Karol Modzelewski. Barbarų Europa. Iš lenkų kalbos vertė Vytautas Dekšnys. - Vilnius: Mintis, 2008. - 440 p.

Viduramžių istoriko Karolio Modzelewskio „Barbarų Europa“ – išsami lyginamoji studija, itin aktuali dabar, kai bandoma apibrėžti Lietuvos istorinio palikimo santykį su Europos civilizacija.

Autorius tyrinėja germanų ir slavų genčių socialinę santvarką viduramžiais. Atmesdamas stereotipus nagrinėja pačią barbariškumo sampratą ir bando atsakyti į klausimą, kokia buvo „tikroji“ Europos civilizacijos kilmė.

Studijoje galima rasti analogijų su ikikrikščioniškosios Lietuvos istorija. Rašydamas apie pagonišką Europą, autorius užsimena apie problemas, susijusias su Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės žemėmis, mini vėlesnių Lietuvos statutų nuostatas.

... ir komunizmas, ir nacizmas, ir fašizmas buvo Europos istorijos suformuoti dariniai. Laikydami šias ideologijas išoriniais, Europos kanonui svetimais reiškiniais, mes tarsi atliekame egzorcizmą, išvydami Piktąjį iš savęs pačių. Kartu Europos kultūros sąvoka pasirodo esanti ne vien aprašomoji kategorija, padedanti suvokti sudėtingą istorinę tikrovę, bet ir norma, vertinimo etalonas, prie kurio deriname savąsias tradicijas. Pasirinkdami tradicijas, tuos praeities dalykus, kuriuos laikome vertais pasididžiavimo, vertingais ar pamokančiais, tad būtinai paminėtinais, mums kuriant grupinį autoportretą, nepastebimai atsiduriame kitame Rubikono krante: imame vaizduotis, kokia buvo „tikroji" Europos civilizacijos kilmė. Apribodami Europos kultūros šaknis vien Viduržemio jūros civilizacijos ir krikščionybės palikimu, mes peržengiame leistinas problematikos supaprastinimo ribas ir kuriame šios kultūros vientisumo iliuziją. Ši iliuzija ypač pavojinga mūsų laikais, kai su ekonomine globalizacija ima grėsti intelektinė uniformizacija, polinkis ignoruoti kultūrinę pasaulio įvairovę ir primityvus visuotinės istorijos movimas ant vieno kurpalio.

Tikiuosi būti griežtai kritikuojamas: pagaliau ir pats negailiu kritikos kai kuriems pirmtakams. Puikiai suvokiu riziką, bet ryžtuosi jai, būdamas įsitikinęs, jog pribrendo būtinybė įveikti tautinę segregaciją, tyrinėjant barbariškosios Europos germanų ir slavų gentis. Tai reiškia, jog turime būti pasirengę i savo bendrą lyginamųjų tyrinėjimų akiratį įtraukti neretai labai vienas kitam tolimus laike ir erdvėje šaltinius. Tacito Germaniją ir Helmoldo Slavų kroniką skiria vienuolika šimtmečių. Šeši amžiai praėjo tarp Salijų teisyno surašymo ir Plačiosios Rusų tiesos redakcijos. Ar galime lygindami interpretuoti šiuos paminklus?

Karolis Modzelevskis (Karol Modzelemski, 1937 m.) - lenkti istorikas, rašytojas, politikas, Vroclavo ir Varšuvos universitetų profesorius. Demokratijos šalininkas, aktyviai dalyvavęs šalies politikoje 7-9 dešimtmetyje. Ne kartą netekęs laisvės dėl opozicinių pažiūrų ir politinės veiklos. Nuo I991m. - Lenkijos Respublikos Seimo narys.

Bernardinai.lt