2012 m. vasario 12 d., sekmadienis

Irena Vaišvilaitė. EŽTT neteisėtai kišasi į valstybės kultūrinį savitumą

2010-01-14
Rubrikose: Religija » Religija ir visuomenė  Politika » Komentarai ir pokalbiai  Visuomenė » Švietimas ir ugdymas 
Irena Vaišvilaitė

Po ilgų diskusijų Lietuva nusprendė pareikšti paramą Italijai, žadančiai apskųsti Europos žmogaus teisių teismo (EŽTT) sprendimą, kuriuo draudžiami Nukryžiuotojo atvaizdai ant mokyklų sienų. Esą, nors Italijoje tai įprasta, o krikščionybė yra dominuojanti religija, kryžius gali trikdyti tuos vaikus, kurie nėra krikščionys.

Politinės Lietuvos paramos šioje byloje paprašė Italijos užsienio reikalų ministras Franco Frattini (Frankas Fratinis), o Vatikano atstovas paprašė Lietuvos įsitraukti kaip trečiąją šalį.

Aptariant šį klausimą Seimo Užsienio reikalų komitete, buvo abejojama, ar komitetui dera išreikšti paramą svarstant su religija susijusį klausimą, nes pagal Konstituciją Lietuva yra pasaulietinė valstybė. Tuo tarpu kiti teigė, suverenios valstybės gali ginti ir puoselėti savo kultūrą bei tapatybę.

Komitetas pabrėžė, kad EŽTT sprendimas suteikia privilegiją nenorintiems religinės kultūros simbolių viešose institucijose, nepagrįstai iškeldamas jų teises ir varžydamas kiekvienos valstybės nuožiūros laisvę reglamentuoti sąžinės ir religijos klausimus atsižvelgiant į jos individualų kultūrinį, istorinį ir religinį kontekstą.

Savo nuomonę šia tema sausio 14 d. LR laidoje „Ryto garsai“ išsakė kultūros istorikė dr. Irena Vaišvilaitė. Skaitytojams pateikiame pokalbio santrauką.

Ką jūs manote, ar tikslinga Lietuvai pareikšti savo nuomonę, paremiant Italiją EŽTT byloje? Oponentai sako, kad EŽTT sprendimas mūsų šaliai įtakos neturės.

Čia kalbama apie bendresnius principus, tai yra, kaip konkretūs EŽTT sprendimai gali paveikti konkrečios šalies vidinę tvarką.

Kryžių buvimas mokyklose nustatytas Italijos įstatymu. Tad Lietuva paremdama šią šalį teisme, kartu gina kiekvienos šalies teisę turėti savo kultūrinį paveldą. Juk italai savo poziciją argumentuoja tuo, kad užsipuolamas jų kultūrinis paveldas.

Religinių simbolių draudimas viešojoje erdvėje sudarytų pusinį precedentą. Juk Europos valstybės yra skirtingos: vienos jų yra katalikiškos, kitos – protestantiškos. Bylą pradėjo moteris, atvykusi iš protestantiškos valstybės, kur ji nebuvo pratusi prie kryžių klasėse. Juk Europos Sąjungoje yra kraštų, kur liuteronų bažnyčia yra valstybinė. Be to, būdama atvirai karinga ateistė, moteris pareikalavo nuimti kryžių.

Įsivaizduokime, kad kažkas panašaus nutiktų Lietuvoje, kurios viešojoje erdvėje yra daugybė religinių ženklų, viešųjų apeigų ir t. t., atsiradusių čia istoriškai.  Šiandien kliūva kryžiai klasėse, rytoj, žiūrėk, jie užklius ant bažnyčių bokštų. Tokioje santvarkoje mes jau gyvenome, kai buvo neįmanoma jokia religinė raiška už bažnyčių sienų.

Šiuo atveju Lietuva elgiasi visiškai teisingai. Juk galėtų būti, kad dėl įvairiausių principų užkliūtų, pavyzdžiui, Vinco Kudirkos paminklas Nepriklausomybės aikštėje.

Jei EŽTT priima sprendimus, kurie kišasi į valstybės kultūrinį savitumą, reikia gintis. Ir manau, kad Lietuva elgiasi teisingai.

Be to, šitoks sprendimas labai supriešina visuomenę. Matome, koks sąjūdis kilo Italijoje, nors ji nėra jokia fanatiškai katalikiška valstybė. Joje gana stipri sekuliari tradicija. Bažnyčias lanko panašus procentas katalikų, kaip ir Lietuvoje. Tačiau žmonės pajuto, kad paliesta kažkokia gili jų tapatybės plotmė.

Antra vertus, italai yra ne mažesni euroentuziastai nei lietuviai. Jie vieni didžiausių ES šalininkų Europoje. Tad kai bendraeuropinės institucijos savo sprendimais pradeda liesti tautos tapatybę, kyla grėsmė, jog išaugs ir didelis priešiškumas ES.

Paramą, be Lietuvos, išsakė Lenkija ir Slovakija. Ar sulauksime jos iš didžiųjų Europos valstybių tokių kaip Prancūzija, Ispanija, Vokietija?

Tai priklauso nuo vyriausybių. Čia įsitraukia ideologiniai dalykai, tad neįmanoma prognozuoti. Įdomu yra tai, kad prie Italijos pozicijos jungiasi naujosios Europos šalys, paremdamos senosios Europos valstybę. Jungiasi būtent tos šalys, kuriose, stojant į ES, vyko labai aštri diskusija, ar ES neprivers jų atsisakyti tam tikros savo tapatybės dalies. O tapatybė tai ir kalba, kultūros paminklai ir tam tikrų asmenų pripažinimas. Kai prasideda cenzūra, o aš tai pavadinčiau cenzūra, gali būti sunku sustoti.

Kaip atrodytų Lietuvos nesikišimas į šios bylos eigą? Kas būtų, jei ES narės viena kitos nepalaikytų?

Jei būtų galima ką gero pasakyti apie Europą, tai kaip tik tai, kad ji yra atviros diskusijos erdvė. Pozicija, jog esą tegul Italija sprendžia savo problemas pati, manau, kada nors gali atsisukti prieš mus. Juk nesunkiai gali susidaryti situacija, kad mes labai intensyviai ieškosime sąjungininkų, ginčydamiesi Europos Sąjungoje.

Nors kai kurie būgštauja, tačiau Lietuvos Konstitucija tikrai čia neliečiama. Šis sprendimas neprivers Lietuvos pasikabinti kryžių savo mokyklose. Tiesa, gal jie jau ir kabo kai kuriose tikybos klasėse. Lietuvos įstatymas palieka erdvės laisvam apsisprendimui, ir šis EŽTT sprendimas neprivers čia ką nors keisti. Lietuva kaip tik ir stoja prieš sprendimus, kurie nori priversti kurią nors šalį keisti savo principus.

Parengė S. Žiugždaitė

Bernardinai.lt

KOMENTARAI

Komentarai surikiuoti nuo naujausio iki seniausio (rodyti atvirkščiai)

« < 1 - 2 - 3 > »
seksas 2010-01-22 09:54

Na jei imsime Lietuvos atveji, tai negali rengti savo eisenu/paradu, kai bet kas kitas, iskaitant neonacius ar pakrikusius pensininkus, gali. Cia oficialiame lygyje, leidimu neduoda valstybes valdzios institucijos, Vilniaus ex meras viesai sakydamas mazdaug "pede**stams-ne". Neoficialiame lygyje, teko skaityti, jog labai aktuali problema yra diskriminacija darbo rinkoje, pedagogikos srityje, sunku tokiems zmonems tapti mokytojais ir pan. Zodziu, problema yra, tai ir klausiu, ar tokia situacija pateisinat, ir jei pateisinat, tai kuo tokia akivaizdzia diskriminacija pagrindziat.

mdz 2010-01-22 09:14

Pasakykite, ko negali daryti seskualinės mažumos, kai tuo tarpu daro visi kiti? :) O šiaip, straipsnis ne apie jas ir diskusija mūsų į lankas.

seksas 2010-01-21 20:18

"Iš kokio mano pasisakymo jums paaiškėjo jog esu homofobas, kad aš kitataučius ar kitaip manančius laikau nuodėmingais ir nesveikais? :)" OK, tada paaiskinkit, del ko gejus/lezbietes reikia diskriminuoti net teisinemis priemonemis (t.y. neleisti jiems daryti to, ka visi kiti gali). Aciu.

mdz 2010-01-21 16:07

Iš kokio mano pasisakymo jums paaiškėjo jog esu homofobas, kad aš kitataučius ar kitaip manančius laikau nuodėmingais ir nesveikais? :)
Dėl lindimo? Buvo. Buvo bandoma prastumti į darželius programas kurių mano nuomone ten jokiu būdu negali būti.
O dėl "paradas iš principo". Ar nemanote, jog požiūris "į mane rimtai nežiūri todėl aš tyčia..." yra labai jau primityvus? O tai, kad daugumas mūsų turi homoseksualiu draugų ir pažįstamų nieko nuostabaus. O ir nuomonių jie apie tas demonstracijas turi įvairių. Kai kurie priešingai, mano jog toks primygtinis lindimas į akis daro daugiau žalos nei duoda naudos. Kaip tik kelia natūralų pasipriešinimą ir nenorą įsiklausyti ir suprasti. Ten kur prasideda "principai" nustoja galioti natūralūs bendravimo, diskusijos įpročiai ir vuską užgožia emocijos: "ach tu taip?!. Tada tau taip...". Ir taip elgiasi abi pusės be galo.
Jūs sakote matėte 2007m. kovo 11 d. eiseną. O ar matėte 2008m. eiseną? Visą dieną kas dėjosi Vilniaus centre iki eisenos? Kai vieni pasipiktino, jog kiti gavo leidimą eisenai ir "laidojo demokratiją", eisenos metu ant kampo protestavo prieš "eiseną" grupelė žmonių su vaivorykštės vėliavom ir kovo 11d. eisenoje dalyvavusius žmones vadino naciais ir panašiai.
Ar tai padeda vieniems kitus suprasti ir bent bandyt pradėt diskutuot? Aš nesistebėsiu, jog šeima su vaikais, trispalvėmis vėliavėlėmis, dalyvavusi eisenoje vėliau bus priešiškai nusiteikusi prieš bet kokias seksualinių mažumų veiklos apraiškas.

seksas 2010-01-21 13:48

"Kokiais tokiais?" Tokiais, kurie ISTISA ZMONIU GRUPE laiko nuodeminga ir nesveika (t.y. moraliskai/biologiskai zemesneje pozicijoje) del to, su kuo ir kaip tie zmones miega, ir to pagrindu siulancia tuos zmones diskriminuoti teisiniu reguliavimu (heteroseksualu-pencininku ar nacionalistu paradai leidziami, tuo tarpu geju-ne). "Man homoseksualai netrugdo tol, kol nelenda su savo orientacija prie manęs, mano vaikų". Ar buvo nors vienas atvejis, kada prie taves ar tavo vaiku 'lindo' homoseksualas? Ka reiskia 'lindo'? "O jei leis tai nurims?" Teko kalbeti su keliais intelektualiais homoseksualais, tai jie i sy klausima atsako taip. T.y., tai yra grynai principo reikalas, noras nebuti laikomais kazkokiais tai treciarushiais. Ir as juos puikiausiai suprantu, kaip suprantu ir analogiska juodaodziu ar vergu nora. Skirtumo absoliuciai jokio - diskriminacija ne del to, ka padarei, o del to, kas esi is prigimties. Pasaulis YRA spalvotas, tiek odos spalva, tiek lytine orientacija. Nei viena spalva ar orientacija nera ir neturi buti virsesne pries kita. To reikalauja elementarus teisingumas. Nuvaziuok i Vokietija, Olandija, Belgija - pamatysi, kad taikiam sugyvenimui galimybiu tikrai yra, ir homofobu tokiu kaip tamsta ten beveik neegzistuoja. Amsterdame ar Briuselyje kazkaip paradu nemaciau dar niekad, o Berlyne ar Hamburge tie reti paradai kad ir buna, tai atrodo tikrai egzotiskai ir niekas ten pimpalais vaikams nemojuoja.

mdz 2010-01-21 11:28

Aš sakau, kad jaunimas pamini Lietuvai svarbias datas taip, kaip jie moka (pažeidė įstatymą, buvo nubausti), o jūs man atsakote, kad homoseksualai nori parado, kad kovoti su tokiais kaip aš :) Kokiais tokiais? Man homoseksualai netrugdo tol, kol nelenda su savo orientacija prie manęs, mano vaikų. Tai prieš ką kovoti jie nori? Ar nori todėl, kad neleidžia? O jei leis tai nurims? Ar reikalaus "teisingo" švietimo mokyklose su apsivedusiais princais? Kur toliau keliaus reikalavimai? Tas pats liečia ir Lietuvos lenkų tautinę mažumą. Reikalauja dokumentų savo kalba. Kodėl aš savo šalyje turiu mokintis kaip rašyti ir tarti jų ĄĆŁŃÓŚŹŻ? O jei neteisingai parašysiu paduos į teismą? Ar tai nėra mažumos bandymas primesti savo valią daugumai? Ir apie ką mes diskutuojam? Apie danę kuri reikalauja "tolerancijos" ir primeta visai Italijai savo valią? Jums tai neatrodo visišku marazmu?

seksas 2010-01-20 23:51

"Rasistais ir neonaciais jūs vadinate jaunimą, kuris imasi iniciatyvos, kad būtu deramai paminėtos kovo 11, Vilniaus išvadavimo, sausio 13 dienos? :)" Ne, rasistais ir neonaciais as vadinu jaunima, kuris pries pora metu eidamas kolona sostines centre skandavo ''Juden raus", "isvarykim rusus" ir panasiai. Pats tai girdejau, jokia cia ne ziniasklaidos propaganda, nepuskit arabu. Siais metais balsu nesireiske, bet ejo dauguma tu paciu skustu bukaprociu. "O ką nori paminėti gėjų paradai? Pademonstruoti savo seksualinę orientaciją?" Koks jusu reikalas? Man pavyzdziui nepatinka pensininku paradai, kai pastariesiems vyriausybe nurezia po 5 lt nuo pensijos. Ar del to tureciau reikalauti juos uzdrausti? "Ar organizuojami kur nors heteroseksualų paradai su viešais savo seksualinių įpročių demonstravimais?" Nezinau, gal ir organizuojami. O jei ne - toki parada jie gali bet kada surengti, niekas to nedraudzia. Todel nedrausti turetu ir kitiems. Nematot dvigubu standartu, kuriuos pats bandot gint? Cia gi tokia akivaizdi diskriminacija. Tie paradai organizuojami ne del to, kad pasirodyt. Jie organizuojami pirmiausiai siekiant kovoti butent su tokiais, kaip jus. Kovot pries elementaria nepelnyta diskriminacija yra laisvo zmogaus principo reikalas.

vinija 2010-01-20 20:58

manau,kad prieš važiuojant į kurią nors šalį gyventi, reikia pasidomėti į kokias sąlygas važiuoji, o ne atvažiavus pagal save keisti aplinką. imigracijos tarnybos turėtų duoti užpildyti pvz.; anketą, kurioje aprašytos sąlygos į kurias papuls emigrantas; mokyklose, ligononėse, teatruose, metro ..ir t.t.jei sutinka-pasirašo sutikimą, Jeigu šios sąlygos netinka..---- prašom emigruoti į kitą šalį, kuri jums patinka, būtų išvengta konfliktų

mdz 2010-01-20 10:32

"Taip, pulsiu keisti savo pranesimu, kai tik eilinis 'mdz' ar 'atma' man pamojuos baudziaku:) Nepervertinkit taip saves.."
Tai buvo skirta bernardinams.lt, kodėl manote, jog į tai reikia atsakyti, ir kodėl būtent jums? :) Aš tiesiog pasidalinau patirtimi. Nes anksčiau ar vėliau visur atsiranda demagogų ir manipuliatorių, kurie pasinaudoja ir tokiomis galimybėmis.

Straipsnyje aprašomas atvejis ir yra tas lazdos perlenkimas. Atvažiavo svetimšalė, jai ten kryžiai mokyklose nepatiko. Tai vietoj to, kad prisitaikytu prie ją priėmusios šalies kultūros, ji nusprendžia per teismus išsireikalauti savo, kaip mažumos, teisių viršenybės prieš daugumos teisę.

"Turet galimybe, kaip net kokie rasistai neonaciai siandien turi, surengt parada gatveje"
Rasistais ir neonaciais jūs vadinate jaunimą, kuris imasi iniciatyvos, kad būtu deramai paminėtos kovo 11, Vilniaus išvadavimo, sausio 13 dienos? :) Siūlau kritiškiau pažiūrėti į klanų valdomos žiniasklaidos skleidžiamas "žinias", jų retoriką. O gal jie vieninteliai likę Lietuvos ir lietuvių tautos patriotai?
Taip, jaunimas kategoriškas, bet jaunas karštas idealizmas toks ir turi būti. Visi savo laiku tokie buvome, tik daugumas tai pamiršo ar nenori prisimint. Be to, jie nieko nereikalauja, jie tik parodo jog tauta dar gyva. O ką nori paminėti gėjų paradai? Pademonstruoti savo seksualinę orientaciją? Ar organizuojami kur nors heteroseksualų paradai su viešais savo seksualinių įpročių demonstravimais? Tai neturi nieko bendro su tų žmonių diskriminavimu darbo rinkoje.

Mažumos diktato daugumai mūsų gyvenime apstu, tereikia atidžiau pažiūrėti į savo, savo miesto, šalies gyvenimą.

seksas 2010-01-19 16:36

Taip, pulsiu keisti savo pranesimu, kai tik eilinis 'mdz' ar 'atma' man pamojuos baudziaku:) Nepervertinkit taip saves.. "Tačiau kai tie polinkiai ir mažumos reikalauja sau neproporcingų, išskirtinių teisių" Gerai, paaiskinkit, kaip suprantat tuos neproporcingus, isskirtinius poreikius ir teises. Turet lygias galimybes lezbietems/gejams darbo rinkoje ir nebut diskriminuojamiems - cia neproporcingas poreikis? Turet galimybe, kaip net kokie rasistai neonaciai siandien turi, surengt parada gatveje - cia neproporcingas poreikis? Labai idomu, kaip suvokiat ta neproporcinguma. Lauksiu atsakymo.

« < 1 - 2 - 3 > »
Rašyti komentarą gali tik prisijungę lankytojai. Prisijungti »
  • komentuoti
  • skaityti komentarus (26)
  • komentarų RSS
  • spausdinti

RENGINIAI

REKOMENDUOJAME

Palaimintasis arkivyskupas Jurgis Matulaitis

Matulaitis matomas tiesiog kaip eilinis vyskupas, ir tai nepadeda suprasti jo šventumo esmės. Sunkiau įžvelgti herojiškumą, kuris reikalingas susiduriant su moraliniu priešu ir moraline kančia.

Gražina Belousova, LCC universiteto ir EBI dėstytoja

Man labai artimas tas klausimas, kuris dažnai glūdi tokių bendruomenių ganytojų ir narių širdyse: ar tai, ką mes darome, turi kokią nors prasmę? Ir jei taip, kaip ir kur mums eiti toliau?

Tomas Viluckas

Viena vertus, toks žingsnis yra iššūkis šalies katalikybėje vyraujančioms nuostatoms ir įpročiams, kita vertus, jis neiškrenta iš bendros Lietuvos kunigiškos tradicijos.

Video žaidimai

Suskamba varpelis, skelbiantis šv. Mišių pradžią. Žaidimas prasideda.

Kun. Rytis Gurkšnys SJ

Jei atsisakysime kasdien bent vienos blogos minties, atgausime pusiausvyrą. Tuomet galėsime įgyvendinti Dievo pašaukimą ir mums skirtą unikalią misiją.