Redakcijos archyvo nuotrauka

Elektromobiliai, hibridiniai lengvieji automobiliai, o dabar dar ir komercinis bei viešasis elektrinis transportas. Elektriniai vilkikai jau sėkmingai įžengė į rinką, gamintojai pristato vis geriau verslo lūkesčius atitinkančius elektrinius mikroautobusus, o Lietuvos miestai varžosi, kurių transporto parką papildys daugiau elektra varomų autobusų. 

Keli esminiai faktai apie elektra varomą transportą:

●Dar prieš 1,5 m. Cargo.lt transporto biržos naujienų portalas „CargoNews“ informavo, kad UAB „Girteka“ savo krovininių sunkvežimių parką papildė pirmuoju elektriniu sunkvežimiu. 

●2018 m. gegužę Tauragės autobusų parkas įsigijo pirmuosius 3 elektrinius autobusus. 

●2019 m. gegužės pradžioje iš viso šalyje registruoti 1064 elektromobiliai, hibridinių automobilių – kur kas daugiau.

●2019 m. rudenį Vilniaus autobusų parką turėtų papildyti 5 elektra varomi autobusai.

●Iki 2019 m. pabaigos valstybinės reikšmės keliuose turėtų veikti 28 elektromobilių įkrovimo stotelės. 

Elektromobiliai po truputį pinga

Įtakinga tarptautinė naujienų agentūra „Bloomberg“ kiekvienais metais lygina elektra ir benzinu bei dyzeliu varomų automobilių gamybos kaštus, pardavimo kainas ir kitus pirkėjams aktualius duomenis. 2017 m. agentūra informavo, kad naujų elektromobilių ir transporto priemonių su vidaus degimo varikliais kainos turėtų konkurencingomis turėtų tapti 2026-aisiais. Naujausia 2019 m. pavasario prognozė rodo, kad elektromobiliai atpigti ir visuomenei dar labiau prieinami turėtų tapti jau 2022 m. 

Sparčiai pinga ir elektromobilių baterijos: prieš kelerius metus gamintų įkraunamų baterijų kaina sudarė apie 57 proc. mažmeninės elektromobilių kainos. Šiuo metu baterijos atpigusios ir jau sudaro apie trečdalį bendros elektromobilio kainos. Prognozuojama, kad per artimiausius 5 m. elektromobilių baterijos kaina sudarys apie penktadalį bendros elektromobilio kainos. Tad greitesnį elektra varomų transporto priemonių skverbimąsi į rinką gali lemti mažėjanti baterijų kaina.

Automobilių pirkėjams svarbi ne tik kaina

Nors ekspertai priėjo prie išvados, kad esminio lūžio elektrinio transporto rinkoje galima tikėtis, kai kainos taps apylygės benzininių ir dyzelinių automobilių kainoms, tačiau svarbūs ir kiti aspektai.

Kaip pastebi analitikai, naujų automobilių pirkėjams, kaip ir iki šiol, bus svarbi ne vien kaina, bet ir automobilio išvaizda, gamintojas, eksploatacinės savybės, įvairūs parametrai ir kt. Daugėja ir gamintojų, rinkai galinčių pasiūlyti pigesnius, tačiau kokybės standartus atitinkančius variklius bei pavaros valdymo sistemas, o elektromobilių dizainas verčia nustebti net ir visko mačiusius transporto žinovus. 

Kokie aspektai skatina rinktis elektromobilius?

Kita vertus, įsigyti elektromobilius skatins vis didėjantis dėmesys aplinkosaugai, įvairios lengvatos, ne tik mokesčių. Pavyzdžiui, keliaujant elektromobiliais nėra draudimo įvažiuoti į didmiesčių centrus, kai kuriose šalyse keliaujant elektromobiliais netaikomi kelių ir parkavimo mokesčiai, Lietuvoje elektromobiliais galima keliauti transporto juostomis, skirtomis maršrutiniam transportui, keli didieji šalies bankai ekologiškų transporto priemonių pirkėjams taikys mažesnes palūkanas ir pan. ES daugėjant elektromobilių, daugėja ir jų įkrovimo stotelių. 

Tikimasi, kad per artimiausią dešimtmetį šalies keliuose elektromobilių padaugės iki 100 tūkst. Itin džiugias perspektyvas ekspertai žada elektriniams furgonams ir mikroautobusams. Jų varikliai dirba itin tyliai, o baterija vidutiniškai įkraunama per 6 val. Įkrauta baterija galima nuvažiuoti maždaug 200 km, tad elektriniai mikroautobusai bus nepakeičiami pristatant prekes miestų teritorijose.