Allen Taylor/Unsplash.com nuotr.

Kristinos patirtimi pasidalyti paskatino knyga. Taip, taip, knyga. Grįžusi atostogų iš Mančesterio, kaip jau įprasta, išsiruošiau susitikti su buvusiais kolegomis. Sutartoje vietoje laukdama žvalgiausi po čia pat veikiančio knygyno vitriną ir joje pamačiau minėtą knygą. Dabar jau būtų nesąžininga neįvardyti ir pačios knygos – tai dr. M. Mosley „8 savaičių glikemiją mažinanti dieta“, apie kurią pirmąkart išgirdau prieš kelerius metus; labai smagu buvo pamatyti, kad ši sveikatinimo knyga išleista ir lietuviškai. Taigi, remdamasi savo bičiulės patirtimi, kurios virsmą stebėjau, sumaniau šiek tiek praskleisti, koks lobis šioje knygoje slypi – kalbu apie vieną iš pagalbos būdų diabetu sergantiems žmonėms. Be to, net neabejoju, kad daug kam bus įdomūs čia autoriaus pateikti įvairūs mokslo eksperimentai, susiję su žmogaus sveikata.

Taigi, Kristina, dviejų mergaičių mama, kuriai, vieną dieną po įprastos išsamios sveikatos patikros išgirdus gydytojo verdiktą, ėmė slysti žemė iš po kojų. O gydytojas nedaugžodžiavo, rėžė trumpai ir aiškiai: II tipo diabetas. Kaip? Kodėl? Kas dabar bus? Ką daryti, kaip gyventi? – tokie klausimai dūzgė jaunos moters galvoje. Juolab kad lyg ir akivaizdus, mūsų supratimu, diabeto palydovas antsvoris pernelyg nebadė akių – na taip, buvo vienas kitas kilogramas viršaus, bet vis dėlto… Kaip vėliau Kristina sužinojo, galima būti diabetiku, bet neturėti antsvorio. Pasirodo, netgi pavojingiau sirgti II tipo diabetu ir būti liesam nei storam.

Išsiverkusi sesei ant peties, Kristina ėmė analizuoti savo savijautą. Dabar jau ėmė suprasti, iš kur tas nuolatinis nepaaiškinamas nuovargis ir silpnumas, nesibaigiančios peršalimo ligos, atrodytų, be priežasties šokinėjantis kraujo spaudimas ir aplinkinius erzinanti nuotaikų kaita. Galiausiai Kristina suėmė save į rankas – juk reikia kaip nors susivokti. Taigi moteris ėmė rinkti informaciją apie šią ligą ir apie tai, kas jos laukia ateityje. Bet nuo tų žinių lengviau nepasidarė, veikiau atvirkščiai: blogai gyjančios žaizdos, nuolatinis nuovargis, padidėjusi širdies ligų ir insulto rizika ir t. t. Manau, neverta ir vardyti, kokios informacijos Kristina prisigraibė – daugeliui puikiai žinomos diabeto pasekmės (kartais, beje, itin liūdnos: apakimas, kojų amputacija ar koma). O baimės akys tikrai didelės.

Visgi šioje istorijoje svarbiausia ne liga, čia kur kas svarbiau Kristina ir dr. Mosley. Taip, tikrai. Nes Kristina pasirinko gyventi. Aktyviai gyventi, auginti savo mergaites ir džiaugtis buvimu su mylimaisiais. Ir tą jai padėjo padaryti dr. M. Mosley su savo pasiūlytu sveikatinimosi planu. Prieš kelerius metus gydytojo Kristinai diagnozuotas diabetas dabar atsitraukė, visi kraujo tyrimai normalūs. Kaip tai pavyko? Čia ir yra esmė – viską padarė pati Kristina, kaip pati juokauja, dr. Mosley patarimų vedama.

Tiesa, neminėjau, kad Kristina – emigrantė, jau keturioliktus metus gyvenanti Anglijoje. Dabar galvoju, kad galbūt gerai (jei tai apskritai gali būti gerai), jog Kristinai diabetas buvo diagnozuotas svečioj šaly sumanaus, plačių pažiūrų gydytojo, kuris stengėsi padėti jaunai moteriai, ragino eksperimentuoti, ieškoti savo pasveikimo kelio. Žinoma, Kristinai teko konsultuotis su mitybos specialistais ir dietologais, išklausyti pačių įvairiausių rekomendacijų, neretai prieštaraujančių vienų kitoms. O kur dar draugai ir pažįstami su savo patarimais… Bet per vieną konsultaciją jos terapeutas pasiūlė pasidomėti M. Mosley, Anglijoje gerai žinomo mediko, žurnalisto ir laidų vedėjo, patirtimi. Pasirodo, šis žmogus pats sirgo II tipo diabetu ir, kaip tikino, suvaldė jį savo paties sukurtu metodu – glikemiją mažinančia dieta. Taigi dabar siekė savo gerąja patirtimi pasidalyti su kuo daugiau sveikų ir šios ligos jau kamuojamų žmonių. 

Kristina sako, kad dabar jau sunku pasakyti, ar ją paveikė daktaro Mosley charizma, ar moksliniais eksperimentais pagrįsti ir jo savo kailiu išbandyti metodai, o gal papasakotos įkvepiančios istorijos. Kad ir kaip būtų, jauna moteris ryžosi priimti iššūkį. Gal tiksliau – metė iššūkį sau, nuspręsdama pakeisti savo gyvenimo būdą. Bet nebuvo viskas taip paprasta. Kalbu apie Kristinos aplinką, pačius artimiausius žmones, kurie nė gerai nesusipažinę su jo rekomendacijomis, nepavargo tikinti, kad daktaro Mosley siūlomas metodas – tik reklama, pigus triukas naivuoliams, esą eksperimentuodama su savimi ji tik visiškai susigadins sveikatą, verčiau gertų tabletes ir neužsiimtų savigyda… Taigi, moteris palaikymo menkai tesulaukė, vis dėlto nieko nepaisydama ryžtingai ėmėsi plano keisti savo gyvenimo būdą.

Thomas Griesbck/Unsplash.com nuotr.

Kuo gi ypatinga toji dr. Mosley siūloma 8 savaičių glikemiją mažinanti dieta? Kiek pasakojo bičiulė, glikemiją mažinanti dieta – tai gyvenimo būdo programa, pagrįsta trim esminiais principais: reikia laikytis Viduržemio jūros mitybos, judėti ir išvalyti mintis. Dažniausiai girdime patarimų rinktis liesus produktus: liesą mėsą, liesą varškę ir jogurtą. Esą taip maitintis sveikiau, nes riebalai – pats didžiausias blogis mūsų organizmui. Vis dėlto, Dr. Mosley teigimu, liesi produktai anaiptol nėra toks jau didelis gėris. Pastaraisiais metais pasaulyje suvalgoma vis daugiau liesų produktų, bet žmonės ir toliau storėja, serga įvairiausiomis ligomis. Kai kurių mokslininkų tikinimu, taip yra todėl, kad, pašalinę iš maisto riebalus, gamintojai, gerindami skonį, į produktus prideda cukraus. O žmonės dažnai mano, kad jei etiketėje pažymėta „liesas“, vadinasi, produktas yra sveikesnis ir jo gali valgyti, kiek telpa. Visgi dr. Mosley žmonėms siūlo iš naujo įvertinti savo mitybą ir grįžti prie natūralaus (nors ir riebesnio) maisto. O diabeto varginamiems žmonėms jis primygtinai rekomenduoja laikytis mažai angliavandenių turinčios Viduržemio jūros dietos, pagal kurią siūloma valgyti gana daug riebalų, bet mažai stipriai perdirbtų angliavandenių.

Kristina džiaugiasi, kad Viduržemio regiono maistas skanus ir sveikas. Laikantis šios dietos, vartojama mažai krakmolo ir lengvai virškinamų angliavandenių, bet daug imunitetą stiprinančių vitaminų. Tiesa, griežtai daktaro rekomendacijų laikytis reikia tik 8 savaites, kita vertus, šio laiko užtenka, kad žmogus įsisąmonintų naujus mitybos įpročius, suprastų ir atkreiptų dėmesį, kokio ir kiek maisto vertėtų valgyti, jei nori išties gerai jaustis. Pasinėrusi į 8 savaičių dietą Kristina vadovavosi paties dr. Mosley sudarytu mitybos planu, kuris buvo jai tikras palengvinimas ir tarsi kelrodis. Draugė pasakojo, kad laikantis šios dietos jai galima vartoti daug alyvuogių aliejaus, žuvies, riešutų, vaisių ir daržovių, taip pat skanių produktų, pavyzdžiui, riebaus jogurto ir kiaušinių, kurių kitokios mitybos šalininkai kaip tik patarė atsisakyti. Beje, pati ne kartą esu skanavusi draugės ruošto prancūziško žuvų troškinio, o sulaukusi Kristinos svečiuose palepinu ją mėlynių su žaliąja arbata kokteiliu, kurį suplakti iš jos ir išmokau.

Apie aktyvaus gyvenimo naudą tikrai neverta daug kalbėti; jau darželinukai žino, kad sportuoti sveika, kuo daugiau judėti stengiasi ir garbaus amžiaus senoliai, jei nenori, kad kaulai visai sustingtų. Mosley savo klientams aktyvų gyvenimą pradėti nuo paprasčiausio dalyko – vaikščiojimo. Tiesa, žinau, kad Kristina daro ir tam tikrus jėgos pratimus, ir kur nežinosi, kai bičiulė kur buvus, kur nebuvus vis pasidžiaugia trykštanti energija po „lengvos mankštelės“.

Ir dar vienas dalykas, pagal Mosley, labai svarbus – išvalyti mintis. Tai yra atsikratyti įtampos ir atsisakyti emocinio valgymo. Turbūt daugeliui pažįstamas jausmas, kai, reikalams pakrypus ne pagal planą, ranka pati tiesiasi į pyragaitį ar šokoladinį saldainį. Beje, Kristinai kaip tik ši užduotis pasirodė sunkiausiai įgyvendinama. Suvaldyti savo mintis ir pažaboti stresą jai sunkiai sekėsi. Galiausiai, kaip jau supratote, užsispyrimo nestokojanti mano draugė susirado sąmoningumo meditacijos specialistą, išmoko medituoti ir sėkmingai tuo užsiima iki šiol. Beje, sąmoningumo meditacija yra labai svarbi – ji suteikia paskatą gyventi toliau.

Dabar, kai pasakoju draugės patirtį, viskas atrodo gan paprasta, tarsi ir elementarūs, visiems gerai žinomi dalykai: gardus maistas, saikingos porcijos, judėjimas ir šviesios mintys. Kristina sako ir pati nustebusi, kaip greitai priprato prie naujojo režimo. Be abejo, pirmos dienos buvo sunkios, o paskui neabejoti savimi neleido pakitusi savijauta. Galiausiai moters pozityvus nusiteikimas, energija ir spindintis veidas užčiaupė ir pesimistiškai vis zirzusius artimuosius.

Sėkminga Kristinos istorija skaitytojai gali tikėti, gali netikėti. Aš žinau viena: žmogui gerai, kai yra sveikas, bet bėdos prispaustas jis gali ryžtis patiems drastiškiausiems sprendimams. Kristiną užklupo liga ir jauna moteris ieškojo išeities, o svarbiausia – ją rado. Mosley metodas irgi tikriausiai ne visiems atrodys priimtinas, gal net atgrasus. Bet tikrai žinau ir raginu kiekvieną ieškoti sprendimo, nepalikti visko gydytojo rankose. Aišku, dar geriau būtų gyventi taip, kad ligas reiktų gydytis kuo rečiau.