2012 m. vasario 10 d., penktadienis

Kun. Arūnas Peškaitis OFM. Kaip išsilaiko Bernardinų parapija

2010-03-01
Rubrikose: Religija » Šv. Pranciškus ir pasaulis  Religija » Komentarai ir pokalbiai 
Kun. Arūnas Peškaitis OFM

Nuotraukos autorius Kęstutis Vanagas/BFL
© Baltijos fotografijos linija

Gyvename sunkmečio sąlygomis – ne viena šeima, įmonė ar visuomeninė organizacija yra priverstos peržvelgti savo gyvenimo įpročius, veiklą ir prioritetus. Ne išimtis ir Lietuvos bažnyčios. Tačiau toli gražu  ne kiekvienam eiliniam katalikui kyla mintis pasidomėti, kaip ir iš ko išsilaiko jo parapijos bažnyčia. Apie dabartinę situaciją vienoje iš žmonių labiausiai mėgstamų Vilniaus bažnyčių pasakoja Bernardinų parapijos klebonas kun. Arūnas Peškaitis OFM. 

Kaip šiandien išsilaiko Bernardinų bažnyčios parapija? Iš pirmo žvilgsnio, regis, niekas nepasikeitė: nepaisant sunkmečio, išoriškai bažnyčia vis gražėja ir puošiasi, toliau vyksta įvairi veikla. Ar tikrai viskas yra taip gražu, kaip atrodo?

Bernardinų bažnyčios puošnumas yra pirmiausia jos žmonės. Vargu ar galima pavadinti ją puošnia, nes jos istorija buvo labai sunki. Pastaraisiais metais visi buvę jos rektoriai ir klebonai stengėmės, kad į bažnyčią grįžtų jos paveldas – ne tik kultūrinis, bet ir tikėjimo paveldas, kurį broliai kūrė per ilgus šimtečius. Prie to daug prisidėjo ir br. Astijus Kungys, ir br. Julius Sasnauskas, ir br. Benediktas Jurčys pačioje pradžioje. Džiaugiuosi, kad per pastaruosius metus pavyko nemažai padaryti. Labai daug pasiekėme pasauliečių iniciatyvos ir sutelktumo dėka. Grįžo beveik visi restauruoti altoriai, bažnyčios suolai, klausyklos. Iš įvairių Lietuvos bažnyčių grįš ir vienas, kitas paveikslas. Visa tai kuria bažnyčios grožį. Ji pati – labai apleista, o dabar vykdomas restauravimo projektas finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis.

Kaip minėjau, pagrindinis bažnyčios grožis yra žmonės. Būtent jie neleidžia mažinti apsukų. Veikia ir maldos būreliai, jaunimo grupės, įvairi socialinė veikla, daugybė dalykų, susijusių su bažnyčia. Ir pats dienraštis „Bernardinai.lt“ iš dalies su ja susijęs – redakcijos darbuotojai gauna čia dvasinį peną. Vyksta giedojimo mokykla, chorai... Galėčiau vardyti ir vardyti.

Be abejo, atsakant į klausimą, ar viskas taip jau gražu, kaip atrodo, tenka pasakyti, kad bažnyčios finansinė padėtis yra sunki. Praėjusiais metais mes daug investavome į įvairius tvarkymo darbus. Sugebėjome nupirkti įvairiausių reikalingų dalykų giedojimo mokyklai, įsistatėme duris į koplyčias ir t. t. Visa tai nemažai kainavo. Be to, 2009-aisiais labai smarkiai sumažėjo įplaukos. Matau, kai gaunu ataskaitas, kad skaičiai vis mažėja, ir tai kelia nerimą. Labai daug pinigų tenka išleisti šildymui, o pagrindinės mūsų įplaukos yra žmonių aukos. Puikiai suprantu, kad augant nedarbui, žmonių pajamoms mažėjant, iškart atsiliepia ir bažnyčiai. Visada galvojame: kur dar taupyti, ką dar daryti?

Žinoma, norisi, kad tie, kurie turi,– pasidalytų. Kai sakau – dosniau pasidalytų, turiu omenyje labai realią bėdą. Palyginimui galiu pasakyti tokius skaičius: per 2008 metus, vykdant tą pačią pastoracinę, kultūrinę, karitatyvinę veiklą, netgi didesnę negu per 2009 metus, mūsų pajamos viršijo išlaidas 36 000 Lt. Tuo tarpu 2009 metais mūsų išlaidos viršijo pajamas 37 000 Lt. Praktiškai viską, ką sukaupėme, praradome. Jei nebūtume turėję tų sukauptų pinigų, šiandien jau būtume skolose. Tad sakau, kad žmonės turi mokėti dalytis, nes dabar tai labai aktualu. Žmonės ir moka dalytis. Nepaisydami visko, mes nemažiname dėmesio vargstantiems ir skurstantiems. Rengėme rinkliavas nukentėjusiems Haityje: pavyzdžiui, jiems atidavėme pusę šį sekmadienį surinktų pinigų.

Kiek aukų paprastai surenkama per sekmadienį?

Labai įvairiai. Vidutiniškai apie 3000 – 4000 Lt, kartais pasitaiko surinkti ir iki 6000 Lt. Savo parapijos lankstinuke mėnesio pabaigoje visada skelbiame finansinę ataskaitą. Įdomu, kad paskelbus apie Haičio nelaimę, žmonės itin dosniai aukojo.

Koks yra vidutinis parapijos mėnesio biudžetas?

Parapijos išlaidos kiekvieną mėnesį labai skiriasi, priklausomai nuo vykdomos veiklos. Galima sakyti, kad vidutiniškai parapijos veikla kainuoja apie 30 000 Lt, tačiau aukų surenkame kur kas mažiau.

Iš kur ateina likusios reikalingos lėšos?

Būna tikslinės aukos, lėšos iš 2% nuo gyventojų pajamų mokesčio, kartais renkame pinigus specialiems projektams, pavyzdžiui, parapijos stovyklai ar pan. Jeigu labai pasiseka, tai rinkliavos gali per mėnesį sudaryti 24 000 Lt, bet taip pasitaiko labai retai. Parapija moka už šildymą ne tik pačios bažnyčios, bet ir socialinio centro, vienuolyno, redakcijos, jaunimo centro – tai yra visų tų centrų, kurie veikia šalia.

Jei dėl taupymo tektų kažko atsisakyti, kokia veikla yra prioritetinė parapijai ir ją sieksite būtinai išsaugoti, o kokiai leistumėte šiek tiek apmirti ar vykdyti kitokiais būdais?

Pastoracinė ir karitatyvinė veikla būtinai turi būti išsaugota. Aišku, kad kultūrinė veikla turės mažėti. Kultūriniai projektai jau kuris laikas mažėja, labai atvirai sakome menininkams, kurie norėtų pas mus atlikti sakralinę muziką, kad honorarų mokėti neišgalime. Daugelis iš jų supranta, ieško finasnavimo patys arba tiesiog pasiūlo labdaringus koncertus. Be abejo, kartoju, pastoracinė ir karitatyvinė veikla turi išlikti.

Kam yra skiriamos aukos, gaunamos teikiant sakramentus? Žmonės kartais skundžiasi, kad kunigai reikalauja konkrečios sumos. Kaip yra Bernardinų parapijoje?

Nežinau, kur reikalaujama, nesu daręs jokio tyrimo šiuo klausimu. Mūsų parapijoje tikrai nesu girdėjęs, kad koks nors brolis taip darytų. Pagal mūsų bendrą sutarimą, jokios sumos mes nenurodome. Žmogus paaukoja tiek, kiek gali. Negali ir nepaaukoja, bet nelieka be sakramentų. Tokių dalykų mes nedarome.

Ar yra Bažnyčioje nustatytos oficialios orientacinės sumos?

Yra tam tikros orientacinės sumos, kurios yra pasakomos kunigams, turint galvoje, kad iš žmogaus nebūtų reikalaujama daugiau. Kadangi mes nereikalaujame, tad nėra prasmės apie tas sumas kalbėti. Tik galiu pasakyti, kad žmonės aukoja dosniai, ir kuo mažiau kalbi apie tai, tuo žmonės yra dosnesni. O jeigu kas nors nepaaukoja, vadinasi, negali ir neturi jaustis dėl to blogai. Tai nėra joks turgus ir pardavinėjimas, tai yra paprasčiausia auka. Iš tų aukų gyvena jau nebe parapija, o mes, kunigai, vienuolynas:„Kiekvienas darbininkas vertas savo užmokesčio“. Nuo Senojo Testamento laikų kunigai išlaikomi iš aukų.

Matome, kad vienos parapijos yra turtingesnės, kitos skurdesnės. Ar parapijų biudžetai yra visiškai izoliuoti, nesusiję su vyskupija?

Parapijos yra susijusios su vyskupija: yra mokamas tam tikras mokestis. Vienos parapijos moka daugiau, kitos mažiau, o paskui vyskupija tam tikru būdu dalija tas lėšas, padeda parapijoms, kurios nesurenka pakankamai lėšų ir tikrai vargsta.

Kokia yra kunigo alga?

Alga nėra nustatyta. Tačiau yra prašoma, kad parapija iš rinkliavų mokėtų tam tikrą algą kunigui, ir taip bandoma daryti. Tačiau kol kas dauguma kunigų gyvena tiesiog iš aukų, o algos suma neapibrėžta.

Kaip vertinate savo parapijos bendruomenę?

Tai tikrai brandi bendruomenė. Norėčiau šia proga jai ir padėkoti. Visada, kai kreipiamės su prašymais, įvairių bėdų prispausti, būtinai sulaukiame atsakymo, žmonės vienu ar kitu būdu prisideda prie mūsų reikmių. Parapijos žmonių skaičių labai sunku nustatyti, nes parapijiečiais save laiko daugybė žmonių, besilankančių pas mus iš kitų miesto vietų. Tuo tarpu dauguma rusakalbių ar lenkakalbių ir baltarusių Užupio gyventojų lanko kitas miesto bažnyčias.

Kalbino S. Žiugždaitė

Bernardinai.lt

KOMENTARAI

Komentarai surikiuoti nuo naujausio iki seniausio (rodyti atvirkščiai)

Virgis_S 2010-03-13 20:48

Kuo galesim, tuo padesim! Nors ir krize, bet ne karas!

danielius 2010-03-09 10:12

aksakalis, galima ir trumpai diskutuoti, nes situacija labai aišk: Baznycia, klebonai ir vienuoliai pamina pagrindini principa: neturto. jie susikuria sau ivarias teorijas, kad pasiaiskintu sau , kodel jiems pinigai, verslas ar kitokia ekonomine materialine nauda, ištekliai reikalingi, patys tuo nuoširdziai patiki ir tada visiems ex catedra iškilmingai pareiškia: socialinius -religinius kulturinius projektuus smarkiai apribvosim, nes labai mums sunku. palyginkit, kiek tir projektai tekainuoja - keli ar keliolika tukstanciu, o kiek investicijos i pasattu remontus, naujas statybas, elektriniu, masinu remonu versla. galu gale kam didziuliu baznyciu statymas, sildomu grindu irenginejimas (pvz Klaipedoj), jei parapijine veikla merdeja. dvasininkai patys netiki Dievu, kad jie jam tarnaudami alkani neliks, kad Dievas savo tarnu neapleis: nori susikurt sauguma materialini, kad jei maziau auku begaus ar i kita parapija iskels, turetu pakankamai santaupu, dividendu etc

aksakalis 2010-03-09 02:28

kad bažnyčios remonto/restauracijos darbai daug kainuoja - sutinku. bet dėl viso kito... katalikų tiek vienuolių, tiek kunigų struktūros yra "savo" pinigus įsukusios į ne vieną pasaulietinį verslą. tik labai mažai apie tai norima kalbėti. Jei neklystu, kredito unijų (ar panašios komercinės struktūros) vienas iš pagrindinių valdytojų (valdybos pirmininkas ar narys) yra kažkokios tai parapijos klebonas. Kretingos vienuolynas - ne paslaptis, kad šie 'broliai" turi įsukę ne vieną sėkmingą verslą. kuo geriau organizuota tam tikra Bažnyčios struktūra (jėzuitai, pranciškonai, kiti vienuolynai, kunigai ir t.t.), tuo didesnė tikimybė, kad ši organizacija dalį savo lėšų (aukų) suka įvairiuose versluose. viskas priklauso nuo šios organizacijos valdybos "verslininkiškumo".

bet iš kitos pusės reikia pasakyti kad ne visi sutanotieji yra verslininkai. dalis jų iš tiesų yra pašauktieji. žodžiu, tai ilga diskusija... tai ilgos diskusijos fragmentai.

Lina5 2010-03-07 16:02

Br.Arūnai, apsileidote.Norim Jūsų rašinių.Turite talentą, bet paslėpėte .

seksas 2010-03-03 17:26

o nebutu geriau, kad sielu 'ganytojai' uzsiimtu normaliu darbu, o ganyt pradetu antroj dienos pusej? Jei visuomene nesutinka pakankamai moket uz ju paslaugas, kad jiems issilaikyt, tai gal reikia siek tiek keist krypti? Pvz pramokt psichologijos/psichiatrijos, tada ne tik egzorcizmais mosuotis galetu, bet butu visuomeneje pripazinti ganytojai.. ka jezus sake apie chaltura? gerai ar blogai? Nesugebantys dirbt protinio darbo, galetu eit gruscikaut nepilnu etatu. O sugbantys - kokiam ofisely sedet prie koNpo ar dar kur.. tik nereikia sakyt, kad sielu 'ganymas' visa diena uzima.. pasimeldei, paganei, ir varai dirbt. Manau, butu geriau.

danielius 2010-03-03 17:03

kama, aukoju, ir ne metaliniais, o popieriniais beveik kiekviena sekmadieni. ir mano parapijoje taip nedusaujama del pinigu. sutinku, kad sunkmetis, bet jis visiems, ne tik bernardinu parapijai. sutinku, kad baznycios remontas, taciau jei jau savo celiu nebeapsisildo gausiai gaudami honoraru ( ne paslaptis kad turtingi ponai megsta pranciskonus ir atvirksciai bei kad kitu parapiju kunigai nepatenkinti kad didele dali klienturos paverzia) tai jau. bent patyletu. del pinigu neturteliai broliai maziausiai turetu verkslenti. imkit pavyzdi is vargso sv. Pranciškaus

kama 2010-03-03 11:56

Ak, broliai lietuviai, kaip mes mėgstam svetimus pinigus skaičiuoti... Tik kažkodėl kyla abejonė, ar toks danielius yra bent litą paaukojęs savo parapijai.

Woland 2010-03-02 23:49

Kai kuriems broliams sunkmečiu siūlyčiau rečiau maitintis kavinėse.

Kazys 2010-03-01 22:25

Noriu padėkoti broliams Arūnui, Juliui, Algiui, visiems kurie savo darbu ir maldomis prisideda prie Bernardinų parapijos pastoracijos.

danielius 2010-03-01 15:42

ak jūs, broliai, neturtėliai :) :) :) parapija mat turi apmokėti vienuolyno šildymą, o ką broliai-kunigai gauna už sakramentus (taigi paskaiciuokim, protingieji kurmiai: tai ir Mišios kasdieninės, ir laidotuvės, ir krikštai ir santuokos...), o juk sakote, kad žmonės aukoja gausiai...- "Iš tų aukų gyvena jau nebe parapija, o mes, kunigai, vienuolynas" ... Juk jei vyras ar žmona gauna algą, tai tų pinigų turi užtekti ne tik jiems, vaikams, bet ir namo šildymui, elektrai, dujoms, vandeniui, mašinos išlaikymui... ivairios mintys kyla, a ne

Rašyti komentarą gali tik prisijungę lankytojai. Prisijungti »
  • komentuoti
  • skaityti komentarus (10)
  • komentarų RSS
  • spausdinti

RENGINIAI

REKOMENDUOJAME

Tomas Viluckas

Viena vertus, toks žingsnis yra iššūkis šalies katalikybėje vyraujančioms nuostatoms ir įpročiams, kita vertus, jis neiškrenta iš bendros Lietuvos kunigiškos tradicijos.

Video žaidimai

Suskamba varpelis, skelbiantis šv. Mišių pradžią. Žaidimas prasideda.

Kun. Rytis Gurkšnys SJ

Jei atsisakysime kasdien bent vienos blogos minties, atgausime pusiausvyrą. Tuomet galėsime įgyvendinti Dievo pašaukimą ir mums skirtą unikalią misiją.

Kunigas Mindaugas Malinauskas SJ

Drąsa – tai sugebėjimas ne tik eiti paskui Jėzų, bet ir pakelti sunkumus, kai šie neišvengiami. Pakelti sunkumus, vadinasi, neleisti jų keliamam liūdesiui savęs sugniuždyti.

Vienuoles

Popiežius meldėsi drauge su Dievui pašvęsto gyvenimo dieną mininčiais vienuoliais. „Šios dienos minėjimu pirmiausia šloviname Viešpatį ir jam dėkojame už vienuolišką gyvenimą, kuris priklauso Bažnyčios šventumui“, – sakė Šventasis Tėvas.