Eva Tomaš. Trys karaliai.

Tradicinėje taikomojo meno mugėje „Craft Vilnius“ geriausia šios srities meno kūrėja už profesionalumą pažymėta Eva Tomaš. Su šios porceliano meistrės kūryba bus galima susipažinti tarptautinės taikomojo meno mugės „Craft Vilnius“ metu, šių metų gruodžio 3–6 d., „Litexpo“ parodų rūmuose Vilniuje . 

Vyresniosios kartos vengrų kilmės menininkė, gimusi Užkarpatėje, šiuo metu gyvena ir kuria Vilniuje, aktyviai dalyvauja įvairiose parodose, tarptautinėse bienalėse, taikomojo meno mugėse. 

Eva Tomaš. Trys karaliai

Išskirtinę vietą menininkės kūryboje užima skulptūrinės teatrališkos porceliano kompozicijos.  Taip pat  ji kuria ir išskirtinius papuošalus: sages, auskarus, karolius,  o savo  porcelianiniams indams (taurėms, puodeliams) suteikia modernias formas, naudodama kelias skirtingas technikas.

Eva Tomaš savo kūrybinio kelio pradžia įvardija laiką, kai aštunto dešimtmečio pabaigoje ji apsigyveno Kaune ir pradėjo dirbti „Jiesios“ fabrike.  Menininkė sako, kad čia ji labai daug ko išmoko ir yra sukūrusi ne vieną darbą, kuris tapo minėto fabriko vizitine kortele.  „Jiesios“ fabrike buvo daug dirbama kaulo porceliano srityje, nemažai eksperimentuota ties formomis ir įvairiomis technikomis. „Anais laikais tai buvo sudėtinga, o dabar jaunimas turi nemažai galimybių, bet ne visada jas išnaudoja“, – sako Eva Tomaš. 

Eva Tomaš. Metų laikai

Menininkės kūrybinio kelio etapai nuolat kito, tačiau  Eva Tomaš ypač įvaldė skirtingas porceliano kūrybos technikas ir formas. Dirbant su porcelianu labai svarbu atitaikyti aukštą temperatūrą, kurios reikia porcelianui apdirbti, ir naudoti tinkamas specialias krosnis. Porcelianas – sudėtinga, tačiau vienu metu ir labai trapi medžiaga. Norint tobulėti, su šia medžiaga reikia kruopščiai dirbti kiekvieną dieną. 

Eva Tomaš. Metų laikai

Menininkės kūryboje keramika  dažnai susiliečia su  grafikos menu, taip pat jaučiama Rytų kultūros įtaka, ženklų, formų ir spalvų skambesys ir žaismas. Naudojami labai blizgūs efektai, sukeliantys prabangos bei žaismingumo pojūtį. Evos Tomaš porceliano kūrinių pavadinimai lyriški, su gilia prasme, vieni sudėtingi, kiti žaismingi, supoetinti, turintys nemažai aliuzijų su pasakų motyvais – „Dvylika metų laikų“, „Piramidės“, „Begalinis laikas“, „Trys karaliai“. Pati autorė sako, kad kūrinių pavadinimai daugiausiai atsiranda iš gyvenimo patirties bei filosofijos. Jos trapiuose porceliano kūrinėliuose yra labai daug detalių, šis momentas atsispindi ir pavadinimuose.  

Eva Tomaš. Karaliai

Evos Tomaš kūrybos skiriamasis bruožas yra siekis parodyti medžiagos trapumą, spalvos ryškumą ir žaismą, bei grožį. Menininkės kūryba ir stilistika visais jos kūrybos etapais išliko harmoninga ir vieninga, atskleidžianti žiūrovui, kad porcelianas gali būti ne vien tik baltos spalvos,  o žaisti keliomis spalvomis ir atsiskleisti formų įvairove ir detalėmis, atspindint  spalvines, taip pat ir gyvenimiškąsias, prieštaras. 

Eva Tomaš. Karaliai

Pasak menotyrininkės Kristinos Žaromskienės, porceliano „meistrės Evos Tomaš kūryboje dominuoja porceliano plastika, jautriai panaudojamos skulptūros, tapybos ir grafikos priemonės. Tai harmoningų formų ir muzikalių linijų pasaulis, atveriantis plastiko formų elegancijoje ir glazūrų spalvų spindesio žaismėje. Evos Tomaš rankų darbo porceliano kūrinių grožis – tai jos sielos veidrodis, atsiveriantis skaidrioje dienos šviesoje, rimtyje.

Eva Tomaš. Kasdienos piramidė

Dialogas su tyla, įpintas į efemerišką minčių tėkmę, dailininkei teikia impulsų, žadina jos kūrybinę fantaziją. Skulptūriškai modeliuotoje formoje jis tampa tarsi simbolinė nuoroda į žmogaus vienatvės dramą ir izocialiaciją nuo išorinio pasaulio triukšmo.“

Tekstas rengtas pagal menotyrininkės Gabrielės Kuizinaitės medžiagą.