2012 m. gegužės 27 d., sekmadienis

Zigmas Vitkus. Mumifikuojame Vytautą Kernagį?

Šiandien naujienų agentūros išplatino žinią, kad Gedimino prospekte atidengtas paminklinis suoliukas, skirtas maestro Vytauto Kernagio kūrybinio kelio pradžiai įamžinti. Taip jo draugai ir bendražygiai dar kartą nutarė užfiksuoti V. Kernagio atminimą. Panaši skulptūra maestro prieš keletą metų buvo pastatyta Nidoje.

Atrodytų būtų galima tik džiaugtis. Štai Vilniuje atsirado dar viena kamerinė skulptūra, priminsianti V. Kernagį. Tačiau norėčiau pabūti kandžiu ir paklausti, ar netiktų čia vieno žinomo atminties tyrinėtojo įžvalga, jog „kuo daugiau skulptūrų, tuo mažiau gyvenimo“? Kitaip tariant: pastatydami kam nors skulptūrą, tą asmenį ir reiškinį tarsi mumifikuojame, gramzdiname į istoriją.

(Panašia strategija šiuo metu remiasi LRT laidos „Kine kaip kine“ rengėjai, net ir prieš keletą metų pastatytus filmus įrikiuojantys į „legendinių“ sąrašą, o kitus, seniau statytus, išnarstantys taip, kad nelieka jokio paslapties ir autentiškumo šydo.)

Ar mes tikrai norime nugramzdinti mūsų visų mylimą V. Kernagį į istoriją, paversdami jį muziejine vertybe?

Vienas iš V. Kernagio fondo uždavinių – išsaugoti maestro atminimą. Šventa užduotis. Todėl tarsi natūralu, kad statomi paminklai. Tačiau mano giliu įsitikinimu – tikiu, kad surasčiau ir daugiau palaikančiųjų – tokio „kalibro“ žmonėms, paminklai nereikalingi. Jie patys yra paminklai. Jų įtaka yra neabejotina. Ir joks metalo gabalas, kad ir meniškai išpildytas, negali jiems nieko pridėti.

(Beje, nežinau kaip baigėsi istorija Vilniuje pastatyti paminklą Vladimirui Visockiui. Tikiuosi jo nepastatė? Jei nepastatė, tai tegu ir niekada nepastato. Tie žmonės tebėra gyvi: kitų žmonių prisiminimuose, savo pačių žodžiuose ir darbuose.)

Na, o jeigu žūtbūt norima statyti tuos paminklus, tai vertėtų bent jau palaukti – mažų mažiausiai kelias dešimtis metų, kad viskas istoriškiau atrodytų.

Rašyti komentarą gali tik prisijungę lankytojai. Prisijungti »

KOMENTARAI

Komentarai surikiuoti nuo naujausio iki seniausio (rodyti atvirkščiai)

« < 1 - 2 > »
Marius K. 2011-11-02 12:56

Čia toks lietuviškas būdas - darytis sau stabus.

Jurytė 2011-11-02 09:44

Pritariu Z. Vitkui.Tegul Jie pailsi, nurimsta, tegul ir mumyse susiguli mintys. Visa, kas gera, tikrai neprapuls.

Leifas 2011-10-31 18:49

Knopei. Toje vietoje, palei aikštę, taip pat labai ilgą laiką stovėjo tokie suoliukai, kurie dabar tėra išlikę pačioje aikštėje. Paminklinis suoliukas nėra ”monumentalokas”, jis tiesiog - skulptūra. Realaus dydžio. Juk nedarysi jo ”mini”. Tik žymiai trumpesnis nei tie ant kurių sėdėdavo Kernagis :) Man asmeniškai atrodytų žymiai įdomiau pastatyti toje vietoje tikrą suoliuką. Būtent tokį ant kokio ir sėdėdavo Kernagis ir Co. Sutinku, kad tikrai pernelyg skubama įamžinti. Na, bet darbas atliktas... Žiūrėsim kas bus :)

Zigmas Vitkus 2011-10-24 12:42

Beje, V. Kernagio vardu norima pavadinti ir vieną iš Palangos alėjų... Čia iš tos pačios per ankstyvo (ir nereikalingo) įamžinimo serijos. Sutikčiau su Baltrum, kad įrašo pavadinimas ne visai netinkamas. Žiaurokas toks. Geriau būtų buvę taip pavadinti: „Kiek dar paminklų pastatysime Vytautui Kernagiui?".

kama 2011-10-24 12:06

Suintrigavot! reikės važiuoti Vilniun pasižiūrėti, aš dar ir Ivanauskaitės katino nemačiau :)

baltrus 2011-10-23 10:40

Žodis mumifikuoti skamba... nelabai. rusai juk pastatė visai neblogą mano akimis paminklą Bulatui Okudžavai Senajame Arbate. Bet baimės visai pagrįstos, atsižvelgiant į per pastaruosius keliolika metų Vilniuje iškilusius stabus. Skulptoriai (na ir užsakovas - visuomenė) gerokai sukompromitavo žanrą ir žmogus tikiesi vien blogų dalykų. DEja. Nors mažosios formos, ko gero, būtų sveikintinos. Kaip tas Ivanauskaitės katinas.

Knope 2011-10-22 21:58

Tas suoliukas monumentalokas. Nežinau... Dar man kilo klausimas, kam statyti tokį paminklą (suoliuką), jei tokie patys tebestovi Lukiškių aikštėje? Tiesa, be gitarų:)

Leifas 2011-10-21 21:44

Aš pats šios gatvės vaikas, tik žinoma žymiai vėlesnių laikų. Bet Lenino, vėliau ir Gedimino prospektą tarp savo kiemo draugų mes faktiškai kitaip kaip ”Brodu” ir nevadinome. Sutikčiau, kad gal ir pernelyg skubama įmetalinti, įakmeninti ir kitaip chrestomatizuoti Kernagį. Bet suoliuko idėja man kažkaip visai miela. Dar nemačiau jo, bet reiks nueiti pasižiūrėti. Daug kas priklauso ir nuo jo išpildymo. Beje ir skulptūra Nidoje, kaip bebūtų keista, yra kažkokia gyva, jauki ir miela - lyg ten jis iš tikrųjų ir sėdėtų, grotų :) Nusisekusi.

Trigrasis 2011-10-21 17:43

Ir kodel gi ne? Labai sauni ideja! Siulyciau ja praplesti - kiekvienam zenklu pedsaka palikusiam meno zmogui, jau iskeliavusiam anapilin, irengti po toki dedikuota suoliuka. Gautusi istisa suoliuku aleja...

Kristina Urbaitytė 2011-10-21 16:56

Šiandien - nebe alternatyva mums, bet dar ne taip seniai buvo alternatyva diegtai kultūrai. Kita vertus, jis gali būti alternatyva dabartinei mainstream'inei kultūrai plačiąja prasme [tv žvaigždutes laikau popsu, neseniai klausiau ir m-1 top list'ų, kad apsišviesčiau, kas per muzika dabar madinga]. Prisiminti jį išties verta, nors jis dar ir nėra tolima praeitis. Kalbėdama apie chrestomatizmą, pasakyčiau, kad viskas priklauso nuo to, ką tu turi galvoje sakydamas skulptūra. Skulptūra Lietuvoj tai toks didingas ir taurus, apie garbę ir patirtas kančias pasakojantis ir ant postamento stovintis kūrinys. Man skulptūra - meno kūrinys su emocija ir jausmu, laisva forma pasakojantis apie tai, kas YRA arba BUVO svarbu, kažką kritikuoja, arba pagiria. Paprasto, tarkime, "vilniečio" akimis žvelgiant, žmogus, kuris gerbiamas ir maloniai prisimenamas, tas, su kuo kažkada bendrauta ir tas, kuris nesyk matytas, fains miestietis, turi savo vardo kertelę mieste. Ta pati brodo, kurio simboliu, spėju, maestro tapo, turi savo kertelę. Gyvai papasakosiu daugiau, o dar geriau - tada, kai apžiūrėsiu :)

« < 1 - 2 > »
  • RSS srautas
  • spausdinti

Šį pasaulį išvydau 1979 metų lapkritį. Iki aštuoniolikos gyvenau viename iš Kauno „komiblokų“. 1998 metais įstojau į VU Istorijos fakultetą, kurį baigiau 2002 metais. Čia įgijau istoriko (socialinės antropologijos specialybės) diplomą. 2007 m. VU RSTC išsimokiau religijotyrininku. Su Bernardinais bendradarbiauju nuo 2005 metų žiemos; nuolat dirbu visai neseniai - nuo 2009 metų rugsėjo.

BERNARDINŲ ŽMONĖS

  • Valdas Kilpys

    Šį pasaulį pirmą kartą išvydau gūdžiame Žemaitijos kaime. Mokyklą baigiau mieste, kuriame ... »

  • Agnė Markauskaitė

  • Andrius Navickas

    Gimiau 1972 metais Vilniuje. Baigiau S. Neries vidurinę. Paskui Vilniaus Universitetą. Esu filosof... »

  • Dalia Rauktytė

  • Jovita Sandaitė

    Jau žmogus... »

  • Antanas Šimkus

    Bernardinai.lt žurnalistas nuo 2009 metų rudens. Vilnietis nuo 1977-ųjų pavasario. Kartkartėmis... »

  • Kristina Urbaitytė

    Žurnalistė. 2009 m. baigtos Žurnalistikos bakalauro studijos Vilniaus universitete; 2008 m. prad... »

  • Lina Valantiejūtė

    Bernardinai.lt tikrąja to žodžio prasme man buvo išsvajoti. Ir tebėra. Baigus bakalauro studija... »

  • Jūratė Važgauskaitė

    Naujienų redaktorė. Gimiau Lietuvos viduryje, kažkada, kai lijo lietus ir krito lapai. Tokį ru... »

  • Zigmas Vitkus

    Šį pasaulį išvydau 1979 metų lapkritį. Iki aštuoniolikos gyvenau viename iš Kauno „komiblo... »

  • Saulena Žiugždaitė

    Religijos redaktorė. Gimiau ir augau Marijampolėje, kurią imu branginti ir vertinti vis labiau. 1... »