Kauno autobusų stotis. Kaunas.lt nuotr.

Kiekvienas architektas savo darbu siekia visuomenėje palikti pėdsaką. Daugelio svajonė – sukurti ką nors, kas taptų miesto ar net šalies simboliu, kartu išreiškiant savo kūrybinę fantaziją. Vis dėlto ne viskas taip paprasta. XI Urbanistikos forumo metu apdovanojimą už Kauno autobusų stoties projektą gavęs architektas Gintaras BALČYTIS teigia, kad kuriamuose projektuose didžiausią dėmesį reikia skirti funkcionalumui.

Žinomas architektas, Kauno technologijos universiteto (KTU) Statybos ir architektūros fakulteto dėstytojas taip pat primena, kad norėdamas pasiekti geriausią rezultatą privalai mokėti dirbti komandoje ir susitaikyti su mintimi, jog architekto darbas niekada nesibaigs po 8 valandų darbo dienos.

Architektas Gintaras Balčytis.

Kauno miesto autobusų stotis natūraliai sulaukia daug dėmesio. Ar nesijautė savotiško spaudimo iš išorės ir nebuvo baisu imtis šio projekto?

Spaudimo nejautėme, vis dėlto toks architekto darbas. Viskas, ką mes kuriame, tampa neatskiriama vietos dalimi, todėl sulaukiame ir dėmesio, ir kritikos ar pritarimo. Užsakovai turėjo užduotį, aiškius reikalavimus ir numatė funkcijas, kurias pastatas turi atlikti. Pirmiausia turime užtikrinti, kad pastatas būtų funkcionalus, ir tai suderinti su estetika, priderindami naują pastatą prie vietos ir vyraujančios architektūros.

Kas buvo sunkiausia ar įdomiausia kuriant autobusų stotį?

Erdvės trūkumas. Reikėjo įsitekti labai ribotame plote, o buvo numatyta, kad per parą čia apsilankys 10 tūkst. žmonių. Turėjome suderinti ir tarpmiestinių bei tarptautinių autobusų srautą, kuris yra didžiausias Lietuvoje. Iš kitos pastato pusės reikėjo sudaryti sąlygas, kad būtų patogu ją pasiekti miesto viešuoju transportu. Taip pat reikėjo numatyti vietą atvykti žmonėms su nuosavais automobiliais.

Prie naujosios stoties projekto prisidėjo daugiau architektų. Ar sudėtinga suderinti darbą tarpusavyje?

Architektūros profesija jau senokai tapo komandiniu darbu. Vienas architektas gali įvykdyti tik nedidelius projektus. Prie Kauno autobusų stoties projekto dirbo dar trys architektai. Jie padėjo įgyvendinti sugalvotą idėją, parengti technines detales ir atlikti kitus darbus.

Iš kur sėmėtės idėjų?

Analizavome įvairius variantus, domėjomės jais. Teko aplankyti keletą autobusų stočių užsienyje. Atrodo, visų stočių užduotis ta pati, bet jos labai skiriasi, ir vienodų sprendimų taikyti negalima. Skiriasi vieta, istorija, srautas. Stoties valdytojai taip pat skirtingi, turintys kitokius darbo modelius. Tad pasukti galvą tikrai buvo dėl ko.

Nemažai naudos idėjoms duoda ir tai, kad esu dėstytojas. Čia esi priverstas nuolat gilinti savo žinias, domėtis įvairiais pavyzdžiais, o tai padeda generuoti naujas idėjas.

Kauno autobusų stotis. Kaunas.lt nuotr.

Kiekvienas pastatas turi savo paskirtį ir funkciją, kurios jis turi laikytis. Kad ir kaip norisi išlieti savo kūrybingumą, kurti įspūdingą, gražų pastatą, pirmiausia jis turi atitikti funkciją.

KTU dėstytoju dirbate jau bemaž 10 metų. Kuo traukia ši veikla?

Natūraliai norisi su studentais, jaunimu ir būsimais profesionalais pasidalyti savo sukauptomis žiniomis, patirtimi. Tai ir patį skatina nuolat sekti architektūros mokslo naujienas, ieškoti naujų tendencijų. Taip pat galiu matyti, kokie žmonės ateina į architektūros pasaulį, kaip keičiasi studentai kasmet.

Man tai padeda ir neužsidaryti savo profesinio gyvenimo burbule. Vis dėlto aplinka ir žmonės keičiasi. Keičiasi jų poreikiai, įpročiai. Universitete tai puikiai jaučiasi, ir nuolat tenka gyventi judančiu ritmu.

Smagu stebėti, kaip studijas baigę studentai įsilieja į profesinį pasaulį. Jų sutinku įvairiuose renginiuose, girdžiu apie jų pasiekimus per žiniasklaidą. Įdomu matyti, kad kai kurie studijų metu nelabai ryškūs studentai sužiba savo karjeroje.

Koks studentas dažniausiai tampa geru architektu?

Sunku apibūdinti, bet tikriausiai tas, kuris supranta, kad architektūra yra gyvenimo būdas. Vakare, po 8 darbo valandų, jis nesibaigia. Kiekvienam projektui įgyvendinti yra šimtai skirtingų sprendimų, kurie visi gali būti teisingi, bet tau reikia pačiam nuspręsti, kurį vieną rinktis. Įvairūs skaičiavimai, apmąstymai tikrai nesibaigs išėjus iš biuro.

Ką dar svarbu suprasti būsimam ar jaunam architektui?

Geras architektas turi suprasti ir žinoti kiekvienam pastatui būdingas taisykles, kurių reikia laikytis. Gyvenamajam namui galioja vienos taisyklės, autobusų stočiai – jau kitos, ir taip toliau. Kiekvienas pastatas turi savo paskirtį ir funkciją, kurios jis turi laikytis. Kad ir kaip norisi išlieti savo kūrybingumą, kurti įspūdingą, gražų pastatą, pirmiausia jis turi atitikti funkciją ir užsakovų lūkesčius.

Kauno autobusų stotis. Kaunas.lt nuotr.