Šiuolaikinis menas vis dažniau tampa galimybe ne tik individualiems kūrėjams ieškoti naujų išraiškos formų, bet ir susibūrus tiesti tiltus tarp skirtingų meno sričių, laikotarpių, valstybių ir kultūrų. Šiuolaikiškai interpretuoti praeitį, ją aktualinti, atgaivinti ir atverti siekia tarptautinis šiuolaikinės muzikos ir grafikos meno projektas NB8 ART. Jame susibūrė menininkai iš Lietuvos, Estijos, Švedijos ir Norvegijos, kuriantys originalias audiovizualines kompozicijas, paremtas savo etnine kultūra – liaudies dainomis, pasakomis, mitologija, folkloru.

Šiais metais Švedijoje įvyko jau trečias NB8 ART menininkų grupės susitikimas. Jo metu ne tik surengti du koncertai, bet ir visą savaitę dirbta muzikos įrašų studijoje, užmegztas bendradarbiavimas su Lietuvos ir Estijos ambasadomis Švedijoje, EMS įrašų studija, Gotlando meno organizacijomis.

„Mūsų projekto esminė idėja – skatinti Šiaurės ir Baltijos šalių kultūrinį bendradarbiavimą. Pripažinkime, retas galėtų paniūniuoti estišką liaudies melodiją, o apie islandišką ar danišką etnines kultūras žinome ypač mažai. Šiaurės šalių etninė kultūra pažįstama tik siauram tuo besidominčių žmonių ratui, nors ji – nepaprastai įdomi ir savita. Kaip ir mūsų, lietuvių, kultūra, Šiaurės regiono valstybių muzika, ornamentika, simbolika labai turininga ir ją galima šiuolaikiškai interpretuoti“, – pasakoja projekto vadovė, pianistė Simona Zbarauskaitė.

NB8 ART idėja gimė 2015 m. Rietave vykusių kūrybinių dirbtuvių metu. Tada buvo sukurti originalūs muzikos kūriniai, aranžuotos kompozicijos, kurias įkvėpė būtent Šiaurės ir Baltijos valstybių liaudies muzika, padavimai, burtažodžiai, o į vizualinę dalį buvo perkelti liaudies ornamentai ir simboliai. Projekto dalyviai prieš tai jau buvo susitikę Nidos meno kolonijoje vykusiose „New Music Incubator“ dirbtuvėse ir kartu dalyvavo Norvegijos šiuolaikinės muzikos festivalyje „Ultima“ Osle.

Natūraliai kylantį klausimą, ar NB8 ART nėra tik dar vienas bandymas rekonstruoti ar kitaip pateikti liaudies kūrybą, paneigia kita projekto dalyvė, operos solistė Julija Karaliūnaitė.

„Nedarome kultūrinio paveldo, liaudies kūrybos rekonstrukcijos – tai tik mūsų įkvėpimas kūrybai. Seniau žmonės vienaip jautė meną, naudojo kitokias išraiškos priemonės, įsivaizdavo kūrybą taip, kaip ji buvo reiškiama liaudies mene. Mūsų dienomis žmonija yra paaugusi, turi didesnį ir įvairesnį patirčių bei išraiškos priemonių bagažą. Naudojame tuos liaudies kūrybos simbolius, kurie yra amžini, jie gali sukelti tam tikrų asociacijų ir jausmų, kurie skatina originalią kūrybą. Mums įdomios ir vietos, kuriose rengiame pasirodymus, jose įkūnytos praeities ir dabarties sąsajos, savotiška kultūros archeologija“, – pasakoja Julija.

NB8 terminas jau ilgą laiką vartojamas politiniame naratyve. Santrumpa, šifruojama „Nordic Baltic Eight“, apima aštuonias Šiaurės ir Baltijos valstybes – Suomiją, Švediją, Daniją, Norvegiją, Islandiją, Lietuvą, Latviją ir Estiją, kurios jau nuo 1992 m. nuolatos bendradarbiauja įvairiose srityse. Šių valstybių partnerystei skatinti nuolatos rengiami susitikimai, kuriama bendradarbiavimo strategija.

„Partnerystė kultūros bendruomenei yra ypač svarbi. Mums visiems labai aktualus savų kultūrinių šaknų išsaugojimas ir aktualinimas, norime apie šį turtingą paveldą priminti visuomenei. NB8 ART projekte savo istoriją pasakojame per šiuolaikinę meno kalbą, jungiame skirtingus elementus, pavyzdžiui, operinį vokalą ir elektroniką, arfą ir metalines grandines ant jos stygų, akademinį fortepijoną ir elektrinę gitarą. Vaizdas mūsų muzikinėms istorijoms irgi ypač svarbus, nes padeda sustiprinti, aiškiau perteikti idėjas“, – teigia S. Zbarauskaitė.

Projekte dalyvaujantys menininkai turi didelę individualią patirtį skirtinguose meno projektuose. S. Zbarauskaitė – pianistė, daugiausia dirbanti su įvairiais meniniais ir socialiniais projektais, dalyvaujanti įvairių kamerinių ansamblių veikloje. Arfininkė Viktorija Smailytė, kuriai yra tekę tobulintis ne tik Lietuvoje, bet ir Italijoje bei Norvegijoje, šiuo metu dirba Kauno miesto simfoniniame orkestre. J. Karaliūnaitė – Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro solistė.

Janas Liljekvistas – garsus švedų kompozitorius, multiinstrumentalistas, kuriantis ir aranžuojantis įvairių stilių muziką. Steinaras Ygessethas – norvegų kompozitorius, rašantis muziką ne tik akustiniams instrumentams, bet ir elektronikai, dalyvaujantis projektuose visame pasaulyje. Robertas Jürjendalis – estų gitaristas ir kompozitorius, šiemet pripažintas geriausiu Estijos muzikantu. Už vaizdinę projekto pusę atsakingi du lietuvių kūrėjai: Jūratė Rekevičiūtė – žymi Lietuvos grafikė, o Ričardas Rickevičius – režisierius, scenaristas ir televizijos laidų kūrėjas. Projekto rengėjai taip pat puoselėja idėją kasmet pakviesti vis po naują dalyvį ir taip suburti visų aštuonių Šiaurės ir Baltijos regiono valstybių menininkus.

Kūrėjų ir jų instrumentų įvairovė sudaro sąlygas kurti itin originalias garso ir vaizdo kompozicijas, kuriose naudojami arfa, fortepijonas, operinis vokalas, smuikas, perkusija, elektrinė gitara, elektronika. Todėl kūrinių garsovaizdis gali panešėti ir į klasikinę, ir į šiuolaikinę akademinę, ir į roko muziką.

„Patys juokaujame, kad kuriame „eklektinę psichodelinę neoetno operą“, – sako J. Karaliūnaitė.

Įsimintiną pasirodymą NB8 ART menininkai jau buvo surengę ir Lietuvoje, Molėtų Etnokosmologijos muziejuje. Ten sulaukta didžiulio žiūrovų palaikymo.

„Viena moteris po šio performanso susigraudinusi mums dėkojo – tokia žiūrovų reakcija yra didžiulė paskata dirbti toliau. Dažnai sulaukiame klausimų, kada pagaliau išleisime kompaktinę plokštelę, todėl šiuo klausimu jau dirbame: Stokholme esančioje studijoje „Kapellet“ vasarį įrašinėjome, garsui ruošiamasi sukurti ir vaizdo klipus“, – apie pastarojo meto darbus pasakojo S. Zbarauskaitė.

NB8 ART projekto artimiausiuose planuose – ne tik kompaktinės plokštelės pasirodymas, bet ir liepos 9–17 d. Gotlando saloje, Visbyje, vyksiantis keturių koncertų ciklas. Muzikinę programą su grafikos ir vaizdo projekcijų performansu, pavadinimu „Connection“ („Jungtis“), menininkai pristatys keliose miesto koncertinėse erdvėse. Erdvė – taip pat labai svarbus kūrybinis elementas, nes pasirodymuose norima atspindėti kiekvienos vietos, kurioje pasirodoma, praeities ir šiandienos išskirtinumą.

„Mūsų koncertuose visos muzikinės istorijos dažniausiai skamba nepertraukiamai, o jų metu žiūrovai gali stebėti iš anksto parengtas vaizdo projekcijas. Tačiau įdomiausia, kad jau parengta medžiaga papildoma tiesiogiai iš kameros transliuojamu vaizdu, kuriame – grafikės čia ir dabar kuriamas vaizdas. Taip ir gimsta performansas, kuriame pasakojame apie mūsų nepaprastą praeitį šiandienos kontekste“, – trumpai su projekto kūrybine specifika supažindina pianistė S. Zbarauskaitė.

NB8 ART projektą globoja Lietuvos Respublikos ambasada Švedijos Karalystėje, remia – „Nordic Culture Point“, „Music Norway“, Lietuvos kultūros taryba. Projekto partneriai – Šiaurės ministrų tarybos biuras Lietuvoje, Rietavo savivaldybės Kultūros centras.

Daugiau informacijos www.nb8art.com ir https://www.facebook.com/nb8art/?fref=ts.