Parodiniame galerijų gyvenime šią  savaitę rodos nevyksta nieko, ko nebūtų galima praleisti. Ir gerai, nes šiuo metu mieste gausu įdomių parodų, vykstančių ne galerijose. Viena vertus, smagu, kai tenka spręsti ne kur nueiti, o ką pasirinkti. Kita vertus – truputį liūdna, nes ši gausa neapeinama per dieną, o atiduoti visą savaitgalį vien kultūrai – šiek tiek gaila.  

Šiandienos tekste pamėginsiu trumpai nupasakoti svarbiausias, labiausiai lankytinas parodas, gal bent viena iš jų pakreips savaitgalį ir jo nuotaikas netikėta linkme. 

Taikomosios dailės muziejuje uždaromos dvi svarbios parodos, "Lietuva senuosiuose istorijos šaltiniuose" ir "Vavelis Vilniuje. Nuo Jogailaičių iki Abiejų Tautų  Respublikos pabaigos". Ta proga muziejus vėl telkiasi pasiteisinusią paskutinės dienos strategiją:  penktadienį ir šeštadienį muziejus dirbs ilgiau - nuo 11 iki 21 val., sekmadienį - nuo 11 iki 16 val. Maloni smulkmena: visiems lankytojams bilietai kainuos - tik 1 litą.  

Be abejonės svarbiausias mėnesio (o gal metų) įvykis – šiandien (penktadienį) Nacionalinėje dailės galerijoje atsidariusi nauja paroda – „Šaltojo karo metų modernizmas. Menas ir dizainas: 1945–1970“. Parodoje eksponuojama šaltojo karo metų dailė, daiktų ir drabužių dizainas, architektūra bei kino menas iš abiejų anuomet konfliktavusių ir besivaržiusių politinių blokų: Vakarų ir Rytų. Nuo spalio 3 d., šeštadienio, 10 val. paroda atvira visiems lankytojams, veiks iki gruodžio 6 d.  

Parodoje pristatoma per 250 kūrinių (tapyba, skulptūra, grafika, plakatai, fotografija, taikomoji dailė, dizaino objektai, dizaino bei architektūros projektai ir modeliai, kostiumai, kino filmai – iš Vakarų Europos, JAV bei buvusių socialistinių šalių: Čekoslovakijos, Kinijos, Kubos, Lenkijos, SSRS, VDR.) Tai iš tiesų viena geriausių Vilniuje kada nors matytų parodų pačiomis įvairiausiomis prasmėmis.  

Tačiau kol kas –  apie kitas, greičiau užsidarysiančias parodas. 

„Litexpo“ parodų centre veikia antroji Lietuvos šiuolaikinės dailės kvadrienalė (paroda, vykstanti kas keturis metus), kurios organizatorius – Lietuvos dailininkų sąjunga.  

Pasak pranešimo spaudai: „Reprezentacinėje apžvalginėje parodoje bus rodomi geriausi, svarbiausi 2005–2008 metais sukurti  lietuvių menininkų kūriniai.  Renginio tikslas – apžvelgti Lietuvos dabartinės dailės raidą, pristatyti šiuolaikinio meno procesus atraktyviai, pritraukiant skirtingų poreikių žiūrovus, stengiantis išplėsti publikos ratą.“  

Paroda išties gan didelė, kūrinių  daug. Eksponatai – labai įvairaus lygio, todėl kūrinių savo skoniui ras ir gėlėtų natiurmortų, ir šiuolaikiškos tapybos mėgėjai. Tiesa, rašyti apie šią parodą kaip ir nėra ką, „suneštinė“ paroda nesusideda į vieną visumą, nesileidžia apibendrinama.  

Kiek liūdina ir spaudoje stebima organizatorių strategija – dar parodos atidarymą sveikinančios kalbos metu pasijutusi kritikos baimė. „Nėra pinigų“ – tarsi leitmotyvas lydi oficialius pokalbius apie renginį. Gaila, kad tai tapo bene svarbiausiu pokalbių apie parodą akcentu. Juk priežastys visada užsimiršta, svarbiausia – rezultatas. Šių metų kvadrienalės nepavadinčiau įdomia paroda apibendrinimo, išvadų, koncepcijos prasme. Tačiau parodos įvairovė bus įdomi tiems, kas specialiai intensyviai nesidomi dailės gyvenimu ir pernelyg nesirūpina jo intencijomis ir tendencijomis. Beje, įėjimas į parodą – nemokamas.  

Tarsi dar kartą pabrėžiant nuolatinę LDS ir ŠMC konkurenciją, tuo pačiu metu Vilniuje atsidarė kita didžiulė paroda – 10-oji Baltijos tarptautinio meno trienalė (paroda, vykstanti kas tris metus) „Miesto istorijos“. Parodos kuratoriai:Ann Demeester (De Appel meno centro direktorė, Amsterdamas) ir Kęstutis Kuizinas (ŠMC direktorius). ŠMC salėse vyksta pagrindinė parodos dalis – ”Juodosios gulbės, tikros istorijos ir privačios tiesos”. Dauguma parodos kūrinių ”įvaizdina Vilnių” ar tiesiog –  miesto gyvenimą. ”Tikimės vaizdų ir pasakojimų apie Vilnių srautą papildyti humoru, refleksijomis ir netgi kritika – dinamiškomis ir analitinėmis ypatybėmis, neatskiriamomis nuo šiuolaikinio meno,“ – teigė kuratorius K. Kuizinas.    

Paroda ryški ir marga, įdomūs eksponavimo sprendimai. Vilniaus tema iš tiesų kartais pasirodo, kaip ir sovietinio atminimo fragmentai ar menininko kasdienybės refleksijos. Čia praleistos pora valandų neprailgo, nors išskirti įspūdingiausius kūrinius būtų sunku. Daugiau informacijos rasite http://www.urbanstories.lt.  

Tęsiant šiuolaikinio meno temą verta užsukti į klubą „Geležinis kablys“. Į pagrindines „Kablio“ sales dėl avarinės būklės keliamos rizikos jau senokai nebeleidžia net pankuojančio jaunimo, tačiau prancūzo Georges Rousse instaliacija šias kliūtis kažkaip apėjo. Tad iki spalio 25 dienos veikianti ekspozicija – puiki proga paskutinį kartą apsižvalgyti griūnančiuose rūmuose. Apleistos didingos erdvės visada turi žavingo paveikumo, o jose įkurdintos instaliacijos įspūdžio negadina, net paryškina jį aštriais švarios juodos spalvos štrichais. Tiesa, nesugebėjau atrasti taško, kuriame, kaip buvo žadama, dažais užtapyta erdvė sukuria užpidyto apskritimo iliuziją, bet ir be jos čia praleistos minutės suveikė gan įspūdingai. Instaliacija – daugiau atmosferinė, operuojanti optiniu ir garsiniu įspūdžiu, tiksliau, jo trapumu.  

Beje, jei lankysite „Kablį“, paėjėkite kiek už pastato – visai netoliese, Aguonų gatvės skverelyje įsikūrė rašytojai Jurgai Ivanauskaitei atminti skirtas katinas, skulptūros autorė K. Jaroševaitė.    

Na ir paskutinis svarbus renginys, į  kurį neabejotinai vyks ir nemažai vilniečių – Kaune atsidaranti tekstilės bienalė „Textile09“. Šiemet joje dalyvauja 60 menininkų iš 20-ies šalių. Spalio 1 d. atidarytos dvi parodos - M. Žilinsko dailės galerijoje: "Aistringoji Lietuvos tekstilė" ir autorinė lenko Vlodzimiežo Cygano (Wlodzimierz Cygan) paroda "Už manęs". Penktadienį galerijoje "Balta" bus atidaryta tarptautinė paroda "Azija-Europa. Pluošto menas", o šeštadienį "Meno parke" savo parodas pristatys grupė "Baltos kandys" ir Agnietė Janušaitė. Taip pat bienalės proga vyks daugybė kūrybinių dirbtuvių, paskaitų, susitikimų, atsidarinės naujos parodos. Renginio grafikas gan painus ir turtingas, belieka tikėtis, kad sėkmingiausi projektai neliks nepastebėti. Daugiau informacijos rasite www.bienale.lt.

"Lietuva senuosiuose istorijos šaltiniuose" ir "Vavelis Vilniuje. Nuo Jogailaičių iki Abiejų Tautų Respublikos pabaigos", Taikomosios dailės muziejus, Arsenalo g. 3A, iki spalio 4 d. 

„Šaltojo karo metų modernizmas. Menas ir dizainas: 1945–1970“, Nacionalinė dailės galerija, Konstitucijos pr. 22, iki gruodžio 6 d. 

2-oji Lietuvos šiuolaikinės dailės kvadrienalė, LITEXPO parodų centras, Laisvės pr. 5, iki spalio 6 d.  

10-oji Baltijos tarptautinio meno trienalė  „Miesto istorijos“, Šiuolaikinio meno centras, Vokiečių  g. 2 ir Vilnius COOP patalpose, Gedimino pr. 27, iki spalio 22 d. 

Georges Rousse instaliacijos, klubas “Geležinis kablys”, Kauno g. 5, iki spalio 25 d., darbo dienomis nuo 11 iki 17 val.