Menininkė Ida Blazicko (Kroatija). „Traces of time“. Rezidencijos vieta – Ideias Emergentes (Guimaraes, Portugalija), 2018 m. Severinos Venckutės nuotrauka

„Stebuklingi kilimai“ – tai kūrybiškos Europos iš dalies finansuojamas keturmetis tarptautinis projektas, kuriam pirmą kartą vadovauja Lietuva, atstovaujama šiuolaikinio meno festivalio Kauno bienalės. Projektas sujungia vietos bendruomenes ir kylančius menininkus bendroms meno veikloms įgyvendinti. Pirmaisiais projekto metais įvykdyta 20 rezidencijų, įtraukti 22 kylantys menininkai, 41 vietinis menininkas ir 16 skirtingų vietos bendruomenių. Stiprėjant projekto partnerystėms ir ryškėjant kryptingumui, projekto organizatoriai apžvelgia praėjusius ir pradeda planuoti antruosius „Stebuklingų kilimų“ metus. 

„Stebuklingų kilimų" kuratoriai susitikimo metu Guimaraes, Portugalijoje, 2018 m.

Europą jungiančios istorijos, arba „Stebuklingi kilimai“

Ankstyvą rudenį Kauno bienalė sėkmingai pabaigė pirmuosius projekto „Stebuklingi kilimai“ metus. Lietuvių vadovaujamas projektas vykdomas kartu su dvylika partnerių iš Latvijos, Vokietijos, Jungtinės Karalystės, Airijos, Portugalijos, Italijos, Austrijos, Čekijos, Kroatijos, Serbijos, Rumunijos ir Sakartvelo. „Stebuklingais kilimais“ organizatoriai siekia per įvairias meno formas žmones supažindinti su daugiasluoksne Europos bendruomene, jos istorija, patiriamomis problemomis ir išgyvenimais, kurti socialiai atsakingą meną, padedantį verbalizuoti įvairių bendruomenių istorijas. Projektas įgyvendinamas meno rezidencijų principu, išlydint jaunuosius, kylančius menininkus į rezidencijas svečiose šalyse.

Nors pirmais metais buvo numatyta surengti 13 rezidencijų, keliems projekto partneriams pareiškus norą savo šalyje įvykdyti po dvi rezidencijas, skaičius išaugo iki 20-ies. Kuratorių atrinkti menininkai rezidencijos metu dirbo su vietos bendruomene, atliko tyrimus, rinko jų istorijas, o rezidencijos gale pristatė meno kūrinius, įkvėptus bendruomenės.

„Mano galvoje, šis projektas visuomet asocijavosi su pasakų knyga. Knyga, kurioje nugula daug skirtingų istorijų su vis kitais veikėjais, kitais herojais ir kitais trigalviais slibinais. Šiais metais parašėme daugiau nei 20 tokių istorijų, pabirusių 13-oje Europos šalių. Jų veikėjai – vietos bendruomenės: pabėgėliai Italijoje ar Sakartvele, mažo kaimo gyventojai Rumunijos pakraščiuose, skalbėjos Portugalijoje ir t. t.

Viena vertus, atrodo, kad visos šios pasakos tarpusavyje visiškai nesusijusios, tačiau visų jų paskirtis yra surasti savo namus, savo skaitytoją, klausytoją ar žiūrovą. Be ausų ir akių, norinčių suprasti, nereikėtų lūpų istorijoms pasakoti, istorijos netektų prasmės. Aš be galo džiaugiuosi, kad ūmėjant nacionalizmui, antisemitizmui, priešiškumui vienas kitam mes savo rankose turime patį nepavojingiausią ir kartu patį įtaigiausią ginklą – galią vienus žmones supažindinti su kitais per jų istorijas, sudėtas į vieną ar kitą meno formą, pasistengti padėti mums visiems suprasti, kad mes – žmonės – nesiskiriame, skiriasi tik aplinka, kurioje mes gyvename. O dažnu atveju mes visi bijome ir nemėgstame tų, kurių nepažįstame“, – stebuklingus kultūrinius procesus komentavo Kauno bienalės direktorė Kotryna Žemaitytė.

Menininkė Ida Blazicko (Kroatija). „Traces of time“. Rezidencijos vieta – Ideias Emergentes (Guimaraes, Portugalija), 2018 m. Bertos Tilmantaitės nuotrauka
Menininkė Ida Blazicko (Kroatija). „Traces of time“. Rezidencijos vieta – Ideias Emergentes (Guimaraes, Portugalija), 2018 m. Bertos Tilmantaitės nuotrauka
Menininkė Ida Blazicko (Kroatija). „Traces of time“. Rezidencijos vieta – Ideias Emergentes (Guimaraes, Portugalija), 2018 m. Bertos Tilmantaitės nuotrauka
Menininkė Ida Blazicko (Kroatija). „Traces of time“. Rezidencijos vieta – Ideias Emergentes (Guimaraes, Portugalija), 2018 m. Severinos Venckutės nuotrauka

Daugiasluoksnė Europos bendruomenė 

„Stebuklingi kilimai“ pasitelkę platų organizacijų partnerių ir menininkų tinklą siekia skatinti tarpkultūrinį ir tarpreliginį dialogą, didinti kritinį visuomenės mąstymą, supratimą ir žinias apie mūsų istoriją, praeitį bei gyvą bendravimą.

„Šiuo metu dauguma žmonių išgyvena asmeninę krizę, nes mes nežinome, ką reiškia būti dalimi bendruomenės. Taigi nežinome ir nesuprantame savo atsakomybės prieš kitą asmenį. Dažnai netoleruojame to, ko nesuprantame. Svarbu įtraukti vietos bendruomenes į meno procesus ir joms suteikti galimybę per bendros kūrybos praktiką didinti tarpusavio supratimą ir tarpkultūrinį bendravimą, bendradarbiavimą“, – teigė projekto „Stebuklingi kilimai“ vadovė Neringa Stoškutė.

Kiekviena projekto organizacija pasirinko tai šaliai aktualią problematiką ar socialinę temą. Vieni partneriai siekė išlikti aktyvūs ir per kultūrinius vyksmus reflektuoti geopolitines aktualijas: Italija, Kroatija, Austrija per meną ir glaudų darbą su vietos bendruomene siekė bent kiek prisidėti prie migrantų krizės sprendimo, jų integracijos į visuomenę.

Italių duetas „Grossi Maglioni“ rezidencijos „Novo Kulturno Naselje“ (Serbija, Novi Sad) metu nagrinėjo sudėtingą ir konfliktišką Serbijos istoriją, šiuolaikinį tautos sąlytį su vietos nacionalinėmis mažumomis, moterų padėtį šiame regione. Menininkė Maj Horn (Danija / Vokietija) kartu su vietos pabėgėliais vaikščiojo po Zagrebo (Kroatija) gatves ir gatveles, kad sudarytų migrantams naudingų vietų ir patarimų gidą. Šiame leidinyje sugulė alternatyvūs patarimai išgyvenimui: dėvėtų drabužių parduotuvės, nakvynės prieglobsčiai, specialių mokyklų migrantams sąrašai, detalesnė informacija ir žemėlapis.

Kitos projekto partnerių organizacijos daugiau dėmesio skyrė sociokultūriniam kontekstui ir vietos tradicijoms. Menininkės Hermione Allsopp (Didžioji Britanija) ir Ida Blazicko (Kroatija) rezidencijos tekstinės bienalėje „Contextile“ (Portugalija, Guimaraes) metu bendravo su unikaliomis Šiaurės Portugalijos regiono skalbėjomis, kurios šeimos skalbinius skalbia viešuose baseinuose miesto centre. Menininkės iniciavo beveik dešimtį meno kūrinių, kuriais buvo norima suaktyvinti ir paskatinti moteris ir toliau puoselėti šias tradicijas.

Visi dalyvavę menininkai buvo skatinami dirbti už institucijos ribų, ieškoti gilaus sociokultūrinio konteksto nepažįstamose šalyse. Toks darbo metodas padeda tobulėti menininkams, o vietos kultūrai – pažvelgti į save, savo istoriją ir socialines problemas naujai. Daugumos rezidencijų rezultatų pristatymai vyko viešose ir ne menui skirtose erdvėse: parkuose, pagrindiniuose miestų skveruose, senų biurų erdvėse ar tekstilės fabrikuose. Kylantys menininkai buvo pristatyti tarptautiniuose renginiuose: bienalėse, trienalėse, įvairiuose festivaliuose.

Menininkė Duo Grossi Maglioni (Italija). „Dialogues in movement“ ir „Dialogues in movement – Inner dialogues“. Residencijos vieta – Novo Kulturno Naselje (Novi Sad, Serbija), 2018 m. Bertos Tilmantaitės nuotrauka
Menininkė Duo Grossi Maglioni (Italija). „Dialogues in movement“ ir „Dialogues in movement – Inner dialogues“. Residencijos vieta – Novo Kulturno Naselje (Novi Sad, Serbija), 2018 m. Bertos Tilmantaitės nuotrauka
Menininkė Hermione Allsop (JK). „Organic Matters“. Rezidencijos vieta – Ideias Emergentes (Guimaraes, Portugalija), 2018 m. Bertos Tilmantaitės nuotrauka
Menininkė Hermione Allsop (JK). „Organic Matters“. Rezidencijos vieta – Ideias Emergentes (Guimaraes, Portugalija), 2018 m. Bertos Tilmantaitės nuotrauka

Auginamas supratimas ir pasitikėjimas

Projekto „Stebuklingi kilimai“ vadovės tiki, kad kultūra gali pakeisti tarpusavio nepasitikėjimą ir konfrontaciją į tarpkultūrinį dialogą, tarpusavio supratimą, pagarbą ir meilę vienas kitam.

„Multikultūriškumas – tai iššūkis, tačiau dėl vieno sutaria visi trylika projekto partnerių – tai noras kurti reikalingą meną, orientuotą į auditoriją, stengtis paaiškinti kartais rafinuotą ir sofistikuotą meno kalbą ir mažam vaikui, ir absoliučiam meno guru“, – šyptelėja K. Žemaitytė.

Apžvelgiant sėkmingai prabėgusius pirmuosius projekto „Stebuklingi kilimai“ metus, projekto organizatoriai ne tik skaičiuoja rezultatus, tačiau ir įsivertino tobulintinas sritis. Dar per šiuos metus išspręsti trumpalaikiai sunkumai dėl išties kultūriškai skirtingų darbo metodų.

„Apžvelgdami pirmus projekto metus kartu su partneriais supratome savo stiprybes ir silpnybes bei skirtumus, pamatėme galimybes tobulėti ateinančiais projekto metais. Mūsų veikloje atsiranda daugiau savikritikos ir kryptingumo, o tai leidžia mums atvirai kalbėti apie savo poreikius ir turėti aiškesnių tikslų“, – įžvalgomis dalijosi N. Stoškutė.

Projekto vadovė pripažino, kad didžiausias iššūkis ir vadovaujančiai organizacijai, ir partneriams, ir kuratoriams bei menininkams – priminimas, kad visi turi skirtingas žinias, skirtingas patirtis, supratimą, papročius, ir siekis visiems surasti būdą visu tuo pasidalyti. 

Antrųjų metų pradžioje intensyviai ruošiamasi dar vienam meninių rezidencijų ciklui. Spalį vykusio kuratorių susitikimo metu buvo aptarti ateinančių metų planai ir aplankyta tekstilės bienalė „Contextile 2018“, apdovanotos pirmaisiais metais į meninius projektus įsitraukusios bendruomenės. Antraisiais metais planuojama įgyvendinti 26 menines rezidencijas.

„Pasibaigus pirmiesiems projekto metams partneriams linkiu atkaklumo ir būti ambicingiems toliau tęsiant darbus, nepamiršti svajoti!“ – linkėjo projekto vadovė N. Stoškutė.

Menininkė Siobhán Ní Dhuinnín (Airija). „Let’s Meet While the Tide is Out“. Rezidencijos vieta – Folkestone Fringe (Folkestone'as, JK), 2018 m. Mindaugo Drigoto nuotrauka
Menininkė Aistė Jančiūtė (Lietuva). „Laboratory of Senses „Weight“. Rezidencijos vieta – Folkestone Fringe (Folkestone'as, JK), 2018 m. Mindaugo Drigoto nuotrauka
Menininkė Aistė Jančiūtė (Lietuva). „Laboratory of Senses „Weight“. Rezidencijos vieta – Folkestone Fringe (Folkestone'as, JK), 2018 m. Mindaugo Drigoto nuotrauka
Menininkė Maj Horn (Danija). „Lost in Zagreb“. Rezidencijos vieta – Zagrebas, Kroatija, 2018 m. Bertos Tilmantaitės nuotrauka
Menininkas Jacobas Bray (Folkestone'as, JK). Performansas „Laundry“. Rezidencijos vieta – Kauno bienalė, 2018 m. Bertos Tilmantaitės nuotrauka