Nuotrauka Aistės Tiriūtės

2006 metais kompozitoriaus Gedimino Gelgoto įkurtas stygininkų ansamblis NI&Co vasarą gyvena be atopūčio. Atostogų metą muzikantai nusprendė išnaudoti intensyvioms repeticijoms, koncertams,  taip pat ir knygos apie NI&Co veiklą parengimui.

„Tekstai apie mano pradžią muzikoje ir apie mano muzikos pradžią. Apie tai, kas man padeda ir kas manyje gimsta einant į sceną ir kuriant. Apie NI&Co. Nieko sudėtingo, tiesiog kažkas tam, kad būčiau dar arčiau su mano muzikos klausytojais ir NI&Co fanais", – knygos pristatymo kvietime rašo G. Gelgotas. Vis dėlto, kodėl buvo nuspręsta atverti savo kūrybos slėpinius, kokia knygos paskirtis ir kas laukia ansamblio kitais metais – pasakoja knygos autorius ir NI&Co vadovas Gediminas Gelgotas.

Kodėl atsirado poreikis kurti knygą?

Poreikis atsirado tada, kai po koncertų žmonės pradėjo ieškoti informacijos apie mane, apie NI&Co. Klausytojai dažnai domisi kūrinių sukūrimo istorija. Dažnai jiems kyla klausimų – iš kur atsiranda įkvėpimas, ką simbolizuoja konkretus kūrinys, kaip jis gimsta... Žinoma, labiausiai įdomus pats NI&Co – muzikantų išskirtinumas, darbo principai. Knyga skirta platinti po koncertų, tai tarsi CD papildymas tekstu. Ir taip galbūt iš arčiau susipažinti su NI&Co ir mano muzika.

Tačiau knyga parašyta anglų kalba. Ar tai reiškia, kad Jūsų siekis artimiau suartėti su užsienio publika?

Aš galbūt labiau taikausi į užsienio rinką, nes iš praktikos žinau, kad mūsų kompaktinius diskus labiau perka Vokietijoje. Šioje šalyje po kiekvieno koncerto nuperkamas ne mažas skaičius kompaktinių plokštelių. Manau, kad ten bus perkama ir knyga. O knyga parašyta anglų kalba dėl labai praktiškų motyvų – taip paprasčiau. Deja, lietuvių kalba išleistos knygos užsienyje nepanaudosi. Kitas dalykas – angliškai parašytos mintys buvo aiškiau išdėstytos. Iš pradžių bandžiau rašyti lietuviškai, tačiau man atrodė, kad rašau per daug sudėtingai. Nenorėjau knygos, kuri primintų kompozicijos vadovėlį. Tenoriu, kad ji būtų įkvepianti, dvelktų mano muzika ir NI&Co, ir būtų lengvai skaitoma.

Ar nebijote, kad liksite nesuprasti Lietuvos publikos? Juk ir pats didžiausias NI&Co gerbėjas mūsų šalyje gali pasijusti atstumtas?

Galbūt, tačiau nepaisant visko, NI&Co ir mano muzika yra vienas iš labiausiai Lietuvą reprezentuojančių dalykų. Kai mes grojame užsienyje, mes visada pasirašome, iš kur  esame, ir tai, mano nuomone, yra pati geriausia reprezentacija. O anglų kalba yra tinkamiausia komunikacijai. Lietuvių kalba sudėtinga užsieniečiams: jei mes ją vartosime kūrinyje „Never Ignore The Cosmic Ocean“, tai niekas užsienyje jo nesupras. Kad muzika būtų lietuviška, nebūtina joje tiesiog naudoti sutartinių. Lygiai taip pat nebūtini tautiniai drabužiai. Tačiau tai, kad mes išvažiuojame, darome karjerą užsienio mastu ir skliausteliuose rašome „Lietuva“, tai yra daugiau nei didelė reklama mūsų šaliai. Aš visada didžiuojuosi, kai reikia pasakyti, iš kur mes. Kartais susiduriu su tuo, kad daugeliui Lietuva yra egzotiška šalis, juk net ne visi žino, kur ji yra. Tačiau visada jaučiu didelę atsakomybę pristatydamas mūsų šalį užsienyje.

Lietuvoje nėra populiaru pasakoti apie kūrybos procesus, sufleruoti klausytojui kūrinio mintį, padėti jam suprasti kompozitoriaus siekius. Dažnai paliekama laisva erdvė ieškojimams. Kodėl Jūs nusprendėte eiti kitokiu keliu?

Galbūt Lietuvoje tai nėra įprasta, tačiau užsienyje galima surasti ne vieną žymaus muzikanto išleistą knygą, kurioje sudėti svarbiausi gyvenimo momentai, dainų tekstų prasmė ir pan. Įkvėptas šių pavyzdžių užsienyje, pamačiau tam tikrą viziją, kaip tokia knyga galėtų geriausiai atskleisti NI&Co šešerių metų egzistavimo laikotarpį, mano kūrybinius ieškojimus... Knyga „Gettin‘ closer“ – tai tarsi albumas, kuriame daug vaizdinės medžiagos, derančios su tekstu. Tai tarsi meno kūrinys. Ir apskritai tai lyg mano kūrybos tąsa...

Ar knyga sudėliota iš Tavo asmeninių patirčių ar tai  daugiau NI&Co veiklos reflektavimas?

Knyga buvo pradėta rašyti,  kai pajutau savo tam tikro karjeros pirminio etapo pabaigą. Todėl pasirinkau rašyti apskritai apie kompoziciją, pirmus kūrinius, NI&Co įsikūrimo ir kūrimosi momentą, minimalistinės muzikos kūrimo pradžią, studijų Hamburge laikotarpį. Kadangi šiuo metu mano projektai yra daug didesni, todėl jaučiu, kad visa tai jau buvęs etapas, ir ši knyga tapo tam tikru įsisąmoninimu to, ką aš nuveikiau, ką mes nuveikėme...

Knygoje yra ir abstrakčių minčių, ir kaip aš suvokiu darbą scenoje, kuo vadovaujuosi. Tai galbūt knyga, kuri skirta ne tik klausytojams, bet ir kitiems muzikantams. Tai nuoširdus pasidalinimas, nes tam irgi reikia daug energijos. Joje taip pat rašiau apie kai kuriuos kūrinius, įtraukiau dienoraščio fragmentus, pabrėžiau man svarbiausius kūrybos akcentus. Rašiau, žinoma, ir apie NI&Co – ko reikia, kad ansamblis gerai dirbtų, kaip valdyti tą bendrų ieškojimų procesą. Tačiau nei į vieną išvardytų dalykų aš sąmoningai giliai nelendu, kadangi tai nėra baigtinis procesas. Viskas tęsis, vystysis ir pildysis... Knygos funkcija – papildyti turimas žinias. Knygoje gausu iliustracijų. Man svarbūs simboliai, sceniniai talismanai, eskizai, rankraščiai.

Nėra paslaptis, kad mūsų šalyje daugelis yra pripratę įsigyti knygą praktiškai už savikainą... Ar nebaugu, kad toks iliustratyvus ir meninis leidinys gali būti paprasčiausiai neįperkamas?

Taip, tai pastarųjų dienų mano didžiausias galvos skausmas, nes ji išties labai brangi. Todėl dar šiandien nežinau konkretaus knygos vienetų skaičiaus. Žinau tik tai, kad knygos tiražas nebus labai didelis. Galbūt ateityje pavyks perleisti knygą, galbūt pavyks gauti finansavimą... Savikaina bus greičiausiai didelė, ir dėl to man yra liūdna, nes ji tikriausiai nepateks į rankas tiems, kuriais visada jaučiu atsakomybę rūpintis. Tai – jauni, pradedantys muzikantai, kuriems svarbus palaikymas, tačiau visada bus galima knygą pasiskolinti. Knyga visgi daugiau bus orientuota į užsienio rinką. Ji leidžiama mano asmeninėmis lėšomis, negavau jokio finansavimo, todėl labdara negalima.

Nieko neprašiau, nes net nebuvo tam laiko. Vis dėlto ateityje norėtųsi išleisti tokią knygą ir dideliu tiražu, ir maža kaina, kad daugiau žmonių galėtų ją įsigyti.

Dažnai panašaus pobūdžio leidiniai, kad ir turintys gražią idėją, lieka su komerciniu prieskoniu. Kaip pats vertintum šią knygą?

Knyga yra labai nuoširdi, nes tai buvo vienas iš dalykų, kurį nusibrėžiau prieš ją rašydamas. Kai ją parašiau, atsiverčiau skaityti – iškart užverčiau, nes tai buvo pernelyg atvira ir nuoširdu. Buvo minčių ir apie tokio atvirumo apribojimą, bet visgi viską palikau taip, kaip buvo pirminiame variante. Nežinau, kiek ji praturtins žmogų, bet aš labai to tikiuosi.

Dalis informacijos, susijusi su mano biografija, kūryba, tačiau labiausiai norėčiau, kad knyga skaitytoją įkvėptų. Kad knyga ne tik gulėtų ant stalo, bet ir įkvėptų, paskatintų susimąstyti apie didesnes galimybes, polėkius, svajones ir jų įgyvendinimą.

Rugpjūčio 11 d. Konzerthauso salėje, Berlyne, diriguojant Kristjanui Järviui, vakaro programoje nuskambės pasaulinė premjera – Tavo naujausias kūrinys „Never Ignore the Cosmic Ocean“. Kuo svarbus Tau šis vakaras ir ar tai reiškia, kad būtent šį įvykį jau priskirtum naujam kūrybos etapui?

Taip, būtent todėl knygą ketinau išleisti prieš didžiuosius projektus. Premjeros tokioje salėje niekada neturėjau, t.y. Konzerthauso salėje. Vis daugiau gauname pakvietimų koncertuoti užsienyje. Sėkmingai įgyvendinamas ir kontraktas su „Peermusic“– vis daugiau leidžiama mano partitūrų. Todėl jaučiu, kad visa tai jau kitas mastelis. Jau tam tikri darbai atlikti, mano rodos, kad patys sunkiausi, nes tai juk buvo pradžia. Sudėtingiausia jau padaryta ir jaučiu, kad su tuo pirminiu etapu jau reikia atsisveikinti..

G. Gelgoto knygos „Gettin' closer" pristatymas įvyks rugpjūčio 1 dieną, 21 val. STUDIO 9 (Gedimino pr. 9, Vilnius). 

Kalbino Dalia Rauktytė