Perdegimo sindromas – viena iš blogybių, lydinčių per didelį darbo krūvį. Jaučiama įtampa, neviltis, bejėgiškumas, „perdegus“ visos problemos regisi neįveikiamos, aplinka atšiauri, sunku sutelkti jėgų kuo nors rūpintis. Tai kenkia ne tik sveikatai, bet ir mokslams, veiklai, santykiams su kitais. Gera žinia ta, kad „perdegimas“ išgydomas.

Ar „perdegiau“?

Perdegimas – emocinis, protinis ir fizinis išsekimas, sukeltas pernelyg didelio ir užsitęsusio streso. Netenkama motyvacijos ir susidomėjimo tuo, kuo užsiimama, jaučiamasi beviltiškai, lengvai įsižeidžiama, linkstama į cinizmą. Visiems pasitaiko dienų, kai liūdna, nuobodu, per daug darbų ar per mažai įvertinimo iš aplinkinių, kai darbų tąsa atrodo it herakliškas žygis. Visgi jeigu panašiai jaučiamasi didžiąją dalį laiko – verta susirūpinti. Perdegimo požymiai: kiekviena diena – prasta, rūpinimasis mokslais, namais atrodo energijos švaistymas, kankina nuolatinis nuovargis, didžiąją dienos dalį užima reikalai, kurie atrodo nuobodūs, neįveikiami, jausmas toks lyg viskas, kas daroma, – nereikšminga, neįvertinta.

Įspėjamieji sindromo signalai

Fiziniai:

Nuovargis, nusialinimas.

Imunitetas nusilpęs, lengvai susergama.

Dažnas galvos, nugaros, raumenų skausmai.

Pasikeitę mitybos, miego įpročiai.

Emociniai:

Kankina nesėkmės ir nepasitikėjimo savimi jausmas.

Jaučiamasi bejėgišku, tarsi įstrigusiu, nugalėtu.

Trūksta motyvacijos.

Didėjantis cinizmas ir neigiamas požiūris.

Nejaučiama pasitenkinimo, atlikus darbus.

Elgesio:

Išsisukinėjimas nuo atsakomybės.

Savęs atskyrimas nuo kitų, sąmoninga izoliacija.

Atidėliojimas, ilgiau atliekami įprasti darbai.

Bandant išspręsti šias problemas vartojamas maistas, narkotinės medžiagos, alkoholis.

Nepasitenkinimas išliejamas, bendraujant su kitais.

Praleidinėjamas darbas, paskaitos, pamokos.

Perdegimas vs. stresas

Perdegimą sukelia stresas, tačiau tai ne tas pat kai per daug streso. Stresas reiškia, jog kažko per daug – įtampos, fizinių ir psichologinių reikalavimų. Jei su viskuo susitvarkoma – pasijaučiama geriau. Tuo tarpu perdegimas reiškia ne per daug, o per mažai. Perdegus kyla tuštumos jausmas, be motyvacijos, be rūpesčio, be vilties, jog situacija gali pasikeisti. Dar vienas skirtumas – patiriant per daug streso, žmogus tai supranta, o perdegimas ištinka netikėtai.

Stresas-perdegimas:

per daug įsipareigojimų,                             vengiama įsipareigojimų,

perdėtos emocijos,                                    blankios emocijos,

skubumas, hiperaktyvumas,                       bejėgiškumas, beviltiškumas.

netenkama energijos,                                netenkama motyvacijos, idealų, vilties,

nerimo sutrikimai,                                     atsiskyrimas, depresija,

pirminė žala – fizinė –                                pirminė žala – emocinė:

stresas žudo pirma laiko.                           perdegimas atima norą gyventi.

Kaip vėl „užsidegti“?

Norint įveikti perdegimą, reikalinga trijų A strategija – atpažinti (pastebėti perdegimo simptomus), apversti (panaikinti žalą, suvaldant stresą ir ieškant pagalbos), atkurti (atgauti fizines ir dvasines jėgas streso įveikimui). Jei atpažįstami perdegimo simptomai, svarbu jokiu būdu nepalikti to savieigai – bus tik blogiau. Žingsnis po žingsnio galima grąžinti savo gyvenimą į vėžes.

6 patarimai, norint išvengti perdegimo...

- Pradėti dieną raminamu ritualu (užuot iššokę iš lovos it įgelti, 15 minučių pasvajokite, skaitykite ar užsirašykite ką nors dienoraštyje, gulėdami lovoje);

- Įgyti sveikų mitybos, mankštos, miego įpročių;

- Nustatyti ribas (svarbu mokėti pasakyti „ne“ dalykams, kuriems reikia laiko);

- Kasdien pailsėti nuo technologijų (atrasti momentą per dieną, kai galima atsijungti – pasitraukti nuo kompiuterio, išjungti telefoną, netikrinti pašto);

- Puoselėti kūrybingąją asmenybės pusę (kūrybingumas – perdegimo priešnuodis. Vertėtų imtis ko nors naujo, smagaus, atnaujinti mėgstamą, bet apleistą pomėgį, pasirinkti veiklas, nesusijusias su darbais);

- Mokytis susidoroti su stresu (pakeliui į perdegimą gali atrodyti, jog esate bejėgiai, tačiau iš tiesų žmogus gali sukontroliuoti didžiąją dalį streso).

… ir 3 strategijos, kaip atsigauti perdegus

- Sulėtinkite gyvenimo tempą (Neužtenka pradėti rūpintis savo sveikata – tai neišspręs problemos, reikia gyventi lėčiau arba tiesiog paatostogauti. Atsikratykite kiek įmanoma daugiau įsipareigojimų ir veiklų. Raskite laiko pailsėti, pareflektuoti, išgyti.)

- Gaukite palaikymą iš artimųjų (Perdegus visi energijos likučiai išeikvojami apsaugant save nuo kitų žmonių, bet šeima ir draugai tokie pat svarbūs blogais laikais, kaip ir gerais. Atsigręžkite į juos paramos. Našta palengvės, pasidalinus ja su kitu žmogumi).

- Iš naujo įvertinkite savo tikslus ir prioritetus (Perdegimas yra nenuginčijamas ženklas, kad kažkas svarbaus tavo gyvenime yra blogai. Skirkite laiko pagalvoti apie savo viltis, tikslus, svajones. Gal praleidote ką nors itin reikšmingo? Ši situacija gali būti naudinga atrasti tai, kas iš tikrųjų džiugina, ir pagal tai pakeisti gyvenimo planus).

Parengta pagal http://www.helpguide.org/