„AV17“ galerijoje (Aušros vartų g. 17) minimas vienerių metų gimtadienis. Kaip ir per pirmąją parodą, sugrįžtama prie juvelyrikos. Trijų jaunų estų menininkų (Annika Kedelauk, Nils Hint ir Rainer Kaasik-Aaslav) suformuotos grupės OTSE! ekspozicija pasižymi konceptualumu ir negailestinga socialine ir psichoanalitine kritika.     

XX amžiuje atsirado du kultūriniai fenomenai, labai artimai susiję ir atskleidžiantys šiuolaikinės civilizacijos apibūdinančias charakteristikas – modernus menas ir psichoanalizė. Abi sferos susiję su tuo, kas slypi už fasado, kas vyksta po paviršiumi – nesąmoningos paslėptos motyvacijos, simptomai, neurozės ir patologija, emocijos, terapeutinis ir katarsinis išgelbėjimas iš žmogui būdingų psichinių represijų ir suvaržymų. Abu judėjimai maitino vienas kitą, vykstant procesui, kuris tęsiasi ir šiandien, nors dabar ir postmodernizmo kontekste.

Išties, psichoanalizė yra įsišaknijusi mene ir kūrybiniame procese. Tai ypač ryšku jaunųjų menininkų pasirinktame kelyje, traktuojant objektus, pritaikant viską persmelkiančią psichologinę analizę. Psichoanalitinė prieiga estetikoje yra daugiadimensinė ir pajėgi atskleisti vyksmus, kuriuos apibrėžti kitu būdu nėra įmanoma. „Adomas ir Ieva“ yra be Adomo, jis yra pradingęs tarp vandens lelijos žiedlapių, ar tik vizija, Ievos pasąmoninis troškimas. Ieva, susikaupusi šachmatų lentos dykumoje, neša savo vaisių kaip auką, kaip atgailą.

Darbas primena netsuke, japonų mini skulptūrą, ir puikiai papildo diametraliai priešingą Nils Hint pasaulėžiūrą, techniškai besiremiančią kalvyste. „Kardas“ ar įvairūs antkakliai, karūna, padaryti iš įprastų, kasdienių buities įrankių, priartina pastarąjį menininką prie konflikto įprasminimo suteikiant kasdienei buičiai nekasdienių, maginių ar siurrealistinių niuansų. Jeigu menas yra konflikto priežastis, reikėtų panagrinėti patį konfliktą. Jis gali būti išorinis ir vidinis. Išorinis konfliktas yra sociologiškai įrėmintas ir kintantis, vidinis – susideda iš įvairių sferų. Pastarasis sąlygoja įvairius vidinius pokyčius ir, jei tikėsime Freudu, yra atsakingas už meninės kūrybos fenomeną. Kaip kad teigia Robertas G. Davis, „besikeičiančios menininko sąsajos – niekada neatsietos nuo konflikto – kurios augina jį kaip vaiką, sąlygoja jo charakterį ir atsiskleidžia jo darbuose.“

Taip pat šie darbai, tiesiogiai ar ne atspindi menininko laikmečio socialinius konfliktus. Pasak Ernsto Kriso, pats tas faktas, kad tam tikros žmogiškojo patyrimo ir konflikto temos yra vis pasikartojančios, kad ir kur žmonės gyventų ar bent jau kur slypi tam tikros kultūrinės sąlygos (geriausiai žinomos iš Viduržiemio jūros tradicijos) – faktas, kad nuo Sofoklio iki Prousto kova prieš incestinius impulsus, priklausomybę, kaltę ir agresiją išliko Vakarų literatūros tema – atrodo taip įsitvirtinusi, kaip bet kuri socialinių mokslų tezė.

Ši kova atsispindi ir auksinėse trapiose figūrėlėse, kurios pasiduoda iškėlusios rankas ar stumia nuo savęs socialines priklausomybes, nes kas gi yra menininkas jei ne socialinis satyrikas ir kaukėje su užkaltomis akimis, ir tokiame paprastame simbolyje kaip auksinis kablys. Annika Kedelauk naudojasi ir žaidimo elementais, jos žiedai-suktukai primena vilkelius ar Duchamp‘o rotoreljefus.

Menininkė gal labiausiai juvelyriška, skirtingai nuo siužetus kuriančio Rainerio Kaasiko-Aaslavo, kuris dažnai graviruoja akmenį. OTSE! išreiškia kolektyvinę mitologiją ir dažnai daro tai subtiliai. Pavyzdžiui, vartotojiškos visuomenės kritika atsispindi fotografijose, surežisuotose lyg gyvi paveikslai, dažnai apšviestose rembrantiška šviesa. Kristus su parduotuvės vežimėliu ir iliuzoriniu kryžiumi perteikia ne vieno vartotojo mankurtizmą, o puota su giltinės įvaizdžiu kelia keletą interpretacijų – alkoholizmo, pertekliaus, kuris ne be pasekmių, degradacijos, pakylėja buitinę sceną iki graikiškos tragedijos lygmens. Mergina su drugeliu – šiurpinantis postmodernistinis sudužusių iliuzijų atvaizdavimas, siaubo filmų stilistikoje. Paroda su itin svariu psichologiniu užtaisu yra retas atvejis, o pilni socialinių aspektų darbai yra ir nepriekaištingai padaryti ir estetiškai svarūs.

Paroda veiks iki kovo 3 d.