Nuotrauka iš LNF archyvo. Nuotraukos autorius – Michail Raškovskij.

Lietuvos klasikinės muzikos mėgėjai kovo mėnesį galės pasmaguriauti ne tik operos solistės V. Urmanos ar pianisto I. Wunderio koncertais, tačiau turės galimybę ir prisiminti ar naujai išgirsti lietuvių kompozitorių kūrinius bei pasidžiaugti įvairialypėmis koncertų programomis.

Kovo 8-osios proga į Lietuvos kongresų rūmus 18 val. pakvies kamerinės muzikos koncertas „Paliesiu keturias stygas“, kuriame smuikai, altai, violončelės ir kontrabosai grieš savitą instrumentų tembrą atskleidžiantį repertuarą, pradedant nuo Antonio Vivaldi iki George‘o Gershwino. Vakaro metu išsiskleis charakteringas visų orkestro styginių grupių skambesys, o koncerte pasirodys net 56 Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro artistai.

Kitą styginių instrumentų žavesį atskleis Lietuvos kamerinis orkestras kartu su violončelininke Kristine Blaumane (kovo 10 dieną Filharmonijoje). Šiuo metu Londone gyvenanti atlikėja sugros britų kompozitoriaus, sakralinės muzikos kūrėjo Johno Tavenerio „The Protecting Veil“. Tą vakarą taip pat skambės ir lietuvių kompozitorės Onutės Narbutaitės „Melodija Alyvų sode“ (trimito solo – Igoris Kramarevas). Šis kūrinys 2004 m. Paryžiuje vykusioje „Tarptautinėje kompozitorių tribūnoje“ sukėlė tikrą furorą ir buvo išrinktas pirmuoju rekomenduojamų transliuoti opusų devintuke. Taip pat koncerte skambės ir Josepho Haydno Simfonija Nr. 64, vakaro dirigentas – Robertas Šervenikas.

Nors kovo mėnesį ryškiausiu fortepijoninės muzikos koncertu įvardyti neabejotinai būtų galima Ingolfo  Wunderio pasirodymą (išsamesnę informaciją žiūrėti toliau), tačiau norisi neužmiršti ir ypač perspektyvių Lietuvos scenoje ir ne tik žibančių pianistų. Dieną prieš I. Wunderio pasirodymą, Filharmonijoje su Lietuvos kameriniu orkestru koncertą surengs jauna pianistė, Nacionalinės M. K. Čiurlionio menų mokyklos moksleivė, jau devynių įvairių konkursų laureatė, M. Rostropovičiaus fondo stipendininkė Kristina Annamukhamedova. Koncerte pianistei talkins dirigentas iš Vokietijos, ilgametis Saksonijos ir Bohemijos muzikos festivalio meno vadovas, visame pasaulyje su žymiais orkestrais gastroliuojantis Ulrichas Backofenas.

Kovo 23 dieną 19 val. Kongresų rūmuose koncertą su Lietuvos simfoniniu orkestru surengs ir pianistas Kasparas Uinskas. Koncerte „Pavasario serenada” bus atliekamas J. Brahms Koncertas fortepijonui ir orkestrui, taip pat skambės ir simfoniniai kūriniai – vos per 11 dienų sukurta A. Dvoržako lyriškoji „Serenada” ir R. Strausso siuita iš populiariosios operos „Rožės kavalierius”. 

Kovo mėnesio paskutinę dieną Nacionalinėje filharmonijoje 19 val. įvyks orkestro muzikos koncertas, skirtas Mstislavo Rostropovičiaus atminimui. Vakaro akcentas – Algirdo Martinaičio kūrinys „Nebaigtoji simfonija“, kurį atliks Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras, diriguojamas Roberto Šerveniko. Koncerte taip pat skambės Sergejaus Rachmaninovo Trečioji simfonija bei Dmitrijaus Šostakovičiaus koncertas smuikui ir orkestrui. Solo partiją tą vakarą grieš smuikininkė Dalia Kuznecovaitė.

Gausa operų šį mėnesį skambės Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatre – G. Verdi „Traviata“, „Otelas“ , „Rigoletas“, „Requiem“, J. Strauss „Vienos kraujas“, G. Donizetti „Meilės eliksyras“ ,W.A. Mozarto „Figaro vedybos“. Tačiau iš visų jų tikriausiai labiausiai žibės „Requiem“...

Ryškiausi mėnesio koncertai

O žibės todėl, kad didžiausia šventė klasikinės muzikos gerbėjams, o ypač operos fanams turėtų tapti Lietuvoje operos primadonos Violetos Urmanos pasirodymas. Vakar (kovo 3 d.) solistės pasirodymu galėjo džiaugtis į Niujorko „Metropolitan Opera“ teatrą susirinkusieji, kur skambėjo Giuseppe’s Verdi „Aida“. Kovo 17 d. Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre taip pat skambės Verdi, tačiau jau nebe „Aida“, o vienas įspūdingiausių kompozitoriaus šedevrų – „Requiem“. Lietuvos primadonai talkins gruzinų kilmės mecosopranas Anita Rachvelishvili bei italų dainininkai, tenoras Alfredo Nigro ir bosas Riccardo Zanellato, o vakaro batutos šeimininku numatytas Robertas Šervenikas.

Solistės scenos partnerius, su kuriais ji dainuos G. Verdi „Requiem“ Vilniuje, Lietuvos publika jau yra girdėjusi. Su savo gyvenimo draugu tenoru Alfredo Nigro Violeta Urmana Lietuvoje yra dainavusi bent tris kartus, sostinės publika turėtų prisiminti įspūdingą koncertą Vilniaus festivalyje 2009 m. Su bosu Riccardo Zanellato V. Urmana pasirodė šventiniame G. Verdi „Likimo galios“ spektaklyje LNOBT 2010 m., švenčiant Lietuvos operos 90-metį. Šis solistas dalyvavo ir Nacionalinio operos ir baleto teatro gastrolėse Liublijanoje šį rudenį, kur itin sėkmingai papildė J. F. Halevy operos „Žydė“ solistų ansamblį. Bene mažiausiai mūsų publikai žinomas yra jauno mecosoprano Anitos Rachvelishvili (g. 1984) vardas, tačiau ši solistė jau yra dainavusi ne vienoje garsioje pasaulio scenoje. 2009 m. ji debiutavo Karmen vaidmeniu atidarant Milano „La Scala“ teatro sezoną.

Violeta Urmana. G. Verdi „Requiem“


Taip pat džiuginanti naujiena yra ta, kad pavasariui įsismarkavus  į Lietuvą atvyks ir pianistas Ingolfas Wunderis (Austrija), kuris kovo mėnesį Lietuvoje surengs du pasirodymus. Ne pirmą kartą mūsų šalyje viešintis ir daug publikos dėmesio, ypač jaunos, sulaukiantis atlikėjas kovo 28 d. 18 val. koncertuos Kauno valstybinėje filharmonijoje ir kovo 29 d. 19 val. Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje Vilniuje, kur atliks W. A. Mozarto, F. Chopino ir F. Liszto kūrinius.

Nors Lietuvos klausytojams ir nebereikia pristatyti šio pianisto, tačiau jam viešint Lietuvoje pirmą kartą (2008 metais) Ingolfo Wunderio pasirodymus vis dar lydėdavo skeptiškų nuomonių šleifas. Vieni pritarė, jog I. Wunderis ne veltui vadinamas „fortepijono stebuklu“, kiti svarstė, ar atlikėjo viešnagės Lietuvoje rezonansas yra reklaminės kampanijos pasekmė, ar jis iš tiesų vertas tokio dėmesio dėl savo išskirtinio talento...

Tačiau sėkmingas pasirodymas legendiniame F. Chopino vardo pianistų konkurse Varšuvoje 2010 metų spalį Ingolfui Wunderiui tapo rimta galimybe įrodyti savo meistriškumą tarptautiniu mastu, ir jis ja puikiai pasinaudojo: jaunasis austrų atlikėjas iškovojo antrąją vietą (kartu su Luku Geniušu) ir kelis kitus apdovanojimus, įskaitant publikos prizą. Tarptautinė muzikų bendruomenė ilgai kritikavo komisijos sprendimą, neskirti Ingolfiui Wunderiui pirmosios vietos. Tačiau šios diskusijos tik atvėrė dar platesnius vandenis atlikėjui, kuris iš karto po konkurso pasirašė sutartį su „Deutsche Grammophon“ – viena seniausių ir prestižiškiausių klasikinės muzikos įrašų leidybos kompanijų pasaulyje. Pirmojoje „Deutsche Grammophon“ išleistoje I. Wunderio kompaktinėje plokštelėje skamba F. Chopino kūriniai fortepijonui. Šiais metais pasirodys dar dvi plokštelės, kurios taip pat bus išleistos minėtos įrašų kompanijos. Tačiau prieš atsisveikindama siūlau paklausyti pirmojo albumo nuotrupų su paties atlikėjo komentarais.

Nors koncertų gausa, o ypač žanrinė įvairovė išties įspūdinga kovo mėnesį, tačiau pro akį galbūt praslydusius kitus ryškesnius koncertus taip pat bus galima rasti ir „Bernardinai.lt“ Kultūros rubrikoje „Klasika“.

Parengė Dalia Rauktytė