Moišė Ravivas-Vorobeičikas. Autoportretas. Yportas, Pajūrio Sena, Prancūzija. Fotomontažas. 1931 m. Moišės Ravivo-Vorobeičiko šeimos archyvo nuotrauka

Gruodžio 13 d., penktadienį, 18 val. Nacionalinėje dailės galerijoje (Konstitucijos pr. 22, Vilnius) atidaroma vilniečio, Bauhauzo mokyklos auklėtinio Moišės Ravivo-Vorobeičiko (1904–1995) fotografijų paroda. Spaudos konferencija – 11 val. NDG auditorijoje, jos metu bus pristatyta paroda „Moï Ver: Moišė Ravivas-Vorobeičikas. Modernybės montažai“ ir M. Vorobeičiko autorinio albumo „Vilniaus žydų gatvė“ (The Ghetto Lane in Vilna) faksimilė. Spaudos konferencijoje dalyvaus parodos kuratorius dr. Nissanas Perezas, fotografo sūnus Yossi Ravivas, Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto direktorė prof. Dr. Aušra Martišiūtė-Linartienė, knygų dailininkė Sigutė Chlebinskaitė ir Nacionalinės dailės galerijos vadovė Lolita Jablonskienė.

XX amžiuje suklestėjus modernizmui, vienas didžiausių Moholy-Nagy ir jo Naujosios vizijos gerbėjų Moï Veras, kitaip – Moišė Vorobeičikas arba Moišė Ravivas, buvo kylanti Europos meninės fotografijos žvaigždė. Gimęs Lebedžių miestelyje, dabartinės Baltarusijos teritorijoje, po studijų Vilniaus Stepono Batoro universitete klajojo ir mokėsi svarbiausiuose Europos centruose, kol galiausiai 1934 m. apsistojo Palestinoje.

Pasak parodos kuratoriaus dr. Nissano Perezo, „pripažinimą jam pelnė trys fotografijos projektai, sukurti 1930–1931 m. – „Vilniaus žydų gatvė“ (The Ghetto Lane in Vilna), „Paryžius: 80 Moï Vero fotografijų“ (Paris: 80 Photographies de Moï Ver), su Ferdinando Lége įžanga ir tuo metu nepublikuota „Ci-Contre – 110 Moï Vero fotografijų“ (Ci-Contre – 110 Photos de Moï Ver) – paliko ryškų pėdsaką XX amžiaus ketvirtojo dešimtmečio pradžios meno padangėje, nes autorius sukūrė ir panaudojo fotografijoje visiškai naują vizualinį stilių ir metodą. Veikiamas Bauhauzo mokytojų ir tuometinių įžymiausių, tendencijas diktuojančių menininkų, tokių kaip Moholy-Nagy, Paulis Klee, Vasilijus Kandinskis ir Josefas Albersas, laužydamas romantiškojo piktorializmo tradiciją, kuri jam, kaip ir daugeliui jo amžininkų, atrodė dekadentiška, ir atmesdamas tradicines fotografijas, kurias laikė tik informacijos priemonėmis, Moï Veras pasuko į beveik antifotografinį stilių, pagrįstą avangardiniu požiūriu ir savojo laiko vizija.“

Fotografijų parodos „Moï Ver: Moišė Ravivas-Vorobeičikas. Modernybės montažai“ Nacionalinėje dailės galerijoje proga projekto partneris Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, maloniai sutikus Ravivų šeimai, perleido autorinį fotografo albumą „Vilniaus žydų gatvė“ (The Ghetto Lane in Vilna).

Šeštadienį, gruodžio 14 d., 16 val. 30 min. NDG auditorijoje parodos kuratorius ir Moï Vero archyvo direktorius Nissanas N. Perezas skaitys viešą paskaitą „Pamirštas modernistas iš Vilniaus“ apie Moišės Ravivo-Vorobeičiko kūrybinę biografiją. Paskaita vyks anglų kalba.

Paroda Nacionalinėje dailės galerijoje veiks iki 2020 m. vasario 23 d.