2010 10 05

bernardinai.lt

bernardinai.lt

Vidutinis skaitymo laikas:

2 min.

Palaiminga „Būsenos muzikos“ ramybė Klaipėdos koncertų salėje

Choras „Aukuras“. Martyno Aleksos nuotrauka

Spalio 8 dieną, penktadienį, 18 valandą įvyksiantis koncertas „Būsenos muzika” apgaubs palaiminga ramybe ir leis išgyventi amžinybės prisilietimą. Klaipėdos kameriniam orkestrui po ilgesnės pertraukos vėl diriguos Robertas Šervenikas, Lietuvos nacionalinės premijos laureatas, Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro muzikos vadovas, Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro dirigentas. Solo partijas atliks smuikininkas Džeraldas Bidva ir klaipėdiečių orkestro meno vadovas violončelininkas Mindaugas Bačkus. Programoje taip pat dalyvaus Klaipėdos choras „Aukuras“, vadovaujamas Alfonso Vildžiūno.

Šiame Klaipėdos koncertų salės festivalio „Permainų muzika“ koncerte dominuos minimalistinė stilistika, naujasis tonalumas. Būsenos muzika, mirganti statika skleisis Pēterio Vasko ir Gavino Bryarso kūriniuose.

Šiuolaikinės britų muzikos legenda vadinamas G. Bryarsas teigia, jog XX amžiaus pabaigoje sugrįžęs „tonalumas jau nėra senovės liekana, o kažkas šiuolaikiško“. Kompozitorius, kuris pagal išsilavinimą yra filosofas, rašo tonalią, tačiau chromatiškai dažnai nepastovią, neskubaus tekėjimo, melancholišką muziką, pagrįstą nuolatiniais pasikartojimais.

G. Bryarso Koncerto smuikui ir orkestrui solo partiją pagrieš D. Bidva, Lietuvos kamerinio ir Kremerata Baltica orkestrų koncertmeisteris.

Beje, G. Bryarsas ir jo ansamblis, kuriame pats autorius griežia kontrabosu, 2003 metais dalyvavo „Gaidos“ festivalyje Vilniuje ir sutraukė pilnutėlę salę žiūrovų. Ne veltui apibūdinant šį kūrėją dažnai vartojamas būdvardis „kultinis“.

„Mano kūriniai yra mano vaikai, todėl domiuosi, kaip jiems sekasi gyvenime“, – taip pernai kalbėjo garsiausias pasaulyje latvių kompozitorius, atvykęs į Klaipėdos kamerinio orkestro koncertą Kuldygoje (Latvija). Šiemet P. Vaskas bus garbingas „Permainų muzikos“ festivalio svečias. Jis pripažįsta visada norėjęs, kad jo muzika „skambėtų ten, kur žmonės jaučiasi nelaimingi: ligoninėse ir kalėjimuose, perpildytuose traukiniuose ir autobusuose. Mano muzika skirta didesnei žmonių auditorijai, ne tik koncertinių salių klausytojams“.

Nūdienos pasaulio kontrastų pripildyta, gyvenimo ir būties klausimams bei ekologinėms problemoms neabejinga P. Vasko kūryba visgi dažniausiai atliekama koncertuose ir festivaliuose. „Būsenų muzikos“ koncerte klausysime jo „Viatore“ kameriniam orkestrui bei „Dona nobus pacem“ mišriam chorui ir styginių orkestrui. Šie kūriniai puikiai tarnauja kompozitoriaus idėjai muzika pasiekti nelaimingus žmones ir nors truputį juos pakelti, įkvėpti.

Beje, P. Vaskas kaip ir G. Bryarsas groja kontrabosu, kurį studijavo Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje. Jis gerai kalba lietuviškai. Tuo galėsime įsitikinti prieškoncertiniame susitikime su kompozitoriais bei atlikėjais, kuris vyks 17 valandą koncertų salės II aukšto foje.

Į susitikimą ir koncertą žada atvykti Vidmantas Bartulis, Zita Bružaitė bei Giedrius Puskunigis. Pastarasis autorius, pelnęs ne vieną apdovanojimą už muziką dramos spektakliams, festivalyje prisistatys nauju kūriniu „Asmik Pavana“ .

Z. Bružaitė savo muzika siekia emocinio kontakto su klausytojais ir sugeba rašyti žaismingai, intriguojančiai. Kiekvienas jos kūrinys yra tarsi posūkis į kaskart naują, gaivališką garsų tėkmę. „Mano muzikoje, kaip ir daugelio mano amžininkų kūryboje, nėra bendros, vieningos sistemos, nepaisoma nuomonių, griežtų taisyklių“, – teigia Lietuvos kompozitorių sąjungos pirmininkė. Jos „Chorinę siuitą“ ir „Baltąją impresiją“ interpretuos choras „Aukuras“.

Daugumoje savo kūrinių V. Bartulis atsigręžia į praeities muziką, cituodamas ir perprasmindamas ją paradoksaliuose nūdienos kontekstuose. Ne išimtis bus šiemet sukurtas „Bolero Pavane Lacrimae“ – taip kompozitorius pavadino koncertą elektrinei violončelei, styginių kvartetui ir orkestrui. Kūrinio premjerą su savo orkestru ruošia M. Bačkus, naujoje V. Bartulio partitūroje aptikęs Antonio Vivaldi „Metų laikų“ atbalsius.

Beje, šiemet „Permainų muzikoje“ skamba net trys Lietuvos nacionalinės premijos laureato, pripažinto teatro muzikos kompozitoriaus ir iškiliausio Kauno menininko kūriniai. Be jau minėtų pasiekimų V. Bartulis yra gavęs daugybę kitų prizų ir prestižinių kūrybinių užsakymų. Tačiau kaskart jis pradeda nuo tuščio popieriaus lapo ir jaudinasi prieš kiekvieną premjerą.