2012 m. gegužės 26 d., šeštadienis

Kęstas Kirtiklis. Apie intelektualų skurdą

2010-09-06
Rubrikose: Sankirtos 
Kęstas Kirtiklis

Zenekos nuotrauka

Negaliu nepasidžiaugti tuo, kad praėjusią vasarą kamavomės ne vien nuo kaitros ir liūčių, bet nuo intelektualinių ginčų, kurių aš kaskart prisipažįstu pasigendąs. Į Tomo Venclovos iššūkį sureagavo kuo plačiausias save praprususiais ir išsilavinančiais laikančių asmenų spektras – nuo poetų iki politikų ir dar toliau.

Kažin, ar rašydamas savąjį „Aš dūstu“ T. Venclova bent įtarė, kad sukels audrą, savotiškai prilygstančią šios vasaros gamtos stichijoms – atsakymus jam, atsakymus atsakymams bei pavienius pamintijimus. Tekstų, skirtų tiesiogiai straipsnio problematikai, susikaupė daugiau nei tuzinas, ir tai neskaitant įvairiausių smulkių paminėjimų įvairiuose rašiniuose, diskusijų internete ir lauko kavinėse.

Apskritai nieko čia nuostabaus. T. Venclova užgavo jautrias temas, tokias kaip tautiškumas ir kosmopolitizmas, patriotizmas ir ksenofobija. Jautrias ne tik čia, jautrias ne tik dabar. Diskusijos šiomis temomis vienu ar kitu pavidalu Europoje kyla jau porą–trejetą šimtmečių, jei ne dar ilgiau, tad panašu, jog taško ar bent kabliataškio čia nedėsime dar gana ilgai.

Tačiau tuo polemika, nepritarimas ar tiesiog suirzimas nesibaigia.

Esama dar vienos prieštaros linijos. Dažnam T. Venclovai pritarusiajam ar prieštaravusiajam suskaudo ir kitas dalykas. Jie išskaitė (nors, tiesą sakant, tekste tai nėra visiškai akivaizdu), jog Lietuvoje, pasak T. Venclovos, esą tik du intelektualai. Še tai tau! Kodėl gerbiamas profesorius intelektualais palaikė tik save ir Leonidą Donskį!? – klausia įsižeidusieji. Juk ne vienas reaguojančio straipsnio autorius taip pat mielai matuotųsi intelektualo mantiją ar surdutą, ar bent švarkelį per alkūnes nutrintomis rankovėmis. O dabar štai, patriarchas neleidžia...

Ir, ko blogo, teisingai daro.

Iš pradžių pasekime T. Venclovos teksto kelią. Iš pažiūros jo pradžia – pranešimas šiemetinėje „Santaros-Šviesos“ konferencijoje, nesusilaukęs viešumoje jokio atgarsio. Ir nieko čia stebėtino, pranešimas konferencijoje, netgi tokioje populiarioje kaip pastaroji, praktiškai niekuomet neiškeliauja už salės, kurioje buvo perskaitytas, sienų. Paskui pasirodė straipsnis mėnraštyje „IQ“, ir tuomet taip pat nieko nenutiko (žurnalą reikia pirkti ar prenumeruoti, o tai vargas ir išlaidos). O tuomet, vieną gražų rytą, jis pasirodė internete, „Bernardinuose“, bet kur kas svarbiau – „Delfyje“. Na ir prasidėjo! Visur, kur įmanoma!

Komiškiausia šioje istorijoje yra tai, kad T. Venclovos straipsnyje nėra nė vienos naujos minties, nieko, visiškai nieko, ko autorius vienur ar kitur nebūtų pasakęs ar parašęs. Ne tik palyginti gausiuose pastarojo meto interviu. T. Venclova pakartojo tą patį, ką sako ir rašo nuo seniai. Visos straipsnio tezės išsakytos dar 1991-aisiais Vilniuje (ne kokioje Amerikoje) išleistoje T. Venclovos eseistikos ir publicistikos rinktinėje „Vilties formos“. Sutinku, išleista senokai, tačiau 15 000 tiražu! (Ar dabar koks leidėjas dar galvoja apie tokius tiražus?) Vėliau šios idėjos pakartotos knygoje „Manau, kad...: pokalbiai su Tomu Venclova“, išleistoje 2000-aisiais. Tiražo nežinau, tačiau žinau, jog knyga tikrai nenuskambėjo...

Nieko sau intelektualai, pagalvoju, jei nesugeba pastebėti, jog prie kiekvienos T. Venclovos straipsnio pastraipos galima dėti išnašą, nurodančią, kur ir kada pastraipos mintis jau yra pasakyta/parašyta.

Štai ir paaiškėja, jog intelektualais vaidintis norinčiųjų yra gausu, tačiau knygų, o ir apskritai kolegų darbų niekas neskaito (o jei ir skaito, tai labai slepia). Ar įsivaizduojate tokio masto polemiką, kilusią dėl knygos? Aš ne. Kontroversiškiausios pastarojo meto knygos – Nerijos Putinaitės „Šiaurės Atėnų tremtiniai“ ir Mindaugo Pociaus „Kita mėnulio pusė“ – nors ir susilaukusios tam tikro dėmesio, polemikai dėl T. Venclovos nė iš tolo neprilygsta. Sakysite kalibras ne tas – kur T. Venclova, o kur N. Putinaitė ar M. Pocius? Vargu ar vien tik čia šuo pakastas. Jei pastarojo meto T. Venclovos interviu (tomis pat jį dusinančiomis temomis) būtų surinkti į knygelę, vargu ar kas iš to išeitų.

Tiesą sakant, nieko įspūdingo nebūtų nutikę ir tuomet, jei šis tekstas būtų buvęs išspausdintas kokiame kultūriniame savaitraštyje ar mėnraštyje, perskaitytas Lietuvos radijo programoje „Klasika“, ar pasirodęs kokioje kitoje, tradiciškai (iš įpročio?) intelektualesne laikomoje terpėje.

Galbūt retrogradiška manyti, jog nūdienis intelektualas, ar norintis toks būti, privalo skaityti knygas ar kitą kultūrinę spaudą, kai internetas teikia neregėtų, negirdėtų galimybių, kai jame verda tikrasis gyvenimas, ir jei tavęs neranda Google, tavęs apskritai nėra. Galbūt. Bet man keista suvokti, kad bene vienintelė Lietuvoje likusi intelektualinė veikla – tai naršymas populiariausiame naujienų portale ir reakcija į tai, ką perskaitei.

Jei taip, tai, sakyčiau, skurdoka...

Bernardinai.lt

KOMENTARAI

Komentarai surikiuoti nuo seniausio iki naujausio (rodyti atvirkščiai)

« < 1 - 2 > »
liutaurasu@hotmail.com 2010-09-06 12:21

puikus pastebėjimas

slapyvardis 2010-09-06 12:50

žinoma, pretendentas į intelektualus privalo skaityti Venclovos ir jo bendraminčių raštus ir neišplaukti už jų kuriamo diskurso ribų, tada po keliolikos ištikimo darbo metų jam bus suteiktas oficialus kandidato į intelektualus statusas ir teisė viešai grūmoti norminamuoju piršteliu ;))

atidarytuvas 2010-09-06 13:52

exactly

DG 2010-09-06 15:59

Man kažkaip reakcijose į T. Venclovos pasisakymą jau pabodo „intelektualų“ tema. Šiaip įsivaizduoju, kad pačiam T. Venclovai nebūtų problema pataisyti tą savo straipsnio dalį, kuri kažką įžeidė. Tik tiek, kad jis kažką pasakė ir nuėjo tolyn, o vat mes vis nagrinėjam, knebinėjam, atsipūsti negalim tiesiog, kad kažkas vat drįso kažką iš mūsų įžeisti (sorry, aš nepretenduoju į kalibrą ne tik Venclovos, bet ir visų įsižeidusiųjų, tad apie „mus“ kalbu sąlyginai). Bet ir šios temos eskalavimas ūdijant įžeistuosius dėl jų įsižeidimo man jau nusibodęs iki negaliu...

atidarytuvas 2010-09-06 18:12

O kas tai yra - intelektualas?

suomis 2010-09-06 18:49

atidarytuvui: intelektualas privalo, kaip minimum, būti represinės struktūros (pageidautina sovietinės) išugdytas kadras. For ex.: Vienas intelektualas yra exekutyvinis stribas Vytautas Petkevičius (labai populiarus), kitas yra vieno iš sovietinių generolų vaikas - Tomas Venclova (populiarus snobams) arba sovietinės karininkijos giminaitis Leonidas Donskis (korumpuotai populiarus). Kitokių intelektualų NEBŪNA.

Salsa 2010-09-06 19:07

"Galbūt retrogradiška manyti, jog nūdienis intelektualas, ar norintis toks būti, privalo skaityti knygas ar kitą kultūrinę spaudą, kai internetas teikia neregėtų, negirdėtų galimybių, kai jame verda tikrasis gyvenimas, ir jei tavęs neranda Google, tavęs apskritai nėra. Galbūt. Bet man keista suvokti, kad bene vienintelė Lietuvoje likusi intelektualinė veikla – tai naršymas populiariausiame naujienų portale ir reakcija į tai, ką perskaitei.

Jei taip, tai, sakyčiau, skurdoka..."

Pozicijos ar tai retrogradiška, ar ne, nesiruošiu kvestionuoti - visi gyvename tame pačiame XXI a., kuris aktyviai juda virtualaus pasaulio link. Ar knygų, periodinių (kultūrinių!) leidinių skaitymas yra atgyvena - ne man spręsti, ir išties netgi nemanau, jog tai yra esminis klausimas.

Tik aš niekaip negaliu suprasti, kodėl autorius taip priešiškai nusiteikęs informacinių technologijų teikiamų galimybių atžvilgiu? Ar tikrai taip svarbu, kur vyks (intelektualinė) diskusija: popieriaus lape ar kompiuterio ekrane? Juk rašmenys tai tie patys, mintys, jais atskleistos, nepakitusios... O štai prieinamumas - kur kas didesnis ir paprastesnis. Be to, galėčiau pridurti, jog ir kur kas asmeniškesnis (tokį betarpiškumo jausmą suteikia galimybė palikti SAVO komentarą). Visiškai nematau skirtumo, kur vyksta diskusija - svarbiausia, jog ji vyktų.

Ir čia galima pažvelgti į šį reikalą iš kitos pusės. Autorius teigia, jog populiariausio portalo naršymas ir reakcija į tai, ką perskaitei - vienintelė Lietuvoje likusi intelektualinė veikla. Deja, nedrįstu to nuneigti, tačiau noriu pastebėti, jog tie patys internetiniai portalai ar socialiniai tinklai (pvz. Facebook) daro žmonių komunikavimą paprastesnį, greitesnį ir patogesnį. Poleminių straipsnių ciklas delfyje, tikiu ir teko savo kailiu patirti, gali išjudinti procesus visuomenėje: žmonės pradeda diskutuoti tarpusavyje namuose, mokyklose, universitetuose, darbovietėse ar tiesiog gatvėje. Tai jau yra pradžia. Lietuviams reikia išmokti ir įprasti diskutuoti ir tik tada bus galima galvoti apie platesnį intelektualinių veiklų spektrą. O mokomasi pamažu - kad ir aptarinėjant tame pačiame delfyje perskaitytą straipsnį... Aptarinėjama kad ir toje pačioje veidaknygėje, kurioje palikti žinutę ir turint laiko patikrinti atsakymus yra paprasčiau ir taupiau, turint omeny, kaip žmonės yra įsitikinę savo užimtumu.

Avalon 2010-09-06 22:54

Tikrai taiklus pastebejimas, net nesusimasciau apie tai...

Klasikas 2010-09-07 11:09

Visiškai sutinku su K. Kirtikliu, kad intelektualinių diskusijų tradicijos Lietuvoje labai skurdžios. O straipsniai su komentarais yra tik publicistika. Po sovietmečio penkiasdešimtmečio tai neturėtų stebinti. Bet jau praėjo pora dešimtmečių nepriklausomoje Lietuvoje, o situacija nesikeičia. Kas tai? Ar noras intelektualiai tobulintis visai užgesęs, ar intelektualai emigravo?

Intelekto vystymu kiekvienas žmogus turėtų užsiimti visą savo sąmoningą gyvenimą. Auklėjimas šeimoje ir mokyklose duoda tik pradmenis. Tačiau dauguma to nedaro, manydami, kad užtenka mokyklos ir studijų aukštojoje.

Intelektualas nebūtinai turi būti perskaitęs visų žinomiausių autorių geriausius kūrinius, bet kritinį požiūrį ir analitinį mąstymą turėtų būti išlavinęs. Šito komentavimas interneto portaluose neduoda, reikia skaityti, nagrinėti ir analizuoti. Kol kas tai įmanoma tik skaitant tradicines knygas, nes internete rimtų knygų tik vienetai. Ateityje jos visos čia bus, bet tiek ilgai laukti aš negaliu.

aspac 2010-09-07 14:00

tikrai, Tomas Venclova nera tas zmogus, kurio dalykiniai pasisakymai sulauktu reiksmingo intelektualu demesio. Bet pavaidinti pries publika jam sekasi, ypac suzaisti kazkieno ambicijomis... :))) Taip kad sekmes jam - pudrinant studentams smegenis ir su draugu pagalba uzpildant solidumo nisa savo biografijoje.

« < 1 - 2 > »
Rašyti komentarą gali tik prisijungę lankytojai. Prisijungti »
  • komentuoti
  • skaityti komentarus (16)
  • komentarų RSS
  • spausdinti