Vasaros sezonas galerijose įsibėgėjo. Kažkas laukia atostogų, kažkas dirba, bet kartais atrodo – tik tam, kad dirbtų. Vasara – lauko koncertų, festivalių ir kitokių „lengvų“ renginių metas. Turbūt tokia tvarka logiška ir teisinga, tik va kiekvienai savaitei rasti dėmesio vertų parodų darosi vis sunkiau. Tiesa, šiandien (ketvirtadienį) Radvilų rūmuose atsidaro intriguojama paroda  „Lietuvos dailės atodangos XVI–XXI amžiai“. Intriguojama – ne tik dėl labai plačios temos ir numanomos įvairovės. Visi parodos eksponatai priklauso žymaus Lietuvos kolekcininko Edmundo Armoškos kolekcijai. Pasak menotyrininkės N. Tumėnienės, „Dabartinė E. Armoškos kolekcija sudaroma labai tikslingai, siekiant aprėpti visas Lietuvos dailės raidos apraiškas tapyboje, ir yra pati didžiausia ir reikšmingiausia iš visų privačių tapybos rinkinių.“ Ši paroda veiks iki rugpjūčio 31 d., tad gal vėliau spėsiu ją pristatyti plačiau.

Šios savaitės geriausia paroda pavadinčiau galerijoje „Akademija“ pristatomas dvi jaunas tekstilininkes. Čia jos rodo baigiamuosius, magistrinius darbus. Pirmame galerijos aukšte – Erikos Grigaitytės „Mas(k)uotė“. Erdvios, vėsios erdvės audinių juostose.

Jose – lietuviškos ornamentikos motyvai, pražydę skandinavišku koloritu.

Pati autorė teigia, jog audinių ornamentiką inspiravo lietuviški karpiniai. Galbūt iš jų ir atėjo raštų lengvumas bei daugiaprasmiškumas.

Pastarasis dėmuo, atsispindėdamas ir pavadinime, sujungia visą ekspoziciją. Masuotė ir maskuotė – dvi kiek priešingas prasmes skiria tik viena raidė ir sujungti mėgina E. Grigaitytė. Masuotė – dizainas, sukurtas masinės gamybos audiniams. Dalis projektų įgyvendinti suomių firmos „Lennol“, kita dalis audinių yra sukurti bendradarbiaujant su Panevėžio „Linas/Nordic“ fabriku. Likusieji audiniai atlikti rankomis, šilkografijos būdu.

Maskuotė – nuoroda į paslėptą, užmaskuotą raštų prasmę. Pasak autorės, tai – „projektas žaidimas, kuriame žiūrovas turi surasti, įžvelgti, pamatyti ornamentų pagalba medžiagoje paslėptą stereo erdvinį objektą.“

Prisipažinsiu: aš nepamačiau. Tačiau akis pailsėjo puikiai.

Dar labiau nudžiugino antrame aukšte rodomas antrosios VDA tekstilės katedros magistrantės Eglės Vengalytės baigiamasis darbas „Prausykla“. Ir ne todėl, kad apie per karščius taip geidžiamą vandenį.

„Atsispirdama nuo turkų kultūros bandžiau ieškoti kas man, lietuvei, krikščionei yra prausimasis. Stebėjau kasdieniškus buitinius rutinos procesus, tokius kaip rytinis dušas, rankų plovimas, indų plovimas, drabužių skalbimas, langų, veidrodžių valymas ir t.t...

Visa tai kvietė mąstyti, ką apskritai galima nuplauti.

Nusiplauti rankas? Ar jomis nudirbtus darbus? Ar pasiplauti?

Gėdą nuplauti, ar praeitį?

Pinigus, ar materializmą? Ar sąžinę?

Prisiminimus, o gal save patį?

Ar viską galima nuplauti? Kaip?“ (Tekstas E. Vengalytės)

Visų pirma – labai smagu, kad jauna autorė gan priekabiai žvelgia į savo kūrinių eksponavimą. Bendra parodos ekspozicija sudėliota subtiliai ir funkcionaliai, o iš lauko atėjusį žiūrovą lengvai pritrenkia netikėta tamsa ir specialus apšvietimas.

Tamsa ir apšvietimas autorei būtinas tam, kad išryškėtų eksperimentai su fluorescenciniais ir balintais siūlais, kurie, apšvietus specialia lempa, švyti tamsoje. Štai kaip keičiasi kūrinys:

Begalinės ganyklos interpretacijoms ir įžvalgoms! Juo labiau kad labai erdviški ir patys audinių raštai. Daugybe sluoksnių susiraizgę užrašai, lokalios spalvinės dėmės, kruopštūs piešiniai, abstraktūs ženklai.

Visa tai, įrėminta audinio faktūriškumo, sudaro lengvo bangavimo ar vandens raibuliavimo įspūdį. Pastarajam pojūčiui pritaria ir įvairių atspalvių žalsvas, balkšvas koloritas.

Trumpai tariant, šioje parodoje viskas pajungta vienai idėjai ar jausmui. Pridėkite prie to puikų atlikimą bei įdomią idėją ir pasveikinkite autorę.

Paroda galerijoje „Akademija“ vyks iki liepos 10 d.

Tiesa, šiandien (ketvirtadienį) galerijoje „Arka“ atsidaro tekstilės bienalė. Daugiau informacijos iš galerijos išpešti niekaip nepavyko, tačiau pagrįstai tikiu, kad paroda bus vykusi (tekstilininkai apskritai labai retai nuvilia). 

Bernardinai.lt