Tapytojas Antanas Kmieliauskas. Igno Stanio nuotrauka

Nuo lapkričio 7-osios Antakalnio galerijoje (Antakalnio g. 86) veikia A. Kmieliausko (1932–2019) kūrybos paroda „Žinomas–nežinomas. Antano Kmieliausko tapyba, eskizai, modeliai“.

Antanas Kmieliauskas, kurio šiemet netekome, yra žinomas ir nežinomas kūrėjas (kaip ir daugelis tokio masto asmenybių). Regis, kiekvieną dieną matydavome ir jį patį, ir jo kūrinius – Vilniaus gatvėse ir kiemuose, universiteto skliautuose, bažnyčių altoriuose, daugelyje Lietuvos vietų – Dauguose, Klaipėdoje, Šiluvoje, Guronyse… Atstovaudamas universaliajai savo talentingųjų dailininkų kartai (čia ir Vincas Kisarauskas, ir Valentinas Antanavičius, ir Vytautas Valius, ir Algirdas Steponavičius, Birutė Žilytė bei daugelis kitų), A. Kmieliauskas buvo daugialypis, daugiaveidis ir daugiabriaunis. Vienoks jis oficialiuose, bažnytiniuose sieninės tapybos ir skulptūrų užsakymuose (labiau barokinis klasicistas), kitoks – grafikoje (čia linijos ir formos ypač vibruoja muzikiniu ritmu), dar kitoks – molbertinėje tapyboje. Čia jis tiesiog visoks – ir jausmingas, ir tragiškas, ir santūrus, ir lyriškas viename asmenyje.

Antano Kmieliausko tapyba. Antakalnio galerijos nuotrauka
Antano Kmieliausko tapyba. Antakalnio galerijos nuotrauka

Antakalnio galerijoje atidaromoje A. Kmieliausko parodoje pristatomas mažiau žinomas šio menininko kūrybinis segmentas – septintajame ir aštuntajame dešimtmečiais tapytos jo abstrakčios ar pusiau abstrakčios, Vilniaus kraštovaizdžio, lietuvių liaudies skulptūros – „dievukų“, kaimiškų arimų inspiruotos tapybinės kompozicijos. Laiko dvasia ir kolegiškas artumas su kitais jo bendraamžiais ir bendraminčiais lėmė tai, kad minėtuose paveiksluose ypač ryški yra brutalistinė deformacija, ekspresyvus spalvos pojūtis, medžiaginis asketiškumas.

Antano Kmieliausko tapyba. Antakalnio galerijos nuotrauka
Antano Kmieliausko tapyba. Antakalnio galerijos nuotrauka

Tokie A. Kmieliausko darbai regisi tartum nebūdingi, netipiški, mažiau žinomi bendrame jo kūrybiniame peizaže. Kita vertus, būtent čia jis buvo kaip niekada tikras ir atviras sau. Kad jis galėdavo būti ir kitoks, liudija to paties laiko autoportretai ar šeimos narių atvaizdai – intymesni, ne tokie drąstiški, jaukesni.

Šalia tapybos artefaktų taip pat išskleidžiamas pluoštas A. Kmieliausko skulptūrinių eskizų ir molinių modelių. Vėlgi – čia autorius ypač jautrus materijos ir dvasinės energijos aspektais.

Parodos kuratorius – Gitenis Umbrasas. Parodos menotyrininkas – Vidas Poškus.

Paroda veiks iki gruodžio 4 d.

Antakalnio galerijos informacija