Fotografas Sebastião Salgado

Po filmų „Buena Vista Social Club“ ir „Pina“ vokiečių režisierius Wimas Wendersas (g. 1945) tęsia bandymus dokumentinio kino teritorijoje. Šįkart jo akiratyje atsiduria brazilų fotografas Sebastião Salgado. „Žemės druska“ – bendras jo ir menininko sūnaus, Juliano Ribeiro Salgado, bandymas sukurti portretą asmens, dažnai vadinamo XX a. žmonijos skausmo metraštininku. Juosta buvo apdovanota specialiuoju prizu šiųmečiame Kanų kino festivalyje. Lietuvos publikai ją pristato kino festivalis „Scanorama“.

Savo filmais pelnėte tarptautinį pripažinimą. Kur kas mažiau žmonių žino, kad esate ir fotografas, rengiantis savo darbų parodas. Ką Jums reiškia fotografija?

Tapybos ir fotografijos istorija visada darė didelę įtaką mano režisūriniam darbui. Kol kas fotografijai skiriu didelę dalį savo laiko – ji tapo antruoju mano gyvenimu. Tai naudinga filmams. Statydamas juos visada užtrunku keletą metų, tačiau manęs nebekamuoja laukimo jausmas. Dabar turėdamas laisvo laiko galiu ne vieną mėnesį atsidėti fotografijai.

Jūsų žmona taip pat fotografė. Kokia yra jos įtaka?

Didelė. Esame pirmieji vienas kito kritikai ir artimiausi draugai. Kai filmuoju, Donata visada yra šalia – taip ji gauna medžiagą iš pirmų rankų.

Sebastião Salgado fotografija

Paskutinis Jūsų darbas – dokumentinis filmas apie vieną žymiausių šiuolaikinių fotografų, brazilą Sebastĩo Salgado. Kodėl po „Pinos“ vėl nusprendėte statyti dokumentinį filmą – šįkart drauge su Salgado sūnumi Juliano?

Nepasakyčiau, kad būčiau iš tikrųjų nusprendęs. Taip tiesiog atsitiko. Salgado pažįstu daugelį metų. Jis gana tiesiai paklausė, ar padėčiau jam ir jo sūnui kurti didelį projektą „Genesis“. Per dvejus metus tai virto ilgu filmu apie visą jo karjerą. Dokumentika tuo ir žavi – ji turi savo dėsnius. Ne visada pavyksta iš anksto juos suplanuoti.

Kas, Jūsų nuomone, Salgado skiria nuo kitų mūsų laikmečio fotografų?

Kiti fotografai karštuosiuose taškuose apsistoja porą dienų ar vos valandų. Norėdamas pažinti žmones, Salgado juose dažnai praleisdavo ne vieną mėnesį. Arba daugelį metų kas kartą grįždavo į tą pačią šalį. Jo didiesiems projektams – „Exodus“ apie tautų išvarymus ir persekiojimus arba „Workers“ apie juodžiausius darbininkus visame pasaulyje – prireikė aštuonerių dešimties metų.

Sebastião Salgado fotografija

Stebint Salgado nuotraukas žvilgsnį traukia visiška harmonija tarp portretuotojo ir portretuojamojo. Kartais netgi ima trūkti kritinių pustonių. Ar jie nematomi plika akimi, ar viskas iš tiesų vyko sklandžiai ir sinchroniškai tarsi filme?

Dokumentika kuriama dėl skirtingų priežasčių. Daugelis nori kažką atskleisti arba demaskuoti. Mano dokumentiniai filmai – „Buena Vista Social Club“, „Pina“ ar net „Žemės druska“ – visada pasakojo apie tai, ką labai mėgau ir kuo norėjau pasidalinti su kitais žmonėmis. Tokiu atveju nesi labai kritiškas a priori. Vis dėlto filmuodami telkėmės ties tuo, ką atrodė verta išsaugoti.

Pavyzdžiui?

Prisiminkime kad ir kritiką, kurios strėlės visą gyvenimą smigo į Salgado arba jo darbus, ypač priekaištą už pilkumos estetizavimą. Mudu daug kalbėjomės apie estetiką, lyginome juodai baltas nuotraukas su spalvotomis. Salgado fotografuoja tik nespalvotai. Montuojant tapo gana sunku viename filme sutalpinti visą gyvenimą, todėl aš nusprendžiau atsisakyti kritikos motyvo. Mano manymu, ši diskusija gana absurdiška ir perdėta, veldamasis į ją nenorėjau prarasti laiko.

Ji kelia klausimą, ar galima rodyti skurdą? Jei taip, kaip galima jį rodyti? Ir jei kritikai teigia, kad Salgado skurdą vaizduoja pernelyg gražiai, seka klausimas, kaip kitaip reikėtų tai daryti? Kaip visada neestetiškai? Tuomet kas norės tai matyti? Ir ar nebus prarasta pagarba žmogui? Argi estetiškas atvaizdas nėra būdas parodyti žmogui pagarbą ir suteikti jam orumo?

Sebastião Salgado fotografija

Ar filmuodamas nespalvotai išreiškiate pagarbą Salgado darbams?

Pirmiausia tai neleidžia atsirasti takoskyrai tarp jo ir jo darbų.

Statant filmą takoskyra galėjo atsirasti tarp Jūsų ir Juliano Salgado. Šiaip ar taip, juostą kūrėte ne vienas, o drauge su Sebastĩo Salgado sūnumi. Jis turėjo atsinešti visai kitą medžiagą...

Mums iš karto buvo aišku, kad turime dvi skirtingas prieigas, tačiau iš esmės norime to paties. Aš norėjau sužinoti, kas yra tas vyras, kurio nuotraukos padarė man tokį įspūdį. Kas jį stūmė kartkartėmis eiti į pasaulį?

Jo sūnus norėjo sužinoti, kas buvo tas tipas, kurį visi laikė velniškai šauniu. Jis nesėdėjo biure kaip kiti tėvai, vietas, kuriose lankėsi, galėjai žymėti sukiodamas gaublį. Salgado buvo tėvas, kurio niekada nebuvo šalia.

Būdamas dokumentalistas, Juliano pasirinko netgi filmavimo metodą. Tačiau mes niekada nefilmavome drauge. Juliano lydėjo Sebastĩo į Amazonę, Papua ir Naująją Gvinėją. Tai klasikiniai, spalvoti dokumentikos fragmentai. Aš filmavau daugiausia Paryžiuje. Dažnai susitelkdavau ties veidu ir akimis, mačiusiomis tuos dalykus – kartu ties istorijomis, kurias pasakodavo Sebastĩo. Išvysčiau specialią techniką. Mano fragmentai labai stilizuoti. Ir galbūt reflektuojantys labai stilizuotą manierą, kuria dirbo Sebastĩo.

Sebastião Salgado fotografija

Ar turite mėgstamiausią Salgado nuotrauką? Jei taip, kuo ji Jus žavi?

Prieš susipažindamas su Sebastĩo Salgado, prieš daugiau nei 20 metų, galerijoje nusipirkau dvi jo nuotraukas. Nuo to laiko abi kabo mano darbo kambaryje. Viena jų vaizduoja tuaregų genties moterį – ji neįtikėtinai ori ir graži, tačiau kupina didžiulio skausmo. Ne iš karto galima suprasti, kad ji akla. Antroji vaizduoja darbininką didžiulėje, atviroje šachtoje – kraupiame peizaže, primenančiame biblinius laikus. Mane jaudina šių nuotraukų tikrovė. Tokie kadrai nepadaromi prabėgomis, jie sukuriami tik ilgai bendraujant, susitapatinant su žmonėmis ir situacijomis. Todėl ir pavadinome filmą „Žemės druska“. Salgado yra neprilygstamas XX a. pabaigos žmogaus metraštininkas. Jo nuotraukose esame MES, žmonija.

Atiduoti pagarbą“ – pernelyg santūrus palyginimas. Filmas primena meilės prisipažinimą...

Tai ir yra meilės prisipažinimas.

Pagal užsienio spaudą parengė Lina Žukauskaitė

Sebastião Salgado fotografija
Sebastião Salgado fotografija
Sebastião Salgado fotografija
Sebastião Salgado fotografija
Sebastião Salgado fotografija
Sebastião Salgado fotografija
Sebastião Salgado fotografija
Sebastião Salgado fotografija