2012 10 25

bernardinai.lt

bernardinai.lt

Vidutinis skaitymo laikas:

3 min.

Datulės – skaidulų ir vitaminų šaltinis

Ar valgote datules? Ne? Galbūt nežinote, kuo jos vertingos ir kokią naudą teikia žmogaus organizmui? Sužinoti ar žinias pagilinti jums padės išsamus straipsnis apie šį Šiaurės Afrikoje ir Pietų Azijoje itin populiarų vaisių.

Datulė, arba finikas – datulinio finiko (Phoenix dactylifera) vaisius, kuris yra 3–7 cm ilgio ir 2–3 cm pločio. Tai sena kultūra, paplitusi Šiaurės Afrikoje ir Pietų Azijoje: Egipte, Irane, Saudo Arabijoje, JAE, Pakistane, Alžyre. Datules (arba finikus), tiek džiovintas, tiek žalias sveiko gyvenimo būdo pasekėjai vertina dėl jose esančio didelio kiekio vitaminų ir skaidulų.

Seniai žinoma, kad datulės yra kalio (apie 35 proc. rekomenduojamos paros normos (RPN) ir vario (40 proc. RPN); magnio ir vitamino B6 (15 proc. RPN) šaltinis. Suvalgę 10–15 datulių, patenkinsite paros magnio, vario, sieros poreikį savo organizme. Šiame kiekyje yra pusė žmogaus organizmui per parą reikalingo kalcio ir geležies kiekio.

Datulės turi daug angliavandenių, kuriuose esama natūralaus cukraus (sacharozės, fruktozės ir gliukozės), aprūpinančio mūsų organizmą energija; riebalų, baltymų, druskų, vitaminų A, A1, C, B1, B2, B6, niacino, pantoteninės rūgšties, kuri dalyvauja angliavandenių apykaitoje, reguliuoja gliukozės kiekį kraujyje; pektinų, maistinių skaidulų ir mineralų (geležies, magnio, cinko, vario, kalio, natrio, aliuminio, boro ir kt.). Amino rūgščių kiekiu datulės nenusileidžia bananams, obuoliams ar apelsinams. Taip pat jose yra seleno, stiprinančio imuninę sistemą bei galinčio sumažinti širdies ligų riziką, jeigu laikomasi ir kitų sveikos gyvensenos principų. Datulėse yra medžiagų, saugančių dantis nuo ėduonies. Jos turi eterinių aliejų, skystinančių kraują, kuris aprūpina smegenis deguonimi.

Norintiems sustiprėti   

Datulės lengvai virškinamos, todėl vartojamos kaip greitas ir veiksmingas energijos šaltinis. Pienas su jame virtomis datulėmis – labai maistingas gėrimas, rekomenduojamas nusilpusiems, ligoniams, vaikams, seniems žmonėms, sportininkams, norintiems greitai atgauti jėgas. Pieno, avižų košės ir datulių derinys – puikūs pusryčiai sergantiems anemija ar norintiems sustiprėti fiziškai. Datulės – puikus maistas kūrybinių profesijų atstovams.

Besilaikantiems dietos

Datules dėl gausybės vertingų medžiagų, didelio kiekio skaidulų ir nedidelio kalorijų kiekio rekomenduojama valgyti vietoj saldumynų, ypač besilaikantiems dietos. Vidutinio dydžio vaisiuje yra 23 kalorijos (jeigu jos džiovinamos be cukraus ar saldiklių). Jose nėra cholesterolio.

Besilaukiančioms mamoms

Datulės labai naudingos nėštukėms, nes jose yra medžiagų, stiprinančių gimdos raumenis paskutiniais nėštumo mėnesiais. Tai ne tik palengvina gimdymą, bet ir padeda greičiau atsigauti po jo. Datulės praturtina motinos pieną pačiais svarbiausiais vitaminais ir kitomis medžiagomis, padedančiomis visaverčiam kūdikio vystymuisi. Bet kaip ir visur, svarbu saikas!

Vertinamos ajurvedos 

Ajurvedos šalininkai teigia, kad datulės valo kraują, šarmina organizmą esant padidėjusiam limfos rūgštingumui (chroniškas nuovargis, įsitempę raumenys).

Ajurveda datules vartoja tuberkuliozei, anemijai, diabetui ir hepatitui gydyti, gleivėms iš organizmo valyti esant skausmams krūtinėje ir kosuliui. Datulės naudingos esant blužnies, širdies ir seksualiniam silpnumui.

Jei rytą sunku išsituštinti, pabandykite prieš pusryčius suvalgyti saują (7–8) pienu nuplikytų datulių.

Jei patyrėte traumą ir netekote kraujo, ajurveda rekomenduoja suvalgyti truputį datulių ir išgerti stiklinę šilto pieno su trupučiu ghi sviestu.

Ajurveda datules pataria vartoti nuo 6 val. ryto iki 19 val. vakaro.

Ir dar, rūpindamiesi visaverte mityba, nepamirškite ir fizinio aktyvumo, kuris padeda organizmui pasisavinti naudingąsias medžiagas.

Būkite sveiki!

Parengta pagal užsienio spaudą