Nuotraukos autorius Vygintas Skaraitis/BFL 
© Baltijos fotografijos linija

Gegužės mėnesį Vilniuje pasirodęs piešinys, vaizduojantis Vladimiro Putino ir Donaldo Trumpo bučinį, iš karto susilaukė dėmesio ne tik Lietuvoje, bet ir užsienio šalyse. Juo susidomėjo tokie žiniasklaidos gigantai kaip BBC, CNN, „Time“, „Washington Post“ ir kt. D. Trumpui laimėjus JAV prezidento rinkimus, kūrinys vėl susilaukė populiarumo.

Iš pirmo žvilgsnio piešinys buvo skirtas pašiepti D. Trumpo ir V. Putino santykius. Gegužės mėnesį Rusijos prezidentas gyrė JAV kandidatą į prezidentus kaip šviesų ir talentingą asmenį, pastarasis teigė, kad V. Putinas yra toks lyderis, iki kurio JAV dar toli. Praėjus pirmajam įspūdžiui, paaiškėja ir gilesnė politinė potekstė.

Dauguma komentatorių Mindaugo Bonanu sukurtą piešinį lygina su Dmitrijaus Vrubelio 1990-ųjų darbu ant Berlyno sienos, kuriame vaizduojamas Rytų Vokietijos lyderis Erichas Honekeris besibučiuojantis su Sovietų Sąjungos vadovu Leonidu Brežnevu. Paties M. Bonanu teigimu, idėja buvo parodyti du besibičiuliaujančius konservatyvius lyderius su didžiuliais ego. Tikslas buvo parodyti ironišką libertarišką požiūrį į tai, kas vyksta pasaulyje. M. Bonanu teigė, kad karikatūra sėmėsi įkvėpimo iš garsiosios Berlyno sienos scenos. D. Vrubelio kūrinys rėmėsi realia 1979 metų nuotrauka, tuo tarpu lietuviškoji freska yra fantazijos vaisius, atspindintis Berlyno sienoje užfiksuotą brolišką švelnumą.

Tačiau, skirtingai nei L. Brežnevo ir E. Honekerio bučinys, V. Putino ir D. Trumpo glėbys atrodo kur kas nejaukiau, tarsi persmelktas įtarimo, kadangi abu vyrai plačiai atmerkę akis. Nors viešai Putinas ir Trumpas gyrė vienas kitą, tačiau vis dar matyti tikrasis jų politinių temperamentų suderinamumas. Pastebint pagrindinės minties bei piešinio nuotaikos tarp Vilniaus grafičio ir jo įkvėpėjo ant Berlyno sienos skirtumus, neretas ekspertas pirmąjį ima lyginti su Rumunų kubisto Konstantino Brankušio 1912 skulptūra „Bučinys“. Kvadratinėmis galvomis ir dviprasmiškai nemirksinčios plačiaakės figūros K. Brankušio darbe, taip pat kaip ir Vilniaus grafityje, atrodo susikibusios į pirmykštį apsikabinimą, kuriame sunku atskirti šilumą ir nepasitikėjimą, pagarbą ir dvejones.

Rugpjūčio pradžioje piešinys buvo cenzūruotas vandalų. Užkandinės, kurios sieną puošia kūrinys, vadovas Dominykas Čečkauskas teigė, kad tai nebuvo paprastas vandalizmo aktas, o greičiau ataka prieš Lietuvos žodžio laisvę. Jo manymu, šio veiksmo tikslas buvo priminti laisvam pasauliui, kad vis dar egzistuoja autoritarinio režimo pranašai. Jis taip pat pastebėjo, kad piešinys socialiniuose tinkluose V. Putino rėmėjų buvo pasitiktas ne itin džiaugsmingai.

Rugsėjo viduryje šis kūrinys buvo atkurtas. Tiesa, jis atnaujintas, ir ši jo versija turėjo kiek kitokią reikšmę. Čia vietoje bučinio lyderiai dalinosi kanapių suktinę. Paties autoriaus teigimu, toks atnaujinimas atrodo gražiau, aktualiau ir palieka stipresnį įspūdį.

Parengė Lukas Kisielius