Etiopijos krikščionys ortodoksai.

EPA nuotrauka

Popiežiaus Pranciškaus žvilgsnis dažnai krypsta į ten, kur kenčia žmonės. Šįkart jis tikintiesiems primena apie Etiopiją – vidinių nesutarimų draskomą Afrikos valstybę. Joje (ypač Oromijos regione) pastarosiomis savaitėmis vyksta kruvini protestai, dėl kurių daugiausia žūva krikščionys.

Pontifikas sekmadienį per Viešpaties Angelo maldą paprašė melstis už Etiopijoje persekiojamus tikėjimo brolius ir seseris: „Man liūdna dėl smurto prieš Tevahedo Ortodoksų Bažnyčios krikščionis. Noriu išreikšti savo artumą šiai mylimai Bažnyčiai ir jos patriarchui, brangiam broliui Motiejui.“

Tą patį sekmadienį Etiopijos premjeras Abiy Ahmedas pranešė, kad per 2 savaites žuvusiųjų skaičius pasiekė 86, šimtai žmonių suimti.

A. Ahmedas – šių metų Nobelio taikos premijos laureatas. Jis apdovanotas už tai, kad užbaigė 20 metų trukusį karą tarp Etiopijos ir kaimyninės Eritrėjos. Pernai metais tapęs premjeru, A. Ahmedas paleido daugybę politinių kalinių, suteikė laisvės žiniasklaidai. Taip pat tarpininkavo užbaigiant Etiopijos Ortodoksų Tevahedo Bažnyčios schizmą – ši bendruomenė, beveik prieš 30 metų skilusi dėl politinių aplinkybių, šiandien vėl vieninga.

Tačiau dabar dalis ortodoksų supykę ant premjero – jie kaltina politiką kad šis, būdamas evangelikas, pro pirštus žiūri į kitos konfesijos krikščionių kančią.

Neramumų pradžia – buvusių bendražygių konfliktas

„Aš nesu karinis lyderis. Neturiu galimybės patraukti atsakomybėn jūsų žudikų. Savo rankoje laikau kryžių, ne ginklą. [...] Mano širdis plyšta dėl sielvarto. Mano akys neturėjo miego – tik gausybę ašarų. Vildamiesi gerų pokyčių, vis prašydavome valdžios, kad ji sustabdytų smurtą. Tačiau niekas nepasikeitė.“

Šiuos žodžius, virpančiomis rankomis laikydamas mikrofoną ir šluostydamasis ašaras, kreipdamasis į tikinčiuosius pasakė Etiopijos Ortodoksų Tevahedo Bažnyčios patriarchas Motiejus (Abunas Mathiasas). Vienos iš seniausių pasaulyje krikščionių Bažnyčių dvasininkas savo ganomųjų prašė atleisti už tai, kad nesugebėjo užkirsti kelio aukų pareikalavusiam smurtui gatvėse ir maldos namuose.

Etiopijos Ortodoksų Tevahedo Bažnyčios patriarchas Motiejus.

Wikipedia.org nuotrauka

Įvairūs šaltiniai pateikia skirtingus skaičius, kiek krikščionių žuvo per pastaruosius masinius neramumus Etiopijoje. Šalies vyriausybė skelbia, kad jų – 40. Tuo metu Bažnyčia teigia: nužudyti 52 ortodoksai. O Etiopijos naujienų portalas „Borkena“ praneša apie 60 žuvusių ortodoksų. Ši žiniasklaidos priemonė anksčiau rašė apie tai, kad protestuotojai – Oromijos regiono radikalios jaunimo grupuotės – metė rankines granatas į bažnyčias Bale Robės ir Dodolos miesteliuose.

„Didžiausią įtaką šiuose neramumuose turi politiniai dalykai. Konkrečiau – įtampa tarp dabartinio premjero ir jo buvusio bendražygio“, – sako religijos ir politikos apžvalgininkas Tomas Viluckas. Politinis aktyvistas, žiniasklaidos magnatas Jawaras Mohammedas dar pernai buvo Abiy Ahmedo sąjungininkas – jam padėjo laimėti rinkimus ir tapti premjeru. Tačiau šiandien J. Mohammedas vis labiau kritikuoja premjero inicijuojamas įvairias politines reformas, kurias vadina „augančiu autoritarizmu“.

Etiopijos premjeras Abiy Ahmedas.

EPA nuotrauka

„Mohammedas antrino opozicijai, teigdamas, jog premjeras kuria monolitą – valdžioje esantį 4 partijų bloką jis sujungė į vieną partiją. Todėl A. Ahmedas kaltinamas bandymu visiškai uzurpuoti valdžią“, – pažymi T. Viluckas.

Viešumoje girdėdamas J. Mohammedo priekaištus, A. Ahmedas skolingas neliko – sakydamas kalbą parlamente, buvusį savo bendražygį netiesiogiai įvardijo kaip grėsmę šalies egzistavimui ir taikai. Premjeras pažadėjo, esant reikalui, „imtis priemonių“ tam sustabdyti.

Ir ką gi – jau kitą dieną, spalio 23-iąją, J. Mohammedas feisbuke parašė, kad jo namą sostinėje Adis Abeboje buvo apsupę pareigūnai, kurie norėjo jį suimti, taip pat – išvaryti namą prižiūrinčius apsauginius. Policija tai vėliau paneigė, tačiau į gatves suplūdo protestuotojai – daugiausia iš oromių etninės grupės (Adis Abeba yra Oromijos regione, o J. Mohammedas taip pat yra oromių kilmės).

Etiopijos politinis veikėjas Jawaras Mohammedas.

EPA nuotrauka

Apžvalgininkai sako, kad tai nebuvo netikėta – pernai premjero A. Ahmedo pradėtos reformos pelnė tarptautinį pripažinimą, tačiau šalies viduje sukėlė dar didesnę įtampą tarp daugybės etninių grupių – o jų Etiopijoje gyvena daugiau nei 80. Priklausomybė vienai ar kitai etninei grupei yra kone reikšmingiausias dalykas visuomenėje, tad keisti nusistovėjusią tvarką – rizikinga. „Pati Etiopijos istorija labai sudėtinga. Ši šalis yra federacinė, regionai valdomi etniniu pagrindu“, – pažymi T. Viluckas. 

Etiopijos opozicijos atstovai žiniasklaidai pasakoja, kad dėl tokios santvarkos (ir besivaržančių etninių grupių) valstybėje nėra saugu ir stabilu. Ginkluotos grupuotės griebiasi smurto, siekdamos perimti regiono valdžią arba įbauginti kitas etnines grupes, kad jos paliktų regioną. Nuo 2018 m. vien dėl konflikto tarp oromių ir somalių etninių grupių, iš savo namų turėjo išsikelti 2,5 milijono žmonių.

Kodėl kenčia krikščionys?

Apžvalgininkas T. Viluckas sako, kad Etiopija išgyveno didelę įtampą pastaruosius keletą dešimtmečių – ir tai iki šiol stipriai atsiliepia eiliniams gyventojams. „Toji padėtis vis kitokia skirtinguose šalies regionuose, – teigia pašnekovas, – pavyzdžiui, Somalio regione gyvena 98 procentai musulmonų. Krikščionys ten patiria priespaudą.“

Tuo metu Oromijos regiono gyventojai – konkrečiau, oromių etninė grupė – teigia, kad vyriausybė juos diskriminuoja politiškai bei ekonomiškai. Tad žiniasklaidos magnato J. Mohammedo palaikymas tampa ir pretekstu reikalauti etninių teisių.

Apžvalgininkas Tomas Viluckas.

Asmeninio archyvo nuotrauka

Kalbėdamas apie padėtį Oromijoje – kur šiuo metu ir vyksta susirėmimai tarp protestuotojų bei vyriausybės pajėgų – T. Viluckas pastebi, kad čia krikščionys ortodoksai patekę į savotišką kryžminę ugnį. „Dauguma protestuojančių Oromijos gyventojų – musulmonai, tad natūralu, jog jų protestų raiška yra aštri. Kai dviejų politikų konfliktui pajungiamas musulmoniškas jaunimas – pyktis išliejamas ant krikščionių“, – sako pašnekovas. Jo manymu, agresijos protestams prideda ir tai, kad pačioje šalies Ortodoksų Bažnyčioje gresia naujas skilimas: Oromijos tikintieji etniniu pagrindu siekia įkurti savo Bažnyčią. Dvasiniai lyderiai tam prieštarauja – tad šiame regione atsirado dar vienas įtampos židinys, keliantis grėsmę tiems ortodoksams, kurie nepritaria oromių Bažnyčios idėjai. „O kai iš šono įsiveržia musulmoniškas aspektas, susidaro situacija, kad ortodoksai nukenčia“, – teigia T. Viluckas.

„Su Nobelio taikos premija nepasisekė – ir ne pirmą kartą“

Nobelio taikos premijos laureatas A. Ahmedas gyventojus ragina būti vieningus ir nepasiduoti smurtinėms provokacijoms: „Mes turime sustabdyti jėgas, kurios bando mus traukti du žingsnius atgal, tuo metu, kai žengiame vieną žingsnį į priekį.“ Kai kurie apžvalgininkai sako, kad Etiopijos premjerui metas imtis ryžtingesnių veiksmų dėl taikos šalyje – iš tiesų įrodyti, kad Nobelio taikos komitetas neapsiriko.

Etiopijos krikščionys ortodoksai.

EPA nuotrauka

Tuo metu T. Viluckas mano, kad susirėmimus gatvėse ir nekaltų žmonių žudynes paradoksaliai išprovokavo būtent taikos premijos suteikimas premjerui. Neramumai prasidėjo praėjus nepilnoms 2 savaitėms nuo premijos paskelbimo. Pasak apžvalgininko, kadangi A. Ahmedo pagerbimas atkreipė pasaulio dėmesį į Etiopiją – politiniai varžovai siekė pasauliui parodyti, kad ne viskas šioje šalyje yra gerai. To pasekmės – drastiškos.

Pašnekovas sako, kad tai – ne pirmas kartas, kai į Nobelio taikos premiją vertėtų žiūrėti skeptiškai: „Prisiminkime, 2015 m. ši premija buvo suteikta Tuniso visuomeninėms organizacijoms [„už demokratijos pavyzdį“ – red.], nors ši šalis ir toliau draskoma vidinių konfliktų. O ką jau kalbėti apie ankstesnius atvejus, pavyzdžiui, kai premija buvo skirta Palestinos ir Izraelio vadovams – nors taikos reikalai nelabai kur pasistūmėjo. Štai ir Etiopijoje pastarąsias savaites vyksta demonstracijos, suėmimai... Prieš protestuotojus policija net buvo atidengusi ugnį. Taikos premijos fone viskas atrodo labai įdomiai.“