Vaticannews nuotrauka

Lapkričio 20 d. Vatikane „Braccio di Carlo Magno – Karolio Didžiojo koridoriaus“ salėje duris atvėrė ekspozicija: „Rusų meno piligrimystė. Nuo Dionizijaus iki Malevičiaus“. Joje eksponuojami Maskvos Tretjakovo galerijos ir kitų Rusijos muziejų kūriniai – 54 eksponatai, ikonos, paveikslai, keletas skulptūrų. Įėjimas į parodą yra laisvas.

Ekspozicija yra Šventojo Sosto ir Rusijos kultūrinio bendradarbiavimo dalis. 2016–2017 metų sandūroje Vatikano muziejų parengta ekspozicija „Roma Aeterna“ buvo nugabenta į Rusiją. Tarp 42 eksponatų buvo Bellini, Raffaello ir Caravaggio darbai, sulaukę didelio publikos susidomėjimo. Atsakomoji rusų meno paroda Vatikane bus eksponuojama iki 2019 metų vasario 16 dienos. 

Antradienio ryte parodą aplankė popiežius Pranciškus. Eksponuojamus meno kūrinius jam pristatė Vatikano muziejų direktorė Barbara Jatta ir Tretjakovo galerijos direktorė Zelfira Tregulova. 

Kristus dykumoje. Ivanas Kramskojus. 1872. Tretjakovo galerijos nuotrauka

Tai triptiko „Jėzaus gundymas" dalis. Šiame paveiksle Jėzus susimastęs žiūri žemyn. Dailininkas pasirinko šaltas spalvas, kurios atspindi Jėzaus vidinę būseną  žmogui būdingas dvasioje vysktančias grumtynes.  

Teofanijos ikona, 16 a. Tretjakovo galerijos nuotrauka

Ikonoje, kuri vadinasi Švenotosios Trejybės epifanija (graikiškai – apreiškimas, pasirodymas), taip pat žinoma kaip teofanija (graikiškai  Dievo pasirodymas) veikėjai išdėstyti taip, kad matytųsi paradoksas  Jėzus gali atskleisti savo dievystę per paklusnumą žmogui (Jonui Krikštytojui). Nors Jonas krikštija Jėzų, jis tai atlieka pagarbiai Jam nusilenkdamas, tuo parodydamas savo atliekamo veiksmo paradoksalumą. Dešinėje laukia angelai, kad galėtų po krikšto Jėzų apvilkti.

Gyvenimas vyksta visur. Nikolajus Jarošenka. 1888. Tretjakovo galerijos nuotrauka

Paveiksle matoma grupė nuteistųjų pakeliui į Sibirą. Nepaisant vaizduojamos scenos, paveikslą gaubia šiluma, ypač dėl pasilenkusio vaikelio. Jį laikanti moteris dėl savo dėvimo veliumo primena Mergelę Mariją. Vatikano muziejaus ekspozicijoje šis paveikslas sugretintas su žemiau esančia Marijos ikona.

Theotokos. Simonas Ušakovas. 15 a. Tretjakovo galerijos nuotrauka

Ikonoje Mergelė Marija laiko vaikelį Jėzų. Tiek Rytų, tiek Vakarų tradicijoje Marija vadinama theotokos – Dievo nešiotoja (Dievą nešiojusi įsčiose). Kaip ir paveiksle „Gyvenimas vyskta visur", Marijos glėbyje esantis vaikelis Jėzus palinkęs į priekį. Ikonoje jis siekia Marijos rankoje esančių rašto ritinių.

„Braccio di Carlo Magno – Karolio Didžiojo koridoriaus“ salė suprojektuota garsiojo architekto Berninio, skirta sujungti Šv. Petro baziliką ir Šv. Petro aikštės kolonadas, taip pat jo suprojektuotas, kurios simboliškai apglėbia visą žmoniją. „Karolio Didžiojo“ vardas salei prigijo dėl čia esančios šio valdovo Agostino Cornacchini skulptūros ant žirgo. 800 metų Kalėdų naktį Karolis Didysis buvo karūnuotas Šv. Petro bazilikoje. Salės lankytojai taip pat pamatys imperatoriaus Konstantino, pirmosios Šv. Petro bazilikos statytojo, skulptūrą, kurios autorius yra Berninis.

Parengta pagal Varican News ir Aleteia.org informaciją