Animacinio filmuko „Simpsonai“ kūrėjai naujausią anonsą sukūrė kartu su žymiuoju grafitų menininku Banksy. Didžiausias triukšmas kilo ne dėl to, kad Banksy – dėl savo nelegalios veiklos (grafitų) asmenybę slepianti persona. Labiausiai nustebino anonse pasirodžiusi griežta kritika serialo kūrėjų ir net kompanijos „20th Century Fox“ atžvilgiu. Vykdantysis prodiuseris Al Jean „The New York Times“ kultūros skilčiai „Arts Beat“ teigė, kad anonse išliko 95 procentai Banksy atsiųstos scenarijaus kadruotės.

Skandalingąjį anonsą pradeda Banksy „tagai“ (žymės) ant pastatų ir Bartas Simpsonas visą klasės kambarį nurašinėjęs sakiniu „neturėčiau rašinėti ant sienų“. Maždaug čia lietuviškos aktualijos baigiasi. Nusikeliame į Pietų Korėją, kur pervargusių liūdnų kinų armija piešia eilinę „Simpsonų“ seriją. Tamsos, skurdo ir nevilties atmosferoje gražiai šviečia „Simpsonų“ marškinėliai ir suvenyrai. Juos karučiuose transportuoja nušiurusi panda, o naujos „Simpsonų“ DVD siuntos belaukiantis vienaragis apskritai nebepastovi ant kojų.

„Didelė dalis serialo animacijos sukuriama Pietų Korėjoje, bet ne tokiomis sąlygomis, tiesa?“ – klausia „The New York Times“ vykdančiojo prodiuserio. Atsakymas kategoriškai teigiamas, tikrai ne tokiomis. Skaitau ir prisimenu pasakų milžinus, kuriems įnirtingiausi iečių dūriai tesukelia kutulį. Juk per vieną dieną į „Youtube.com“ įkeltas filmukas buvo peržiūrėtas beveik 3 milijonų kartų.

Vilniaus dailės pasaulyje šią savaitę turbūt daugiausia buvo kalbama apie „Jaunojo tapytojo prizą“, kurio nugalėtojai buvo paskelbti ketvirtadienį. Taip pat šią savaitę bent kelis kartus girdėjau pamąstymų, kad gal net sunkiau nei jauniesiems yra vyresnio amžiaus menininkams – neva šiems sunkiau surengti parodas, patekti į rezidencijas ar gauti stipendijas. Ta proga – šios savaitės vyresnieji Vilniaus galerijose.

Galerijoje „Meno niša“ veikia tapytojos Eglės Velaniškytės tapybos paroda. Autorė 1982 metais baigė tapybą Vilniaus dailės institute (dabartinė VDA). Pasak pranešimo spaudai, 9-ajame dešimtmetyje ji buvo viena ryškiausių jaunųjų Kauno tapytojų, vėliau iškeitusi miestą į kaimą. Šiuo metu E. Velaniškytė vėl gyvena ir dirba Kaune.

Parodoje „Laimingo žmogaus tapyba“ rodomi ekspresionistine maniera nutapyti figūriniai tapybos darbai, kurių pagrindinė tema – moterys. Pasak autorės, visi eksponuojami paveikslai nutapyti per vieną vasarą. Parodos koloritas ir nuotaika išties vientisi. Pikšvi, gelvi, žalsvi tonai, tamsios akiduobės ir sunkios kūnų formos.

E. Velaniškytės parodos ekspozicijos fragmentas

Paroda gali patikti klasikinės lietuvių dailės gerbėjams ar tiesiog rudeninio snūduriavimo apimtiems žiūrovams. Paveikslai atlikti profesionaliai, tačiau nenustebins nei formalieji sprendimai, nei temos. Kita vertus, jie gan paveikūs emociškai – turi savo melancholišką, kiek „spaudžiančią prie žemės“ nuotaiką.

E. Velaniškytė, „Tarp bulvių ir gulbių“, 2010

Paveikslų kainos turi dvi kategorijas. Dauguma parodoje eksponuojamų paveikslų kainuoja po 2300 Lt, keletas – po 4300 Lt.

Savicko paveikslų galerijoje eksponuojama Arvydo Pakalkos (g. 1957) tapyba. Studijas dabartinėje VDA jis baigė vos metais anksčiau nei E. Velaniškytė. Autoriaus kūrybinis aprašymas išsiskiria itin plačiu interesų spektru. Jis kuria tapybos, grafikos, knygų iliustracijos, skulptūros, asambliažo, popieriaus meno žanruose.

Parodoje „Kraštovaizdžiai“ rodoma tik tapyba. Trijose galerijos salėse eksponuojamus paveikslus vienija ryškus koloritas, griežta sąranga ir kraštovaizdžio (dažniausiai – architektūrinio) tema. Yra tokia nuomonė, kad tapyboje suvaldyti ryškias, grynas spalvas yra sunkiau nei nardyti giminiškų atspalvių niuansuose. A. Pakalkos paveiksluose šviečiančios šiltos (net karštos) spalvos tarsi natūraliai derinamos tarpusavyje ar su šaltomis mėlyna ar violetine. Kita vertus, aiški, net griežta paveikslų kompozicija, masyvios formos, apibendrinti, paprasti motyvai grąžina tvarkos pojūtį.

A. Pakalka, „Tamsi tėkmė“, 2010

Šiek tiek vitražus primenantys paveikslai efektingi ir dekoratyvūs. Lietingą dieną jie būtinai sušildys žvilgsnį. Išrankesniems tapybiškumui – potėpio ar faktūriškumo meistriškumui žiūrovams bartis taip pat neteks. Nors visi paveikslai sukurti praktiškai vienu principu, jis yra apgalvotas ir ištobulintas. 

A. Pakalka, „Saulėlydis“, 2010

Paveikslų kainos svyruoja gan stipriai. Pigiausią galima įsigyti už 550 Lt, brangiausias – prašmatnus „Saulėlydis“ – kainuoja 7700 Lt. Yra kūrinių ir už tūkstantį, ir už bei tris ar keturis.

Pylimo galerijoje rodoma dar vyresnės kartos tapytojo – Raimondo Martinėno (g. 1967 m.) paroda. Šiaulietis menininkas studijavo ir dirba Vilniuje.  

Visi galerijoje eksponuojami paveikslai – didelių mastelių dekoratyvios ekspresionistinės abstrakcijos. Daugumos paveikslų spalvos taip pat – ryškios, tapysena – drąsi. Tarsi būtų pagalvota apie skirtingų skonių žiūrovus, darbai galerijos erdvėje jau sudėlioti pagal vyraujančius atspalvius. Viena siena skirta žalsviems, kita – kontrastingai ryškiems ir trečioji kiek detalesniems (margesniems) paveikslams.

R. Martinėno parodos ekspozicijos fragmentas

Turintiems pakankamai jautrumo galbūt pavyks pasiekti menotyrininko Vido Poškaus aprašytus jausmus: „Paveikslai atrodo gigantiškai dideli, o pats – skruzdėliškai mažytis. Stiprus įspūdis užgniaužia kvapą, o nugara pradeda bėgioti virpulys. Šaltas koloritas verčia liūdėti ir nusiminti, šiltas – džiaugtis ir juoktis“. Akivaizdu, kad jau trisdešimt metų kuriantis tapytojas puikiai žino, kas ir kaip turi būti daroma norint pasiekti vieno ar kito rezultato. Tad pasiilgusiems tvarkingai geros tapybos be eksperimentų, abejonių ar iššūkių paroda turėtų patikti.   

R. Martinėno parodos ekspozicijos fragmentas

Parodoje taip pat pakviesčiau apsilankyti ieškančius ryškaus akcento interjerui, tačiau, deja, kūrinių kainos neskelbiamos.      

Eglė Velaniškytė, „Laimingo žmogaus tapyba“, galerija „Meno niša“, J. Basanavičiaus g. 1, iki lapkričio 2 dienos.

Arvydas Pakalka, „Kraštovaizdžiai“, Savicko paveikslų galerija, Trakų g. 7, iki lapkričio 4 dienos.

Raimondo Martinėno tapybos paroda, Pylimo galerija, Pylimo g. 30, iki spalio 30 dienos.