2012 m. vasario 12 d., sekmadienis

Zigmas Vitkus. Partizaninio karo vertinimo problemos – vien tik sovietinės propagandos įtaka?

2010-01-04
Rubrikose: Visuomenė » Istorija ir atmintis  Atmintis » Dialogo erdvė 
Karių kapinės

Atminties mūšiai“

Nors oficialiame viešajame diskurse partizaninis pasipriešinimas vertinamas kaip lietuvių tautos kova už nepriklausomybę, o partizanai traktuojami kaip teisėta to meto Lietuvos valdžia, kartas nuo karto įsiplieskiančios diskusijos, pasipriešinimo įamžinimo problemos, taip pat oficialiajai istorijai prieštaraujantys kasdienybės diskursai signalizuoja, jog dėl pokario pasipriešinimo interpretacijos tebevyksta „atminties mūšiai“.

Šiame tekste norėčiau kvestionuoti populiarų požiūrį, esą „atminties mūšiai“ kyla iš sovietinės propagandos žinios „inertiškumo“ visuomenėje.

Populiariojoje, akademinėje ir politinėje plotmėse oficialiajai pozicijai prieštaraujančios nuomonės paprastai aiškinamos kaip lietuvių kolektyvinės atminties sovietizavimo, „smegenų išplovimo“ pasekmė. Aiškinimas instinktyvus, sugestyvus, ne iš piršto laužtas, ir ... vienintelis. Šiame tekste norėčiau kvestionuoti populiarų požiūrį, esą „atminties mūšiai“ dėl partizaninio pasipriešinimo interpretavimo kyla iš sovietinės propagandos žinios „inertiškumo“ visuomenėje ir iškelti prielaidą, kad jų pagrindas – kompleksiškesnis, kyląs veikiau iš posovietinėje situacijoje gyvenančių žmonių jausenų: priešiškumo dabarčiai, atsiradusio dėl nuolatinės „perėjimo“ būsenos ir socialinio kapitalo praradimo pasikeitus santvarkai.

Sovietinės propagandos inertiškumas? Stokholmo sindromas?

Visi totalitariniai režimai deda daug pastangų, kad perinterpretuotų praeitį kurdami gana paprastą, neprieštaringą, nekvestionuojamą jos vaizdinį ir tuo legitimuotų savo valdžią. Ši pastanga nulemia svarbiausią tokių režimų bruožą – erdvės prieštaraujančioms istorijoms bei opozicinėms atmintims nebuvimą. Totalitarizme alternatyvios atmintys yra slopinamos ir gali gyvuoti tik privačioje komunikacijoje, „virtuvėje“.

Šeštojo dešimtmečio pabaigoje, pasibaigus partizaninėms kovoms, sovietinė valdžia suprato, jog partizanų, kaip, pasak filosofės ir sociologės Nerijos Putinaitės, „nežinia iš kur atsiradusių apokaliptinių pabaisų“, vaizdinys yra neįtikinamas. Idant jis taptų įtikinamesnis, o sovietinės valdžios veiksmai – legimituoti, oficialioji istorijos versija kolektyvinėje lietuvių atmintyje imta diegti kūrybingiau: pradėta atrinkinėti ir spausdinti archyvinių dokumentų rinkinius, faktais grindžiančius „buržuazinių nacionalistų“nusikaltimus, populiariuose žurnaluose pasirodė šiurpi „detektyvinė“ publicistika, buvo sukurti keli meniški filmai pokario tema, imta statyti paminklus partizanų nužudytiems sovietiniams aktyvistams ir „liaudies gynėjams“. Visos šios priemonės turėjo siųsti gyventojams vienareikšmišką žinią apie tai, kas pokariu buvo tikrasis „budelis“, o kas – „auka“.

Kaip įvertinti sovietinės propagandos įtaką dabartyje ir pateikti racionalius argumentus jos veikimo naudai?

Atrodytų, kad tuo būtų galima viską ir paaiškinti: Kremlius, naudodamas tam tikras manipuliacines strategijas, ideologizavo arba indoktrinavo okupuotos šalies gyventojus, ir jie, patys to nereflektuodami, dar ir šiandien negali atsikratyti ideologijos pasiūlytų „lęšių“, kenčia nuo „Stokholmo sindromo“ (šiuo aspektu, 2007 metų vasario mėnesį „Veido“ redakcijoje būta charakteringos diskusijos). Tačiau kaip pamatuoti šių lęšių stiprumą? Kaip įvertinti sovietinės propagandos įtaką dabartyje ir pateikti racionalius argumentus jos veikimo naudai? Sakyti, kad dalis visuomenės galvoja panašiai, kaip „mokė“ bolševikai – pernelyg tiesmuka ir mechaniška.

Trys redukcijos

„Atminties mūšių“ dėl rezistencijos vertinimo prigimties redukavimas, mano galva, kyla iš trijų pagrindinių šaltinių (aišku, jų gali būti ir daugiau): supaprastinto atminties, kuri socialinių mokslų požiūriu laikoma asmens tapatybės pagrindu, supratimo; instinktyvaus praeities tikrovės ir praeities reprezentacijos sutapatinimo bei ydingo visuomenės, tarsi ji būtų homogeniškas darinys (ar netgi asmuo), supratimo.

Trumpai apie šiuos supaprastinimus. Teigdami, jog pokario rezistencijos vertinimo problemos kyla iš ideologizuotos sąmonės, mes tuo pat metu tvirtiname, kad asmuo yra lyg maišas ar dėžė, į kurį yra „prikraunama“ ideologinio turinio, kuris lieka ten spinduliuodamas vienodai intensyvius radioaktyvius spindulius. Tapatybė tad suprantama kaip nekintanti, statiška, o atmintis, tapatybės egzistavimo laidas, kaip įvairių daiktų talpykla. Tačiau ar iš tikrųjų yra taip? Ar asmens mąstymo schemos yra nekintančios? Šiandien daugelis mokslininkų, tyrinėjančių atminties fenomeną, sutaria, kad atmintis yra konstruktyvi, t. y. ji kinta ir yra nuolat individo perkuriama atitinkamai besikeičiančioms socialinėms sąlygoms. Kitaip tariant, tapatybė nėra „tiesiog čia“, ji nustatoma nuolat.

Teiginys, jog praeitis yra konstruojama, o ne egzistuoja pati savaime – provokuoja. Kalbant tiksliau, yra konstruojama ne praeitis (praeitis „pati savaime“ – materiali tikrovė, įvykiai egzistuoja nepriklausomai nuo mūsų įsivaizdavimų), o praeities reprezentacijos. Atsimenant yra kuriamas būtent praeities vaizdas, kuris instinktyviai sutapatiname su pačia praeitimi. Šis sutapatinimas dažnai yra nepastebimas, kadangi mes natūraliai esame realistai praeities atžvilgiu, t. y. sutapatinimo procesas mūsų galvose vyksta dažniausiai nereflektuojant minėtos tikrovės / tikrovės interpretacijos skirties. Tačiau, norint ištirti „atminties mūšių“ pagrindą, nederėtų manyti, jog galima su praeitimi „bendrauti“ betarpiškai. Tarsi ji būtų objektyvi iš išorės suvokiama struktūra, o ją stebintysis turėtų „idealius“ gebėjimus šią struktūrą išryškinti, „pagauti“ ar suklysti.

Norint ištirti „atminties mūšių“ pagrindą, nederėtų manyti, jog galima su praeitimi „bendrauti“ betarpiškai.

Sociologė Sigita Kraniauskienė viename savo straipsnių pastebi, kad pasakotojas, įvykių liudininkas nekuria visiškai originalios istorijos, savo biografija jis papasakoja visuomenėje vykstančios sąveikos, kurioje konstruojama socialinė tapatybė, istoriją. Šios sąveikos konfigūracijos kinta keičiantis politinėms, ekonominėms ir socialinėms sąlygoms. Joms pasikeitus vienas kapitalas – patirtis, suvokimas – gali nuvertėti (yra nuvertinamas), kitas gali įgyti pranašumą. Taip vienos atmintys tampa oficialiomis, kitos – alternatyviomis. Kad ir kalbant apie tą patį sovietmetį... Kartais tam tikri praeities momentai – dėl išorinio spaudimo ar prieštaringumo keliančio pavojų tolydžios tapatybės konstravimui – yra „užmirštami“. Pavyzdžiui, taip 50 metų buvo „užmirštas“ žydų holokaustas Lietuvoje.

Kasdienybėje apie visuomenę kalbame kaip apie homogenišką darinį, sakome: „visuomenės pasipriešinimas“, „visuomenės nuomonė“. Jeigu norėtume būti preciziškesni, turėtume ją diferencijuoti. Iš pirmo žvilgsnio matyti, kad kalbant apie pokario atmintį kartas nuo karto susiduria keletas socialinių grupių: nukentėję nuo bolševikinio režimo ir jų palikuonys, nukentėję nuo partizanų ir jų palikuonys, valstybė, profesionalūs istorikai, buvusi nomenklatūra, menininkai. Kita plotmė, kurią lengva išleisti iš akių – skirtinga „atminties mūšių“ dalyvių socialinė padėtis, išsilavinimas, amžius ir pan. Šią įvairovę reikia turėti galvoje. Taip pat vengti visuomeninių procesų psichologizavimo; priešingu atveju gali susidaryti įspūdis, kad visuomenė yra moteris, serganti „Stokholmu sindromu“, kurią žūtbūt reikia vesti pas gydytoją...

Išgyvename sociokultūrinę traumą

Koks gi tas dabarties istorinis kontekstas? Tai laikotarpis po sociokultūrinio lūžio, kurį žymi Sovietų Sąjungos suirimas ir naujų valstybių jos teritorijoje atsiradimas. Šį politinių, socialinių ir ekonominių sąlygų pasikeitimą galima apibūdinti kaip sociokultūrinę traumą – staiga nuvertėjo per sovietmečio metus sukauptas žinojimas, sutriko žmonių pasitikėjimas aplinkos suprantamumu, nuspėjamumu. Daugelis prarado per sovietmetį sukauptą socialinį ir kultūrinį kapitalą. Šiuo komplikuotu laikotarpiu atsidengė ištisi klodai jau minėtos „užmirštos“ praeities, kurią reikėjo iš naujo reflektuoti.

Partizaninio pasipriešinimo tema, vienas iš „užmirštos praeities“ momentų, imta reflektuoti sudėtingomis „perėjimo“ sąlygomis, kurio metu netruko susiformuoti sovietmečio revizavimo diskursas, už kurio gimimą, pasak istorikės Rasos Čepaitienės: „[...] atsakingas ne tiek pats sovietmetis, kiek sudėtinga ekonominė ir socialinė padėtis pokomunistinių šalių, atsidūrusių nuolatinėje „perėjimo“ į laisvąją rinką ir pilietinę demokratiją būsenoje, ir, ypač lyginant su išsivysčiusiomis valstybėmis, su tuo susiję psichologiškai sunkiai pakeliami pažeminimo ir atskirties jausmai.“

Ši pažeminimo ir atskirties jausena kasdienybės diskursuose apie partizaninį pasipriešinimą nesunkiai pastebima. Dauguma tų, kurie oponuoja oficialiajai partizaninio karo versijai, jaučiasi atstumti, nesuprasti, „jiems neleidžiama kalbėti“, „jų niekas nesiklauso“. Kalbinamų žmonių retorikoje įvyksta staigūs „persijungimai“ nuo pokario „banditų" prie dabarties „banditų" (pvz. „brazausko", „landsbergio"), reliatyvizuojanti idioma „visi jie vienodi“ akivaizdžiai koreliuoja su dabarties politinio lauko neigiamais vertinimais, pasakymas, „kaži kaip būtų, jeiu jie (rusai) nebūtų įsikišę“ – su Lietuvoje žinoma idioma, jog „tada (prie rusų) buvo geriau“ ir nuoroda į „tvirtos rankos“ politiką ir t. t. Pasakyčiau taip: juo sudėtingesnė politinė, ekonominė ir socialinė situacija, juo labiau žmogus jaučia, kad „anais laikais“ sukauptas socialinis ir simbolinis kapitalas šiandien netinka, tuo jam baisesni „banditai“.

[...] Kai žmonės pokario pasipriešinimo dalyvius, jų veiksmus vertina neigiamai arba skeptiškai, kai stengiasi galbūt sumenkinti jų reikšmę, kai reliatyvizuoja, tikėtina, jie vertina ne tiek rezistentų kovą, kiek socialines, ekonomines ir politines dabarties peripetijas ir savo padėtį jose.

Pagal šią provizorinę „teoriją“, kai žmonės pokario pasipriešinimo dalyvius, jų veiksmus vertina neigiamai arba skeptiškai, kai stengiasi galbūt sumenkinti jų reikšmę, kai reliatyvizuoja, tikėtina, jie vertina ne tiek rezistentų kovą, kiek socialines, ekonomines ir politines dabarties peripetijas ir savo padėtį jose. Taip jie turi progą pakritikuoti ir valdžią. Kitaip tariant, „per“ pokario laikotarpį – daugelis tą metą išgyvenusių žmonių laiko pačiu sudėtingiausiu Lietuvos istorijoje – „per“ partizanų veiksmų vertinimus, yra artikuliuojama dabarties politinė, ekonominė, socialinė santvarka ir „daiktų padėtis". O „kaunamasi“ dėl tapatybių vientisumo ir noro išlaikyti seniau sukauptą kapitalą, kuris teikia psichologinį ir moralinį komfortą.

Reikia manyti, jog pamažu ir kasdieninėje atmintyje, kuri yra santykinai autonomiška kultūrinės, t. y. oficialiai formuojamos, atminties atžvilgiu, kai kurie kontraversiškais galintys pasirodyti pokario pasipriešinimo dalyvių veiksmai, pamažu taps labiau suprantami. Naivu tikėtis, kad šis gilesnio supratimo procesas yra tiesiaeigis. Jis yra susijęs su šiandienos socialiniais, ekonominiais ir politiniais procesais, veikiančiais žmonių tapatybes. Tikėtina, kad sustiprėjus pilietinei visuomenei Lietuvoje, stabilizavusis ekonomikai, pamažu augant gerovei ir atminties kultūrai, pokario vaizdiniai turėtų švelnėti ir tapti labiau niuansuoti. Kaip bebūtų, šiandien neturėtume bijoti aiškintis – demokratijoje „atminties mūšiai“ yra teigiamas reiškinys. Būtų liūdniau, jeigu jie negalėtų vykti.

Bernardinai.lt

KOMENTARAI

Komentarai surikiuoti nuo naujausio iki seniausio (rodyti atvirkščiai)

« < 1 - 2 - 3 - 4 - 5 > »
? 2010-01-14 19:10

Ne propagandos mane veikia, ar paveike, bet mano tevu, kaimynu isgyventa realybe. Jeigu as tos realybes, kuria savo kailiu patyre mano tevai, nesugebesiu perduot savo vaikams, tai......tada bus sukurta "specialistu" popierine tikrove, kuri nieko bendro netures su tikrove, bet 100% priklausys nuo "specialistu" specialistu fantazijos. Gal tokia istorija tik ir yra --- vaizduotes kurinys

DG 2010-01-12 08:50

A. Dubauskui: vakar pasiskaitinėjau šiandieninės komunistinės propagandos, ir ne taip jau daug kuo ji skiriasi nuo cituotų B. Gailiaus pamąstymų. Štai kaip Žilvinas Butkus pateisina pirmuosius Lietuvos gyventojų trėmimus 1940 m. birželio 14 d.:

„Kiek teisinga buvo ši operacija – tai diskusinis klausimas. Juk tremiant dvarininkus ar fabrikantus nebuvo atsižvelgta į nekaltumo prezumpciją. Kita vertus, ar buvo sąlygos atsižvelgt į tai tuo metu, kai bet kuriuo momentu gali prasidėti karas? Galų gale, nei dvarininkai, nei fabrikantai buržuaziniais laikais savo alkstančių darbininkų negailėjo, policija nesivaržė šaudyti demonstrantų, tad ar verta gailėti jų pačių?“

Labai pritariu „?“ mintims apie didvyrius, jų garbinimą ir problemas, kurios dėl to kyla...

tikras lietuvis 2010-01-12 01:17

A.Dubauskui. Nebeišsimįslykite - mes kritikuojame ne partizanus. Ir 200 000 yra oficialus skaičius. Taip, kad nebeneikite to kas yra akivaizdu - ne visi miškiniai buvo herojai. P.S. Ir jei būtų buvę tik 20 000, tai nebūtų apie ką šnekėti - per 11m. toks skaičius būtų labai jau mizernas.

? 2010-01-11 19:35

Sakote:"Karingąjį antikomunizmą pagimdė bolševikų,vėliau stalininių komunistų,žiaurumas savo priešininkams" Gal taip buvo, bet kazkaip tai nera logikos. Ateje bolsevikai-okupantai buvo ziaurus VISIEMS (Petrui ir Antanui) ir todel Petras nuzude (jautesi turis teise) Antana. Ir tikrai taip buvo. Du zmones nepriklausomoje Lietuvoje pirko/pardave kumeli ir veliau del to kumelio susipyko. Atejo pokaris. To kumelio pirkejo du sunus tapo partizanais. Atejo viena nakti ir kumelio pardavejo namus ir susaude ji, palikdami mazu vaiku kruva su invalide mama. Tarp kitko kumelio pardavejas prie okupantu valdzios niekaip neprisidejo. Viskas. Kaip ta seima pokario metais turejo isgyventi, issimaitinti, ka turejo pergyventi nereikia labai dideles vaizduotes. Ir tokiu seimu buvo per Lietuva tikrai ne viena. Ir mano nuomone tokios zudynes yra NEPATEISINAMOS ir jokiu budu neivardinamos didvyriskumu ir nieko bendro neturi su patriotiskumu. Anaiptol, tai buvo pagalba okupantams ---naikinant lietuviu tauta.

? 2010-01-11 19:26

DG. As tikrai nemanau, kad as esu mazesnis Lietuvos patriotas, uz tuos, kurie mane priskiria kazkokiu tai tikslingu partizano vardo niekintoju grupei. Mano tevu prisiminimai apie to meto realybe manau yra nesaliski, nejuodinantys partizanu. Mano mamos seima gailejo ir padejo partizanams, nes suprato, kad vieni is ju neturejo kur detis (saugojos nuo rusu fronto ir buvo priversti eiti i miskus), kiti buvo apgauti propagandos is uzsienio apie ateinancius jau kita savaite vaduotojus, dar kiti isejus vienam i miska, turejo iseiti ir kiti, nes grese tremtis. Jiems buvo sunku. Viena ziemos diena vaziuodama laukais i miesteli, motina pamate varnu buri, privaziavus arciau, pamate, kad jos lese nuzudyto partizano koja (batai buvo nuauti, kojine kiaura, keli partizanu kunai buvo numesti sniege). Juk tai buvo kieno nors vaikai, broliai, vyrai. Buvo baisus laikai. Mano mociute turejo nemazai zemes ir todel turejo labai daug piliavu pilti. Broli nuzudzius partizanams, nebegalejo apdirbti lauku (nestojo i koluki), nebegalejo ispilti piliavu, tai..... APYLINKES SENIUNAS prirase savo ranka keleta nuliuku mamos ispiltu pyliavu gale ir isgelbejo tuo kartu seima nuo tremties. Kita karta pamokino mama, kad padalintu zeme i dvi dalis popieriuje, nes kitaip bus blogai --- sodins i kalejima arba vez i Sibira. Taigi, tas APYLINKES SENIUNAS (partizanu ivardintas isdaviku) isgelbejo seima nuo tremties i Sibira. Mano seima tikrai nebuvo tokia vienintele. Tas APYLINKES SENIUNAS rizikavo savo gyvybe ir savo seimos likimu, bet neatsisake padeti. Ir tai buvo tikras didvyris mano mamos akyse to laiko suzverejusioje Lietuvoje. Ir mano didelis noras ir palinkejimas butu, kad mes pradetumeme vertinti zmogaus gyvybe kaip vertybe ir suprasti , kad nieksiskai ir didvyriskai galejo pasielgti po bet kokia etikete esantis zmogus: tiek isduot, nuzudyt, tiek pagelbet ir isgelbet.

? 2010-01-11 18:52

Mano komentaras vel dingo. Dar karta rasau. Lengva visiems filosofuot ir deliot zmones i lentyneles(tas lietuvis su sautuvu: didvyris ir patriotas; o tas, kuris buvo pirmuju nusautas, buvo tikras nieksas ir isdavikas), jeigu jusu artimieji negyveno to meto kaime ir nepatyre visu baisybiu. As manau, kad ir visas pasaulis be sunkumu patvirtintu si teigini patriotai zude nieksus. Bet, mes, kuriu seimu nariai, buvo iszudyti visi ar vienas(mano dede netarnavo naujai valdziai, netreme nieko, nenuzude nieko, sautuvo neturejo) turime problemu banditiska poelgi pavadinti didvyrisku. Turesime problemu, kai musu giminaiciu zudikai bus pristatomi musu vaikams kaip garbingi didvyriai. Jeigu taip atsitiktu, tai musu vaikams butu kuriamas ispudis, kad zmogaus gyvybe buvo yra ir bus VISISKAI BEVERTE. Nepatinka virsininkas, nes neuzmokejo, apgavo, nuskriaude---- daryk (bus gudrus nepakliuk teisesaugai po ranka), tai kas buvo daroma pries 60 m ir busi didvyris savo akyse --- negraus sazine, del atimtos gyvybes. Ar ne todel Lietuvoje yra tiek savizudziu, kad yra sukurta kultura, kurioje zmogaus gyvybe buvo ir tebera beverte!? O juk gyvybe (savo, kaimyno) yra svarbiausias dalykas, svarbiausias turtas, kurio niekam nevalia atimti!!

Arvydas Dubauskas: 2010-01-11 15:53

,,tikras lietuvis" rašo: A.Dubauskui. Tai, kad , bent kol kas, niekas žuvusiųjų už laisvę net blogu žodžiu nepaminėjo. Kritikuojami yra kiti, t.y. tie, kurie ne Lietuvą gynė, o plėšikavo ir žmones žudė. Kam čia makaronus kabinate, jeigu pačiam rūpėtu tik kriminaliniai nusikaltimai, eitumėt į skiltį, nusikaltimai ir nelaimės. Jus jau 5-6 metus, visokiais įmanomais ir neįmanomais būdais stengiatės suteršti garbingą partizanų vardą. Turbūt nebuvo nei vienos diskusijos apie partizanus, kurioje dalyvaudamas, nebūtumėte jų kaltines visokiais šlykščiais dalykais. Jus netgi sąmoningai iškraipote faktus, kad tik partizanus apjuodintumėt. Pavyzdžiui- pakeliat jų skaičių nuo20000 iki 200000, paskui kaltinat kad jie nepuolė raudonosios armijos. Niekinga. Ir dar, nereikia slėptis už kitų komentatorių ,,nugaros".

DG 2010-01-11 14:23

Paskaičius Gailiaus ištrauką taip ir supranti, kad „gyvenimas yra paprastas“ :) B. Gailius labai stengiasi partizanų žiaurumus „nurašyti“ epochai (manau, epocha buvo dar bjauresnė, nes ir tarpukario Lietuva anaiptol nebuvo valdoma gyvenančių Kudirkos žodžiais, juos auginusi santvarka nebuvo tokia jau švari) ir paslėpti po eufemizmais, ale „šios aplinkybės galėjo sukelti itin nemalonių pasekmių“. Vis tiek nemanau, kad jie neskyrė kalto nuo nekalto... o jei išties neskyrė – kodėl turėčiau jais žavėtis, heroizuoti ir pavyzdžiu sau statyti, jei jie neturėjo tokio elementaraus žmogiškumo?

Beje, A. Dubauskas ankstesniame komentare rašė, kad galime didžiuotis, kad Lietuviais esame mes gimę, nes partizanai pasirinko variantą a). Iš tiesų bent dalis jų pasirinko nepaminėtą variantą a') : nesusitaikote su juo, o kadangi tiesiogiai pasipriešinti negalite – pabėgate, su jūsų šeima daro ką nori, bet kadangi piktojo kaimyno nugalėti negalite, o jo šeima per toli, kad jai atkeršyt, – nužudote kitą kaimyną, kuris pasirinko variantą b) arba c) – su visa šeima.

Arvydas Dubauskas: 2010-01-11 12:13

Pacituosiu ištrauką, iš Bernardo Gailiaus knygos ,,PARTIZANAI TADA IR ŠIANDIEN" : Visų pirma, būtina atsiminti, kad partizanai buvo ne tik tarpukario Lietuvos santvarkos augintiniai ir jos ginėjai, bet ir žmonės, gyvenę totalitarinių režimų ir antrojo pasaulinio karo epochoje. O to laikotarpio Europa nebuvo šių dienų šiltnamis. Totalitariniai režimai sistemingai taikė kolektyvines atsakomybės principą. Akivaizdu, kad būtent kolektyvinė atsakomybė (kaltės fiktyvumas šiuo atveju neturi reikšmės) buvo viena iš, pavyzdžiui, žydų naikinimo priežasčių. Būta ir mažesnių reiškinių. Pavyzdžiui, gerai žinoma, kad tiek sovietai, tiek naciai vienodai sėkmingai naudojo įkaitų ėmimo arba kaimų naikinimo taktiką. Kita vertus, tokios kolektyvinio kaltinimo ir kolektyvinės atsakomybės idėjos palietė ir demokratinės to meto santvarkas. Juk ne kartą rašyta, apie tai, kad sąjungininkai, o ką jau kalbėti apie pasipriešinimo sąjūdžių dalyvius, po karo gana atvirai reiškė kaltinimus ir panieką ne tik Hitleriui ar naciams, bet ir vokiečiams. Taigi tas laikotarpis buvo susyjąs ne tik su apskritai padidėjusiu žmonių žiaurumu, bet ir su savotišku kolektyvinės atsakomybės ir kraujo keršto principų atgimimu, jei ne teisiniu, tai bent faktiniu. Lietuvos padėtis šiuo požiūriu buvo įskirtinai sunki, nes ji visa antrojo pasaulinio karo laiką matė vien tik totalitarinių režimų politiką. Labai didelę reikšmę turėjo tai, kad kolektyvinę atsakomybę taikė jėgos, kurios, nepaisant to, kad Lietuvą valdė neteisėtai, žmonių akyse vis dėl to siejosi su valstybine valdžia. Čia verta paminėti kai kurių istorinės kriminologijos atstovų teorijas, apie tai, kad valdžios veiksmai ir pavaldinių gyvenimas yra susiję daug laibiau negu gali atrodyti. Valstybiniai valdžiai demonstruojant, kad smurtas ir prievarta ira tinkami sprendimo būdai, gali iišaugti bendras smurtinių nusikaltimų, ypač žmogžudysčių, skaičius. Lietuvos atveju okupantai parodė kur kas daugiau - tai, kad represijos, grupės atžvilgiu yra tinkamas būdas atsiteisti už pavienio individo veiksmus. Be to, partizanai ne šiaip sprendė privačius ginčus, taip pat įgyvendino (beje, teisėtai) valstybinę valdžią. Suprantama, kad šios aplinkybės galėjo sukelti itin nemalonių pasekmių. pagaliau labai svarbus, jei ne lemiamas veiksnys buvo tai, kad kolektyvinės atsakomybės principą sovietai tiesiogiai taikė pačių partizanų atžvilgiu. Jų šeimų trėmimas nebuvo pavienių atvejų klausimas, bet sisteminga ir oficialiai įteisinta praktika. Sovietų saugumo struktūroms išaiškinus, korio nors partizano anketinius duomenis, jo tėvai, broliai, seserys, sutuoktinis ir vaikai būdavo ištremiami ,,kak semja deistvujuščego bandita". Natūralu, kad ir reakcija buvo atitinkama.

tikras lietuvis 2010-01-11 11:14

A.Dubauskui. Tai, kad , bent kol kas, niekas žuvusiųjų už laisvę net blogu žodžiu nepaminėjo. Kritikuojami yra kiti, t.y. tie, kurie ne Lietuvą gynė, o plėšikavo ir žmones žudė. Jūs, kažkodėl (panašu), giriate) pastarųjų veiksmus. Kodėl veikiate prieš Lietuvą?

« < 1 - 2 - 3 - 4 - 5 > »
Rašyti komentarą gali tik prisijungę lankytojai. Prisijungti »
  • komentuoti
  • skaityti komentarus (83)
  • komentarų RSS
  • spausdinti

RENGINIAI

REKOMENDUOJAME

ausinės

Daugelį dešimtmečių kauptas ir ateities kartoms išsaugotas Lietuvos radijo garso archyvas tampa atviras visuomenei.

Bernardinų bažnyčios restauracija

Paradoksalu, bet atradimų kur kas daugiau nei praradimų. Svarbiausia, kad, nepaisant sudėtingų sąlygų, išliko gyva parapija.

Rožinis

Jeigu apie sekuliarizaciją ir pasaulietiškėjimą spręstume pagal religiškumo, ypač jo fundamentalistinių ir integristinių versijų, „sugrįžimą“ į viešąją erdvę, tai atrodytų, jog, grįsdami viešosios-politinės sferos autonomiškumą, jie išsisėmė.

Moteris gamykloje

Harvardo universiteto istorijos profesorius Niallas Fergusonas neseniai pristatė išsamią studiją, gvildenančią civilizacijos temą. Autoriaus įsitikinimu, Vakarų civilizacija priėjo liepto galą.

Gintaras Česonis

Trečius metus vystomas fotografijų projektas, pasakojantis apie Lietuvos miestus ir miestelius siekiantis atskleisti itin asmenišką fotografo santykį su vaizuojamomis vietovėmis...