Evgenios Levin nuotrauka

Dirbti žiniasklaidoje nenuobodu – vis kokių nuotykių pasitaiko. Štai penktadienį „Bernardinai.lt“ redakcijoje sulaukiau netikėtos viešnios – manęs ieškojo miela jauna mergina, prisistačiusi esanti iš viešųjų ryšių agentūros. Nustebau, kuo nusipelniau tokio dėmesio, o pasirodo – „Utenos alus“ organizuoja „kilnią“ akciją ir skatina žmones nešti daugkartines ir vienkartines pakuotes į taromatus, o surinkus jų 10 mln. vienetų darykla pasižadėjo išvalyti vieną iš Utenos ežerų.

Mergina atėjo ne tuščiomis: atnešė dovanų du vienkartinei tarai rinkti skirtus medžiaginius maišus su įmonės logotipu ir alaus buteliuko formos usb atmintinę, kurioje, sakė, yra naudingos informacijos apie vykdomą akciją. Suprask, galėčiau tapti informacine rėmėja paviešindama šią iniciatyvą. Deja, bet teko atsisakyti imti iš mergaitės šias „dovanas“.

Ir dabar rašau šį tekstą tikrai ne tam, kad reklamuočiau aludarių iniciatyvas, bet kad galėtume drauge pasijuokti iš alkoholio gamintojų „ekologiškumo“. Išmonės, kaip stiprinti savo įvaizdį, jiems niekada netrūko – tai jie yra didieji sporto, tai kultūros mecenatai. Dabar, visuomenėje vis daugiau dėmesio kreipiant aplinkos apsaugai, metamas šis koziris.

Nestebina, kad tokia akcija organizuojama būtent dabar. Vakar visuomenininkų grupė „Už blaivią“ pranešė, kad jau surinko būtinus 50 000 piliečių parašų, kurių reikia norint pateikti Seimui Alkoholio kontrolės įstatymo pataisų projektą, kuriuo jie siūlo visiškai uždrausti alkoholio reklamą, steigti specializuotas parduotuves ir kitas moksliniais tyrimais pagrįstas kovos su alkoholizmu priemones. Po skaudžių visuomenę sukrėtusių tragedijų, kurios paskatino žmones reikalauti iš valdžios veiksmingesnių alkoholio kontrolės priemonių, alkoholio gamintojų įvaizdis ir pelnas patiria didelę riziką. Esant tokiai situacijai, reikia imtis visų įmanomų priemonių įvaizdžiui pakelti.

Vienas iš parankių būdų – deklaruoti verslo socialinį atsakingumą, jo teikiamą naudą regionui (šiuo atveju Utenos kraštui ir jo gyventojams) ir aukštas vertybes, šiuo atveju, rūpinimąsi aplinka. Tačiau ši akcija – grynų gryniausia butaforija. Kaip tik trečiadienį gavome pranešimą spaudai, kad nuo užstato sistemos starto per du mėnesius į taromatus gyventojai jau grąžino daugiau nei 18 mln. gėrimų pakuočių: 11 mln. vienkartinių ir 7 mln. daugkartinių taros vienetų. Taigi skaičius jau viršija akcijos iniciatorių užmojus ir, pasak užstato sistemos administratorių, neabejojama, kad surenkamos taros kiekiai tik augs, kadangi nuo gegužės 1 d., pasibaigus pereinamajam laikotarpiui, visa užstato sistemoje dalyvaujanti tara bus paženklinta. Taigi gyventojai puikiai supranta užstato sistemos prasmę ir be aludarių padrąsinimo ir yra pakankamai protingi, kad susigrąžintų kaip užstatą sumokėtus pinigus.

Kadangi gėrimų pakuočių grąžinimas į sistemą nėra joks verslininkų nuopelnas ir nėra susijęs su jų pelnu, tai ir ežerą išvalyti (jeigu įmonei iš tiesų rūpėtų aplinka ir poilsiautojų gerovė) jie galėtų nepriklausomai nuo jokių taros pridavimo mastų. Šįkart panašu, kad akcijos organizatoriai apsiskaičiavo, nes taromatų sistema veikia be priekaištų, o žmonės jau grąžino daugiau pakuočių, nei siūlė akcijos iniciatoriai. Belieka palinkėti, kad ši įmonė išvalytų prisižadėtą ežerą, o pastaroji reklaminė kampanija taip ir užgestų dar nespėjusi įsiliepsnoti. „Nice try“, kaip sakoma, geras bandymas, bet nesame tokie naivūs.