Straipsnis skelbtas žurnale „Ateitis“ (2019-ųjų 3-ajame numeryje) 

Ingrida Vuosaitytė su šeima: vyru Valdemaru, sūnumi Girmantu, dukromis Debora, Dorotėja ir Radvile/ Druska photography

Su INGRIDA VUOSAITYTE susipažinome prieš keletą metų, kai su sutuoktiniu nusprendėme mokytis natūralaus šeimos planavimo (NŠP). Ingrida Kaune konsultuoja poras ir padeda įvaldyti Kreitono vaisingumo pažinimo sistemą (KrMS).

Kai kurie į Ingridą kreipiasi norėdami pažinti savo vaisingumą ir planuoti šeimą, kiti ieško pagalbos, spręsdami vaisingumo problemas – negalėdami pastoti, patyrę daugybinių persileidimų ir kt. Per trejus darbo metus Ingrida Kreitono metodo sistemos išmokė daugiau nei 400 moterų / porų.

Šiame interviu Ingrida pasakoja jautrią savo šeimos istoriją apie natūralaus šeimos planavimo atradimą savo gyvenime, atskleidžia motyvus, paskatinusius mokytis Kreitono sistemos ir mokyti jos kitas poras, kalba apie skaistumą, santuokinio gyvenimo bei lytiškumo grožį.

Ingrida ir jos vyras Valdemaras / Asmeninio archyvo nuotrauka

Ingrida, esate 4 vaikų mama, socialinė darbuotoja ir sertifikuota Kreitono modelio vaisingumo pažinimo sistemos mokytoja. Gal galite trumpai papasakoti apie save ir savo šeimą?

Šiemet su sutuoktiniu pūsime 19 bendro gyvenimo kartu žvakučių, tad, galima sakyti, esame pilnamečiai santuokoje. Pastarieji šešeri bendro gyvenimo metai yra palaiminti Santuokos sakramentu, šis laikas buvo kupinas gražių Dievo dovanų, kurias vis dar išpakuojame: vyriausiam sūnui – penkiolika, auginame vienuolikos, aštuonerių ir ketverių metų dukreles.  

Kas yra NaPro technologija (NaPro) ir Kreitono modelio sistema (KrMS)? Kaip tai atsirado jūsų gyvenime? Kaip atpažinote poreikį mokytis ir mokyti apie Kreitono metodą?

Ilgą laiką Bažnyčios mokymas man ir vyrui buvo nepažinus, tikėjimas mūsų šeimoje nebuvo puoselėjamas, labiau gyvenome tradicijos išlaikymo nuotaikomis, nei suprasdami viso to esmę. Tačiau bendražmogiški, moraliniai dalykai rūpėjo, ir savo gyvenimą grindėme ekologijos, mažavartojiškumo, gamtos saugojimo, sąmoningumo principais. Šios idėjos atėjo ir į mūsų miegamąjį. Taip susipažinome su Kreitono modelio sistema – tai vienas natūralaus šeimos planavimo metodų, grįstas gimdos kaklelio gleivių stebėjimu, padedantis suprasti, kokia yra kiekviena diena – vaisinga ar nevaisinga.

KrMS įgalina porą kartu suprasti savo bendrą vaisingumą. Šis metodas mane be galo sužavėjo, gal net labiau kėlė pyktį, kodėl šių žinių aš neįgijau mokykloje ar iš savo šeimos moterų. Tad sveiko pykčio vedama tapau KrMS mokytoja, turėdama grandiozinį tikslą – išmokyti visas Lietuvos moteris pažinti savo vaisingumą (šypsosi). Mano tikslas – padėti kiekvienai moteriai ir merginai pažinti savo kūną bei jį suprasti. Siekiu, kad kiekviena mama apie tai galėtų papasakoti savo dukrai, o šioji – savajai. Kartu galime sukurti tradiciją pažinti savo moteriškumą. Šis metodas padeda ir vyrams kartu su savo sutuoktinėmis valdyti bei puoselėti vaisingumo dovaną, kiek galima geriau suprasti moters kūną ir poreikius.

Esame išgyvenę ne vieną persileidimą, mano vaisingumo lentelė iškelia mažiausiai tris biologinius duomenis, kad su tokiais ciklais yra didelė persileidimo tikimybė. Supratimas, kodėl galėjo įvyko netektys, man suteikė tam tikrą aiškumą ir ramumą, nes taip atsiveria galimybė tausojančiai šią situaciją gydyti.

NaPro technologija – tai medicinos sritis, kuri visapusiškai žiūri į žmogų, ieško galimo sutrikimo priežasties ir ją vertina, stengiasi panaikinti ir siekia atkurti normalią vaisingumo funkciją. NaPro praktikuoti gali tik medikai, jie skaito moterų vaisingumo lenteles, vertina jas, su jų pagalba atlieka tikslią diagnostiką, taiko gydymą bei lentelėse stebi, ar gydymas duoda norimų rezultatų.

Man džiugu tai, kad čia esi savo sveikatos dalyvis, stebi, priimi sprendimus kartu su gydytoju. Tai labai įgalina ne tik save pažinti, bet ir savimi rūpintis.

Ingrida Vuosaitytė su šeima: vyru Valdemaru, sūnumi Girmantu, dukromis Debora, Dorotėja ir Radvile/ Druska photography

Kuo jums vertybiškai artimas šis požiūris į porų vaisingumą? Kuo jis ypatingas ir išskirtinis pasauliniame kontekste?

Kreitono metodo vaisingumo pažinimo sistemos (KrMS) mokėmės, kai jau turėjome tris vaikus ir ilgą laiką buvome gyvenę ne santuokoje. Kursų pradžioje mūsų mokytoja pasakė: „Pasižymiu, kad neturėsite lytinių santykių iki santuokos.“ Keistai nuskambėjo jos pastaba turint tris vaikus, bet visgi nusprendėme į tai pažiūrėti rimtai ir kėlėm klausimą, kodėl Bažnyčia kišasi į mūsų miegamąjį. Skaitant Bažnyčios dokumentus, susipažįstant su kūno teologija, išgirstos mintys, idėjos tiesiog mus persmelkė – gan karti gyvenimiška patirtis leido suprasti, kad tai, kas kalbama apie lytiškumą bažnytiniame kontekste, yra visiška tiesa. Tad mes priėmėme iššūkį atidėti lytinius santykius iki santuokos ir po kelių mėnesių skaistūs žengėme prie altoriaus.

KrMS mums buvo gan platūs vartai į Bažnyčios gyvenimą. Ypač augindami atžalas suprantame, kad mums svarbu jiems parodyti ir kitą kelią, nei patys gyvenome, su sutuoktiniu labai išgyvenome žinių, tauraus žvilgsnio į santykį, kūną, lytiškumą, intymumą trūkumą. Lytiškumo, vaisingumo, seksualumo temos nebuvo mūsų pokalbių laukas per tuos trylika metų iki KrMS. Pradėjus šią kelionę, visos tos temos tapo aktualios, vaisingumas tapo bendras reikalas, ne tas, apie kurį nekalbama, o tas, kuriuo domimasi, kalbama, vertinama. Prisilietimas prie vaisingumo tematikos nemenkai supurtė, bet ir kilstelėjo mūsų poros santykį keliais gerais laiptais aukštėliau.

Ką puikiai su vyru suprantame – kad niekad nesinori dairytis atgal, kaip buvo, kaip gyvenome, aplanko jausmas, tarsi tuos trylika metų apvogėme vienas kitą, neišgyvendami viso sueities grožio. Pažindami savo vaisingumą supratome ne tik savo biologinius procesus, atpažinome ne tik poros augimą, lytinio santykio grožį, stebėjome ne tik santykio formavimąsi per pokalbius, įgijome drąsos kalbėti šiomis temomis su savo vaikais, kas, mano galva, ypač svarbu šeimose šiuolaikinio pasaulio kontekste, bet svarbiausia, kad, pažindami visa tai, mes artėjame prie Dievo, gilinamės į Bažnyčios mokymą – mūsų šeimai tai neįkainojama dovana.

Papasakokite, ko dažniausiai siekia jūsų klientai. Su kokiomis vaisingumo problemomis jie susiduria, kokių klausimų užduoda?

Dauguma žmonių, su kuriais tenka bendrauti, yra paliesti vaisingumo iššūkių: ilgą laiką nepastoja, yra patyrę daugybinių persileidimų, turi ginekologinių sveikatos sutrikimų.

Kita dalis klientų – šeimos, auginančios vaikelius, norinčios įgyti žinių, kaip natūraliai planuoti šeimą bei kuriam laikui nėštumą atidėti, nepastoti. Taip pat yra kelios dešimtys moterų, kurios neturi antros pusės, mokosi, kad suprastų savo kūno kalbą, labiau save pažintų, kai kurioms aktualus PMS (priešmenstruacinio sindromo) palengvinimas, taip pat yra kelios mamos, kurios mokytis atvedė savo dukras, nes, pavyzdžiui, mergaitei skiriami kontraceptikai gydyti, o mama ieško alternatyvos. Tokiu atveju kartu mokosi ir mama, ir dukra.

Gydytojai, NaPro technologai, gydymui neskiria kontracepcijos, nesiunčia abortui ar pagalbinio apvaisinimo procedūroms. Etiškai yra labai svarbi pagarba gyvybei nuo jos pradėjimo iki biologinės mirties, tad visos manipuliacijos su gyvybe ar vaisingumo slopinimu nėra svarstomos NaPro medicinoje.

O kaip poroms, su kuriomis dirbate, sekasi siekti savo tikslų? Ką jos atranda šio proceso metu?

Labai sunku kalbėti už kitus žmones, tačiau ryškiausiai matau, kad iš esmės keičiasi porų santykis. Neretai vyrai įvardina, kad pagaliau labiau supranta savo moterį, supranta, kaip keičiasi jos būsena, priklausomai nuo hormonų kaitos jos cikle, gali labiau įsigilinti į savo mylimą žmogų, imtis iniciatyvos lytiniuose santykiuose.

O moterys prasitaria, kad jaučiasi mylimos, nes ir vyrui šitie dalykai rūpi, džiaugiasi, kad vaisingumas ir šeimos planavimas nėra jos vienos atsakomybė. Jaučiasi geidžiamos ir siekiamos, išlaukiamos, ypač jei šeimoje praktikuojamas susivaldymas, norint nepastoti. Moterys pasakoja, kad, matydamos artėjantį „medaus mėnesio“ laikotarpį, nubėga ir manikiūrą, pedikiūrą pasidaro. Abu susiplanuoja laiką, kad galėtų jį kokybiškai skirti vienas kitam.

Man atrodo, kad daug džiaugsmo į santykius plūsta, tačiau tiems žiedeliams ir aromatui skleistis reikia skirti laiko. Pradėjus mokytis KrMS, kyla įvairiausių iššūkių – kaip suprasti, kaip atpažinti, kaip pasitikėti savimi ir sistema, išmokti meilę reikšti ir kitais būdais, ne tik per fizinį santykį, kalbėtis ir t. t.

Kai tiki savo santykiais, pasitiki vienas kitu, supranti vaisingumo dovaną, tai, rodos, natūraliai norisi su visu tuo susigyventi ir išgyventi vientisumą ir pilnatvę, žingsnelis po žingsnelio vis atsiskleidžia NŠP grožis tai praktikuojant.

Ingrida Vuosaitytė su šeima: vyru Valdemaru, sūnumi Girmantu, dukromis Debora, Dorotėja ir Radvile/ Druska photography

Su kokiais iššūkiais žmonės susiduria, taikydami natūralų šeimos planavimą? Kokių mitų apie tai tenka išgirsti visuomenėje?

Turbūt pagrindiniai mitai, kuriuos girdžiu, kad tai nepatikima, sunku, ilgi susilaikymo periodai, jei pora nori nepastoti, tinka tik labai reguliarius ciklus turinčioms moterims.

Patikimumo klausimą pagrindžia aibės mokslinių studijų, įrodančių NŠP metodų patikimumą, skaičiai skelbiami ir Pasaulio sveikatos organizacijos svetainėje greta kitų šeimos planavimo metodų patikimumo procentų. NŠP yra labai patikimi metodai planuoti šeimai, pvz., jei šeima nori nepastoti, NŠP idealus efektyvumas yra 99,60 %, o vartotojų – apie 97,00 %. Šis skaičius yra kur kas aukštesnis nei kitų, gan populiarių nenatūralių šeimos planavimo priemonių.

Efektyvumą neretai sumenkina savarankiški pasiskaitymai internete ar aplikacijų naudojimas, įvardinant tai kaip natūralų šeimos planavimą. Gal reikėtų išskirti, kad NŠP metodai mokomi mokytojo, kuris yra baigęs studijas, turi sertifikatą, praktikuoja ir auga savo profesijos srityje. Jei vaisingumo pažinimo mokomės savarankiškai, reikėtų kelti klausimą, kuo grįstas mano žinojimas. Mokytojo buvimas šalia visada yra dar dvi papildomos akys, kurios iš profesionalios pusės mato vaisingumą, jo interpretaciją, girdi poros intenciją ir gali padėti tiksliai išsigryninti, kokia dabar diena – vaisinga ar ne. Tai padeda susigaudyti, kaip vaisingumą gali paveikti įvairūs aplinkos pasikeitimo veiksniai, kaip stresas, ligos, medikamentų vartojimas ir t. t.

Sunkumo klausimas man šiek tiek kelia šypseną. Mes tiek daug dalykų esame išmokę ir įvaldę aibę savo funkcijų – išmokome laikyti šaukštą, kalbėti, skaityti, klausyti, jau nekalbu apie didžius žmogaus laimėjimus įvairiose srityse – visa to pagrindas, kad supratome savo duotybes ir sugebėjome jas panaudoti, taip kurdami gyvenimo gerovę. Tai jei jau tiek žmogus nuveikė, suprasti dar vieną savo funkciją – vaisingumą – tikrai ne ką didesnė užduotis, nei išmokti laikyti šaukštą ir srėbti sriubą. Tai trunka apie 3 moters ciklus, kol visiškai perprantama sistema, ir kuo daugiau praktikos, tuo daugiau aiškumo. Juk dviračiu važiuoti išmokstame važiuodami, NŠP principais gyventi išmokstame juos praktikuodami.

Susilaikymas nuo lytinių santykių vaisingomis dienomis, jei nenorime pastoti, man pačiai atrodė misija neįmanoma. Bet ar gali būti kas nors neįmanoma, jei mes išsikeliame tikslą ir jo kantriai siekiame? Mes gyvenime susilaikome daugybėje situacijų, pavyzdžiui, taupydami atostogoms susilaikome nuo kažkokių pramogų, siekdami sportinio rezultato susilaikome mityboje ir treniruojamės papildomai, – šeimoje apstu susilaikymo atvejų įvairiuose dalykuose. Tad, kai pradedi domėtis susilaikymu ir matai, kad jis nuveda į didesnius dalykus, pradedi jį matyti daug pozityviau. Susilaikymas lytiniuose santykiuose atveria kelius kitais būdais parodyti žmogui, kad jį myli, o po susilaikymo laikotarpio laukia ir medaus mėnesis – santykio kokybė tikrai nustelbia kiekybę. Nors anądien suskaičiavau, koks lytinių santykių skaičius porose, kurios nepraktikuoja susilaikymo, ir tarp tų porų, kurios praktikuoja susivaldymą – per ciklą neretai praktikuojančių susivaldymą lytinių santykių skaičius cikle yra net didesnis. Noriu pasakyti, kad susivaldymas niekaip neapriboja fizinio suartėjimo, tiesiog tai išsidėsto cikle kitokiu grafiku, o išsiilgimas neretai reiškia ir dažnesnį mėgavimąsi.

Į komentarą, kad gali save pažinti ir NŠP taikyti tik reguliarius ciklus turinčios moterys, visad atsakau, jog išmokiau per 400 moterų, išmokysiu ir jus – negadinsite mano statistikos (šypsosi). Kaip mokytoja galiu patikinti, kad nėra situacijų, kurių neįmanoma suprasti. Bet kuri moteris gali pažinti savo vaisingumą: turinti reguliarius ir nereguliarius ciklus, nevykstant ovuliacijai, žindymo laikotarpiu, artėjant menopauzei ar nutraukus kontracepciją.

Ingrida su dukromis / Asmeninio archyvo nuotrauka

Viešoje erdvėje vis dažniau galima išgirsti žymių žmonių istorijų apie vaisingumo problemas, negalėjimą pastoti ir po ilgų ieškojimų pasiteisinusią NaPro mediciną. Kaip tai keičia visuomenės požiūrį į vaisingumą?

Taip, geriausia reklama ir padėka, kai metodas kalba pats už save. Mano kolegė, NaPro gydytoja, yra labai gražiai pasakiusi, kad NaPro nėra kažkokia panacėja nevaisingumui spręsti. Tai tiesiog teisinga medicina.

Esminis dalykas – tai žvelgti į situaciją viską apimančiu požiūriu. KrMS lentelės padeda labai įsigilinti į moters ciklus. Kaip kardiologui kardiograma duoda informaciją apie širdies darbą, taip KrMS lentelės yra moters vaisingumo funkcijos atspindys – matosi, koks kraujavimas, kokios gleivės, ar jų pakanka, ar nėra lėtinių išskyrų, kokia ciklo trukmė, kokia antra ciklo dalis, kokia pradinė ciklo dalis. Kasdien matau po kelias dešimtis moters ciklų – mane lentelės vis dar žavi, kai galiu durti pirštu ir klausti, kas čia buvo, išgyvenot stresą – ir moteris patikina, kad tuo metu buvo vienoks ar kitoks įvykis. Arba klausiu, gal pakeitėte mitybos įpročius, nes lentelėje aiškiai matosi, kaip viskas keičiasi.

Gydytojui lentelė taip pat padeda atlikti tikslius diagnostinius tyrimus, taikyti gydymą, sekti, ar gydymas veikia. Rodos, čia nėra nieko ypatingo, kaip gydytoja ir sako, teisinga įsigilinti į konkrečią situaciją, žvelgiant į konkrečios moters ciklo dinamiką. Man pačiai glosto širdį, kad gilinamasi į priežastį, ir NaPro gydytojai neskiria kontracepcijos net ir gydymo tikslais – ieško sprendimo, o ne siekia maskuoti pasekmes.

Dar su šypsniu pasitinku moteris, kurios sako: „Mano viskas reguliaru, kaip laikrodis.“ Tokių moterų yra vienetai. Pradėjus stebėti ir užrašyti savo ciklus, žiūrėk, moteris ima ir prasitaria: „Ak, panašu, laikrodukas sugedęs.“

Asmenys, norintys kreiptis NaPro gydymui, turintys sunkumų dėl vaisingumu ar ginekologinės sveikatos, pirmiausia pradeda mokytis KrMS ir, turėdami užrašytus 2–3 ciklus kreipiasi į NaPro gydytoją. Gydymas taikomas įvairus, pagal situaciją – kiekvienoje srityje galima kažką aptikti, atitinkamai skiriamas ir gydymas (medikamentinis, hormonų palaikymas, mitybos korekcija, operacijos ir t. t.).

Ar tai keičia visuomenės požiūrį į vaisingumą? Labai viliuosi ir trokštu, kad taip būtų. Juk vaisingumas yra graži dovana, viena iš funkcijų, kurią supratę, galime dar labiau pažinti save ir gyventi vienyje visų pirma su savimi. Dažnai matau, kad esame vartotojiška visuomenė, neretai kitą žmogų pasitelkiame malonumui siekti, vengdami pirma įsipareigoti, nuo vaisingumo slepiamės, saugomės, slopiname... Ir vaikelio siekimas dažniau yra savo noro patenkinimas, tad bet kokia kaina vaiką stengiamasi „pasidaryti“, nematant Dievo dovanos. „Būkite vaisingi ir dauginkitės“ interpretuojama ne kaip palaiminimas, o tarsi tai turi būti duota kiekvienam. Tačiau mūsų kelias Dievop savitas.

Labai žaviuosi visomis savo poromis. Į NaPro kelią ar KrMS mokymąsi įprastai renkasi atviri, smalsūs, plačiai mąstantys bei sąmoningi žmonės. Kiekvieno jų kelionė yra įdomi ir tikrai vienaip ar kitaip keičianti požiūrį į vaisingumą.

Mes susitikimų metu daug kalbame apie vaisingumą, atvirumą gyvybei – tai vienas santuokos tikslų ir, žinoma, to labai reikia. Kitas santuokos tikslas – dviem tapti vienu kūnu, tą padaryti turi pati pora. Ir tai kur kas daugiau, nei suartėti fiziškai. Tad mano linkėjimas ir kvietimas poroms būtų toks: nerkite į šią santuokos kelionę ir pilnai išgyvenkite santuokinio gyvenimo grožį visais aspektais, tapkite vienu kūnu plačiąja prasme.

Norintiems sužinoti daugiau: naprotechnologija.lt