Švietimas ir ugdymas | Visuomenė

Retorika – tai įgūdis, kurį kiekvienas gali išlavinti

Kaip įveikti viešojo kalbėjimo baimę? Kokiomis savybėmis pasižymi geras kalbėtojas ir kokių klaidų nedaryti, norint pasakyti įtaigią kalbą?

Skaitymas vaikams garsiai – tiesiausias kelias į gerą išsilavinimą

Kalbą tyrinėtojai vadina „išsilavinimo valiuta“, tai, kokio lygio yra kalbiniai gebėjimai, gali padaryti įtaką jūsų vaiko gyvenimui. Skaitymas garsiai – būdas vaikams padėti siekti daugiau.

Ar kas nors išgirdo mokytojų balsą? Pokalbis su Lilija Bručkiene

Ministerijoje apsigyvenome  improvizuodami, bet jei ne tai – aš ir dabar esu įsitikinusi – su mumis niekas ir nebūtų kalbėjęs. 

Kodėl internete vis dar vengiame savitųjų lietuviškų raidžių ir švepluojame?

Apie tai, kaip buvo lietuvinami pirmieji kompiuteriai ir kodėl lietuviai vengia internete lietuvybės.

Vaikų dienos centrai – viešoji gėrybė, kuria turime rūpintis visi

Darbas su socialinę atskirtį patiriančiais žmonėmis nėra tik jų pačių ir altruistiškų pagalbininkų asmeninis reikalas. Tai yra viešoji problema, kurią turime matyti plačiau.

Kaip paauglius sudominti knygomis?
Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka

Tėvai, mokytojai ir bibliotekininkai skundžiasi, kad paauglius be galo sunku sudominti knygomis, o vienintelis jų tikslas atėjus į biblioteką – pasiimti privalomąją literatūrą.

10 patarimų, kaip apsilankymą muziejuje paversti įdomiu vaikams
Ieva Klimaitė - Vilniaus galerija

Ketinant su vaikais pirmą kartą apsilankyti muziejuje ar galerijoje gali kilti nemažai klausimų. Nuo ko pradėti? Kaip vaikus sudominti? 

Rašytoja K. Sabaliauskaitė: mūsų visuomenė nemyli savo jaunimo

K. Sabaliauskaitės manymu, vyraujančiame visuomenės diskurse apie jaunimą nėra žvilgsnio mylinčia akimi, gyvieji klasikai jaunus žmones laiko kvailesniais.

Leidėjas S. Žukas: koks pamokų tikslas – sužinoti apie J. Biliūną ar labiau pažinti save?

„Baltų lankų“ vadovas, semiotikas S. Žukas įsitikinęs, kad mokyklinė terpė atstumia kūrybiškumą net iškėlus jį kaip prioritetą biurokratų strategijose.

Pranciškonų gimnazijos mokinys – Lietuvos Tūkstantmečio vaikas

Šiemet TV žaidimo vienuoliktokų pusfinalyje ir finale dalyvavo IIIG klasių mokiniai Linas Ragainis ir Simonas Baltūsis. Linas Ragainis tapo finalo nugalėtoju.

Nyderlandų profesoriaus patarimas Lietuvos universitetams: „Nustokite varžytis“

Šiandien universiteto koncepcija turi būti peržvelgta iš esmės, įsitikinęs ilgametis Utrechto universiteto rektorius profesorius dr. Bertas van der Zwaanas.

Karo laukas – mokykla

Lietuvos švietimo sistemos praeities, dabarties ir ateities svarstymai.

Kas ką kontroliuoja: medijos mus ar mes jas?

Koks yra medijų poveikis žmogui? Kokia naudojimosi medijomis nauda ir rizikos? Ar naudojimąsi medijomis reikėtų kaip nors riboti? Kada, kaip ir kodėl?

Geomokslų olimpiados prizininkas S. Baltūsis: „Tikėjimas man – didelė vertybė“
MBO Lietuvos Šv. Kazimiero provincija

Kai esu įsitikinęs tuo, kuo tikiu, turiu tvirtą nuomonę, kiti, tai matantys, nedrįsta kritikuoti. 

Kaip jautiesi, mokytojau?

Praėjusiųjų metų pabaigoje nuvilnijęs mokytojų streikas atskleidė gilias problemas švietimo sistemoje, apie kurias kalbamės su mokytoja A.Klimčiauskaite-Janavičiene.

Katalikiškai mokyklai metas niekada nepalankus

Pokalbis su Nacionalinės katalikiškųjų mokyklų asociacijos pirmininke Rūta Šalkauskiene: „Mokykloje reikia rasti žmogų, o po to vyksta visa kita“.

Patyčios mokyklose: nors mažėja, bet dar problema
lrt

Ekspertų komentarai apie patyčių problemą Lietuvos mokyklose.

Rašytoja, kuri iš Knygų mugės parsineša laimingo žmogaus šypseną

Apie mokyklą, Knygų mugę ir Metų knygos rinkimus – pokalbis su mokytoja ir rašytoja N. Vaitkute.

Kaip privalomas lytinis švietimas gali moksleiviams pakenkti
Tapio Puolimatka - Laisvos visuomenės institutas

Pagrindinė visapusio lytinio švietimo problema yra amoralus ir reliatyvistinis požiūris, žmogaus seksualumą atskiriantis nuo jo prigimtinio ryšio su santuokine meile.

Prie minčių stalo

„Mokiniai turi praaugti savo mokytojus – ši paplitusi tezė man dabar tokia banalybe pasirodo. Viskas daug sudėtingiau.“

Dvasinė reforma Vengrijoje: ar užtenka pakeisti mokyklos iškabą

„Konservatyvioji revoliucija“, kurią siekia įgyvendinti Orbanas, dabar prasideda vaikų darželiuose.

Kurti ar griauti savo valstybę? Atviras laiškas Lietuvos mokytojams

Norisi paklausti – nejau ratas apsisuko, ir mokytojai, kadaise sukūrę tautą ir valstybę, dabar imasi ją griauti?

Apie kūrybiškumą ir kūrybingumą. Kas yra kas?

Aktorius, režisierius J. Tertelis įsitikinęs, kad XXI amžiuje mums vis labiau reikės kūrybingumo kaip gebėjimo rasti originalius sprendimus ir susidoroti su neapibrėžtumo būsena.

Jaunas mokytojas M. Nefas: streiko tikslu tapo streikas

Mokytojas Mindaugas Nefas dalinasi savo mintimis apie mokytojų darbo užmokesčio reformą, vyriausybės klaidas ir mokytojų reakciją.

Kaišiadorių progimnazijos mokytoja: valdžios pareigūnai tyčiojasi iš mūsų

Kodėl mūsų mokytojai jaučiasi žeminami ir neišklausomi? Pokalbis su Kaišiadorių V. Giržado progimnazijos mokytoja D. Nasevičiene.

Ugdymo turinys – švietimo sistemos Achilo kulnas

Nesugebėjimas tinkamai organizuoti mokyklų darbą yra tik mūsų politikų neprofesionalumo rezultatas.

Lietuvių mokyklos Vašingtone mokytojai: ši profesija – ypatinga

Lietuvių mokykla Vašingtone yra stipri ne tik dėl savo vaikų, bet ir mokytojų. Jie – drąsūs, kūrybiški, atidūs, jautrūs, išmintingi.

Vilniaus licėjaus direktorius: eksperimentas su mokytojais nesprendžia problemų
lrt

Niekas nuo to nepasikeitė, tiktai dar labiau supainiojome tai, kas buvo, ir galiausiai turime dabar tokią išties įtampą ir nežinome, kaip toliau eiti, sako Saulius Jurkevičius. 

Dirbti negalima streikuoti

Turėtume mokyti ne tiktai pilietiškumu. Turėtume mokyti ir žmoniškumu – būdu, kuriuo siekiame tikslo. Svarbaus ir teisingo. Bet jis negali pateisinti kitaip galvojančiųjų žeminimo.

Lietuvių kilmės žydų pedagogas: mokytojo darbas – atsakingiausias pasaulyje

Pokalbis su vienos Izraelio mokyklos direktoriumi ir mokytoju Marku Babotu, kilusiu iš Kauno. 

Ekspertai apie mokytojų rengimą: mokytojas nebeturi būti visažinis

Eglė Pranckūnienė ir Simas Ignatavičius apie besikeičiantį mokytojo vaidmenį ir tai, kaip mokosi mokytojai.

Mokytojo misija – parodyti, kaip reikia mokytis

Pradinių klasių mokytojo idealas: mokantis mokymui pasitelkti žaidimus, ugdantis mokinių entuziazmą ir gebėjimą kritiškai vetinti ir atsirinkti tai, kas svarbu. 

Didžiuotis kompiuteriniu raštingumu turime mažai pagrindo

Edukologė dr. Jolita Dudaitė pasakoja apie tarptautinio suaugusiųjų kompetencijų tyrimo rezultatus.

Kūrybiškumo skatinimas ikimokykliniame amžiuje

Mūsų kasdieniai pasirinkimai, sprendimai ir rezultatai, kurių sulaukiame, tiesiogiai susiję su anksčiau įgyta patirtimi ir gebėjimais.

Niekaip nepamirštami pokalbiai apie lietuvių literatūros kanoną

Ne vienam skaitytojui gali kilti klausimas: ar turi keistis lietuvių literatūros kūriniai mokyklų programos, prisitaikant prie greitėjančio laiko ir miesto žmogaus įnorių?

Viešas Lietuvos švietimo įstaigų vadovų profesinės sąjungos laiškas dėl etatinio apmokėjimo

„Etatinis mokytojų apmokėjimas buvo skirtas ne algoms kelti...“ – šiuo ministrės patarėjo teiginiu reikėjo dar pavasarį pradėti visą naujo modelio įvedimo sklaidą.

Aukštąjį mokslą pasiekia tik kas ketvirtas vaikas iš nepasiturinčios šeimos

Į Lietuvos aukštąsias mokyklas įstoja vos 25 proc. 8 klasę lankiusių moksleivių, kilusių iš nepasiturinčių šeimų.

Neformalusis muzikinis ugdymas ir vertinimas pažymiais – keisti, negalima leisti?

Pokalbis su pedagoge dr. Asta Kriščiūnaite-Volbikiene. 

Kelias į pagarbą mokytojui aiškus, bet ilgas

Štai ir vėl Mokytojų diena, kuri, kaip ir kasmet, atneša diskusijų bei sveikinimų, bet labai retu atveju – pozityvių permainų. Maža to, turbūt šiandien, įvedus etatinio apmokėjimo sistemą, padėtis mokyklose yra prastesnė nei kada nors anksčiau.

Baleto solistė A. Mikalajūnaitė-Osadčenko: „Pamoka yra nekvestionuojamas dalykas“

Tarptautinės mokytojų dienos proga – E. Baužaitės pokalbis su baleto soliste ir mokytoja A. Mikalajūnaitė-Osadčenko apie pirmuosius baleto žingsnius, pamokas, repeticijas ir šokį.

Mokytojai su Mokytoju
Popiežius Pranciškus - Katalikų pasaulio leidiniai

Ši knyga neduoda metodinių nuorodų, kaip konkrečiai elgtis klasėje, kaip organizuoti ugdymo procesą ar bendrauti su naująja karta. Ji suteikia kryptį ir ieško atsakymų į klausimą apie profesijos prasmingumą: „Kodėl šiandien verta būti ugdytoju?“

Vaikų iki 5 m. ugdymas duoda didžiausią grąžą, tačiau prieinamas – ne visiems

Kokybiškas ikimokyklinis ugdymas lemia geresnius vaikų pasiekimus vėlesniais etapais, tačiau tokio ugdymo įstaigose trūksta vietų, o auklėtojai uždirba mažiausiai iš visų pedagogų.

Kodėl neužtenka mokėti tik anglų kalbą

Svetimų kalbų mokėjimas išplečia asmens suvokimo ribas, leidžia geriau suprasti pašnekovus ir giliau patirti svečias kultūras.

MO muziejus – platforma kūrybingumui ir emociniam intelektui ugdyti

MO muziejus nuo pat savo atsidarymo skirs didelį dėmesį kūrybingumo ir emocinio intelekto ugdymui.

Savitikslio žmogaus nuosėdos, arba Orumo netektis švietime
Paulius Subačius - Naujasis Židinys-Aidai

Penkios prielaidos pagal prof. Paulių Subačių, reikalingos siekiant pertvarkyti švietimo sistemą. 

MRU prisijungs prie VGTU

Vyriausybė teiks Seimui siūlymą pradėti Mykolo Romerio universiteto (MRU) reorganizavimą prijungimo prie Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) būdu.

Meilės Lukšienės svajonė

Rugpjūčio 20 d. minėjome 105 -ąsias garsios edukologės, lietuvių literatūros tyrinėtojos Meilės Lukšienės gimimo metines

Popiežiaus Pranciškaus patarimai studentams
jezuitai.lt

Patarimas nr. 1: kalbėkis su žmonėmis, kurie dalykus mato iš kitos perspektyvos nei tu.

„Man gražūs visi vaikai – jau nebepastebiu jų negalių“. Pokalbis su pal. Teofiliaus Matulionio gimnazijos mokytoja

Pal. Teofiliaus Matulionio gimnazijoje, kuri laikosi nuostatos, kad negabių vaikų nėra, kartu su sveikais vaikais mokosi ir neįgalūs.

Sukaupti dėmesį – pastanga, didžiausia iš visų
Simone Weil - Katalikų pasaulio leidiniai

Mokykliniai pratimai, žinoma, lavina žemesniąją dėmesio dalį. Ir vis dėlto jie tikrai gali veiksmingai padidinti dėmesingumą, kurio prisireiks maldos valandėlę, rašo Simone Weil.