2012 m. vasario 12 d., sekmadienis

Kęstas Kirtiklis. Apie patriotinį paradoksą

2010-07-19
Rubrikose: Sankirtos 
Kęstas Kirtiklis

Zenekos nuotrauka

Žydinčio krepšinio kamuoliais Lietuvos paviljono Pasaulinėje parodoje, Šanchajuje, vadovas džiaugiasi. Žalgirio mūšio jubiliejaus proga demonstruoti atkurti IX–XIV amžių Lietuvos karių apdarai ir ginklai susilaukė kinų dėmesio. Jų pažiūrėti susirinko kone 50 000 lankytojų. Rekordas! Didi sėkmė! Įdomu, jei danai savo paviljone demonstruotų baltas meškas ar jūrų vėplius iš Grenlandijos, ar tik ne daugiau kinų susirinktų į šiuos gyvius pažiūrėti. O jei prancūzai pademonstruotų Asteriksą ir Obeliksą, mūsų archeologiniai kariai veikiausiai neturėtų visiškai jokių šansų.

Betgi nei danams, nei prancūzams tokios įdomios idėjos į galvą nešauna. Pastarieji kaip savo šalies įdomybes rodo Manet ir Cezanne‘ą, Gauguiną ir Rodiną, na, o pirmieji pačią Kopenhagos undinėlę į Šanchajų nugabeno. Skirtumas nuo mūsų tas, kad tiek Andersenas, tiek minėtieji dailininkai dar iki šiol formuoja mąstymą ir pasaulėvaizdį. O Žalgirio mūšis įdomus, deja, tik mums. Net jokiems vokiečiams jis nerūpi, ar maža tų mūšių viduramžių Europoje būta. Juolab kad jų paviljone – subalansuotame mieste – balancity – ir taip kasdien apsilanko tiek žiūrovų, kiek į mūsų paviljoną užsuka rekordinėmis dienomis. Žinoma, jie – vokiečiai. O mes rodome kinams savo IX amžiaus šarvus bei ietis ir didžiuojamės. Nors gal reikėtų net susigėsti. Baugu vien pagalvojus, kas tuo metu (IX amžiuje) dėjosi Kinijoje, ko buvo pasiekusi kinų kultūra. Geriau jau net negalvoti...

Karaliaus Mindaugo karūnavimas, Durbės mūšio metinės, Žalgirio mūšio metinės – ši liepa, tarsi įsikūnijęs Lietuvos himnas – „iš praeities tavo sūnūs, te stiprybę semia...“ Įsikūnijęs visur, kur tik įmanoma – tiek Šanchajuje, tiek laukuose, prie Griunvaldo kaimo (koks pasiekimas, Vytautą pagaliau vaidino lietuvis! išties vedamųjų ir daugkartinio pakartojimo verta naujiena), tiek visoje Lietuvoje.

Tik štai, ar pasemia tie sūnūs ką nors iš praeities? Ar mūsų patriotizmas, nusistovėjusios meilės tėvynei formos, dar geba mus kam nors įkvėpti?

Prie visų švenčių į šį patriotinės euforijos katilą pateko bei jam prieskonį suteikė ir Lietuvos radijo bei LATGA-A surengtas Patriotinės dainos konkursas. O jame daugiausia klausytojų simpatijų susilaukė grupės „Diktatūra“ kūrinys „Jie nebuvo dievai“, kuriame patriotizmas – tai „tėvynė, kariai, mirtis“, varijuojami skirtingomis kombinacijomis visą dainą (sužinojus, jog galutiniai laimėtojai ne jie, mano patriotizmas išties truputį paaugo). Na taip, Lietuvoje esama šiai grupei simpatizuojančių jaunimo subkultūrų, kurių narius galima mobilizuoti „šventam tikslui“ balsuoti už teisingos grupės teisingą dainą. Bet vis vien didžiausios klausytojų simpatijos trikdo. Ir ne todėl, kad vienas bičiulis, sužinojęs apie šį grupės pasiekimą, tiesiai šviesiai paklausė: o tai jie toj dainoj „juden raus!“ nepamiršo riktelt?

Svarbu ne tai, ar jie pamiršo, ar nenorėjo, ar jau išaugo iš to amžiaus, kai šis šūkis atrodo aktualus. Svarbiausia tai, kad karinės viduramžių pergalės ir jų apdainavimas maršo ritmu yra tai, su kuo mums asocijuojasi meilė savo šaliai.

Tai galbūt būtų neblogai, ir gal man visai nereikėtų čia kabinėtis, bet štai, sakyčiau, yra viena problema. Net neabejoju, jog didžiuma didvyrių žemės piliečių norėtų gyventi ne kautynių nugalėtojų dūminėse bakūžėse ar karo stovyklos palapinėse, bet pralaimėjusiųjų balancityje, valdomame, beje, būtinai, tos pačios nugalėtųjų valdžios.

Ir štai klausimas, kuo ir kaip susijusios Žalgirio ar Durbės pergalės su modernios valstybės, kurioje gera gyventi kūrimu? Kaip didžiavimasis pergale prieš Europos galybę gali prie to prisidėti? Naivia viltimi, kad mes ir patys vieni galim viską susikurti? Didingai ir narsiai? Tuomet kodėl nesusikuriame?

Nors užmušk, netikiu, kad iš Žalgirio galima semtis jėgų kovai su korupcija ar sąmoningai renkantis politinę valdžią, o iš Durbės – stiprybės gerinant šalies mokslo ir technologijų padėtį ar bendrąją infrastruktūrą. O jei manote, kad šiedvi sferos niekaip tarpusavyje nesusijusios, tai vargas ir mums, ir numylėtai Tėvynei. Mat didžiumos Lietuvos piliečių sąmonėje šiandiena ir gal truputį rytdiena visuomet pirmaus prieš vakarykštę istoriją. Ir kol kalbėsime apie meilę savo šaliai kaip apie meilę šimtmečių senumo pergalėms, joks aukščiausių valstybės pareigūnų išsvajotas patriotizmo sugrįžimas paprasčiausiai neįmanomas.

Patriotizmo paradoksas, itin ryškiai sublizgėjęs šia liepą, yra tas, jog savo šalį liepiama mylėti už vienus nuopelnus, o ją norėtųsi mylėti už visiškai kitus. Tų kitų, deja, visai neturime (bent jau toks oficialus įspūdis, ar tikrai taip yra – kitas klausimas), tad tenka gręžtis į pirmuosius. Ir mylėti savo šalį už tai, kas absoliučiai nerelevantiška šiandien gyvenamam pasauliui, kas neturi jokios įtakos mus šiandien kamuojančioms problemoms ir nutinkantiems džiaugsmams.

Pabaigai dar viena, kiek senesnė, istorija. Kadaise tuomet dar nelabai žinomas atlikėjas Kimo Arbas dalyvavo festivalyje „Mėnuo Juodaragis“. Festivalis pagoniškai lietuviškas, o atlikėjas tąkart vienareikšmiškai buvo daugiau amerikietis nei tautietis. Ir grojo jis visai neblogai, bet kažkaip ne mūsiškai. Teko suktis iš padėties. Paleidęs fone savo kurtą muziką, jis retsykiais padainuodavo angliškai, kaip ir buvo sukūręs, bet, norėdamas atliepti tautiečių lūkesčius, kartkartėmis pašūkaudavo į mikrofoną: „Vokietija – š...as! Valio pagoniai!“

Va taip, tautiečiai...

Bernardinai.lt

KOMENTARAI

Komentarai surikiuoti nuo naujausio iki seniausio (rodyti atvirkščiai)

« < 1 - 2 > »
storabambis 2010-07-21 02:29

siga, sutinku, kad tai pilnai suderinami dalykai, bet tame ir problema, kad nemazai zmoniu ju nesuderina - pasizymi kone nesveiku gerejimusi musu karinga praeitimi, kuris issivercia i atmetima visko kas "nelietuviska" ir niekaip neprisideda prie patriotizmo dabartinei lietuvai, tokiai, kokia ji yra siandien, o ne kokia buvo kazkada kai "vytautas juodojoje juroje zirgus girde"

Siga 2010-07-20 22:20

Ak, na ir neromantiskas esat, tamsta Kestai. Galima suderinti sirgima uz Zalgiri bei "Zalgiri" su domejimusi "aukstesniaja" kultura bei aktualiais politiniais klausimais. Nuo vaikystes domejausi riteriu laikais bei Viduramziais. Su malonumu buciau pavepsojusi i musio inscenizacija, jei tik buciau galejusi ten nuvaziuoti. Kitas dalykas fasistuojantys muzikantai. Jiems - geda peleda!

Knope 2010-07-20 17:18

Buvau sumanęs panašios tematikos tekstą parašyti, bet nieku gyvu nebūčiau geriau parašęs:) Kietai, Kęstai, keliu nykštį į viršų ir linkčioju galva.

Lodarius 2010-07-20 16:13

O jūs pastebėjote, kai baigęs dainuoti „diktatūros“ vokalistas iškėlė ištiestą dešinę ranką? :)) Nežinau - tyčia ar ne jam taip gavosi. Bet daina, tai tikrai gera. Na bent jau man tai patiko. O šitas straipsnis, tai ką aš žinau... Nu dėl tos parodos, tai gal ir sutinku

atidarytuvas 2010-07-20 14:04

"Mylėti už ką/kažką" - čia yra bizniukas, o ne meilė. Pasakymas "mylėti už kažką" matyt yra reikalingas tam, kuris nemyli ir dėl to jaučia poreikį teisintis. Aš taip naiviai ir romantiškai (suprask, nebrandžiai) įsivaizduoju, kad meilė yra daugiau negu mano išskaičiavimai. Galvoju, ji apima neatsiklaususi mano nuomonės. Ir yra daugiau, negu aš galiu apibrėžti. Mėginimas apriboti ją žodžiais, pateikia labai nuskurdintą, suprimityvintą paveikslą.

DG 2010-07-20 12:53

Edziui: vat autorius turbūt kitame straipsnyje ir pamėgins parašyti, už ką galima mylėti tėvynę; nes kaip pats rašo – iš oficialių šaltinių sprendžiant, tokių dalykų visai nėra, bet negi jų iš tiesų nėra? Kęstai, gal tai nauja tema straipsniui? :) Už ką gi Pačiam norisi mylėti tėvynę?

edzius 2010-07-20 11:46

jo, teisybė. nekelia patriotizmo dvasios niekas. bet, ar mes patys neturėtume stengtis ieškoti, stengtis atrasti, už ką mylėti, o ne laukti, kol nugverusios valdžios viršūnėlės, absoliučiia savimi patenkintos, nors Dievas mato, nėra dėl ko, mums "pamėtytų" idėjų, už ką tą Lietuvą mylėt?

DG 2010-07-20 00:05

Man labai patiko straipsnis. Šaunuolis Kęstai. Bernardinuose kažkaip dar neteko skaityti tokios pamazgų koncentracijos po vienu straipsniu – nejaugi ir čia auditorija degraduoja?

Paulius S. 2010-07-19 21:43

Nugi prisiminkim šlovingąją LKD,okupavusią(be kabučių) didelę dalį Rusios.Taigi?!

elninjo 2010-07-19 20:34

Perskaičius straipsnį kyla klausimas kuom autorius yra išmintingesnis už tuos skustagalvius jaunuolius rėkiančius antisemitinius šūkius. Išliedamas nekonstruktyviais argumentais išreikštą, autorius niekuo nuo jų nesiskiria. Nacistinės/Antisemitinės temos būdingos ankstyvajai Diktatūros kūrybai. Vėliau dainos tapo patriotinės. Ir nematau tame nieko blogo. Negi autorius būdamas paauglys buvo šventas ir doras ir ganė žąseles kokiam Lietuvos kaimuky? Kažkaip nesitiki ;) Kalbant apie Žalgirio ir Durpės mūšio sąsajas su nudiena reiktu pasakyt jog istorija yra mokslų motina. Žinios ir pagarba jai leis gyliau suvokti savo tapatumą, būti atsakingesniu nebūtinai sprendžiant makroekonominius, politinius ir socialinius klausimus. Pagarba savo istorijai daugeliui sužadina pasitikėjima savim. pasitikintis ir save gerbiantis žmogus bus jautresnis šalia esančiam , savo šeimai ir jį supančiai aplinkai. Iš to sekanti harmonija indukciniu būdu leis geriau išspręsti autoriaus minėtas korupcijos ir mokslo problemas. daugiau pagarbos ir kito supratimo vieni kitiems :)

« < 1 - 2 > »
Rašyti komentarą gali tik prisijungę lankytojai. Prisijungti »
  • komentuoti
  • skaityti komentarus (12)
  • komentarų RSS
  • spausdinti