Švietimas ir ugdymas | Visuomenė

Režisierius A. Špilevojus: IT specialistai turi ne mažiau idėjų nei menininkai

Teatras universitete – ne tik puiki vieta savirealizacijai, bet ir galimybė įgyti papildomų įgūdžių. Tuo įsitikinęs A. Špilevojus.

Ar vaikai mokykloje turėtų įgyti žinių?

Atsakymas į šį klausimą tikrai nėra vienareikšmis, o veikiau keliantis dideles, aštrias ir aršias diskusijas edukologijos specialistų gretose.

Įtraukusis ugdymas – svajonė ar realybė? Geroji patirtis

Patirtimi dalijasi Dauno sindromą turinčio ir bendrojo lavinimo mokyklą lankančio vienuolikmečio mama.

Sugrąžinti pasitikėjimą mokykla. Pokalbis su švietimo asociacijų atstovais

Įvairios švietimo asociacijos nusprendė raginti politikus susitarti dėl bendros ir ilgalaikės švietimo vizijos. Kokie didžiausi kylantys iššūkiai? 

Mokytojas sudėliotas iš noro padėti ir tobulėti

Pokyčiai, kurių pavyko pasiekti mokykloms, dalyvaujančioms projekte „Renkuosi mokyti – mokyklų kaitai!“. 

Žydinti mamos pedagogika

Man atrodo, galėčiau vardyti šimtus situacijų, kai atsikartodavo vienintelis metodas: būti drauge, pasitikėti, paskatinti. 

Teatro kūrėja M. Remeikaitė: „Nebuvo lengva atsisakyti ambicijos sukurti pasirodymą publikai“

Aktorė ir režisierė M. Remeikaitė atrado taikomąjį teatrą kaip būdą tirti tikrovę ir padėti žmonėms.

4 dalykai, kuriuos jūsų vaikų mokytojai norėtų, kad žinotumėte

Mokytojai ne visada pasako savo mokinių tėvams viską, ką norėtų. Čia – keletas dalykų, kuriuos daugelis pedagogų norėtų priminti savo mokinių tėvams ar globėjams.

Tėvai nesilaiko rekomendacijų – prie ekranų vaikai būna daugiau kaip 2 valandas
Liudmila Januškevičienė - VU žurnalas „Spectrum“

Tyrimai rodo, jog mažamečiai vaikai Lietuvoje per daug laiko praleidžia prie įvairių ekranų, o tai susiję su prastesne jų emocine savijauta, miego sutrikimais, nutukimu ir kitomis problemomis. 

10 meno ir kultūros erdvių, siūlančių užsiėmimų neįgaliems vaikams
Ieva Klimaitė - Vilniaus galerija

Meno ir kultūros erdvėse apstu žaidimų, specialių programų ir edukacinių užsiėmimų. O kur apsilankyti kviečiami meną bei kultūrą norintys pažinti vaikai, turintys negalią?

Stresas studijose ir ką su juo daryti
Ieva Vasionytė - VU naujienos

Svarbiausia iškilus didesniam ar mažesniam emociniam sunkumui nelikti vienam. Pasidalijus savo išgyvenimais su draugu, emocinis krūvis sumažėja perpus.

„Tu mane pašaukei": istorikas Liudas Jovaiša
Bernardinai.TV

„Būti istoriku nėra visas gyvenimas, bet profesinis pašaukimas yra labai svarbi mano gyvenimo dalis. Kartais ir ne profesinėj aplinkoj girdžiu kaip pavadina – istorikas“.

Kaip ugdyti XXI a. vaikams reikalingus gebėjimus?

Kūrybiško mokymosi ekspertai vienbalsiai sutaria: siekiant ugdyti kritinį mąstymą ir kūrybingumą, reikia sukurti erdvę įvairiausiems vaikų klausimams, diskusijoms, kitokioms nuomonėms, saviraiškai.

Kaip padėti kiekvienam vaikui mokykloje?

„Vienas iš esminių sėkmingo mokymosi pagrindų – pasitikėjimo kultūra paremti mokytojo ir mokinio santykiai“, – kalba J. Blažienė.

Prof. V. Žydžiūnaitė: intelektualai visada buvo ir garbinami, ir plūstami

Dėl per mažo atlygio, profesoriai yra priversti dėstytojauti ar imtis kitų veiklų, o mokslas ir tyrimai lieka labiau „simboliniu“ darbu.

Kodėl Estijoje mokyklos tokios pažangios?

Vienas svarbiausių dalykų, norint turėti kuo lygesnę ekonomiškai ir socialiai valstybę, yra užtikrinti jau ankstyvame amžiuje, kad kiekvienas vaikas gaus tokį pat gerą išsilavinimą. 

Vaikų darželio psichologė: sovietmetis vis dar žmonių galvose

Į psichologą vaikų darželyje vis dar žiūrima nepatikliai, sako edukacinė psichologė G.Kelpšaitė.

Kodėl Suomijos mokymosi sistema geriausia pasaulyje

Magistro laipsnio būtinumas reiškia, jog mokytojai Suomijoje turi maždaug nuo 5 iki 7 su puse metų pasirengimo ir tik po šio laiko jiems leidžiama būti vieniems atsakingiems už klasę.

Atskiros berniukų ir mergaičių klasės Lietuvoje? Misija įmanoma

Neuromokslininkė įsitikinusi, kad mokytis atskirai ir turėti bendras veiklas antroje mokslo dienos dalyje vertėtų visus dvylika metų.

Kristupas Sabolius: neįkvepiant vaizduotės, neįmanoma sukelti ir autentiško intereso

Kokia medijų edukacija reikalinga mokyklose? Pokalbis su filosofu doc. dr. Kristupu Saboliumi. 

Pranciškonų vienuolis, tapęs geriausiu mokytoju pasaulyje

Šiais metais Peteris Tabichis apdovanotas „Pasauline mokytojo premija“ (Global Teacher Prize) ir vadinamas geriausiu mokytoju pasaulyje. 

10 Keno Robinsono minčių apie ugdymą šiuolaikinėje mokykloje
„Vaizduotė yra visų žmogaus pasiekimų šaltinis. Ir tai vienintelis dalykas, kurį mes sistemingai naikiname mokydami savo vaikus tokiu būdu, kaip mokome dabar.“
Nuo balandžio kultūros pasas – visiems mokiniams

Mokinio kultūros pasui metams skiriama 15 eurų, už kuriuos galima pasirinkti apie keturias kultūros ir meno paslaugas.

World after University. Ar pasigedote klaustuko?
Paulius Subačius - VU naujienos

Ar universitetas pats suvokia, kad žmogaus savitiksliškumas, pasak Immanuelio Kanto sampratos, yra kertinis kultūros akmuo? 

Mokytoja E. Banytė: „Mokykla verčia vaikus ir mokytojus būti vykdytojais, o ne kūrėjais“

Interviu su lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja Elžbieta Banyte – apie didžiausias problemas, su kuriomis susiduria literatūros mokymas mokykloje dabar. 

Kodėl mokiniai naudojasi korepetitorių paslaugomis?
MOSTA

Mokslo ir studijų stebėsenos ir analizės centro atlikta baigiamųjų klasių moksleivių apklausa atskleidžia: 40 proc. moksleivių per paskutinius mokslo metus mokėsi su korepetitoriais.

Retorika – tai įgūdis, kurį kiekvienas gali išlavinti

Kaip įveikti viešojo kalbėjimo baimę? Kokiomis savybėmis pasižymi geras kalbėtojas ir kokių klaidų nedaryti, norint pasakyti įtaigią kalbą?

Skaitymas vaikams garsiai – tiesiausias kelias į gerą išsilavinimą

Kalbą tyrinėtojai vadina „išsilavinimo valiuta“, tai, kokio lygio yra kalbiniai gebėjimai, gali padaryti įtaką jūsų vaiko gyvenimui. Skaitymas garsiai – būdas vaikams padėti siekti daugiau.

Ar kas nors išgirdo mokytojų balsą? Pokalbis su Lilija Bručkiene

Ministerijoje apsigyvenome  improvizuodami, bet jei ne tai – aš ir dabar esu įsitikinusi – su mumis niekas ir nebūtų kalbėjęs. 

Kodėl internete vis dar vengiame savitųjų lietuviškų raidžių ir švepluojame?

Apie tai, kaip buvo lietuvinami pirmieji kompiuteriai ir kodėl lietuviai vengia internete lietuvybės.

Vaikų dienos centrai – viešoji gėrybė, kuria turime rūpintis visi

Darbas su socialinę atskirtį patiriančiais žmonėmis nėra tik jų pačių ir altruistiškų pagalbininkų asmeninis reikalas. Tai yra viešoji problema, kurią turime matyti plačiau.

Kaip paauglius sudominti knygomis?
Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka

Tėvai, mokytojai ir bibliotekininkai skundžiasi, kad paauglius be galo sunku sudominti knygomis, o vienintelis jų tikslas atėjus į biblioteką – pasiimti privalomąją literatūrą.

10 patarimų, kaip apsilankymą muziejuje paversti įdomiu vaikams
Ieva Klimaitė - Vilniaus galerija

Ketinant su vaikais pirmą kartą apsilankyti muziejuje ar galerijoje gali kilti nemažai klausimų. Nuo ko pradėti? Kaip vaikus sudominti? 

Rašytoja K. Sabaliauskaitė: mūsų visuomenė nemyli savo jaunimo

K. Sabaliauskaitės manymu, vyraujančiame visuomenės diskurse apie jaunimą nėra žvilgsnio mylinčia akimi, gyvieji klasikai jaunus žmones laiko kvailesniais.

Leidėjas S. Žukas: koks pamokų tikslas – sužinoti apie J. Biliūną ar labiau pažinti save?

„Baltų lankų“ vadovas, semiotikas S. Žukas įsitikinęs, kad mokyklinė terpė atstumia kūrybiškumą net iškėlus jį kaip prioritetą biurokratų strategijose.

Pranciškonų gimnazijos mokinys – Lietuvos Tūkstantmečio vaikas

Šiemet TV žaidimo vienuoliktokų pusfinalyje ir finale dalyvavo IIIG klasių mokiniai Linas Ragainis ir Simonas Baltūsis. Linas Ragainis tapo finalo nugalėtoju.

Nyderlandų profesoriaus patarimas Lietuvos universitetams: „Nustokite varžytis“

Šiandien universiteto koncepcija turi būti peržvelgta iš esmės, įsitikinęs ilgametis Utrechto universiteto rektorius profesorius dr. Bertas van der Zwaanas.

Karo laukas – mokykla

Lietuvos švietimo sistemos praeities, dabarties ir ateities svarstymai.

Kas ką kontroliuoja: medijos mus ar mes jas?

Koks yra medijų poveikis žmogui? Kokia naudojimosi medijomis nauda ir rizikos? Ar naudojimąsi medijomis reikėtų kaip nors riboti? Kada, kaip ir kodėl?

Geomokslų olimpiados prizininkas S. Baltūsis: „Tikėjimas man – didelė vertybė“
MBO Lietuvos Šv. Kazimiero provincija

Kai esu įsitikinęs tuo, kuo tikiu, turiu tvirtą nuomonę, kiti, tai matantys, nedrįsta kritikuoti. 

Kaip jautiesi, mokytojau?

Praėjusiųjų metų pabaigoje nuvilnijęs mokytojų streikas atskleidė gilias problemas švietimo sistemoje, apie kurias kalbamės su mokytoja A.Klimčiauskaite-Janavičiene.

Katalikiškai mokyklai metas niekada nepalankus

Pokalbis su Nacionalinės katalikiškųjų mokyklų asociacijos pirmininke Rūta Šalkauskiene: „Mokykloje reikia rasti žmogų, o po to vyksta visa kita“.

Patyčios mokyklose: nors mažėja, bet dar problema
lrt

Ekspertų komentarai apie patyčių problemą Lietuvos mokyklose.

Rašytoja, kuri iš Knygų mugės parsineša laimingo žmogaus šypseną

Apie mokyklą, Knygų mugę ir Metų knygos rinkimus – pokalbis su mokytoja ir rašytoja N. Vaitkute.

Kaip privalomas lytinis švietimas gali moksleiviams pakenkti
Tapio Puolimatka - Laisvos visuomenės institutas

Pagrindinė visapusio lytinio švietimo problema yra amoralus ir reliatyvistinis požiūris, žmogaus seksualumą atskiriantis nuo jo prigimtinio ryšio su santuokine meile.

Prie minčių stalo

„Mokiniai turi praaugti savo mokytojus – ši paplitusi tezė man dabar tokia banalybe pasirodo. Viskas daug sudėtingiau.“

Dvasinė reforma Vengrijoje: ar užtenka pakeisti mokyklos iškabą

„Konservatyvioji revoliucija“, kurią siekia įgyvendinti Orbanas, dabar prasideda vaikų darželiuose.

Kurti ar griauti savo valstybę? Atviras laiškas Lietuvos mokytojams

Norisi paklausti – nejau ratas apsisuko, ir mokytojai, kadaise sukūrę tautą ir valstybę, dabar imasi ją griauti?

Apie kūrybiškumą ir kūrybingumą. Kas yra kas?

Aktorius, režisierius J. Tertelis įsitikinęs, kad XXI amžiuje mums vis labiau reikės kūrybingumo kaip gebėjimo rasti originalius sprendimus ir susidoroti su neapibrėžtumo būsena.

Jaunas mokytojas M. Nefas: streiko tikslu tapo streikas

Mokytojas Mindaugas Nefas dalinasi savo mintimis apie mokytojų darbo užmokesčio reformą, vyriausybės klaidas ir mokytojų reakciją.