2012 m. vasario 12 d., sekmadienis

Dainius Varnas. Iliuzijos dėl tiesioginių merų rinkimų

2010-03-15
Rubrikose: Politika » Komentarai ir pokalbiai 

Praūžė Lietuvos Respublikos nepriklausomybės atkūrimo dvidešimtmečio renginiai. Dvidešimt metų tauta ėjo demokratėjimo linkme, tačiau dabar pasiektas taškas, kai demokratijos principų stiprinimas nebelaikomas būtinu ir reikalingu. Atrodo, kad Prezidento rinkimai gali būti laikomi lūžio tašku, o noras turėti tiesioginius merų rinkimus yra tik natūralus šio proceso tęsinys.

Nesigilindami į šio proceso gilumines priežastis pabandykime analizuoti paprastą klausimą: ar demokratijos stiprinimo aspektu tiesioginiai merų rinkimai yra absoliučiai teigiamas dalykas?

Trumpai pabandysiu išdėstyti savo argumentus prieš tiesioginių merų rinkimų įvedimą Lietuvoje.

 1. Pokyčiai savivaldos rinkimų sistemoje yra neatsiejami nuo Konstitucijos keitimo. Esu įsitikinęs, kad Konstitucija yra kuo mažiau taisytina ir esant bent mažiausiai galimybei ją išlaikyti tokią, kokia yra dabar, ta galimybe būtina pasinaudoti. Tiesioginių merų rinkimų atveju yra būtent taip. Konstitucijos teksto kaitaliojimas yra a priori ydingas užsiėmimas, juolab šiuo konkrečiu atveju, kai tiesioginiai merų rinkimai pateikiami kaip vienintelis demokratijos principų įtvirtinimo mechanizmas nutylint kitus kelius (savivaldos įstatymų tobulinimą, merų ir savivaldybių administracijos vadovų atsakomybės ribų aiškų nustatymą, seniūnijų įtakos stiprinimą ir t.t.)

2. Merams perėmus savivaldybių tarybų ir administracijos direktoriaus įgaliojimus, jie faktiškai taps vienvaldžiais feodalais. „Kietos rankos“ principų įtvirtinimas diametraliai prieštarauja demokratizavimosi procesams, ir niekas nėra tikras, kad meras feodalas priims tik gerus sprendimus. Veikiau priešingai: šis procesas išoriškai primena sekimą Rusijos pavyzdžiu, kai stiprinant „valdžios vertikalę“ iš viso buvo atsisakyta sričių gubernatorių rinkimų.

3.Tiesioginiai merų rinkimai sudaro palankią terpę manipuliacijoms. Dalyvavimą nors ir silpnų, bet partijų veikloje šiuo atveju traktuoju kaip galimybę savivaldybės bendruomenei patikrinti konkretaus kandidato kompetencijas. Tuo tarpu tuo atveju, jei į mero postą kandidatuotų nepartinis asmuo, kiltų didelis pavojus, kad tai tik oligarchinių grupuočių statytinis (savaime suprantama, kad to negalima išvengti ir partinio kandidato atveju, tačiau pastarojo atveju skaidrumas yra neabejotinai didesnis).

4.Psichologiškai vieno viską sprendžiančio asmens atsiradimas savivaldos sistemoje ne sumažins, bet padidins nepasitikėjimą valdžios institucijomis. „Aš noriu..“, „aš įsakau...“ ir panašios retorikos įsigalėjimas mūsų valstybėje ardo demokratiją ir kuria korupcijai palankesnę aplinką. Politinės konkurencijos naikinimas valstybės politiniam gyvenimui nieko gero nežada. Savivaldos išgelbėjimas negali būti siejamas su vienu asmeniu. Tai prieštarauja socialiniams dėsniams, demokratijos principams ir sveikam protui.

5.Demokratijos principų įtvirtinimas nėra tapatus vien tiesioginių merų rinkimų įvedimui. Ir priešingai. Tai tik išorinis įspūdis, saviapgaulė, negarantuojanti geresnio valdymo. Reikia siekti didinti vietos bendruomenės įtaką, priimant ir kontroliuojant sprendimus. Kitaip tariant, reikia didinti vietos bendruomenės nuolatinės įtaką, o ne keisti rinkimų sistemą. Tai tik vienkartinės bendruomenės įtakos pakeitimas. Kalbant šachmatų terminais, tai tik nieko nekeičianti rokiruotė, kai būtina atsisakyti pėstininko statuso (pėstininkai – tai įtakos neturinti vietos bendruomenė).

Bernardinai.lt

KOMENTARAI

Komentarai surikiuoti nuo naujausio iki seniausio (rodyti atvirkščiai)

Vandenis 2010-03-20 08:19

Juokingiausias argumentas tai, kad negalima keisti konstitucijos.

antanina 2010-03-18 11:03

pritariu autoriui. kaip ten bebutu, partijoje auges, dalyvaves jos veikloje(reiskia ir konkuraves tarp savo kolegu) geriau patikrinamas, labiau atsakingas(juk "prisikakojusi" laikyti savo gretose-tai smardinti visa partijos skyriu). Reiktu mazmozio- perejei i kita partija, ar frakcija, isejei is partijos su kuria patekai i taryba- buk malonus (jokiu bet, taciau, visdelto - tiesiog automatiskai, buvusios partijos valdybai patvirtinus), padek mandata civilizuotai. Jei dabar partijos nepopuliarios, tai dar nereiskia, kad tokiomis visada isliks, Gal galvojat jog kandidatai(i tarybas, ypac i merus) turi buti ruosiami uspaskihu, , zuoku, saharuku, paksu ALMAXO bureliuose ? Na tai butu zymiai pigiau tureti sava miesto vasala......

Mėgėjas 2010-03-16 22:31

Tai koncervatorių pozicija, kurie neturi ir vargu ar greit turės Asmenybių. Tiesioginiai savivaldybių rinkimai yra alternatyva partinei sąrašų sistemai. Tai žalia šviesa atsirasti tikriems politiniams talentams, o ne proteguotoms partijų marionetėms

profesionale 2010-03-16 12:06

Dede raso: "Laikas kurti pirmo lygmens savivaldą seniūnijose ( gal net mažesnėse nei dabar ), apgalvoti jų ribas ( gyventojai ir patys čia galėtų apsispręsti daugeliu atveju ), rinkti jų tarybas ir seniūnus. Kai kurias funkcijas, reikalaujančias jungtinių resursų, seniūnijos deleguotų dabartinėms savivaldybėms." Jei seniuniju tarybos formuos biudzeta, tai kam reikalingos savivaldybes? Tada jungtinius resursus ir ju panaudojima gali koordinuoti ir buti atsakingas tiesiogiaiisrinktas meras. jei biudzeto formavimas perduodamas seniuniju taryboms, savivaldybiu tarybu nebereikia. Problema bus be galo didelis skaicius seniuniju ir savivalda bus neefektyvi.

Dėdė 2010-03-16 10:23

Gruzinui

Dėmesio verta idėja - didinti savivaldybių deputatų skaičių. Jokių papildomų išlaidų, o demokratijos ir viešumo daugiau. Partijos šauks, jog taip bus sunkiau priimti sprendimus. Taip - korupcinius sprendimus bus tikrai sunkiau priimti.

Tikriausiai pastebėjote, kad mums bando įpiršti mintį, jog ir Seime reikia mažiau deputatų, Tas kalbas lydi pasiūlymai dėl vienmandačių rinkimų ir dėl minimalaus (2-3) partijų kiekio Seime.

gruzinas 2010-03-16 09:39

Norint daugiau demokratijos savivaldoje - tiesiog derėtų padidinti tarybos narių skaičių savivaldybėse. Kuo daugiau bendruomenės atstovų, tuo sunkiau susitarti grupėms draugų. Tiesioginiai mero rinkimai - šnipštas. Ir net kalbėti apie tą šnipštą gėda, net neturint tam tikslui parengtos teisinės bazės - krūvą įstatymų reikės keisti apart Konstitucijos. Kur projektai? Kur pasiūlymai? Kur vizijos? Tušti pliurpalai kol kas tik, be jokių rimtesnių argumentų, kodėl tai reikėtų daryti. Be jokios analizės. Be jokių prognozių.

Dėdė 2010-03-16 07:51

Pritariu autoriui - tiesioginiai mero rinkimai yra išgalvota problema. Net dar blogiau - taip siekiama užbėgti už akių tikrai savivaldos reformai. Laikas kurti pirmo lygmens savivaldą seniūnijose ( gal net mažesnėse nei dabar ), apgalvoti jų ribas ( gyventojai ir patys čia galėtų apsispręsti daugeliu atveju ), rinkti jų tarybas ir seniūnus. Kai kurias funkcijas, reikalaujančias jungtinių resursų, seniūnijos deleguotų dabartinėms savivaldybėms. Tačiau tokiu atveju kam reikalingas tiesiogiai renkamas meras? Nebent tam, kad kad neatsirastų tikra pirmo lygmens savivalda.

Naglis 2010-03-16 00:18

Dabartinė tvarka ir yra partijų rietenų produktas. Reikalai, ypač visuomeninės reikšmės, kaip pavyzdžiui kultūros, yra stagnacijoje. Viską nulemia šešėliniai tarybos narių verslo sandėriai

Klasikas 2010-03-15 23:20

Vienos iliuzijos keičiamos kitomis. Aišku, kad Konstitucija neturi būti kaitaliojama kiekvienąkart papūtus kitos krypties politiniams vėjams. Konstitucija turi būti nuosekliai ir pastoviai tobulinama, o ne neliečiama. Valdžios institucijų kompetencijos ir galios ribos yra kur kas svarbesnis dalykas už mero rinkimų pobūdį. Nuo to priklauso ir korupcijos mastas bei pobūdis.

profesionale 2010-03-15 22:41

diletanto, (arba tinginio) pasakos apie feodalus. Pradedant antruoju punktu. Valdziu pasidalinimas savivaldybese beveik identisku santykiu kaip kad yra tarp Prezidentes(o) ir Seimo valstybiniame lygyje yra iseitis ir nebereikia isradineti dviracio. Dar autorius labai myli partijas ir partine demokratija, bet tegul jis paraso, kiek Lietuvos biudzeto lesu skiriama partijoms islaikyti (38?)? Tai cia butu labai geras verslas melzti biudzeta ikuriant vis nauja partija ir ar daug naudos is tokio balagano?

Rašyti komentarą gali tik prisijungę lankytojai. Prisijungti »
  • komentuoti
  • skaityti komentarus (10)
  • komentarų RSS
  • spausdinti

RENGINIAI

REKOMENDUOJAME

Sirija

Sirija vis dar karštas diskusijų objektas. Šią savaitę Jungtinių Tautų Saugumo Tarybai vėl nepavyko priimti jokio bendro sprendimo dėl šios nesutarimų draskomos valstybės.

Aung San Suu Kyi

„The Mainichi Daily News“ išspausdino jautrų ir įkvepiantį pasaulyje garsios šių laikų disidentės, Birmos demokratinės opozicijos lyderės Aung San Suu Kyi laišką, skirtą neseniai mirusiam buvusiam Čekijos prezidentui Vaclavui Havelui.

 Jerzy Buzek

Galima būti tikrais lenkais, tikrais lietuviais ir kartu tikrais europiečiais, o krizės metu valstybėms, esančioms kartu, atlaikyti sunkumus lengviau nei po vieną, ir apie tai reikia kalbėtis su visuomene, kad tą suprastų visi žmonės.

Rožinis

Jeigu apie sekuliarizaciją ir pasaulietiškėjimą spręstume pagal religiškumo, ypač jo fundamentalistinių ir integristinių versijų, „sugrįžimą“ į viešąją erdvę, tai atrodytų, jog, grįsdami viešosios-politinės sferos autonomiškumą, jie išsisėmė.

Doleriai ir juaniai

Regis, kapitalizmas laimėjo, bet, pasak specialistų, skirtingose šalyse jis yra nevienodas, todėl Kinijoje jis yra agresyvus, Rusijoje turi KGB kvapą, o arabų kraštuose – naftos prieskonį.