikos meistrystė

V. Manskio kolega dokumentininkas prancūzas Nicolas Philibertas plačią žmogaus emocijų amplitudę atskleidžia filme „Kiekviena akimirka“ („Each and Every Moment“), siekdamas sunkiai medicinos slaugytojo profesijai grąžinti orumą. Portretų meistrė britė Kim Longinotto dokumentiniame filme „Medžiojant mafiją“ („Shooting the Mafia“) pasakoja apie drąsią sicilietę fotožurnalistę Letizią Battaglią, kuri pradėjo visą gyvenimą truksiančią kovą su mafija pačiu kruviniausiu šiuolaikinės Italijos istorijos laikotarpiu.

Kadras iš rež. Jia Zhang-ke filmo „Balčiausi yra pelenai“ („Ash is The Purest White“, 2018 m., Kinija, Prancūzija, Japonija).
Kadras iš rež. Hirokazu Kore-edos filmo „Vagiliautojai“ („Shoplifters“, 2018 m., Japonija).

Šiuolaikiniai kino filosofai 

Nusikalstamų grupuočių pasaulį vaizduoja ir režisierius Jia Zhang-ke. Vaidybiniame filme „Balčiausi yra pelenai“ („Ash is The Purest White“) jis svarsto, kas nutiko su Kinijos visuomene po kultūrinės revoliucijos ir kapitalizmo bumo. Olivier Assayaso paryžietiškoje komedijoje „Dvilypiai gyvenimai“ („Non-Fiction“) per intelektualius ir šmaikščius pokalbius apmąstomas skaitmeninių technologijų dominavimas. Japonų kino meistras Hirokazu Kore-eda 2018 metais „Auksinę palmės šakelę“ laimėjusioje dramoje „Vagiliautojai“ („Shoplifters“) klausia, kas žmones daro šeima.

Pagal Haruki Murakami apsakymą sukurtas ir kritikų aukščiausiai įvertintas filmas per visą Kanų kino festivalio istoriją – Pietų Korėjos režisieriaus Lee Chang-dongo mistinė drama „Degantis“ („Burning“) – pasakoja apie vaikiną, ieškantį dingusios merginos. O šiuolaikiniu kino filosofu vadinamas turkas Nuri Bilge Ceylanas, 2014 metais su „Žiemos miegu“ laimėjęs „Auksinę palmės šakelę“, į „Meistrų“ programą grįžta su drama „Laukinė kriaušė“ („The Wild Pear Tree“), kurios nepaprasto grožio kadruose telpa metaforos apie gyvenimą ir likimą.

Kadras iš rež. Bruno Dumont filmo „Kenkenas ir ateiviai“ („Coin coin And The Extra-Humans“, 2018 m., Prancūzija).

Eksperimentai su realybe ir fantastika

Iš karto po Berlyno kino festivalio jo konkursinėje programoje pasaulinę premjerą atšventusio kanadiečio Deniso Côté mistinis filmas „Vaiduoklių miestelio antologija“ („Ghost Town Anthology“) taip pat „Kino pavasario“ meistrų gretose. O štai prancūzų režisierius Bruno Dumont’as, kurio filmai ne kartą buvo rodyti festivalyje, šį kartą „Meistruose“ vieši su serialu – „Mažojo Kenkeno“ tęsiniu – „Kenkenas ir ateiviai“ („Coin coin And The Extra-Humans“). Iki ašarų juokingame keturių serijų detektyve režisierius sukuria tikslią šiuolaikinės Europos metaforą.

Kadras iš rež. Beno Riverso filmo „Medžiai bus nukirsti“ („Trees Down Here“, 2018 m., Jungtinė Karalystė).
Kadras iš rež. Apichatpongo Weerasethakulo filmo „Mėlyna“ („Blue“, 2018 m., Prancūzija, Tailandas).

Grįžimas į trumpąjį metrą

Programoje atsidūrė net du festivalyje viešėjusio eksperimentatoriaus Beno Riverso trumpametražiai filmai „Jau, pagaliau!“ („Now, At Last!“) ir „Medžiai bus nukirsti“ („Trees Down Here“), taip pat neseniai Lietuvoje savo kūrybos restrospektyvą pristačiusio garsiausio Tailando režisieriaus Apichatpongo Weerasethakulo trumpojo metro filmas „Mėlyna“ („Blue“).

Programoje „Meistrai“, kurią pristato „Vilniaus pergalė“, taip pat bus galima išvysti meksikiečio Carloso Reygadaso („Mūsų laikas“ / „Our Time“), amerikiečio Harmony Korine’o, („Pajūrio šlaistūnas“ / „The Beach Bum“), italo Paolo Virzì („Magiškos naktys“ / „Magical Nights“), lenkų Wojciecho Smarzowskio („Kleras“ / „Clergy“) ir Krzysztofo Zanussio („Eteris“ / „Ether“), indoneziečio Garino Nugroho („Kūniški prisiminimai“ / „Memories of My Body“) ir kitų garsių režisierių iš viso pasaulio filmus.

Visus programos „Meistrai“ filmus rasite čia.