„Vartų“ galerijoje šiuo metu vyksta trijų Baltijos šalių jaunų menininkų paroda „ILLUSION OF INCLUSION / INCLUSION OF ILLUSION“ (liet. įtraukimo iliuzija). Parodoje dalyvauja penkiolika jaunų Estijos, Latvijos ir Lietuvos menininkų. O ją kuravo net penkios kuratorės: lietuvės – Danutė Gambickaitė, Eglė Juocevičiūtė, Jolanta Marcišauskytė-Jurašienė, latvė Iliana Veinberga bei estė Olga Temnikova (Talino galerija „Artdepoo“). Taigi, vidutiniškai vienai kuratorei teko po tris menininkus. Nepaisant to (o gal kaip tik dėl to?), parodai trūksta vientisumo ir aiškesnės, kryptingos idėjos. Vis dėlto parodos kuratorius yra žmogus, turintis savo skonį bei aiškų požiūrį – tokias parodas įdomu stebėti, jos pačios tampa lyg vienas didelis meno kūrinys. Tad reiškiniui, kai 15-os menininkų parodą kuruoja 5 kuratoriai, gal vertėtų ieškoti naujo įvardijimo. Tarkim, būrinė paroda (suburianti tiek kuratorius, tiek menininkus). Kita vertus – tegu kuruoja nors 15 kuratorių – kad tik rezultatas būtų vykęs.

Visų pirma – džiugina kalbėjimas apie Baltijos šalių meną. Pernelyg mažai pažįstame savo kaimynus, domėdamiesi arba savimi arba tolimesniu užsieniu. Kaimyninių šalių: Latvijos, Estijos, Lenkijos dailė ir meniniai procesai lieka tolumoje, nors gali būti mums aktualūs ir įdomūs.

Jaunos kuratorės parodai pasirinko įtraukimo iliuzijos temą. Dviejų dalių pavadinimas gali kalbėti tiek apie įtraukimo iliuziją, tiek apie į meno kūrinį įtrauktą iliuziją. Galvoju, ar viltis (iliuzija) nėra kiekvieno žmogaus veiksmo, ypač meninio, sudėtine dalimi. Šiaip ar taip, pavadinimo komunikuojama tema labai plati. Tokia plati, kad nedaug ką pasakanti. Pasak kuratorių, parodos pavadinimas, reiškiantis įtraukimo iliuziją, yra sociologinis terminas, pasirinktas siekiant išryškinti jauno meno skverbimąsi ar įtraukimą į galerijos, o kartu ir meno rinkos, pasaulį.

Meno rinka – pastaruoju metu Lietuvoje labai išpopuliarėjusi tema, nenuostabu, kad jai neatsispiria ir jaunos kuratorės. Ji lyg yra, bet šešėlyje. Jos lyg nėra, bet apie ją diskutuojama. Diskusijų dalyviai neretai atrodo gerokai atitrūkę nuo žemės – poreikis pirkti meno kūrinį kils tik tada, kai meno kūrinys taps įdomus, pažinus. Tad prieš raginant pirkti, pirma reiktų padirbėti edukuojant.

Svarbus parodos akcentas – jaunieji menininkai. Jaunystę visada lengviau „parduoti“. Jauniesiems neretai trūksta gilumo, tačiau tai atperka entuziazmas ir aktualios (kartais ir įdomios) idėjos. Vis tik ši jaunųjų paroda nepranoksta toje pačioje galerijoje „Vartai“ prieš keletą metų Neringos Černiauskaitės kuruotos parodos „KORE(A)KCIJOS“, kuri, ypač žvelgiant iš laiko distancijos, buvo svarbi Lietuvos meniniame gyvenime. N. Černiauskaitė „Vartuose“ pristatė jaunus ir tikrai mažai kam žinomus menininkus. Šiandien vienas populiariausių jaunų tapytojų Lietuvoje – Andrius Zakarauskas, pripažįsta, jog tai buvo vienas svarbesnių karjeros žingsnių. Publikai tuomet buvo pristatyti menininkai, iš kurių bent keli šiandien neatsiejami nuo lietuviškosios dailės. Ne visi parodos menininkai tapo žvaigždėmis, tai natūralu, tačiau gebėjimas atsirinkti ir drąsa pristatyti nežinomus menininkus davė rezultatų.

Akivaizdu, kad „ILLUSION OF INCLUSION / INCLUSION OF ILLUSION“ tokio efekto neturės. Pristatomi menininkai – jau daugiau mažiau žinomi. Tarkim, latvė Liena Bondare dar 2005 m. dalyvavo Lietuvoje vykusioje grafikos meno bienalėje „Now Art Now Future“ (Rytoj yra dabar). Menininkės brandumas atsispindi ir „Vartuose“ pristatytuose kūriniuose „Kvepalai“.

Fotografija besidomintys tikrai žinos Roberto Narkaus vardą, o Rimo Sakalausko „Sinchronizacija“ turbūt sumušė visus dalyvavimo įvairiausio kalibro festivaliuose rekordus. Palengva besisukantis televizijos bokštas skrieja virš Karoliniškių peizažo ir kyla aukštyn. Kūrinio privalumas – itin tikroviškas montažas ir efektingas pasąmonis klodas, apjungiantis tikrovę ir paralelinę būtį joje.

Šis videokūrinys, lydimas legendos, kad jį per gynimus iškeikė VDA dėstytojai – pakankamai vizualiai efektingas, tačiau eksploatuojamas jau kelis metus. Youtube.com yra filmukas, kuriame sudėti kelių šio jauno menininko kūrinių fragmentus. Fragmentus iš minėtosios „Sinchronizacijos“ rasite pačioje pabaigoje, ties 4 min 12 sek. padala.

Parodos kuratorės teigia nebijojusios „margumyno”. Jis šiuo atveju esą net buvo tikslas, nes 15 skirtingų menininkų sunku surinkti „bendraminčių grupelės“ principu. Siekta, kad skirtingų šalių menininkų kūriniai atlieptų platų problemų, idėjų, raiškos spektrą - nuo socialinių, egzistencinių iki formų lyrikos, medijų kultūros kritikos, refleksijos. Kitaip tariant, tai, kas kuratorių akimis atrodė aktualu menininkams, kas sieja visų trijų šalių menininkus, nepriklausomai nuo jų amžiaus.

Parodoje „Vartuose“ vieniems į akį labiau kris kuratorių darbas ir jo rezultatai, kitiems bus įdomesni patys atskiri kūriniai – jų tarpe tikrai yra vertų dėmesio. Paroda įdomi ir jauna – su visais jaunystės trūkumais bei privalumais.

Estijos, Latvijos ir Lietuvos menininkų paroda „ILLUSION OF INCLUSION / INCLUSION OF ILLUSION“, galerija „Vartai“, Vilniaus g. 39, iki birželio 1 dienos