2012 m. vasario 12 d., sekmadienis

Diskusija. Andrius Navickas. Diskutuoti ar kritikuoti? Kodėl buvo išimtas kun. O.P. Volskio tekstas

2010-03-08
Rubrikose: Religija » Komentarai ir pokalbiai 
Bažnyčia

Zenekos nuotrauka

Gavėnia - tai pastanga sąžiningai pažvelgti į save, tai, kas vyksta aplinkui, taip pat atsigręžti į emocijų pritvinkusias diskusijas, pabandyti, bent virtualiai, prie diskusijų stalo susodinti skirtingą poziciją turinčius žmones. Klausimas – koks turėtų būti krikščionio santykis su pasauliu, kuriame gyvename, sukelia daug aistrų Katalikų Bažnyčios viduje. Ar iš tiesų šių laikų Bažnyčia pernelyg supasaulėjo? O gal prisirišimą prie tam tikrų kultūrinių tikėjimo įkūnijimų kai kas bando pateikti, kaip autentišką Tradiciją?

Tikrai nesame vien abejingi tokios diskusijos stebėtojai. Tuo labiau, kad patys neretai sulaukiame priekaištų, esą nekovojame su pasaulio ydomis. Kita vertus, autentiška diskusija ne ta, kuri patvirtina, jog esi teisus, bet ta, kurioje išklausomos skirtingos pozicijos. Tiesa, dalyvauti diskusijoje reikia drąsos ir tikėjimo tuo, ką sakai. Paprasčiau "pamokslauti saviems" ir džiaugtis pasekėjų aplodismentais, ignoruojant kitokią nuomonę, arba ją demonizuojant.

Prieš kurį laiką Bertnardinai.lt buvo raginami, skelbiant medžiagas, neignoruoti ir tinklapio www.arche.lt, kuriame savo nuomonę išsako daugiausiai kritiškai į  Bažnyčios atsinaujinimą po II Vatikano Susirinkimo reaguojantys katalikai. Šiame tinklapyje nemažai kritikos išsakoma ir Bernardinai.lt autoriams, broliams pranciškonams.

Asmeniškai negaliu sutikti su didžiąją dalimi www.arche.lt išsakytų teiginių. Tačiau niekada nemaniau, kad Bernardinai.lt turi skelbti tik tuos tekstus, kurių mintims pats pritariu. Taip pat esu įsitikinęs, kad, siekiant autentiškos diskusijos Bažnyčios viduje, svarbu suteikti galimybę išsakyti skirtingoms pozicijoms ir jas svarstyti. Būtent todėl  Bernardinai.lt paskelbė kunigo Oskaro Petro Volskio tekstą iš www.arche.lt. Jis sulaukė tiek palaikančios, tiek kritinės reakcijos.

Deja, šiandien gavome www.arche.lt redaktoriaus Vyčio Valatkos reikalavimą kuo skubiau pašalinti tekstą.  Kodėl? Pirmiausia, esą nėra gautas raštiškas leidimas jį perspausdinti. Svari priežastis. Nors ir kiek keistai skamba, po jau minėtų priekaištų, kad ignoruojame šį tinklapį. Tačiau, jei manoma, kad O.P.Volskio mintys skirtos tik tam tikrai auditorijai - neturiu teisės prieštarauti.

Kitas argumentas- esą tekstas skelbiamas iškreiptas. Tikrai nesutinku - iš teksto neišcenzūruotas nei vienas žodis. Tik dvi teksto dalys skelbiamos kartu. Ar tai gali iškreipti tekstą?

Trečias argumentas - esą tekstas paskelbtas su į diskusiją kviečiančiu Bernardinai.lt prierašu, kuris pateikia tekstą negatyviai. Jei kvietimas diskutuoti, yra negatyvus pateikimas, tai tada telieka apgailestauti, jog arche.lt redaktorius pamiršta, kad yra filosofijos daktaras, ne kartą išsakęs prielankumo Tomo Akviniečio darbams. Pastarasis niekada nebijojo diskutuoti, net ir pačiais sudėtingiausiais klausimais.

Tikiuosi, kad diskusija, nepaisant tokios emocionalios pradžios, tęsis ir bus konstruktyvi. Todėl paliekame ir visus skaitytojų komentarus, rašytus po O.P.Volskio tekstu.  Beje, vienas iš  komentatorių pastebi, kad kalbėtis yra ne tas pats, kas kalbėti. Kalbėtis - tai išklausyti ir bandyti suprasti. Kalbėti - tik išdėstyti savo poziciją.

Ką gi, man telieka atsiprašyti arche.lt tinklapio redaktoriaus, įvykdyti jo pašymą ir nepaisyti to, kas rašoma tame tinklapyje, nes rašoma ne man, o saviems.

KOMENTARAI

Komentarai surikiuoti nuo naujausio iki seniausio (rodyti atvirkščiai)

« < 1 - 2 - 3 - 4 - 5 > »
Geografas 2010-03-19 06:26

Pradžia buvo šis sakinys: "Be to aš vartojau žodį: "tikėtina" ir, atrodo, nieko neįrodinėjau." Tai aš irgi nieko neįrodinėjau - tik prašiau patikėti. Taip pat kaip ir Jūs manęs. Galim baigt? :-)

JKD 2010-03-18 18:58

Paskaitykite savo teiginį:"O antroje vietoje man svarbu, kad Jūs patikėtumėte (!!!), kad gyvenimas be tikėjimo į kokį nors dievą ne tik gali, bet ir yra nė kiek neprastesnis už gyvenimą su tikėjimu į dievą."

Tai kas čia ką įtikinėja?

Geografas 2010-03-17 20:45

:-) JKD, aš sakiau "Jūs bandote mane įtikinti" :-)

JKD 2010-03-17 16:05

"O Jūs bandote mane įtikinti, kad tik su tikėjimu yra "geriau", o be tikėjimo aš esąs lyg ir nuskriaustas."

Argi aš esu taip sakiusi? Jūs labai teisingai pabrėžėte, kad laimingumas yra subjektyvus, priklausanti nuo daugelio faktorių.

Jūsų teiginys turėtų galioti tik Amžinybėje. Tačiau Amžinybės skonį tikintiesiems Viešpats leidžia patirti(paragauti) jau dabar. Dėl to drįstame taip teigti.

Tačiau jei pažvelgsime į teologiją, tai ji neatmeta ir to, kad išganytas bus kiekvienas gyvenęs pagal sąžinę(čia ne visai tiksliai, bet mintis yra tokia).Jūs kalbate apie sąžinę, kurią įvardijate bendražmogiškomis vertybėmis. Galėtume sutikti, kad tai tapatūs dalykai, tik vadinami skirtingomis sąvokomis. Taigi... ką gali žinoti. Tačiau man tikėjimas suteikia daug daugiau tikrumo ateitimi. Tiesiog taip yra. Ir man tai svarbu.

Be to aš vartojau žodį: "tikėtina" ir, atrodo, nieko neįrodinėjau.

Geografas 2010-03-17 06:47

Kaip čia Jums pasakius.... taip, pirmiausia man svarbu, kad "būtume vienas kitam geri" (kitas dalykas, kaip kiekvienas iš mūsų tą gerumą supranta, bet nelįskim dabar į tai). O antroje vietoje man svarbu, kad Jūs patikėtumėte (!!!), kad gyvenimas be tikėjimo į kokį nors dievą ne tik gali, bet ir yra nė kiek neprastesnis už gyvenimą su tikėjimu į dievą. Taip, mes SKIRTINGI, bet niekaip nepamatuosi (kokiais mato vienetais?) kas iš mūsų laimingesnis ar geresnis. Čia kiekvieno iš mūsų savęs suvokimo reikalas: vienam geriau taip, kitam kitaip. Kiekvienas galėtume pateikti šimtą gerų priežasčių kodėl manome taip o ne kitaip. O Jūs bandote mane įtikinti, kad tik su tikėjimu yra "geriau", o be tikėjimo aš esąs lyg ir nuskriaustas. Ne, nė kiek nenuskriaustas. Sakote, kad Jūs su tikėjimu esate laiminga. Puiku! Aš Jums nuoširdžiai atsakysiu "iš tiesų, iš tiesų sakau Jums, aš toks pats laimingas netikėdamas kaip ir Jūs tikėdama". Geros dienos. :-)

JKD 2010-03-16 22:18

Geografui. Na, kai bandote įrodyti, tai atrodo, kad ir Jums svarbu.

O dėl sugyvenimo- pritariu. Tai ne tik svarbu. Tai- svarbiausia. Mano tikėjime- taip pat. Jėzaus mokyme- taip pat.

Geografas 2010-03-16 20:56

JKD - Jūs tikite, kad bus taip, o ne kitaip. Aš nežinau kaip bus. Bet man tai visiškai nesvarbu. Man svarbu kaip mes gyvename ir sugyvename, t.y. sutariame vienas su kitu - čia ir dabar. :-)

JKD 2010-03-16 20:13

Geografui. "Nemo, Tu Seksui aiškini lygiai tą patį ką aš ne kartą ir ne du esu bandęs įteigti Stasiuliui: tikintysis savaime nėra geresnis už netikintįjį ir atvirkščiai. :-)

Kažkodėl mudu sutariam, o jie su mumis ne... ;-)"

Esu tikinti. Pritariu Jums. SAVAIME tikrai nėra geresnis už netikintįjį. Nes tikinčiojo gėris nėra jis pats. Jo gėris yra Dievo meilė ir Dievo malonė. Tikėtina, kad jis- laimingesnis. Nes gyvena Amžinybės lūkesčiu ir viltimi. Tikėtina, kad jis bus daug laimingesnis už netikintįjį... Amžinybėje.

skalsu 2010-03-16 13:48

JKD komentaruose po Vilucko tekstu (II) nurodė neblogą straipsnį apie liturgijos raidą, įdedu jo internetinę nuorodą:

http://www.katalikai.lt/pdf/txt/nzidinys_2010_Nr1-2_Jureviciaus.pdf

seksas 2010-03-16 13:20

Laiptelis tai laiptelis, aš gi nieko nesakau, bet turbūt nesiginčytum, kad mėsos deginimas po kiekvieno žaibo siekiant išvengti kitų žaibų, turbūt nepretenduoja į šviesiausių įsivaizdavimų dešimtuką, nors tai gal ir buvo kažkoks laiptelis?:) Tas pat gi ir su kitais dalykais, bukesnį keičia mažiau bukas ir vis labiau pagrįstas, vis daugiau paaiškinantis. Net religijose juk krikščionys sako - va, anie debilai buvo politeistai, garbino visokius grybus, tas garbinimas gal buvo ir geriau negu nieko, bet labai toli nuo tiesos.. bet vat mes kokie protingi - supratom, kad juk dievas tik vienas, ir trijuose asmenyse, ir taip optimizavom dievo teoriją.. Tiki į daug dievų? cha cha cha, koks tu durnas ir nesusipratęs, tai juk pagoniška atgyvena! :)

« < 1 - 2 - 3 - 4 - 5 > »
Rašyti komentarą gali tik prisijungę lankytojai. Prisijungti »
  • komentuoti
  • skaityti komentarus (109)
  • komentarų RSS
  • spausdinti

RENGINIAI

REKOMENDUOJAME

Palaimintasis arkivyskupas Jurgis Matulaitis

Matulaitis matomas tiesiog kaip eilinis vyskupas, ir tai nepadeda suprasti jo šventumo esmės. Sunkiau įžvelgti herojiškumą, kuris reikalingas susiduriant su moraliniu priešu ir moraline kančia.

Gražina Belousova, LCC universiteto ir EBI dėstytoja

Man labai artimas tas klausimas, kuris dažnai glūdi tokių bendruomenių ganytojų ir narių širdyse: ar tai, ką mes darome, turi kokią nors prasmę? Ir jei taip, kaip ir kur mums eiti toliau?

Tomas Viluckas

Viena vertus, toks žingsnis yra iššūkis šalies katalikybėje vyraujančioms nuostatoms ir įpročiams, kita vertus, jis neiškrenta iš bendros Lietuvos kunigiškos tradicijos.

Video žaidimai

Suskamba varpelis, skelbiantis šv. Mišių pradžią. Žaidimas prasideda.

Kun. Rytis Gurkšnys SJ

Jei atsisakysime kasdien bent vienos blogos minties, atgausime pusiausvyrą. Tuomet galėsime įgyvendinti Dievo pašaukimą ir mums skirtą unikalią misiją.