2012 m. gegužės 26 d., šeštadienis

Aloyzas Sakalas. Ji nepadarė to, ką būtinai reikėjo padaryti

2010-09-07
Rubrikose: Politika » Komentarai ir pokalbiai 
Aloyzas Sakalas

Nuotraukos autorius Kęstutis Vanagas/BFL
© Baltijos fotografijos linija

Įdomu buvo skaityti Kęstučio Girniaus  straipsnį apie 1941 metų  Lietuvos laikinąją vyriausybę (LLV) ir Leonido Donskio atsaką, filosofiškai pavadintą   „Kada tiesa pagaliau mus išlaisvins?“.

K.Girnius tvirtina, kad negalima vienareikšmiškai kalbėti apie LLV, kol galutinai neištirta visa jos veikla ir ypač toks  jautrus  lietuviams žydų genocidas.  Tuo tarpu L. Donskis, jam oponuodamas, nurodo net kelis informacijos šaltinius, kuriuose apstu detalios medžiagos ne tik  visam minimam laikotarpiui pažinti,  bet ir  šiuo mums rūpimu klausimu. Jis nurodo  užsienio tyrinėtojų: Martino Gilberto, Martino Deano, Christopho Dieckmano, Joachimo Tauberio, Sauliaus Sužiedėlio ir kitų garsių Anglijos, Vokietijos, JAV ir Izraelio istorikų ir lietuvių istorikų: Liudo Truskos, Arūno Bubnio ir Valentino Brandišausko pavardes. Ypatingo dėmesio vertas savo medžiagos  gausa yra  S.Sužiedėlio ir C. Dieckmanno kapitalinis tyrimasLietuvos žydų persekiojimas ir masinės žudynės 1941 metų vasarą ir rudenį: šaltiniai ir analizė“, jame paskelbtos.

Be to, yra išlikę LLV posėdžių dokumentai. Nekartosiu čia pagrįstų ir įtikinančių L.Donskio argumentų, tarp kurių ir akivaizdžios tiesos, kad 220 tūkstančių Lietuvos piliečių –žydų išžudė ne ateiviai iš kosmoso, bet  „okupacinė nacių jėga kartu su vietiniais kolaborantais“. Šios, kaip ir bet kurios kitos žudynės negali būti pateisinamos jokiais motyvais. Nes nusikaltimas visados ir  yra tik nusikaltimas, kurio jokios lengvinančios aplinkybės nesuniveliuoja .

Mūsų kalbamuoju atveju LLV, nors ir netiesiogiai, bet prisidėjo vykdant žydų genocidą. Be abejo, LLV norai buvo patys kilniausi –atkurti nepriklausomą Lietuvą.  Be abejo, jos galimybės buvo labai ribotos, nes jos siekiai nesutapo su Trečiojo Reicho norais, todėl LLV  veikė vos kelis mėnesius. Bet šią vyriausybę sudarę žmonės jau prieš 1941 m. birželio 22 dieną  žinojo  nacių politiką žydų klausimu, todėl jau pirmąją savo veiklos dieną LLV privalėjo  paskelbti savo  nutarimą, jog ji  draudžianti  Lietuvos piliečiams dalyvauti žydų žudynėse. Galbūt ne visi būtų paklusę  šiam LLV nutarimui, bet LLV būtų parodžiusi savo moralinę poziciją.

Deja, vietoje tvirtos moralinės pozicijos pareiškimo, ji, kaip rašo S. Sužiedėlis, šito nepadarė.Nors „ LLV negalėjo paveikti nacių vykdytos genocido politikos, bet – bent jau iš pradžių –galėjo informuoti visuomenę per spaudą ir radiją. Taigi neišvengiamai peršasi išvada, kad LLV neatliko savo pareigos ir net nepamėgino aiškiai pareikšti savo neigiamo nusistatymo dėl smurto prieš žydus, o tik ragino vengti viešų žydų žudynių“. Bet tai dar ne viskas.  LLV  sutiko  suprojektuoti žydų getus, į kuriuos vėliau buvo suvaryti ir... sunaikinti žydai.  Neišsakydama savo ryžtingos pozicijos dėl smurto prieš žydus ir projektuodama jų getus, LLV tiesiogiai ar netiesiogiai dalyvavo žydų genocide ir tai, deja, reikia pripažinti.

Reikia pabrėžti   ir dar vieną  esminę   L. Donskio mintį:  amoralu yra  siekti gėrio, pasiremiant kraštą okupavusia politine jėga: „Su okupacine jėga susidėję politikai ir vieši veikėjai negali būti vertinami pagal tai, kiek jie palengvino ar apsunkino savo šalies piliečių padėtį – jei ši jėga buvo priešiška jų šalies piliečiams, jie išdavė juos susidėdami su okupacine jėga. Ir nesvarbu, kada ir kuri po kurios atėjo ta jėga. (...) Politinis elitas egzistuoja ne tam, kad padidintų ar sumažintų savo piliečių kančias, sukeltas intervento ir okupanto, o tam, kad delegitimuotų okupanto valdymą, gintų savo valstybę nuo jos užvaldymo ir pats siektų legitimaus savojo krašto valdymo. Kitaip okupacijos sąlygomis pradėjęs elgtis politinis elitas virsta kolaborantais. Niekas kolaboravimo sąvokos kol kas dar neapibrėžė ir neišskleidė kaip nors kitaip, ir greičiausiai tai neįvyks. Tenka taikytis su tuo, kad politinės sąvokos ir moralinis žodynas nekuriami pagal mūsų asmenines politines simpatijas ir biografijas.“

Tokie L. Donskio  teiginiai tinka tiek  LLV, tiek ir vėlesnėms okupacinėms vyriausybėms. Ir negali būti pateisinimu kurio nors buvusio sovietinio pareigūno sakymas, kad jei ne jis, tai būtų buvę dar blogiau, arba sakymas, kad jo dėka buvo iškeldinti iš tremtinių ešelono keli piliečiai, nenorint prisiminti, jog jis pats savo parašu tvirtino tremiamųjų sąrašus. Tokių pasiaiškinimų gausu ir dabar. 

Ši akivaizdi tiesa gana nemaloni tiems, kurie atvežė Stalino saulę į Lietuvą, ir tiems, kurie iki 1990 metų stropiai žiūrėjo, kad ji deramai šviestų, ir tiems, kurie nemėgstančius šios saulės sodindavo už grotų, ir tiems, kurie visiems aiškino, kad tai pati geriausia saulė visatoje. Ir, be abejonės, tiems okupacinių valdžių pareigūnams, kurie ir dabar laiko save Lietuvos gelbėtojais. S. Freudas, primena L. Donskis,  sakė, kad dorovė yra praktinis žmonijos interesas, todėl dorovingumo esmė – sąmoningas blogio nedarymas arba susilaikymas nuo jo, o ne blogio racionalizavimas ar pakylėjimas į metafizikos, psichologijos ar net teologijos rangą. Nejaugi nusikaltimo motyvai gali jį pateisinti?

Bet tiesa visados yra tik tiesa.

Bernardinai.lt

KOMENTARAI

Komentarai surikiuoti nuo seniausio iki naujausio (rodyti atvirkščiai)

« < 1 - 2 - 3 > »
topas 2010-09-07 11:34

Pritariu A.Sakalo straipsniui ,palaikančiam L.Donskio poziciją , vertinant LLV veiklą 1941m.Lietuvos visuomenė iš tikrųjų privalo blaiviu ir objektyviu žvilgsniu įvertinti šį skaudų, tragišką mūsų istorijos puslapį.Turime sutikti su nepaneigiamu faktu, kad daugeliui reikšmingų mūsų kultūrinio gyvenimo asmenybių tuomet pritrūko tiek politinio įžvalgumo, tiek ir moralinio jautrumo, kai jie,siekdami atkurti Lietuvos nepriklausomybę, sąjungininkais pasirinko nacius.Sukilimo vadovų susiliejimą su goebelsine antisemitine propaganda liudija žymiai daugiau faktų negu jų pateikia A.Sakalas.Jų randame L.Donskio duotoje LAF'o programos analizėje.

Olga 2010-09-07 13:23

"Reikia pabrėžti ir dar vieną esminę L. Donskio mintį: amoralu yra siekti gėrio, pasiremiant kraštą okupavusia politine jėga" Labai teisinga mintis. Tik kažkodėl niekada netaikoma buvusiems komunistams (ir brazauskininkams etc.) ir kt. "rezervininkams". Apskritai koloboravimo moralinė pusė paprastai iš vis neliečiama, nors tai yra lemiamas veiksnys.

879 2010-09-07 15:20

visas sakalo straipsnis suskrebintas tik tam, kad galetu irasyti "...projektuodama jų getus..."

topas 2010-09-07 15:26

Akmenėliui.Prašom atkreipti dėmesį, kad A.Sakalas tuos pačiu reikalavimus, kuriuos kelia LLV, kelia ir bendradarbiavusiems su bolševikiniu režimu.Jis rašo:,,Negali būti pateisinimu kurio nors buvusio sovietinio pareigūno sakymas, kad jei ne jis, tai būtų buvę dar blogiau, arba sakymas, kad jo dėka buvo iškeldinti iš tremtinių ešalono keli piliečiai, nenorint prisiminti, jog jis pats savo parašu tvirtino tremiamųjų sąrašus...Ši akivaizdi tiesa gana nemaloni tiems, kurie atvežė Stalino saulę į Lietuvą , ir tiems, kurie iki 1990metų stropiai žiūrėjo, kad ji deramai šviestų...Ir, be abejonės, ir tiems okupantų valdžių pareigūnams, kurie ir dabar laiko save Lietuvos gelbėtojais...''

zibe 2010-09-07 18:04

Girnius savo atsakymu Donskiui www.delfi.lt/news/ringas/lit/kgirnius-dar-apie-1941-m--atsakymas-ldonskiui.d?id=36203695 sudėjo visus taškus ir parodė, kas iš tiesų kompetetingesnis kalbėti šiais klausimais. O Sakalas čia tik pakartojo Donskio mintis, iš tiesų panaudojęs progą dar karą pagiedot apie getus ir įkąsti, kam jam norisi nenumaldomai.

kaukutis 2010-09-07 18:59

visiškai nesupratau, kam reikalingas šis tuščias kitų straipsnių rtpasakojimas... anei diskusijos, anei polemikos, anei ko nors naujo... Galėjo iš viso nerašyti – viskas pasakyta vienu sakiniu. Ir tas sakinys – pavadinimas. O daugiau - pilstymas iš tuščio į kiaurą... Ačiū Dievui, kad leidinys - elektroninis... O tai nuodėmė tokį būtų spausdinti... Beprasmė medelių žūtis būtų...

topas 2010-09-07 20:13

Kukučiui.Straipsnis,išdėstantis L.Donskio ir K.Girniaus mintis( su esminiu intarpu apie sovietinę nomenklatūrą) reikalingas tam, kad pareikštų šioje diskusijoje savo poziciją - visuomenei šitai žinoti svarbu.

Ontė 2010-09-07 22:07

"LLV sutiko suprojektuoti žydų getus, į kuriuos vėliau buvo suvaryti ir... sunaikinti žydai. Neišsakydama savo ryžtingos pozicijos dėl smurto prieš žydus ir projektuodama jų getus, LLV tiesiogiai ar netiesiogiai dalyvavo žydų genocide ir tai, deja, reikia pripažinti."

Tie du Sakalo sakiniai pasako straipsnio esmę: dar kartą įkąsti V. Lansbergiui dėl jo tėvo. Kaip rodo LLV nutarimai, Lansbergio tėvas neprisidėjo prie šių projektų. Nors Sakalas nebemini "architekto", bet tokie jo straipsniai kelia pasišlikštėjimą.

kaukutis 2010-09-08 01:29

visiškai sutinku su Ontės prielaida, kodėl rašytas straipsnis (tiedu tos pačios moters vyrai negali iki šiol vienas kitam atleisti...), tačiau negaliu sutikti, kad tautos pseudopatriarchas žemkulnis neprisidėjo prie žydų genocido: prisidėjo ir dar kaip. Puikiai tai parodė niekam konkrečiai netaikydamas išeivijos istorikas Saulius Sužiedėlis. Priešingus dalykus teigia ir LLV posėdžių protokolai... Onte turėk sąžinės, nemeluok... V.Ž. ministerijai buvo pavesta spręsti žydų klausimo problemas... taigi ministerija ir sprendė... pats ministras tikrai to tiesiogiai nedarė, bet įsakymai ėjo iš tos ministerijos... vadovas, deja, atsakingas... ir už veikimą, ir už neveikimą... Bet iš kitos pusės laikas būtų susitaikyti su savo tautos istorija, kokia ji bebūtų... Ir V.L turėtų pagaliau nurimti ir vieną mirusį kelti ant pedestalo, o su kitu mirusiu iki koktumo bylinėjasi... labai "neskani" šeimynėlė...

879 2010-09-08 08:41

kakuti ir vel pradesi is naujo sena plokstele? dar kazka uzmirsai parasyti nuo praeito karto kai su efka pylet tipo anonimini mesla is anarchijos.lt?

« < 1 - 2 - 3 > »
Rašyti komentarą gali tik prisijungę lankytojai. Prisijungti »
  • komentuoti
  • skaityti komentarus (21)
  • komentarų RSS
  • spausdinti

RENGINIAI

REKOMENDUOJAME

Obama Nato viršūnių susitikime Čikagoje

Per šį viršūnių susitikimą ore tvyrojo svarbus klausimas: kaip 28 nares turinti Šiaurės Atlanto sutarties organizacija, iš pradžių sukurta dėl Šaltojo karo, prisitaikys prie pasaulio po 2014-ųjų?

Timothy Snyderis

Galite sakyti, kad Vakarai visiškai nesupranta apie Rytų Europą, ir didžia dalimi tai tiesa, nors jie ir supranta kai kuriuos dalykus, tokius kaip Holokaustas, kurį vadinu Rytų Europos įvykiu.

Kęstas Kirtiklis

Greiti diplomai kaip ir greitas maistas, kai pastarojo nevirškina – griebiesi piliulės. Kai pirmieji nelenda į galvą – griebiesi... dabar jau ausinių ir mikrofono. Arba kieno nors kito disertacijos.

Sarajevo apsiausties dvidešimtmečio minėjimas

Nuo Bosnijos karo pradžios prabėgo lygiai dvidešimt metų, bet laikas nepadėjo atsakyti į painius ir skausmingus klausimus: kodėl kaimynas atsigręžė prieš kaimyną?

Zygmunt Bauman

Tenka konstatuoti, kad turime realistiškai vertinti situaciją ir suprasti, jog kiekvienam režimui naujosios komunikacijos technologijos atveria vis geresnių galimybių skleisti savo propagandą ir pasiekti norimus taikinius per internetą.