2012 m. vasario 12 d., sekmadienis

Marius Povilas Šaulauskas: filosofija – tai akademinė profesija

2010-01-18
Rubrikose: Sankirtos  Kultūra » Komentarai ir pokalbiai 
Marius Povilas Šaulauskas

Marius Povilas Šaulauskas – filosofas, Vilniaus universiteto Filosofijos istorijos ir logikos katedros vedėjas, Informacijos visuomenės studijų centro vadovas. Mokslinių tyrimų sritys: analitikos-hermeneutikos kontroversija, filosofijos istoriografija, informacijos visuomenė, metafilosofija, pilietinė visuomenė, postkomunistinių visuomenių raida. Daugelio mokslinių straipsnių autorius. Filosofą kalbina Kęstas Kirtiklis

Kas apskritai yra filosofija? Arba – kas Jums yra filosofija?

Man filosofija yra profesija, akademinio filosofinio diskurso studijos ir dalyvavimas šiame diskurse. Paprasčiau tariant, tai tyrinėjimas tų klausimų, kurie diskutuojami specialiuose leidiniuose, kuriuos leidžia profesionalūs filosofai, specialiose vietose, kur susirenka profesionalai, kurie dėsto filosofiją ir kurie tiria filosofinius klausimus. Tos vietos – tai konferencijos, simpoziumai, seminarai, susitikimai. Man filosofija – tai ne gyvenimo būdas ar kokia nors egzistencinė laikysena, ar koks nors ypatingas psichinis ar gastronominis būvis. Tai ne psichosomatinė, o profesinė kondicija.

Iš to išplaukia, kad yra daugybė dalykų, kurie liaudyje yra vadinami filosofavimu, tačiau man jie nėra filosofija. Tačiau duoną iš filosofavimo valgo daugiau žmonių nei iš profesionalios akademinės filosofijos. Galima filosofuoti ir iš to pragyventi net ir nebūnant akademiku. Pavyzdžiui, galima teikti filosofines konsultacijas visais klausimais – pradedant tuo, kaip užmušinėti kandis, ir baigiant, koks yra gyvenimo tiks­las, – jeigu tą kas nors perka, galì iš to pragyventi. Lygiai taip, kaip galima pragyventi iš chiromantijos ar kitų dalykų. Gyvenimo prasmės paieškos, teisingo gyvenimo būdo, kuklios arba itin sėkmingos mitybos klausimai, laimės pagavimas už vienos arba kitos vietos, taip pat žinojimas, kur ir kodėl esi, nėra akademinės filosofijos domės centre arba šone. Tokių klausimų joje apskritai nėra.

O koks tuomet yra filosofinių klausimų ratas?

Jį apibrėžia kiekviena konkreti situacija, t. y. kiekviena tų mano minėtų formų, tų filosofinių institutų būklė. Kiekvienu laiku skirtingi klausimai dominuoja skirtingose akademinio diskurso vietose. Tie klausimai keičiasi. Tačiau esama vadinamosios amžinosios filosofijos klausimų – į juos amžinai mėginama atsakyti ir iki šiol neatsakoma. Reikia griežtai skirti klausimą nuo problemos. Ne kiekvienas klausimas yra mokslo problema. Problema yra tik tas klausimas, į kurį mėginama atsakyti, bet iki šiol neatsakyta.

Kokie gi klausimai yra filosofinės problemos? Pirmiausia tai priklauso nuo erdvės ir laiko. Filosofinio diskurso topografija ir šiandien skirtinga: vienokios problemos sprendžiamos kontinentinėje Europoje ir jos įtaką patyrusiose šalyse, kitokios – anglosaksų pasaulyje. Taigi klausimai priklauso nuo erdvės ir laiko charakteristikų, antra, jie kyla iš vadinamųjų amžinųjų, vadinamosios philosophiae perennis, problemų. Egzistuoja tokie neatsakyti ir mėginami atsakyti klausimai, kurie yra labai seni, – tai amžinieji klausimai arba problemos. Jie visą laiką yra filosofinio diskurso centre, vienoje epochoje jie aktualesni, kitoje – mažiau aktualūs, bet jie visuomet yra vadinamajame filosofiniame horizonte. Tokie, pavyzdžiui, yra ontologiniai baziniai klausimai. Na, o nuo Descartes’o iki šiol moderniojoje filosofijoje dominuoja epistemologiniai – žinojimo ir pažinimo klausimai: kas yra tiesa, kas yra pažinimas, kiek gali būti tikras, kad žinai arba nežinai, kokios yra pažinimo formos, būdai, principai, ką laikyti teisinga ir ką – klaidinga ir taip toliau.

Kiti klausimai – būties: kas iš tiesų yra, ką laikyti ir ko nelaikyti esant, kokie yra esamybės, tikrovės, būtovės (būties, kuri buvo) arba realybės kriterijai. Na ir žinoma –­ daugybė su tuo susijusių konkrečių prob­lemų mano minėta prasme, „smulkesnių“ klausimų, pvz., kas yra tikimybė, kas yra modelis, kaip „vyksta“ modelis, kaip mokslas veikia, ar skiriasi biologija, kaip mokslas, nuo, sakykime, matematikos ar fizikos, kaip mokslo, koks yra santykis tarp įvairių mokslų. Apskritai dalį filosofinio diskurso galima įsivaizduoti kaip didelę šiukšlių arba žaislų (priklausomai nuo nuotaikos) dėžę. Joje yra tie klausimai, kurie yra neišsprendžiami esamais resursais įvairiuose moksluose ir tarsi išmetami ar atiduodami žaisti filosofams. Galì būti geras fizikas ir nespręsti tiesiogiai, kas yra erdvė ir laikas, nors ir operuoji tomis sąvokomis.

O yra kokių nors aktualesnių klausimų, būdingų tik šiandienai?

Šiandienėj Vakarų filosofijoj nėra įmanoma įvardyti ar apskritai identifikuoti kokios nors specifinės problemos, kuri būtų aktuali visiems diskurso dalyviams. Esama labai didelės fragmentacijos, pasiskirstymo. Filosofai gyvena gana uždarais būriais, dažnai primenančiais belanges Leibnizo monadas. Šia prasme nėra klausimo, kuris būtų lygiai įdomus ir Gadameriui, ir Sellarsui. Tačiau dėl rekursyvumo principo ir epistemologinio moderniosios filosofijos pobūdžio tam tikrų bendrumų esama.

Jei filosofų bendruomenės yra monados be langų, tai kokia filosofo nauda, reikšmė, funkcija, kodėl jiems reikėtų leisti mokesčių mokėtojų pinigus?

Čia paprastas klausimas, į kurį labai lengva atsakyti! Minėtasis Richardas Rorty’s, paskelbė filosofijos, kaip profesijos, mirtį, akademinės filosofijos nereikalingumą ir bergždumą: esą filosofija gali užsiimti kiekvienas, nes filosofija – tai bendrų problemų svarstymas, prisilaikant aiškių principų. Tačiau jis kaip tik labai dailiai, tarsi atsakydamas į šitą klausimą, išvertė į anglų kalbą Bildung, kaip edification, sukūrė naują terminą nuo edify. Ne education, o edification. Jo manymu, filosofijos, kaip profesijos, nereikia, bet filosofija ne kaip profesija, bet kaip edifying – lavinantis principas, yra reikalinga. Filosofija lavina mąstymą, lavina argumentavimą, ne pliauškimą ir deklaravimą, bet kalbėjimą, pagrindžiant savo teiginius argumentais.

Visa atsirado iš filosofijos įsčių, net ir mokslas, kurio griežta prasme iki XIX a. nebuvo. Priešingai liaudies balsui, kuris, tiesa, niekada neklysta, nes neskiria klaidos nuo melo. Norint klysti, reikia „edifikuotis“, išmokti atskirti, kur klysti, kur neklysti. Mokslas atsirado XIX amžiuje, iki tol buvo gamtos filosofija (natural philosophy). Kai jis atsirado, filosofija niekur nedingo, atvirkščiai – ji pradėjo labiau specializuotis, tapo vis platesne dėže, į kurią „atskrenda“ dalykai iš kitų mokslų. Būtent tuomet prasideda mokslo, kaip žinojimo srities, tipologizavimo, metodologijos prob­lemos ir t. t., kuo ir užsiima filosofija. O Pascalio ir Einsteino pavyzdžiai rodo, jog pasiekęs principų lygį tampi gamtos arba, kalbant šiuolaikiniais terminais, mokslo filosofu. Kitaip tariant, jei mokesčių mokėtojas investuoja į hadronų greitintuvą, tai jis turi investuoti ir į Filosofijos katedrą, nes ji taip pat prisideda prie šito mokslo. Be filosofijos neįmanomas joks mokslas. Įmanomas mokslo pamėgdžiojimas, beždžioniavimas, taikymas, bet inovacijos be filosofijos neįmanomos.

O kaip Jūs pats atėjote į filosofiją?

Tiesiai! Atėjau tiesiai į filosofiją, nepaisant to, kad ėjau į Filologijos fakultetą. Profesionaliąja filosofija norėjau užsiimti, kaip pamenu, nuo dešimtos klasės. Nuo tos klasės esu oficialus Mokslų akademijos bibliotekos skaitytojas. Man sakė, kad esu jauniausias visų laikų tos bibliotekos skaitytojas. Mane tais laikais domino Indijos filosofija, mokiausi sanskrito.

Bet filosofijos studijos tais laikais buvo labai ribotos, vadinamajame Pabaltijyje jos buvo tik Rygoje. Be to, buvo Peterburge, Maskvoje, dar keliose vietose. Norint stoti ten, tiesiog pateikti dokumentus, reikėjo gauti vietinio partkomo leidimą.

Tačiau taip pat egzistavo mainai, kaip dabar yra Erasmus, taip tais laikais buvo sąjunginiai. Buvo galimybė baigti vieną kursą ne Maskvos Lomonosovo universitete (o mane būtent šitas universitetas domino), o tada du žmonės, iš baigusiųjų pirmą kursą kitur, važiuoja tenai, vėl į pirmą kursą, bet be jokių stojamųjų ir be partkomo. Viskas Sovietijoj buvo skylėta, tad tiesiog jie ten pamiršo pastatyti barjerą. Taigi stojau į klasikines kalbas, galvojau metus studijuoti lotynų ir graikų, ką ir dariau, o paskui išvažiuoti į Maskvą. Jau buvau beveik dokumentus susitvarkęs. Bet atvažiavo mano bendraklasis, kuris ten jau studijavo. Jis papasakojo, ką ten mokosi, ir man to pakako, kad minties studijuoti Lomonosovo universitete atsisakyčiau. Taigi likau VU Filologijos fakultete. Savarankiškai studijavau tai, ką norėjau, o čia tiesiog mokiausi. Planavau stoti į filosofijos aspirantūrą. Mano baigiamojo darbo vadovas buvo profesorius Genzelis, išimties tvarka man buvo leista rašyti filosofinį darbą.

Taigi taip tiesiai ir ėjau – nuo dešimtos klasės iki filosofijos aspirantūros. Ją pabaigiau labai anksti ir likau katedroje.

O kaip kito filosofiniai interesai – juk ne visą laiką tuo pačiu domėjotės?

Mano interesus formavo Rolandas Pavilionis, mano aspirantūros vadovas. Jis man pasiūlė pasidomėti hermeneutika, nors pats buvo analitikas. Buvo tokia Howardo knyga „Three Faces of Hermeneutics“, silpna, kaip dabar matau, bet tuomet ji man atrodė kaip Delfų orakulas. Man labai patiko, ir tai labai natūralu, mat vienas iš kertinių klausimų joje buvo ar ir, jeigu taip, kokiu būdu įmanoma suprasti svetimą kultūrą. Kadangi iki to laiko dirbau su pali ir sanskrito tekstais, vertimo prob­lema man egzistavo. Nuo Maxo Müllerio laikų buvo ieškoma, ar yra filosofinis, bendrąja prasme, diskursas, kaip Indijos filosofija skiriasi nuo graikų, kaip įmanoma, ar įmanoma tai išversti, ar Indijoje yra filosofija ar ne filosofija?

Iš pradžių man buvo siūloma plėsti magistro darbą ir jį ginti. Mano darbas buvo iš samkhya filosofijos. Rašiau apie Purušos statusą, gyniau tezę, kad samkhyos ontologijoje Purušos samprata remiasi iš indų religijos atėjusiu katenoteizmo principu.

Bet štai vadovas Rolandas Pavilionis pasiūlė užsiimti šiuolaikine filosofija. Tačiau horizonte visuomet buvo bendra problema – ar yra bendras filosofinis diskursas, ar filosofija yra tik Vakarų, o kitur yra filosofinė soteriologija ar tiesiog soteriologija?

O kaip atrodo filosofo dienotvarkė, įskaitant laisvalaikį?

Dienotvarkės nėra. Chaosas. Laisvalaikis ar „darbalaikis“ – išvis nėra tokių sąvokų. Apskritai dienotvarkę man diktuoja studentai ir administracija. Mano gyvenimą diktuoja mano įsipareigojimai. O kai įsipareigojimai nediktuoja, neturiu jokio nustatyto laiko.

Pabrėžėte, kad filosofija labiau yra ne pašaukimas, bet darbas. O kaip yra kasdieniame gyvenime – uždarote universiteto duris, ir viskas, darbas baigtas, ar vis dėlto lieka koks nors ypatingas filosofinis gyvenimo būdas?

Ne, nei galvojimas, nei kalbėjimas auditorijoj ir už jos ribų nesiskiria. Jei mane domina koks nors klausimas (nors tai neturi nieko bendra išskirtinai su filosofija: jei būčiau chemikas, būtų taip pat), tai aš nuolat apie jį galvoju. Ir galvoju apie tai ne tik už auditorijos ribų, bet ir dėstydamas. Manau, kad taip yra daugumai žmonių. Gal jie įsikalba, kad ilsisi? Kaip sakiau, filosofija nėra man gyvenimo būdas. Nors žinoma, gali galvoti, gal iš tikrųjų tu gyveni kaip filosofas.

Pabaigai nuo asmeninių dalykų grįžkime prie bendresnių. Kokią filosofijos ateitį matote? Gal išskirtumėte kokias nors tendencijas lietuviškoje bei pasaulinėje filosofijoje?

Man, priešingai nei Rorty’ui, atrodo, kad ateitis yra šviesi. Kuria prasme? Visų pirma, auga išsilavinimo trukmė. Iki daktaro laipsnio mokomės ketvirtį amžiaus. Kuo labiau auga išsilavinimas, tuo labiau turi didėti skaičius filosofiją dėstančiųjų. Nes, kaip minėjau, filosofija atlieka bendrą lavinimo funkciją daug geriau ir efektyviau nei kokios nors literatūros ar istorijos studijos.

O kalbant apie amžinųjų filosofijos klausimų sprendimo galimybes, tai turiu prisipažinti, kad nemanau, jog tradicinių filosofinių problemų sprendimo negalia bus įveikta bet kokiu laiku, kurį tik galiu matyti žvelgdamas į ateitį. Atrodo, kad šią negalią esame įgiję, švelniai tariant, labai ilgam. Tačiau tam Sizifo akmens ridenimui galime pritaikyti tokią ištarmę: spręskite ir klyskite, ir klyskite vis geriau!

Na, o dabartinė Lietuvos filosofija kuo jus džiugina, o gal liūdina, o gal piktina?

Niekuo nepiktina. Mūsų, filosofų, yra labai nedaug, mūsų padėtis kitų humanitarinių mokslų, kurie egzistavo ir sovietmečiu, atžvilgiu yra stebėtinai gera. Taip įvyko dėl įvairių dalykų. Vyresnioji karta sakytų, kad už tai turime būti dėkingi Eugenijui Meškauskui. Gal dėl to, gal dėl kitų dalykų. Kartu filosofai atliko donorų funkciją. Filosofų dėka Lietuvoje buvo sukurta sociologija, didele dalimi – politikos mokslai.

Filosofijos pozicijos Lietuvoje yra stiprios, tačiau silpnėja. Tai nėra išskirtinai filosofijos silpnėjimas, tai bendrai mokslo pozicijų silpnėjimas. Visame pasaulyje jos silpnėja. Nei amerikiečiai, nei lietuviai nenori užsiimti mokslu. Žmogus, kuris gali juo užsiimti, eina į verslą.

Gebėjimų lygį, talentų buvimą ar nebuvimą lemia ne visuomeninė santvarka, ne ideologija, o genetika. Tačiau socialinė formacija lemia, kur tie talentai nueina. Sovietmečiu mokslas buvo priebėga, kaip rašė Pau­lis Éluardas, „vienintelė priebėga ir paguoda gyventi“. Dabar kitaip, todėl ateinančiųjų į filosofiją sumažėjo. Tačiau tai nėra specifiškai lietuviški dalykai, tai vyksta visur. Todėl manau, kad per artimiausius dvidešimt trisdešimt metų filosofijos ir, noriu pabrėžti, kitų mokslų bendras lygis truputį kris. Bet aš neprognozuoju filosofijos baigties. Filosofijos mokytojų poreikis augs, užsiimančiųjų filosofija poreikis nei augs, nei mažės, nors jų gretos truputį retės, bet nežymiai. Bet galbūt ateis iš kitų mokslų. Kitaip sakant, aš žiūriu ne perdėm optimistiškai, bet tikrai ne pesimistiškai.

(Nesutrumpintas pokalbiswww.filosofija.vu.lt)


KOMENTARAI

Komentarai surikiuoti nuo naujausio iki seniausio (rodyti atvirkščiai)

« < 1 - 2 - 3 > »
Gyti 2010-01-28 12:01

Vladislavai, man labai gėda. Blogai jaučiuosi, galvodama, kad taip Jus nuvyliau. Aš išties gerai neįsiskaičiau apie tuos „dvigalvius“ išminčius. Jūs rašote labai sklandžiai ir suprantamai. Aš turiu iš Jūsų tik pasimokyti.

Nors susikalbėti mums nebuvo labai paprasta dėl skirtingos mūsų ontologijos, bet manau kad šį tą supratau (tikiuosi). Idealistai – nemanau, kad jie visi man patinka/patiks. Materialistai – tai tikrai blogis. „Dvigalviai“ ? Vis bandžiau įminti mįslę kam priskirti J.A. Komenskį (J.A. Comenius) Tarybiniai vadovėliai rašo, kad jis buvo realistas. Užsienio literatūroje randu, kad jis buvo realizmo ir dar vienos filosofinės šakos pradininkas – pansofijos. Tai gal jis „dvigalvis“ ??? :)

Atsisveikindama iki kito karto taip pat nenorėčiau, kad galvotumėte jog karščiavausi dėl Jūsų pažiūrų. Tikrai ne. Tokia reakcija buvo į T.P.Šardeno knygą. Jei leisite dar pridursiu apie jo veiklą prie to ką norėjau pasakyti eilutėmis iš Rašto : „Aš pareiškiu kiekvienam, kuris klauso šios knygos pranašystės žodžių: „Jeigu kas prie jų ką pridės – Dievas jam pridės aprašytų šioje knygoje negandų. Ir jeigu kas atims ką nors nuo šios pranašystės knygos žodžių – Dievas atims jo dalį nuo gyvybės medžio ir šventojo miesto, kurie aprašyti šitoje knygoje“. (Apr 22,18-19)

Esu Jums labai dėkingą už man skirtą laiką ir taip pat linkiu Jums Viešpaties malonės pažinimo kelyje.

p.s. Apgailestauju, bet negaliu su Jumis sutikti, kad geri santykiai šeimoje liudija apie teisingą santykį su Dievu. Taip sako liberali teologija, o evangeliškoji reformatų teologija sako, kad ne viskas taip paprasta. Geras žmogus dar nekrikščionis :)

Vladislavas 2010-01-27 21:19

. Gytei: Man belieka Jums tik palinkėti sėkmės jau Jūsų surastoje dvasinėje pilnatvėje .Nors tuo pačiu tenka apgailestauti, kad mūsų bedravimas nebuvo vaisingas dėl vienos labai paprastos priežasties: Didesnę dalį mano sakytų dalykų Jūs supratote priešingai (pvz. Heideggeris- mano numyėtinis !!!). Kadangi apie teologijos skirstymą aš niekur nekalbėjau (nors Jūs manote kitaip, turbūt sumaišėte su filosofija). Greičiausiai dėl to kaltas mano kalbos prastas stilius ir nesugebėjimas aiškiai dėstyti mintis. Manau, kad kokio nors straipsnio, dabar jau teologine, o ne filosofine tema, komentaruose galėsime dar padiskutuoti – gal geriau pavyks, nei temoje apie filosofiją. Šiai dienai aš esu susipažinęs tik su pagrindinėmis Jono Kalvino idėjomis, ir nors jis reformas darė įkvėptas Liuterio(Liuteris teologijos nepripažino, o tik Šv. Rašto žodį ,nors matė, kad be teologijos sunku jį suprasti), tarp jų yra nemažai skirtumų . Visuotinai žinoma, kad visos teologijos turi vieną bendrą tikslą –žmogui padėti atskirti Dievo valią nuo savosios, arba galima pasakyti kitaip – būti teisingame santykyje su Dievu . Gyvenime tas santykio teisingumas tikrinamas labai paprastai: Jei geri tarpusavio santykiai šeimoje, su draugais, gera gyvenimo kokybė- santykis su Dievu yra teisingas. Tad visiškai nesvarbu, kokia religinė bendruomenė ir kokia teologija tai padės pasiekti. Tikiuosi, bent jau šiuos dalykus teisingai suprasite, o jei suprasite - tai ir pritarsite.

Gyti 2010-01-27 16:16

Vladislavai, Jūs labai jautriai sureagavote į mano parašymą, kad karščiuojuosi :) Esu rami kaip jogė, nors ir leidžiu sau tam tikrą emocionalumą (ar žinote ką išdarinėjo intelektualusis mušeika, mano mokytojas, C.S.Lewis?) Jei įžeidžiau labai atsiprašau, nes labai vertinu kiekvieną Jūsų laišką ir perskaitau juos kiek įmanoma įdėmiau. Ir kas kart pasakau SOLI DEO GLORIA!

Architektūrinės metaforos man taip pat patinka. Todėl turite sutikti, kad tam kad priskirtumėm statinį vienai ar kitai stilistikai, klasikai ar modernui, jie turi turėti tam tikrus skiriamuosius bruožus. Net tada, kai jie jungiami, kombinuojami, sutariama, kad tai yra eklektika arba pavadinama „moderne klasika“. Su regimais dalykais mes susidorojame kur kas paprasčiau.

O kaip su krikščionimis ? Dabar Lietuvoje atsirado nauja „Krikščionių“ partija. Spauda leipsta juokais, kad Donalda ir Karalius krikščionys. Visi supranta, kad tai turi būti žmonės su tam tikra specifine pasaulėžiūra ir gyvenimo būdu, nors dorai vargu ar išmano kokia ji turi būti. Numanau kaip į tokį istorinį faktą sureaguotų J.Kalvinas kai jis teigia :“Kaip jis drįsta vadintis šiuo GARBINGU krikščionio vardu“. Tie kas supranta, kad tai nėra laikrštiniai juokai, vaizdas atrodo tikrai ne kaip. Tokią pat situaciją turime ir su filosofijos klasifikacija. Jei kalbame apie krikščioniškąją filosofiją, tai ji turi turėti pagrindinius bazinius bruožus - Dievo Trejybė, Tikėjimo ašys, žmogaus doktrinos ir t.t. Jei ji yra taip smarkiai krikščioniškai netradicinė ir paneigia pagrindines doktrinas, tai ji jau nėra krikščioniška (kaip ir seimo narys Karalius nėra krikščionis nors jis ir gal būt krikštytas). Net jei tokį pavadinimą palaimina Vatikanas. O juk ne Romos Popiežius turi jai pritarti, o pagrindinis krikščionybės dokumentas Biblija !!! Dėl to mes ir sakome SOLA SCRIPTURA !!!

Aš jau galvojau, kad mes prieisime prie šios diskusijos finalo apibendrindami kokią jėgą turi filosofija apjungta su teologija. O jei tiksliau su Dievo Žodžiu. Kalbu apie XVI a. protestantų revoliuciją. Dabartinis vakarų pasaulis yra kalvinistinio mastymo pasekmė,nors Vatikanui tokia tiesa labai nepatinka ir toks mano pasakymas bendrame fone skamba, tikiu, labai keistai. Filosofija ir Dievo Žodis tikrai didelė jėga.

Kas nutiks kai filosofija bus apjungta su netradicine krikščionybe, galima tik numanyti. Jei leiste aš, kaip žmogus šiek tiek pažįstantis Gyvąjį Dievą, apie kurį kalba Biblija, galiu pasakyti, kad jo mokslu įrodyti neįmanoma. Jei norime įrodyti NEW AGE dievą, egzistuojantį visur ir visame, panteistinį, tai nėra sudėtinga. Mokslas jau nemažai pasiekė šiuo klausimu. Ko verta vien kvantinė fizika. Kas bus kai tai bus įrodyta gal būt tai bus laikai apie kuriuos kalba Biblijos paskutinė knyga „Apreiškimas Jonui“. Ir sunku net įsivaizduoti koks architektūros stilius bus tada madingas ir kokioje arenome mes visi stovėsime :)

p.s. skaičiau Girniaus komentarus apie Jūsų mylimą Heideggerį. Man labai patiko. Jis turėjo Jus paruošti atvira širdimi priimti teologijos mokslus. Labai Jums linkėčiau atsirinkti dar painėje teologijos mokslų klasifikacijoje. Mes reformatai esame dažnai kaltinami, kad esame senamadiški. O mes turime savo argumentą – Dievas turi vieną veidą. Jis yra Toks koks Yra. Jis nesikeičia. Net jei einame skirtingai keliais (lygtį juk galima spręsti įvairiai) rezultatas turi būti tas pats - TEISINGAS.

Vladislavas 2010-01-26 20:56

Gytei : Tik jau nesikarščiuokite.Net nežinodamas, kad Jūs esate architektė, aš rašiau apie filosofinio pastato būklę (komentuojamo straipsnio autorius taip pat ). Ir autorius ir mes konstatavome , kad jis trūkinėja. Tam, kad surasti priežastis, reikia pradėti apžiūrą nuo pamatų. Bet tai jau padaryta ir tik galima kai ką patikslinti: 1 Jei žmogus pirmenybę teikia literatūrinei išmonei, o ne išsakytai idėjai, tuomet geriau pasirinkti kažką iš klasikinės prozos ar tai poezijos (tikiuosi tekstą skaitysite ir toliau). S Kanišauskas nėra nei literatas, nei teologas. Pradėjęs domėtis ezoterika, šiandieną jis jau darbuojasi kaip šv.Tomo Akvniečio mokinys t.y. moksliškai bando įrodyti Dievo buvimą (tikrai tikintiems tas klausimas turėtų būti neaktualus). Kad tai padaryti pirmiausiai reikalinga įveikti pirmą etapą , kuriame remiantis filosofija ir mokslu būtu permestas tiltas tarp metafizikos ir mokslo. Tai jis gana sėkmingai daro remdamasis sinergetika. Kadangi iš esmės yra tik dvi priešingos filosofijos, idealizmas ir materializmas, tai įrodžius idealizmo veiksmingumą , materializmas automatiškai prarastų autoritetą (juk juo remiasi ateistai) , savaime aišku modernistai taip pat netektų atramos ,o postmodernistai atsidurtų cirko arenoje , kur jiems ir vieta (o Jūs ją suprojektuotumėte). Tuomet filosofija atsigautų gal būt taptų panaši scholastinę, kuri praktiškai nesiskirtų nuo religinės filosofijos, o čia jau kartu teologija ir Šv. Raštas. 2.Tai ne teologinė knyga. Tejarizmas – n e t r a d i c i š k a krikščioniškoji filosofija (5 psl.), kuri permeta tiltą tarp Darvinizmo ir šv.Rašto (A.Maceinai tai nepatiko. Vatikanui ji priimtina). 3.Kad galima būtų susikalbėti, filosofijos suskirstymas pagal pagrindines idėjas yra būtinas .Taigi kaip matote, pagal savo galimybes, visi darbuojas didesnei Dievo šlovei (nors sau asmeniškai ,gal būt , rūpimi klausimai jau seniai atsakyti). Ar Jūs dėl to turite nervintis? Nesupykit vėl, bet manau priežastis yra kita. Galimas daiktas, Jūs per daug emociškai laukiate Jums suprantamo paraidinio atsakymo ir nepastebite, kad tie atsakymai pilnai telpa į išsakytas idėjas? 4.Dėkoju už nurodyta knygą ,būtinai pasidomėsiu. P.s. Katalikiškieji teologai sako , kad N.T. turi 77 simbolines prasmes, kiekvienam žmogui pagal jo sugebėjimą suprasti . Dėl to šis mokymas neišsemiamas net didžiausiam išminčiui. Tai dar viena priežastis dėl ko neturėtume nervintis, kad nevienodai suprantame tas pačias mintis ir ne tik iš Šv. Rašto.

Gyti 2010-01-26 09:48

Vladislavui, jei galima iš teologinės perspektyvos pakomentuosiu Jūsų pasiūlytas knygas. S.Kanišauskas – žinojau kad jo žinios eklektiškos. O tai reiškia, kad būdama architektė esu labai jautri neskoningai stilių ir minčių samplaikai. Be to kai kuriuos man gerai žinomus klausimus, tokius kaip žmogaus prigimtis pagal krikščionybę, aiškina taip išplaukusiai, kad akivaizdu, kad pats nesupranta kas yra ta prigimtinė nuodėmė :) Dėkoju, kad parekomendavote P. T. Šardeno knygą. Ji galutinai mane įtikino, kad šiuolaikinė filosofijos klasifikacija yra visiškai niekinė. Kaip gali krikščioniškoje filosofijoje atsirasti panteistinis Dievas? (375 psl.) Teologas P. T. Šardenas cituoja šv. Paulių „Dievas bus visas visuose“ net nepasivargindamas nurodyti Švento Rašto vietos. Aš suprantu, kad teologija liberali, bet toks NEW AGE Dievo paveikslas krikščioniškoje teologijoje atsiprašau, bet visiškai perlenkta lazda. Kita vertus nieko nuostabaus, kad prieinama prie tokio rezultato, juk teologas nesiremia Biblija, tik tuomet nesuprantama kodėl cituoja. Atsiprašau kad rašau gan radikaliai, nes šiek tiek karščiuojuosi :)

Dabar jei leisite aš Jums parekomenduosiu literatūrą apie krikščioniškas žmogaus ir pasaulio doktrinas. Tai J. Kalvino nedidukė, bet glausta ir tokia aiški, kad pasaulyje vadinama tikru šedevru. Ji vadinasi „Tiesa išliekanti per amžius“. Ją galima rasti Minties knygyne http://www.mintis.org/lt/kontaktai arba atsisiųsti paštu iš www.reformatuknygos.lt. Gaila, kad krikščioniškoje reformacijos istorijoje pagrindiniai laurai tenka M.Liuteriui nežiūrint to, kad protestantiškose šalyse J.Kalvinas pripažįstamas geriausiu teologu pasaulyje.

Aš, Vladislavai, negaliu atskirti filosofijos nuo teologijos, nes XVI a. tai jau padarė J.Kalvinas, o aš esu jo aistringa mokinė :)

Vladislavas 2010-01-25 23:52

Gytei: Atisiprašau už skirybos ir stiliaus klaidas. Patikslinu : Šteineriai, daugiskaita (vienas iš jų smuikų meistras, o antras....). Jūs klausėte vienaskaitoje. Su epistemologija ir netik su ja, galite turėti dar daugiau problemų ,jei neatrasite ribų tarp filosofijos, religinės filosofijos, teologijos ir Šv. Rašto. Ir dar daugiau Jus verš šis Gordijaus mazgas jei Jūs įsivelsite į atskirų mąstytojų mąstymo atskiras detales ,vietoj to, kad įsisavintumėte jų pagrindines idėjas. Komentuodami M.P. Šaulansko straipsnį vieningai pastebėjome, kad už „visos košės užvirimą“ atsakomybė tenka ir filosofijai, o tiksliau suklestėjusiai antifilosofijai. Tam, kad jas atskirti, aš naudoju dar Parmenido pasiūlytą požiūrį į išminties ieškotojus. Parmenidui Būtis buvo nekintantis ir tapatus sau Vienis (filosofijos istorikai pripažįsta Parmenidą Būties metafizikos kūrėju).Jis savo filosofinėje poemoje „Apie gamtą“ rašo , kad žmogui, pasirenkančiam tyrinėjimo kelius, yra naudingiausias pirmas kelias – Būtis, antras –visiškai nenaudingas keliukas – nebūtis, ir blogiausia pasirinkti kelią tarp Būties ir nebūties. Tokius išminties ieškotojus valdo sąmyšis ir netikrumas , o jų mąstymo rezultatas vien „atbulas kelias“. Pvz. Platonas Plotinas, Aristotelis, Hegelis. Jie pripažįsta Būti (idealistai, čia nenagrinėjame jų kažkiek skirtingų supratimų apie Būtį), reiškia jie yra einantys tikruoju išminties keliu. Feuerbachas , Marksas Jie nepripažįsta – materialistai, eina visiškai nenaudingu keliuku. Šios filosofijos turi tarp savęs labai aiškiau nubrėžtas ribas , kas teikia aiškumą. Bet dabar dėmesio: Lieka Parmenido „dvigalviai“ tai šių dienų dauguma modernistų ir post., kurie savo postringavimuose remiasi tai idealizmu tai materializmu, o tokie šulai kaip Heideggeris (Lietuva turi jam prisiekusį mokinį ) sukuria savo atskirą „būtį“ ir prirašo masę veikalų (apie 57). Kokią įtaką tai padarė nacistinei ideologijai ?–tebediskutuojama. Tokios antifilosofijos suklestėjimo sėklas ir daigus (kiti išaugo į galingus ąžuolus -vieną paminėjau, kurių pavėsyje tebedžiūgauja dar daugelis antiišminčių) jau aptarėme anksčiau ir jei Jūs atidžiau perskaitysite, turėtumėte tai suprasti . Evangelikai reformatai priklauso vakarų krikščionybei. Pradžioje krikščionybė skilo į rytų (Konstantinopolis) ir vakarų (Roma) . XVI a. vakarų krikščionybėje įvyko įvykiai (pagrindiniai laurai Liuteriui, nors tenka Kalvinui ir Husui) ir pasekmė – protestantizmas.

Gyti 2010-01-25 10:04

Vladislavui : Su epistemologija man viskas labai painu. Nors bandau racionalizuoti ir susisteminti. Kaip manote ar nebūtų logiška atskirti tris pažinimo tipus 1. Platono loginis ir intuityvusis (jis griežtai atskyrė pastarąjį nuo mistikos). 2. Mistiškasis. Teosofija tame tarpe. 3. Pažinimo pagrindas Dievo Žodis, Biblija? Jei remtis C.S.Lewis krikščioniška filosofija, kad pagrindinis žmogaus tikslas pažinti Dievą (sociologiniais terminais tariant ĮVAIZDĮ, paveikslą) ir apjungti ją su evangeliškaja teologija, tai pažinti Dievą galime per du Dievo apreiškimus. Bendrąjį (kūrinija) ir specialųjį (Biblija). Jei remsimės kitu pagrindu Nr. 1 arba Nr. 2 gausime visiškai kitą vaizdą, paveikslą, įvaizdį (žiūrėti įvaizdžio formavimo piramidę). Epistemologiją jungiu su socialiniais mokslais :)

Jei galima aš Jus patikslinsiu. Radvilos – buvo didieji, dar kitaip vadinami auksiniai, Lietuvos kunigaikščiai. Faktiniai Lietuvos valdovai ir reformacijos Lietuvoje skleidėjai. P.Tejaro de Šardeno neskaičiau. O gal žinote kokiems krikšionims priskiriami evangelikai reformatai, rytų ar vakarų?

Vladislavas 2010-01-24 11:54

Gytei: Bijau, kad Jūsų enciklopėdinei galvai mokytoju būti negalėsiu. Iš trijų paminėtų pavardžių kažką žinau tik apie Radvilas ir Šteinerius ( vienas buvo smuikų meistras, o antras kažką lyg tai turėjo bendro su teosofija) Bet dėl metafizikos ir logikos keletą minčių dar galiu pasakyti: Metafizika paverčiama logika ta prasme ,kad mintis tampa viršesnė ir tuomet iškyla neigimo viršenybė. Antikos filosofai teigimą laikydavo pirmiau už neigimą . Jie pirmiau kelia klausimą: Ar tai egzistuoja?, o jau vėliau: Kaip tai yra? Filosofijos motina ir tėvas buvo religija. Parmenidas remdamasis patirtimi(į tai įeina ir mistika), kad pasaulis yra persmelktas ir valdomas aukštesnės „būties“ (kas yra už fiziškai galimo ištyrinėti pasaulio) protu ir logika nori pažinti tą „būtį“( metafizinį pasaulį). O ir kiti antikos filosofai ieško išminties tokiu pat principu - aš atėjau iš jau prieš mane buvusios „būties“ ir dabar protu noriu „ją“ pažinti. Decartes as viską daro atvirkščiai: Atiduoda pirmenybę minčiai ,o tik po to klausia , ar ji egzistuoja? Mintis tampa svarbesnė už pačią egzistenciją ,patirtis nebereikalinga ,nes ji kausto dabar jau iš individo proto kylančią egzistenciją . Tokio mąstymo pasekmes konstatuoja straipsnio autorius M.P.Šaulanskas, pavadindamas filosofų grupes Leibnizo belangėmis monadomis (kuriose susireikšminęs žmogelio protelis kuria savąsias „būtis“).Reikia tikėtis , jog M.P. Šaulanskas turi viltį, kad tokios monados evoliucionuos ir atsidurs Leibnizo Dieviškoje monadoje. Bet dar kol kas mes gyvename tokiame filosofiniame kratinyje ir tokio kratinio įtaigotos kuriasi naujos ideologijos(kai kurias Jūs paminėjote), religijos ir naujos religinės filosofijos (teosofija tam irgi priklauso, smuikai -ne) . Taigi kaip Jūs ir sakėte reikia grįžti prie tikrosios filosofijos, kurį mus sugražina į geriausiai išanalizuotas religijas (Platonu labiau remiasi rytų krikščionybė, o Aristoteliu – vakarų). Kadangi Jūs esate susipažinusi P.Tejaro de Šardeno idėjomis , tai turbūt sutinkate, kad teisingiausias mokymas savo kūno ir aplinkos struktūrizavimui (moksliškai įrodytas žmogaus minčių poveikis) yra krikščioniškasis mokymas, kurio centre randasi Jėzus Kristus. Mus tai yra labai paprasta išskyrus vieną „smulkmeną“ – teisingai šį mokymą suprasti ,t.y. pažinti save Kristaus mokymo šviesoje.

Gyti 2010-01-23 16:55

Vladislavai, tampate meno mokytoju. Jų turiu visą būrį ir labai visus myliu . „Žmogaus fenomeną“ jau turiu :) Dėkui . Kaip visada kuo toliau į kišką tuo daugiau medžių. Jūs teigėte, kad XVI a. metafizika tapo logika. Ar iš to neseka, kad visi, kurie remiasi mistika tuo pačiu remiasi ir logika bei patirtimi? Tarkim kam priskirsime R.Šteinerį ? Dėl J.A.Komenskio nuraminote, nes niekaip nesupratau kaip jis su savo realizmu ir pansofija priskiriamas kaip ryškiausias realizmo atstovas ir net jos pradininkas. Bet ar tikrai taip yra ? Beje ar žinote, kad Kunigaikščiai Radvilos 1644 m. J. A.Komenskiui siųlė savo dvarą ir biblioteką, kad tik si rašytų juose savo „Pansofiją“. Tačiau kadangi evangelikų reformatų teologas jau buvo įsipareigojęs švedams, atsisakė. Gal tai ir tuštybė, tačiau pedagogika galėjo gimti Lietuvoje :)

Vladislavas 2010-01-23 00:04

Gytei: 1. Dėl epistemologijos. Filosofas Ferje XIX a. yra filosofiją suskirstęs į epistemologiją (to meto materializmas) ir ontologiją (idealizmas). Idealistinė filosofija nesiremia mistika ir metafizinę būtį apibūdina patirtimi ir logišku mąstymu, nors gamtamoksliu jos nepagrindžia. Reikia nepamiršti, kad tuo metu mokslas dar tik pradėjo įgauti vystymosi pagreitį ,o juo besiremiantis materializmas dar nebuvo savo viršūnėje, ir į ją iškilo tik vėliau. Savaime aišku idealizmo pozicijos tuo metu menkėja. Paskutiniuoju metų padėtis ėmė keistis. Mokslas padėjęs materializmui iškilti pradeda jį žlugdyti, nes materializmas nebesugeba paaiškinti moksliškai fiksuojamų reiškinių ( materializmo terminas tampa nemadingas ). Su idealizmu- atvirkščiai, šiuolaikinio mokslo fiksuojami reiškiniai geriau paaiškinami idealistine filosofija. 2. Kadangi kita klausimo dalis iš krikščioniškosios religinės filosofijos (sprendžiu iš pateiktos terminologijos, nors ji tinka ir teologijai), tad čia reikia mažyčio įvado apibūdinant kitokią terminologiją ,nei anksčiau. Idealizmas dabar virsta realizmu, nes Dievas egzistuoja realiai. Filosofai čia apmąsto Dievo Tiesą, kurią pasauliui apreiškė Kristus. Krikščioniškame mokyme dalyvauja ir mistikai, kurie tikintiesiems padeda geriau suprasti Dievo valią. Vakarų krikščionybėje dvasia ir siela reiškia tą patį. Jos ir kūno santykis istoriniame bėgyje buvo traktuojamas įvairiai ,bet viena aišku: Šiame žemiškame gyvenime kūnas ir siela yra kartu, ir rūpintis reikia tuo ir tuo, nors tai negalioja kai kuriems mistikams pvz. Martai Robin ( mokslas yra bejėgis paaiškinti jos funkcionuojančias gyvybines funkcijas ). 3. Rekomenduoju literatūrą: a) P.Tejaras de Šardenas „Žmogaus fenomenas“. b) Marie-Dominigue Philippe OP „Trys išmintys“ (Ieškoti katalikiškuose knygynuose. Manau , kad būtent šioje knygoje Jūs rasite atsakymus į Jus dominančius klausimus.2009-12-23 Bernardinai su šiuo autoriumi yra pateikę pokalbį) c) Saulius Kanišauskas „Sinergetinio pasaulėvaizdžio kontūrai“

« < 1 - 2 - 3 > »
Rašyti komentarą gali tik prisijungę lankytojai. Prisijungti »
  • komentuoti
  • skaityti komentarus (30)
  • komentarų RSS
  • spausdinti