2008 07 19

bernardinai.lt

LRT.lt

Vidutinis skaitymo laikas:

3 min

Patikėję kuriamais personažais

Monika Kutkaitytė

Lietuvos radijo laidoje „Vaikų radijo teatras“ šeštadienį premjera – vaidinimas „Mamulė Mū laipioja po medžius“. Spektaklyje debiutuojantys režisierius R. Boravskis ir aktorė A. Baukutė sako, kad kurti radijo spektaklį vaikams jiems patiko, kad iššūkių irgi būta: visa kūrybinė komanda bandė suvaldyti „per kraštus besiliejantį“ A. Baukutės temperamentą. Pastarosios kolegei aktorei R. Vagnerytei tereikėjo prisiminti, kaip reikia elgtis prie mikrofono.

Premjera įvyks šeštadienį, 20.03 val.

Radijo vaidinimas „Mamulė Mū laipioja po medžius“ sukurtas pagal švedų rašytojos Juljja Wieslander to paties pavadinimo knygą. Radiofonizacijos autorė – Ona Rastenytė.

Spektaklio režisierius – Rolandas Boravskis, garso režisierė – Lina Dainienė.

Karvės Mamulės Mū personažą spektaklyje sukūrė Renata Vagnerytė, o Varnos – Asta Baukutė.

Ir režisieriaus, ir aktorės debiutas

Vaikiškame radijo spektaklyje „Mamulė Mū laipioja po medžius“ debiutavo tiek jo režisierius Rolandas Boravskis, tiek viena iš aktorių – Asta Baukutė.

Abu kūrėjai prisipažįsta, kad ši patirtis jiems – labai įdomi ir svarbi.

„Man visą laiką dalykai, kurių nesu daręs anksčiau, kurių nesu patyręs, yra svarbūs. Manau, tiek režisieriui, tiek aktoriui, viską reikia pabandyti. Tai ir įdomu, kadangi įprasti dalykai, prie kurių esi įpratęs, ilgainiui tampa nebeįdomūs“, – svarsto režisierius R. Boravskis.

„Save išbandyti buvo labai įdomu. Ateityje bandyti sukurti personažų imsiuosi taip pat mielai. Viskas juk kaupiasi mano aktorinio meistriškumo kapšelyje“, – sako aktorė A. Baukutė.

Režisierius pasakoja , kad šiuo metu jis užsiima visuomenine veikla, tenka filmuotis kine. O vaikiški spektakliai jam nėra naujiena: Jaunimo teatre R. Boravskis yra pastatęs „Pepę Ilgakojinę“, „Elfų“ teatre – spektaklį „Strakaliukas ir Makaliukas“.

Kūrėjas sako, kad šį kartą dirbti su jam pasiūlyta medžiaga sutikęs ne tik dėl to, kad tai – įdomi patirtis. „Perskaitęs medžiagą supratau, kas man joje įdomu, ką bus galima padaryti. Truputėlį abejodamas pabandžiau“, – mena režisierius.

Jis teigia, kad kurti vaikišką radijo spektaklį jam patiko – ateityje jis galvoja sukurti ir daugiau vaidinimų.

Tačiau režisierius sako neskirstantis vaikiškų spektaklių ir spektaklių suaugusiems. „Aš niekada nestačiau spektaklio vaikams – taip, medžiaga vaikams, ji tinka vaikams, bet tai turi būti įdomu ir suaugusiems. Jeigu ji bus įdomi suaugusiems, ji bus įdomi ir vaikams. Jeigu ji bus įdomi vaikams, ji bus įdomi ir suaugusiems“, – svarsto R. Boravskis.

„Mikrofonas, partneriai ir tu“

Kūrybinė komanda šypsodamasi prisipažino, kad didžiausias iššūkis įrašų studijoje buvo bandymas suvaldyti „vienos aktorės temperamentą“.

„Kartu su garso režisiere bandėme suvaldyti Astos Baukutės temperamentą“, – aiškina R. Boravskis.

A. Baukutė patvirtino, kad išmokti suvaldyti savo „didžiulį, per kraštus besiliejantį temperamentą“, o kartu išlaikyti reikiamą emociją jai buvo sunkiausias uždavinys kuriant Varnos personažą radijo vaidinime „Mamulė Mū laipioja po medžius“.

„Ir garso režisierė sakė: „Neišneš“ kolonėlės tokio temperamentingo balso“. Taigi mokiausi išlaikyti pačią emociją, temperamentą. Bet reikėjo viską taip suvaldyti, kad ir mikrofonai, ir garso kolonėlės nenukentėtų“, – šypsosi aktorė.

Režisierius pabrėžia, kad radijo vaidinimai ir jų kūrimo aplinkybės turi savo specifiką ir skiriasi nuo vaidinimų teatro scenoje. R. Boravskis pastebi, kad kartais, kai aktoriai stoja prie mikrofono, jie tampa neatpažįstami: negali atsipalaiduoti, jiems labai sunku vaidinti.

„Jie tarsi prirakinti prie mikrofonų, vaidina be emocijų: tiesiog bando sakyti tekstą tiesiai į mikrofoną“, – pasakoja režisierius ir priduria, kad aktoriams itin pagelbėja įrašų studijoje viršuje kabinami mikrofonai: tuomet „aktorius gali laisvai sušukti“, „sklinda natūralus garsas“.

Aktorė R. Vagnerytė sako, kad nėra sukūrusi daug vaidmenų radijo spektakliuose – jai dažniau tekdavo dubliuoti. Ir šį kartą didžiausias jos laukęs darbas buvo atgaivinti savo patirtį, prisiminti, kaip reikia elgtis prie mikrofono.

„Juk radijo vaidinimas – tai mikrofonas, partneriai ir tu. Ir sunkiausia buvo iš pradžių, kadangi teko prisiminti tai, ką buvau dariusi anksčiau. Reikėjo prisiminti, kaip reikia prie mikrofono elgtis, koks tai pojūtis“, – pasakojo R. Vagnerytė.

Patikėti, kad tikrai esi Karvė ar Varna

Aktorės R. Vagnerytė ir A. Baukutė sako negalvojančios, kokį personažą norėtų ar svajotų sukurti radijo spektaklyje.

„Apie tai dar negalvoju ir neapkraunu savęs didžiulėmis svajonėmis, kurios gali ir neišsipildyti. Prisivajoju suvaidinti 14 Elžbietų ar Džiuljetų… Aš į tai žiūriu realistiškai: jeigu pasiūlė, labai džiaugiuosi. Nematau prasmės iš anksto puoselėti vilčių. Kurti reikia čia ir dabar“, – įsitikinusi A. Baukutė.

„Negalvojau, kokį norėčiau sukurti personažą radijo vaidinime. Manau, kad radijo teatre apskritai galima labai daug padaryti – galimybių tikrai yra. Pavyzdžiui, man šiuo metu labai įdomi profesoriaus Igno Končiaus medžiaga. Įdomi jo knyga „Žemaičių šnekos“, ir galima būtų daug ką remiantis jo medžiaga padaryti radijuje. Taip pat yra parašyta įdomių pasakų vaikams“, – galvoja aktorė R. Vagnerytė.

Ji pasakoja, kad kurti karvės Mamulės Mū personažą jai itin patikę.

„Nes tai yra žmogus (karvė-žmogus), gyvenantis aplinkoje, kurioje viskas vienoda. Ir mano personažas nori ištrūkti iš tos aplinkos – jis nori nuveikti daugiau nei kiti. Karvė nori pasiekti nepasiekiamų dalykų . Ir jeigu turi svajonę, man atrodo, ją galima pasiekti. Gal ne iš karto, gal su tam tikromis išlygomis, bet pasiekti. Ir mano karvė Mamulė Mū pasiekia“, – džiaugiasi aktorė.

A. Baukutė pasakoja turinti nemažai darbo su vaikais patirties ir itin mylinti vaikus dėl jų atvirumo ir nuoširdumo.

„Esu daug dirbusi su vaikais, pati turiu vaikų. Myliu labai juos už tai, kad yra atviri: jeigu jiems neįdomu, jie iš karto tai parodo. Tai įpareigoja dar labiau pasitempti, nes vaikui nesumeluosi. Turėjau patikėti, kad esi, pavyzdžiui, Varna“, – sako aktorė ir priduria laukianti premjeros, kai vaikai, didžiausi, jos nuomone, teisėjai, vertins naująjį radijo vaidinimą.