2019 m. gegužės 3 d., Vilniaus rotušė, Nacionalinio fotografijų konkurso „Lietuvos spaudos fotografija 2019“ nugalėtojai – „Auksinio kadro“ laureatai. Pirmoje eilėjei iš kairės: Laura Vansevičienė (tema „Kultūra“), Aida Aurelija Garastaitė („Darbas“, tema „Portretas“), Rūta Šaltmerytė (KASP, tema „Kariuomenė“), Inga Dinga (Dronsutavičienė) (tema „Europos metai: 15 metų drauge“). Antroje eilėje iš kairės: Jonas Staselis (staselis.lt, tema „Gamta ir jos apsauga“), Saulius Žiūra (ziura.eu, tema „Sportas“), Ramūnas Danisevičius („Lietuvos rytas“, danisevicius.lt, temos: „Reportažas“ ir „Fotopasakojimas“), Domantas Pipas (DELFI.lt, pipas.lt, tema „Naujienos“ ir „Kolegų prizas“), Audrius Solominas (tema „Pramogos“). Justino Stacevičiaus nuotrauka

Vilniaus rotušėje įvyko 18-ojo nacionalinio fotografijų konkurso „Lietuvos spaudos fotografija 2019“ nugalėtojų paskelbimo ceremonija.

Konkurso „Lietuvos spaudos fotografija“ nugalėtojams gegužės 3 d. įteikti „Auksinio kadro“ apdovanojimai. Žurnalistinės fotografijos konkursas pristato svarbiausių praėjusių metų šalies įvykių, aktualijų, asmenybių fotografijas. Įvairios temos, atskleidžiančios socialinę, kultūrinę, politinę gyvenimo mozaiką, ir susidėlioja į bendrą šalies gyvenimo vaizdą.

Konkursui beveik 4 tūkstančius fotografijų pristatė 111 autorių, jo temos: „Naujienos“, „Gyvenimas“, „Portretas“, „Kultūra“, „Kariuomenė“, „Sportas“, „Pramogos“, „Gamta ir jos apsauga“, „Reportažas“, „Fotopasakojimas“ ir „Europos metai“.

Justino Stacevičiaus nuotrauka
Justino Stacevičiaus nuotrauka
Justino Stacevičiaus nuotrauka

Jau trečius metus galioja papildytas etikos kodeksas. Konkurso organizatoriai siekia, kad žiūrovus pasiekusių fotografijų vaizdo turinys būtų kuo mažiau apdorotas, todėl šių metų konkurse po nuotraukų apdorojimo kompiuterinėmis programomis patikros atkrito net kelios dešimtys fotografijų, tarp kurių buvo ir temų nugalėtojų. Sugriežtintos ir kasmet pildomos konkurso taisyklės bei aukščiausių pasaulinių standartų laikymasis padeda išlaikyti visuomenės pasitikėjimą, kad konkurso laureatų jai suteikta vizualinė informacija, būdama įdomi ir įkvepianti, taip pat yra patikima.

Šiais metais konkursas atsisakė temos „Spindesys“. Pasak menotyrininkės Sandros Umbrasienės, tuo jis tapo grynesnis ir gyvenimiškesnis: „Lyginant šių ir praėjusių metų albumus, vis aktualesnė darosi gyvenimo duona ir druska. Šiais metais fotopasakojimo kategorijai Ramūnas Danisevičius pateikia istoriją „Mažas Didelis Žmogus“, o Romualdas Požerskis „Laura – spinduliuojanti tamsa“. Abu autoriai parodo sugebėjimą kūrybiškai ir nuoširdžiai atskleisti neįgalumo temą. Neįgalumo ir kitos humanitarinės, socialinės temos vis drąsiau ir atviriau polemizuojamos.“

Tačiau, menotyrininkės nuomone, daug aktualijų spaudos fotografijoje išlieka šešėlyje ir atsilieka nuo to, kas aktualu ne tik pasaulyje, bet ir mūsų šalyje. „Bet kurgi LGBT temos? Ar toliau apsimetame, kad nieko nėra ir pataikaujame šalies homofobams? Susidaro įspūdis, kad fotografuoti karo ar pasaulinių konfliktų zonas turbūt lengviau, nei papasakoti apie šalia mūsų, Lietuvoje, gyvenančius žmones. Migracijos, karo temos yra svarbios, tačiau homofobija, neapykanta kitai rasei, religijai, stoja aukščiau už viską, nes tai konfliktų pagrindas“, – pabrėžė menotyrininkė.

Panašios nuomonės apie konkurso lokalumą buvo ir komisijos narė Katherine Kay-Mouat: „Sunkiausia turbūt yra fotografuoti scenas, kurios mums visiems geriausiai pažįstamos – tai mūsų šeima, namai, mūsų šalis. Tačiau manau, kad tai taip pat būna ir pačios geriausios nuotraukos. Kasdienio gyvenimo vaizdai, geros ar blogos naujienos pasakoja mūsų gyvenamo laiko istoriją, dokumentuoja mūsų gyvenimą. Kam keliauti kur nors toli, kai istorija čia pat – jums po ranka.“

Domanto Pipo fotografija (tema „Naujienos“).
Lauros Vansevičienės fotografija (tema „Kultūra“).
Aidos Aurelijos Garastaitės fotografija (tema „Portretas“).
Mato Baranausko fotografija (tema „Gyvenimas“).

Šiemet  konkurse auksinį kadrą laimėjo 4 moterys fotografės – tai Aida Aurelija Garastaitė („Portretas“), Rūta Šaltmerytė („Kariuomenė“), Laura Vansevičienė („Kultūra“) ir Inga Dinga („Europos metai“). Dauguma jų dalyvauja konkurse ne pirmą kartą, tačiau svarbu pažymėti, kad turinio kokybė kasmet vis geresnė.

„Nebūtų reikalo kalbėti apie konkurso dalyvius diferencijuojant juos į lytis, tačiau daug metų šis konkursas buvo vyriška teritorija, mat spaudos fotografų dauguma yra vyrai. Tačiau tai, kokias nuotraukas matome konkurso finale, akivaizdu, kad pokyčiai ryškūs ir verti paminėjimo“, – teigė menotyrininkė S. Umbrasienė.

„Fotografai irgi išsiduoda. Jų aistra fotografuoti liudija, kad jie norėtų viską matyti ir būti visų matomi. Bet nedrįsta – ir todėl fotografuoja kitus. Ypač portretų meistrai. Negi nusileisi iki kokio banalaus selfio. Selfis, žinia, yra daromas ne sau, o tau. Todėl ir turėtų vadintis ne selfis, o telfis arba taufis. Fotografai – portretų meistrai – fotografuoja kitus – sau. Tai ir yra tikrasis selfis: pamatyti save kituose. Pamatyti save taip, kad kito žmogaus veide atsispindėtų mano charakteris, mano liūdesio šešėlis, mano vienatvės džiaugsmas, mano tuštybės aromatas, mano viltys ir mano meilės ilgesys. Sugebėjimas pamatyti save kito žmogaus akyse. Sugebėjimas pamatyti ir parodyti save kitiems, kituose – argi tai nėra tikroji laimė?“ – prieš paskelbdamas temos „Portretas“ nugalėtoją Vilniaus rotušėje sakė poetas ir filosofas Litauras Degėsys.

„Auksiniu kadru“ apdovanojęs Aidą Aureliją Garastaitę, fotografę iš Pasvalio leidinio „Darbas“, L. Degėsys kartu įteikė ir savo kūrybos knygas: poezijos rinktines „Miego gėlės“ ir „Žolynas. Žvėrynas“, romaną „Tavo rytoj buvo vakar“ ir esė rinktinę „Apatiniai gyvenimo drabužiai“.

Sauliaus Žiūros fotografija (tema „Sportas“).
Audriaus Solomino fotografija (tema „Pramogos“).
Jono Staselio fotografija (tema „Gamta ir jos apsauga“).

Konkurso turinys atspindi, kad šiuolaikinė fotožurnalistika susiduria su iššūkiais, kokia yra jos prasmė, misija. Keista, tačiau vis pasitaiko pasvarstymų, ar ji, laisvėjant pateikimo formoms ir būdams, turi išlaikyti griežtus žurnalistikos standartus ir etiką. Dar psichoanalizės pradininkas Sigmundas Freudas yra sakęs: „Dauguma žmonių iš tikrųjų nenori laisvės, nes ji siūlo atsakomybę, o atsakomybė daugumą žmonių gąsdina.“ Šie ir panašaus pobūdžio pamąstymai dar labiau atsispindės ateinančiuose „Lietuvos spaudos fotografijos“ konkursuose.

Didžiausią metų reportažą apie popiežių Pranciškų ir auksinį kadrą už jį gavo bene geriausias šalies spaudos ir meninės fotografijos kūrėjas Ramūnas Danisevičius. Ilgai laukto ir visą šalį paveikusio įvykio fotografijos puikiai perteikia atmosferą, tvyrojusią prieš ir pontifiko vizito metu.

Temos „Naujienos“ „Gyvenimas“, „Diplomatija“ kasmet sudaro įdomiausią, prasmingiausią konkurso sudėtį.

„Netrukus tokie jauni talentai kaip Edvard Blaževič, Domantas Umbrasas, Justinas Stacevičius, Lukas Balandis, Domantas Pipas, Elijus Kniežauskas ir daug kitų pasivys visa galvą už juos aukštesnius konkurso lyderius Ramūną Danisevičių, Saulių Žiūrą. Iki šiol matome daug kokybiško turinio iš vyresnės kartos, tačiau du kartus (2017 ir 2019 m.) laimėjęs „Naujienų“ kategorijoje DELFI fotografas Domantas Pipas yra pavyzdys, ką reiškia jauna energija ir žvitrus protas. Gerai žurnalistinei fotografijai tai labai reikalinga“, – konkurso pokyčius komentavo S. Umbrasienė.

Atsižvelgiant į kintantį šiuolaikinį žmogaus ir gamtos santykį, žurnalistinė fotografija dar sunkiai randa prieigą prie to, kas konkrečiai yra gamta XXI amžiaus besiformuojančiai, sąmoningai asmenybei. Konkurso „Gamta ir jos apsauga“ temos  nugalėtojo Jono Staselio nuotrauka yra tarsi nuoroda į dvasingumo, sąmoningo gyvenimo ir sugyvenimo su gamta tendencijas.

Ramūno Danisevičiaus fotografija (tema „Reportažas“).
Ramūno Danisevičiaus fotografija (tema „Reportažas“).
Ramūno Danisevičiaus fotografija (tema „Reportažas“).
Ramūno Danisevičiaus fotografija (tema „Reportažas“).

„Gamtos apsauga, sąmoningumas klimato pokyčiams ir dvasinis santykis su gamta, manoma, kitų metų konkurse turėtų būti dar aktualesnis. Dėl šiais metais vykstančių protestų už klimato apsaugą, didėjančio rūšiavimo ir plastiko vartojimo edukacijosvis aktualesnio ir globalaus zero waste (be atliekų) gyvenimo būdo, augančio žemdirbystės, žolininkystės poreikio. Visa tai yra dalis dvasinių gamtos ir visavertiško gyvenimo praktikų, ir tai turėtų atsispindėti spaudoje“, – teigė S. Umbrasienė.

Antrąjį „Auksinio kadro“ apdovanojimą (pirmasis buvo įteiktas 2004 m. temoje „Pramogos“) atsiimdamas ilgametis Lietuvos spaudos fotografų klubo prezidentas Jonas Staselis pasidžiaugė tarptautinės vertinimo komisijos įvertinimu – prieš dešimtmetį pristabdžius aktyvaus fotožurnalisto karjerą dalis jaunųjų kolegų jau nepamena jo ankstesnių fotografijų. Tęsdamas padėką J. Staselis nustebino susirinkusiuosius pranešdamas, kad nuo rudens planuoja pasitraukti iš Lietuvos spaudos fotografų klubo prezidento pareigų, kurias eina kolegų pasitikėjimo dėka nuo pat klubo įsteigimo 2001 metų rudenį. Jis tęs asmeninės kūrybinės fotografijos praktiką ir dalysis patirtimi įvairiomis kūrybingos plėtros formomis.

Konkursą „Lietuvos spaudos fotografija“ rengia ne pelno organizacija VšĮ Lietuvos spaudos fotografų klubas, vienijantis daugiau kaip pusšimtį Lietuvos spaudos fotografų profesionalų. Konkursas yra atviras visiems Lietuvos žiniasklaidoje dirbantiesiems ar su ja nuolat bendradarbiaujantiems fotografams.

Vilniaus rotušėje bus eksponuojama konkurso fotografijų paroda, kurią bus aplankyti iki gegužės 31 dienos. Vėliau paroda keliaus po visą Lietuvą.

Ramūno Danisevičiaus fotografija (tema „Fotopasakojimas“).
Ramūno Danisevičiaus fotografija (tema „Fotopasakojimas“).
Ramūno Danisevičiaus fotografija (tema „Fotopasakojimas“).
Ramūno Danisevičiaus fotografija (tema „Fotopasakojimas“).

Konkurso „Lietuvos spaudos fotografija 2019“ nugalėtojai

Tema „Naujienos“, rėmėjas Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija – Domantas Pipas, DELFI.lt, pipas.lt

Tema „Gyvenimas“ – Matas Baranauskas, fotomatas.lt

Tema „Portretas“ – Aida Aurelija Garastaitė, „Darbas“

Tema „Europos metai: 15 metų drauge“, rėmėjas Europos Komisija – Inga Dinga (Dronsutavičienė) 

Tema „Kultūra“, rėmėjas UAB „Taurakalnis“ – Laura Vansevičienė

Tema „Kariuomenė“, rėmėjas Krašto apsaugos ministerija – Rūta Šaltmerytė 

Tem: „Sportas“, rėmėjas UAB „Foto 123“ – Saulius Žiūra, ziura.eu

Tema „Pramogos“, rėmėjas viešbutis „Amberton“ – Audrius Solominas

Tema „Gamta ir jos apsauga“, rėmėjas UAB „Inter Rao Lietuva“ – Jonas Staselis, staselis.lt

Tema „Reportažas“ – Ramūnas Danisevičius, „Lietuvos rytas“, danisevicius.lt

Tema „Fotopasakojimas“, rėmėjas Nacionalinė žurnalistų kūrėjų asociacija – Ramūnas Danisevičius, „Lietuvos rytas“, danisevicius.lt

„Kolegų prizas“, rėmėjas advokatas Gintautas Bartkus – Domantas Pipas, DELFI.lt, pipas.lt

Lietuvos spaudos fotografų klubo informacija