2009 01 26

bernardinai.lt

Technologijos_lt

Vidutinis skaitymo laikas:

4 min.

Melą aptikti gebanti programinė įranga – nuo algoritmų iki realaus pritaikymo

Pristatome interviu su kompanijos „Mikol software“ atstove Laurina Todesaite, kuri pabandė atsakyti į visą šūsnį klausimų apie balso analizės technologijas, nes neseniai Lietuvoje proistatyta pakankamai unikali paslauga – balso analizės technologijos. Projekto svetainėje akcentuojama, jog pasaulyje „vis dažniau susimąstoma kaip greitai ir efektyviai atskirti tiesą nuo melo“. Tai iš tiesų aktuali problema, kuri domina praktiškai visus – pradedant teisėsauga ir policija, baigiant įmonėmis ar paprastais pirkėjais, bandančiais suprasti kiek ir kas jiems meluoja.

Kiek tokios programos yra patikimos? Kokie oficialūs bandymai ir testai nustatė jų patikimumo lygį?

LVA- (Layered voice analysis) technologijų tikslumas tiriant subjekto kalbą gali siekti net iki 100 %. Jei tai automatinė sistema su viduje įrašytu klausimynu tai leidžiama 5% paklaida. Tyrėjas tik pabaigęs apmokymo kursus analizę atlieka maždaug 87% tikslumu, o su rezultato skaitymo įgūdžiais ir daugiau.

Geriausias patikimumo įvertinimas yra didelis klientų skaičius visame pasaulyje tarp jų didelė dalis yra teisėsaugos ir teisėtvarkos institucijos.

Daugiau apie klientus galite pasižiūrėti čia

Ar įmanoma apgauti programą žinant jos veikimo algoritmus?

Yra tiriami 129 parametrai, kiekvienam pritaikoma daugiau nei 5000 skirtingų matematinių algoritmų. Žinoti jų neįmanoma, be to dar neišrastas būdas apgauti matematikos ar fizikos.

Kuo konkrečiai skiriasi meluojančio žmogaus balsas nuo to, kuris sako tiesą?

Kiekvieno žmogaus balsas skiriasi priklausomai nuo to, ką jisai sako: bendrauja, barasi, meilikauja, ginasi ar kaltina. Net telefonu, nematydami pašnekovo galime pajusti jo emocinį stovį, išgirsti, kad jį kažkas džiugina ar neramina.

LVA tiria ne balsą, o iš balso nustato emocinį žmogaus stovį ir pokalbio metu vykstančias žmogaus reakcijas. Meluojant vyksta daug kognityvinių procesų, žmogus labiau susikaupęs, jam svarbu, kad juo būtų patikėta. Atsižvelgiant į daugybę parametrų ir jų tarpusavio sąveiką galima daryti išvadas, melavo mums pašnekovas ar ne.

O kaip mikčiojantys žmonės? Jie visada labai nervinasi kai kalba ar įmanoma nustatyti jų kalbos ypatumus?

Mikčiojantis žmogus mikčioja visada. Procesai vykstantys jo galvoje yra tokie patys kaip nemikčiojančio žmogaus. Tačiau, atsižvelgiant į labai nedidelį procentą mikčiojančių žmonių maždaug 1%, tikslių duomenų nėra.

Svarbu suprasti, kad nežiūrint į tai kokia kalba žmogus kalba ir kokio ilgumo pauzės tarp žodžių, analizė bus tiksli.

Ar programa eliminuoja paklaidas dėl natūralaus susijaudinimo atsirandančius balso iškraipymus?

Programa analizuoja visą pokalbį ir viso pokalbio metu kalibruoja. Yra natūralu jaudintis, jei tave apklausia teisėsaugos pareigūnai. Pas dažną vairuojant suvirpa širdis tik užmačius policijos pareigūnus (ar prisisegęs, kokiu greičiu važiuoju), o ką jau bekalbėti apie formalias apklausas ar bandymą įsidarbinti. Bendras jaudulys yra natūralus ir jokios įtakos analizei nedaro.

Ar įmanoma ją suklaidinti visada meluojant? Pavyzdžiui, visą laiką kalbėti nervingai ir kiek įmanoma labiau uždelsiant, taip verčiant liežuvį už dantų sakant ir melą ir tiesą. Ar atlaikytų tie algoritmai tokią „tyčinę paklaidą“?

Kaip jau minėjau analizuojama pokalbio visuma. Jei žmogus vaidina ar perdėtai stengiasi manipuliuoti, analizės gale tyrėjas gauna išvadas, kad buvo manipuliuota balsu ir kuriuose pokalbio segmentuose tai buvo padaryta. Taip pat analizėje galima matyti, kad pašnekovas pokalbio metu kenčia skausmą ar yra apsvaigęs nuo psichotropinių vaistų/narkotikų.

Ar yra galimybė sužinoti kokie matematiniai modeliai (pavyzdžiui jų autoriai, lygčių sistemos ir pan.) naudojami programoje vertinant žmogaus balso parametrus?

Programos autorius yra Amir Liberman, jis ir kompanijos Nemesysco generalinis direktorius. Matematiniai moduliai ir algoritmai yra patentuoti ir užslaptinti, o tiriami kriterijai aprašyti čia.

Įmonės paslaugų skydelyje nurodyta, jog pasitelkę psichologus padedate sudaryti įmonės specifiką atitinkančius patikrų klausimynus. Ar tai reiškia, jog sistemos efektyvumas daug priklauso nuo užduodamų klausimų pobūdžio?

Kalbant apie automatizuotą vertinimo sistemą ir darbuotojų atrankas arba periodinius patikrinimus taip, pasitelkę psichologus galime sudaryti įmonėms (jei įmonės specifika reikalauja temų, kurios neįtrauktos į standartinį klausimyną) ar jų padaliniams specifinius klausimynus kurie gali patikrinti tiek bendrą atitinkamumą darbui tiek profesines žinias. Šiuo metu lietuviškai yra paruoštas patikrinimo testas prieš įdarbinant ir greitai pasirodys periodinės patikros klausimynas, kuris tikrins jau dirbančio žmogaus sąžiningumą ir motyvaciją dirbti.

Norėdami ką nors sužinoti, privalome užduoti klausimus. Kuo tikslesnius klausimus užduosime, tuo daugiau informacijos išgausime. Profesionalūs tyrėjai yra mokomi užduoti klausimus ir vesti struktūrinį pokalbį. LVA 6.50 yra kaip jų pagalbinės akys ir ausys, kurios leidžia pamatyti kur subjektas neįsitikinęs, meluoja, ar šita tema yra jam jautri ir pagal tai sudaryti sekančius klausimus, kad greičiau ištirtų nusikaltimą.

Automatizuotas klausimynas LVA-i tai jau daro už jus (visi klausimai surašyti), belieka tik pasodinti kandidatą prie kompiuterio ir pradėti testą.

Ar užtenka Jums nusiųsti žmogaus bet kokios kalbos įrašą ir programinė įranga pasakys ar tai melas, ar ne? Ar visgi reiktų parinkti tinkamus klausimus bei naudoti aukštos kokybės balso įrašymo technologiją?

Taip, ištirti galima bet kokį įrašą. Programa atliks analizę, o apmokytas specialistas galės padaryti bendras ar atskiras kiekvienam pokalbio segmentui išvadas.

Kuo geresnė įrašo kokybė, tuo tikslesni rezultatai ir paprastesnė analizė.

LVA 6.50 gali įrašinėti ir tirti ne tik vykstančius „gyvus“ pokalbius akis į akį ar telefonu bet ir analizuoti iš anksto padarytus įrašus (telefonas, televizorius, diktofonas).

Ar yra bendradarbiaujama su Lietuvos teisėsaugos institucijomis, siekiant efektyviau tirti nusikalstamas veikas, išaiškinant ar nustatant jas padariusius asmenis, aplinkybes naudojant būtent šį melo detektorių, jai ne tai kokios priežastys?

Labai svarbu suprasti, kad tai nėra taip vadinamas melo detektorius/ poligrafas, kur tiriamos fiziologinės žmogaus reakcijos. LVA -tai emocijos, psichologinės ir kognityvinės reakcijos. Kas liečia teisėsaugos institucijas, tai galiu drąsiai pasakyti, kad visame pasaulyje tai yra labai stiprūs klientai. Apie Lietuvos institucijas, šiame etape galiu pasakyti, kad jaučiamas labai didelis susidomėjimas. Tolesnė informacija yra apsaugota mūsų konfidencialumo įsipareigojimais.

Ar būtų įmanoma tokia programine įranga patikrinti politikų priešrinkimines kalbas ir įvertinti jų pažadus?

Taip, žinoma galima. Galite pažiūrėti žinomos JAV prezidento Bilo Klintono kalbos, kai jis pasakojo neturėjęs romano su Mis. Monika Levinski, analizę. Atkreipkite dėmesį kaip profesionaliai jis naudoja kūno kalbą ir įtikinimo elementus, o ką sako analizė. Ką jau bekalbėti, kad istorija labai sena ir mes jau tiksliai žinome kas įvyko.

Ar galima šią programinę įrangą naudoti kaip priedą prie poligrafų ir kitų melo detektorių? Gal yra numatyti specialūs skirtingas technologijas suderinantys algoritmai?

LVA technologijos yra naujos kartos išradimas ir gali atsakyti į klausimus situacijose kur poligrafas negali veikti arba negali duoti tikslaus atsakymo, dėl asmenų specialaus paruošimo arba dėl medicininių apribojimų.

Poligrafologai, kaip rodo patirtis, yra geriausi LVA 6.50 sistemos specialistai ir dauguma jų naudoja abi technologijas.

Taip pat tai gali būti efektyvi priemonė kuriant poligrafo klausimus, siekiant išsiaiškinti jautriausias ir silpniausias tiriamojo asmens pasakojimo vietas.

Ar įmanoma persisiųsti nemokamą bandomąją versiją?

Tai yra saugumo lygio sistemos, skirtos naudotis tik apmokytiems vartotojams. Ir net turint programinį diską, jį gali instaliuoti tik autorizuotas asmuo.

Kaip atrodo programos ir jų galimybes, kitaip tariant „pačiupinėti“ galima sutarus susitikima arba atvykus į LVA 6.50 sistemos apmokymus.

Nepatyrusiems vartotojams, ne saugumo lygio klausimams ( smulkus verslas, asmeniniai klausimai) spręsti yra sukurta eX-sense technologija. Ją galima užsisakyti ir perskaičius vartotojo vadovą, pradėti naudoti.

Kokius apmokymus reiktų praeiti norint sėkmingai taikyti programinę įrangą praktikoje?

LVA-i – automatinė patikrinimo sistema – instruktažas vietoje ir labai aiškus vartotojo vadovas.

Jei įmonėje nėra Personalo vadovo apmokome personalo atrankos vadybininkus.

LVA 6.50 – darbui su Saugumo lygio programa – organizuojami 5 dienų apmokymų kursai, Netanijoje (taikus miestas), Izraelyje ir Lietuvoje jei vienu metu ruošiami 4 ir daugiau specialistų. galimybė pasikviesti dėstytoją pas save.

GK1 – vartų sargas- apmokymai vyksta ten, kur sumontuota įranga.

RA5 – sukčiavimo prevencijai – irgi organizuojami atskiri mokymai pas klientą.