Scena iš Jo Strømgreno spektaklio „The Virus“.

Dėl numatomų pastato rekonstrukcijos darbų pirmąją naujo, 79, sezono premjerą Lietuvos nacionalinis dramos teatras (LNDT) pristatys Anykščių kultūros centre spalio 5 dieną. Tai bus pirmasis garsaus Skandinavijos teatro ir šokio kūrėjo Jo Strømgreno spektaklis Lietuvoje, kuriamas LNDT, nors mūsų šalyje savo darbus menininkas pristatė jau ne kartą.

Choreografas Jo Strømgrenas. Jakubo Sobotkos nuotrauka.

Šokio spektaklis migracijos temomis

Lietuvoje Jo Strømgrenas kurs spektaklį apie migraciją ir amžiną daugeliui nesvetimą įsitikinimą, kad tik kitur – už sienos, už durų ar už vandenyno – yra geriau nei čia. Šis įsitikinimas, anot režisieriaus, visais amžiais vertė žmones palikti namus, keliauti ir bandyti susikurti geresnį gyvenimą. Kaip simbolis tarp čia ir ten spektakliui pasirinktos durys (ir pavadinimui, ir scenografijai).

„Yra labai stiprus įsitikinimas, kad toje kitoje pusėje visad bus kažkas geresnio. Šis tikėjimas verčia žmones judėti. Kažkur Europoje, šalių sienų, kalbų, religijų ir geografinių barjerų padalintoje žemėje, visuomet egzistavo migracijos fenomenas. Tai būdas išgyventi ir būdas priešintis, galimybė pradėti gyvenimą iš naujo, taip pat sudeginti tiltus, viską palikti užnugaryje. Spektaklyje „Durys“, pasitelkiant judėjimą ir šokį, keliaujama per skirtingus istorinius periodus ir regionus, kad pamatytume visad egzistavusius modelius, migracijos priežastis ir kaip ji kinta skirtingose tautose“, – apie naują spektaklį pasakoja „Durų“ dramaturgas, režisierius ir choreografas.

Spektaklyje, kuriame jungiamas šokis, drama ir absurdas, vaidmenis kurs aktoriai Rasa Samuolytė, Rimantė Valiukaitė, Rytis Saladžius, Diana Anevičiūtė, Žygimantė Jakštaitė, Augustė Pociūtė, Ugnė Šiaučiūnaitė ir šokėjas Mantas Stabačinskas.

Spektaklio dailininkė – visai neseniai pasirodžiusiam LNDT spektakliui „Laimės respublikoje“ scenografiją kūrusi Goda Palekaitė, šviesų dailininkas – Vilius Vilutis. Žinant režisieriaus stilistiką ir tai, kaip jis mėgsta ironiją, lietuviškame spektaklyje taip pat turėtų nestigti komiškų aspektų.

Scena iš Jo Strømgreno spektaklio „Salve Regine“. „Jo Strømgren Kompani“ nuotrauka.

Spektaklių temos – nuo futbolo iki melodramos ypatybių

Jo Strømgrenas puikiai žinomas šiuolaikiniu šokiu besidominčiai Lietuvos auditorijai. Čia jis jau pristatė net dešimt savo darbų, dažniausiai tai šokio spektakliai. Pirmoji menininko kelionė į Lietuvą įvyko 1999 metais, kai jis ieškodamas vietų, kur galėtų gastroliuoti ir vengdamas vykti į Briuselį (tuo metu tai buvo madinga Norvegijoje), susisiekė su Lietuvos šiuolaikinio šokio centro steigėju Audroniu Imbrasu. Nors finansavimas menui mūsų šalyje nebuvo didelis, bet J. Strømgrenas buvo laimingas aptikęs daug entuziastingų žmonių ir sako, džiaugiasi, kad pradėjo nuo draugystės, o ne nuo verslo.

Režisieriaus spektaklių bendras bruožas yra aktualios temos ir sveikas humoras, nors temos labai įvairios.

„Pavyzdžiui, spektaklis „Virus“ gvildena artimoje ateityje izoliuotame bunkeryje kuriamo viruso įtaką žmonijai. Tarp jo darbų – ir muzika paremtas teatro pasirodymas, tyrinėjantis emocinio įkalinimo tam tikroje gyvenimo situacijoje patirtis („Kelias yra tik paviršius“) arba įsivaizduojama kelionė laiku per agitacijas ir įtvirtinimus, galią ir bejėgystę, feodalizmą ir individualizmą („Salve Regine“).

J. Strømgrenas scenoje nagrinėja ir futbolo temą, žaidėjų plastiką, stalo teniso ribas ir galimybes, Coco Chanel istorijas, taip pat dėl pacientų stygiaus neturinčių ką veikti ir viena kitą žalojančių bei gydančių seselių naratyvus, buvusios Sovietų Sąjungos disidentų apsisprendimo motyvus ir galimybes“, – pasakoja LNDT vadovas Martynas Budraitis.

Kalbėdamas apie naujausius darbus režisierius sako: „Šį pavasarį režisavau komediją pagal savo paties tekstą, kur žiūrovai juokėsi kaip pakvaišę, kūriau abstraktaus baleto choreografiją šiuolaikinei muzikai, taip sukūriau koncertinį pasirodymą popmuzikos atlikėjui ir pastačiau namą.

Po darbo LNDT dirbsiu su hiphopo grupe, o tuomet Danijos teatras pakvietė statyti spektaklį, nagrinėjantį melodramos kraštutinumus. Vardiju tai, kad suprastumėte, koks platus mano iššūkių laukas, ir kad aš pasiruošęs lįsti į burbulą Lietuvoje, kuris neturi nieko bendra su niekuo, išskyrus mus ir keistą idėją.“

Scena iš Jo Strømgreno spektaklio „Closed“. „Jo Strømgren Kompani“ nuotrauka.

Premjera – Anykščiuose, vėliau „Durys“ – Kaune ir Vilniuje

„Spektaklis „Durys“ per naivų ir asociatyvų žvilgsnį į grupę žmonių, atskirtų sienos, siekia atskleisti labiausiai nuviliančius ir destruktyvius žmonių bruožus. Kadangi kitoje pusėje viskas visuomet atrodo įdomiau, siauros durys tampa svarbiu slenksčiu į pokyčius. Tačiau niekas nėra patenkintas tuo, ką turi, geresnio paieškos tampa nesibaigiančiu procesu. Ar esame laisvi žmonės, galbūt net žavingi ir kūrybingi, ar vis dėlto beviltiškai prisirakinę prie savo įpročių, kaip Pavlovo šunys?“ – kelia klausimą norvegų kūrėjas.

Spektaklį „Durys“ remia Kultūros ministerija, o įgyvendinti padeda partneriai: Norvegijos ambasada, Anykščių rajono savivaldybė, Anykščių kultūros centras. Spektaklio koprodiuseris – „Jo Strømgren Kompani“. Jo premjera spalio 5–6 dienomis įvyks Anykščių kultūros centre, spalio 10 d. – Nacionaliniame Kauno dramos teatre, spalio 11–12 dienomis – LNDT Mažojoje salėje.

***

Jo Strømgren biografija

Norvegijoje gimęs Jo Strømgrenas (g. 1970) yra vienas žymiausių Skandinavijos choreografų. Kaip rašoma „Jo Strømgren Kompani“ puslapyje, Jo vaikystė buvo tipiškai norvegiška – jis augo apsuptas laukinės gamtos, socialinės demokratijos vertybių ir gąsdinančių pasakų apie trolius. Gimęs centrinėje šalies dalyje esančiame Trondheime, choreografas nemažai laiko praleido tropikuose, kur dėl darbų persikėlė jo tėvai. Šis ankstyvas vietinės tapatybės praturtinimas keliautojo patirtimis turėjo įtaką ir profesinei veiklai, tiek temų prasme, variacijomis žanrais, tiek susidomėjimui įvairiomis kalbomis.

Baigęs mokyklą Jo negalėjo apsispręsti, ką studijuoti: chemijos inžineriją ar rusų kalbą. Vis dėlto vos ne atsitiktinai Nacionalinei baleto mokyklai Osle pateiktas prašymas buvo priimtas, tad Jo priėmė impulsyvų sprendimą.

Dėl skepticizmo, demonstruojamo akademiniams metodams, ir labai prasto lankomumo Jo Strømgrenas nebaigė nei klasikinio baleto, nei choreografijos. Nepaisant to, jis pradėjo labai sėkmingą šokėjo karjerą, kuri jį nuvedė ir iki choreografijos, ir iki spektaklių režisavimo. Jaunystėje puoselėtos literatūrinės ambicijos vystėsi ir galiausiai pavirto į nuolatinį dramaturgo darbą (pats jis kuria ir pjesę spektakliui Lietuvos nacionaliniame dramos teatre).

Nors šios trys kryptys yra įvardijamos kaip jo pagrindinės veiklos, Jo taip pat kuria ir scenografiją bei šviesų dizainą. Taip pat reiktų paminėti ir menininko darbus kine – tiek prieš, tiek už kameros. Tarpdiscipliniškumas yra viena ryškiausių šio menininko savybių, toks jo kūrybos būdas rodo įgimtą domėjimąsi visapusišku istorijos atskleidimu.

1998 metais jis įkūrė šokio trupę „Jo Strømgren Kompani“, tapo jos meno vadovu ir išplėtojo išskirtinį asmeninį stilių, kur susimaišo teatras, šokis, lėlių teatras, kinas, gyvai atliekama muzika ir absurdo kalba. 

Kaip choreografas jis kviečiamas į įvairius teatrus – kurti ir klasikinius, ir šiuolaikinius pasirodymus. Kaip teatro režisierius dažniausiai dirba nacionaliniuose ir miesto teatruose Skandinavijoje, kur dažniausiai stato Henriko Ibseno kūrinius. Kaip dramaturgas jis yra parašęs nemažai pjesių teatrui ir scenarijų kinui. Jis yra Norvegijos rašytojų gildijos narys.

Šiuo metu Jo Strømgrenas taip pat yra Nacionalinio Norvegijos baleto asocijuotas choreografas. 

Scena iš Jo Strømgreno spektaklio „The Hospital“. „Jo Strømgren Kompani“ nuotrauka.

Svarbiausi apdovanojimai ir įvertinimai

2012 m. – Kubos kritikų apdovanojimas geriausiam spektakliui („A Dance Tribute to the Art of Football“).

2011 m. – Kubos kritikų apdovanojimas geriausiam spektakliui („The Society“).

2010 m. – Aukso rožė spektakliui „The Neighbour“ Šveicarijoje kategorijoje „Dokumentiniai ir performatyvūs menai“; „Mažojo princo“ apdovanojimas geriausiam spektakliui („The Writer“) Lutkės tarptautiniame lėlių teatro festivalyje Liublijanoje, Slovėnijoje; Trondheimo savivaldybės kultūros prizas.

2009 m. – žiūrovų prizas spektakliui „The Writer“, 43-iajame tarptautiniame teatro festivalyje BITEF, Serbijoje; Islandijos GRÍMAN apdovanojimas geriausiam šokio spektakliui „Kvart“.

2005 m. – žurnalo „Natt&Dag“ prizas geriausiam Bergeno spektakliui („The Hospital“); seksualiausio spektaklio titulas („The Hospital“) Dublino Fringe festivalyje.

2002 m. – „The Hedda“ prizas geriausiam spektakliui („There“).

2000 m. – specialus garbės prizas spektakliui „Masculine Mysteries“ 18-ajame tarptautiniame Fadjr festivalyje Teherane; Bavarijos teatro prizas spektakliui „Winterreise“ (su Niurnbergo baletu kaip vienam iš 6 choreografų) Niurnbergo kultūros prizas spektakliui „Winterreise“ (su Niurnbergo baletu kaip vienam iš 6 choreografų); Bergeno miesto menininko apdovanojimas; Oslo miesto menininko apdovanojimas.

1999 m. – „The Hedda“ apdovanojimas spektakliui „Ten Years Later“.

1998 m. – Norvegijos kritikų apdovanojimas spektakliui „A Dance Tribute to the Art of Football“.

1996 m. – Norvegijos teatrų forumo apdovanojimas.