

2012 12 12
bernardinai.lt
Vidutinis skaitymo laikas:
Mieli Broliai Seserys, Telšių vyskupijos Tikintieji!
![]() |
Šių metų Adventu žengiame į Didįjį mūsų protėvių – Žemaičių krikšto 600 metų Jubiliejų, kurį pradėsime švęsti netrukus – 2013 metų sausio 6 dieną Telšių katedroje. Kviečiame per šį Adventą iš naujo atrasti Dievą tame krikščioniškame tikėjime, kuriame Dievą atrado, Jį pamilo prieš 600 metų krikštą priėmę mūsų protėviai ir per 600 metų tam Dievui likę ištikimi. Kad mes tą Dievą Advente surastume ir Jį pamiltume, pirmiausia šį Adventą išgyvenkime tikrai teisingai ir autentiškai, nes sekuliari komercinė aplinka siūlo palaimos nenešančias surogatines Advento ir Kalėdų šventimo formas. Koks yra tikras autentiškas Adventas?
Adventas – tai istorinis ateisiančio Išganytojo lūkesys. Jis truko ilgus amžius. Jis gaivino geriausias žmonijos viltis. Į tą istorinį adventą susibėgo neišsakomai daug aukų, pasišventimo, nerimo, maldavimų.
Adventas – tai laikas, kada krikščionio sieloje sustiprėja Dievo ilgesys. Kai saulė yra žemiausiai prie horizonto, jo širdyje pagyvėja Dievo laukimas, Dievo, tikrosios pasaulio šviesos, kuri atsiskleidžia mums dviguba švente – Kristaus Gimimu ir Apsireiškimu. „Adventas reiškia atėjimą. Čia turime mintyje ne vien Jėzaus atėjimą, įvykusį Betliejuje, bet ir Jo galutinį atėjimą laikų pabaigoje. Tarp šių dviejų įvykių skleidžiasi Bažnyčios istorija, kurioje išsipildo Jėzaus pažadai ir pilnai pasireiškia Jo garbė. Dabar tai mes galime matyti tarsi veidrodyje, bet tada matysime veidas veidan (1 Kor 13,12). Ir ši palaimingoji viltis (Tit 2,13) ir yra mūsų adventinio džiaugsmo priežastis (kun. Jonas Lauriūnas SJ).
Tomas Mertonas, XX amžiaus krikščioniškos dvasinės literatūros klasikas, gyvenimo pradžioje Vakarų laisvamaniškos aplinkos suklaidintas, Dievo malonės paliestas tapo krikščioniu, vienuoliu ir kunigu, ir taip surado gyvenimo prasmę, šviesą ir džiaugsmą. Savo autobiografinės knygos Septynaukštis kalnas puslapiuose Tomas Mertonas aprašo, kaip jis, gimęs laisvamanis, tačiau sukurtas pagal Dievo paveikslą ir panašumą, vis dėlto buvęs savo smurto ir savanaudiškumo kalinys pagal paveikslą pasaulio, kuriame buvo gimęs. Tas pasaulis buvo tikras pragaras, kupinas tokių pat, kaip aš – nujaučiančių Dievą, tačiau Jo neapkenčiančių: gimusių Jį mylėti, tačiau nuolat kenčiančių baimę ir beviltiškai kamuojamų prieštaringo, įvairaus dvasinio alkio.
Jis negalėjo numatyti to, kad patys reikšmingiausi ir kūrybingiausi jo gyvenimo metai skleisis po liturginiu Advento ženklu – nuo 1941-ųjų Advento, kai jis gruodžio 10 dieną įžengė į Getsemanės trapistų vienuolyną iki 1968-ųjų Advento, kai jis tą pačią gruodžio 10-ąją nelauktai įžengė į amžinojo gyvenimo pilnatvę. Vis dėlto Mertonas šiek tiek jautė tokio adventiško atėjimo į Getsemanę prasmę, nes toje pačioje autobiografijoje pastebi, jog „vargu ar rastum geresnį laiką tapti vienuoliu, (mes pridurtume, ir krikščionimi) kaip Advento metu išgyvenant tą adventišką Dievo pagalbos šauksmą“.
Adventas moko mus labai svarbaus dalyko, kad turime dar ir dar kartą įsisąmoninti, jog tarp mūsų giliausio ir švenčiausio ilgesio ir Dievo, kuris ateina, plyti tokia neaprėpiama ir tokia begalinė praraja, kad ją užpildyti tegali Dievas – savo neišmatuojama meile. Adventas moko mus labai svarbaus dalyko, jog mes visada gyvename Dievo atėjimo išvakarėse – atėjimo, kuris mums, kaip ir pirmą kartą pasaulio sukūrimo metu, siūlo absoliutų slėpinį ir meilę, absoliutų kilnumą ir laisvę.
Kaipgi atrodo tokia tikrovė? Vėlgi Mertono žodžiai: „Kristaus pergalė jokiu būdu nėra „mūsų miesto“ pergalė prieš „mūsų priešo miestą“. Kristaus išaukštinimas nėra kitų sutriuškinimas ir mirtis tam, kad manoji pusė apgintų savo reikalą, kad aš pasirodyčiau esąs „teisus“. Tai radikalus perėjimas – kiekvieno iš mūsų atsivertimas. Jis paaiškėja tada, kai išsipildo Jono mokiniams pasakyti Kristaus žodžiai apie išganymo tikrumo ženklą, jog „vargdieniams bus skelbiama Geroji naujiena“. Čia gyvybės ženklai tampa akivaizdūs, nes kyla iš meilės. Blogis baigiasi ir užleidžia vietą gėriui matomu ir apčiuopiamu būdu: baigiasi aklumas, prasideda regėjimas. Baigiasi liga, prasideda sveikata. Baigiasi mirtis, prasideda gyvenimas. Ir visa tai yra Dievo ženklai tarp mūsų ir mums. Taip Adventą išgyveno Tomas Mertonas.
Prieš ketvirtį amžiaus prasidėjęs pastarųjų laikų mūsų tautinio atgimimo laikotarpis taip pat pabrėžė Advento reikšmę tikrajam mūsų krašto žmonių atgimimui. „Gimtojo krašto“ laikraštyje 1988 m. gruodžio 8 dienos numeryje paskelbtame skaitytojo laiške rašoma:
Vienintelė institucija, kuri iš esmės rūpinosi žmonių dvasine kultūra, buvo ne tik atskirta nuo valstybės, bet faktiškai paskelbta „liaudies priešu“ ir nešė visą iš to išplaukiančių pasekmių naštą. Praktiškai visas žmonių dvasinis auklėjimas sutilpo į komunizmo statytojo kodeksą, kartais pakabinamą kirpykloje.
Advento žmogus – tai žmogus, kuris žengia į ateitį pasitikėdamas Dievu ir pasiryžęs būti Jam ištikimu.
Bažnyčia per tūkstančius savo gyvavimo metų yra sudariusi žmonių dvasinės kultūros ugdymo sistemą. Viena iš šios sistemos sudedamųjų dalių yra pasninkai, kurie būna trumpalaikiai (vienos dienos) ir reguliariai besikartojantys, o taip pat ilgalaikiai, trunkantys kelias savaites. Pasninkui bažnyčia suteikia ne išimtinai badavimo, bet platesnę – susilaikymo ir susikaupimo prasmę. Susilaikymas suprantamas kaip atsisakymas žalingų įpročių ar silpnybių, kurių žalą mes aiškiai suvokiame, bet atsisakyti nuo jų neturime valios. Taigi susilaikymas stimuliuoja vieną iš svarbiausių žmogaus dvasinių vertybių – valią. Susikaupimas reikalingas žmonėms, kad jie gyvenime nesiblaškytų, o retkarčiais atitrūktų nuo kasdieniškų rūpesčių ir nuosekliai bei sistemingai keltų savo dvasios tobulinimo problemas. Toks pasninko interpretavimas priimtinas ne tik tikintiesiems, bet ir visiems, kas neabejingas dvasios taurinimo klausimams, o tuo pačiu ir tautos ateičiai.“
Tais pačiais atgimimo, atsinaujinimo ir šviesių vilčių metais mūsų jau cituotas kun. J. Lauriūnas SJ rašė: „Šio laiko tamsybėse šviečia mums Kristaus diena. Jo atėjimas, Jo esamybė yra visos istorijos prasmė, kartu yra ir mūsų gyvenimo prasmė.
Neramių laikų prasmė – ramybė; kovos prasmė – laisvė, džiaugsmas, taika. Advento žmogus – tai žmogus, kuris žengia į ateitį pasitikėdamas Dievu ir pasiryžęs būti Jam ištikimu.
Su Kristumi prasidėjo nauji laikai: Šviesa jau tėjo į pasaulį – ji nušviečia kiekvieno gyvenimo prasmę. Nuo krikšto valandos pradėjome gyventi naują, Didžiąją dieną, kuri mūsų laukia – tai susitikimas su Kristumi. Iš čia mūsų gyvenimas įgauna kryptį ir aiškumą. Nesiremkime apgauliu pasauliu, bet Kristumi. Savo gyvenimui duokime naują pavidalą, jauskime atsakomybę.“
Jei šios Advento programos dar neįvykdėme, gal ryžkimės šiemet, žengdami į Žemaičių krikšto jubiliejų, pabandyti po ketvirčio šimtmečio atbaigti nepabaigtą dvasinio atgimimo darbą!
Mieli Tikintieji, sėkmės dvasinio atgimimo žygyje!
Dievas tepadeda Jums ir mums!
——
![]() |
Telšių vyskupijos ganytojų adventiniai paraginimai
Mieli Broliai Seserys, Žemaičių žemės krikščionys!
1. Adventas yra mūsų visų asmeninio ir bendruomeninio dvasinio atsinaujinimo, atsivertimo laikas (gr. metanoja), todėl daugiau laiko skiriame dvasiniam skaitymui, dalyvavimui rekolekcijose, pamokslų klausymui.
2. Po gilesnių apmąstymų gerai pasiruošiame adventinei prieškalėdinei išpažinčiai – Susitaikymo su Dievu sakramentui ir ją drąsiai bei sąžiningai atliekame.
3. Kiekvienoje parapijoje tam rengiamos 3 dienų adventinės rekolekcijos – liaudies misijos (pasakoma, kada jos bus konkrečioje parapijoje). Kad galėtume laimėti jų arba tikėjimo metų atlaidus, reikia išklausyti ir apmąstyti bent tris rekolekcinius pamokslus ir įvykdyti kitas sąlygas tikėjimo metų atlaidams laimėti, t.y. atlikti išpažintį (būti malonės būklėje), sužadinti pasiryžimą vengti kiekvienos, net ir lengvos nuodėmės, Eucharistijos šventime – šv. Mišiose priimti šv. Komuniją, jų metu išpažinti šv. Tikėjimą, pasimelsti šv. Tėvo intencijomis, kurios gruodžio mėnesį yra tokios:
I-oji: „Kad visame pasaulyje, ypač krikščionių bendruomenėse, emigrantai būtų priimami dosniai ir su tikra artimo meile“.
II-oji: „Kad Kristus visai žmonijai apsireikštų iš Betliejaus sklindančia ir Jo Bažnyčios veide atsispindinčia šviesa“.
4. Parapijų kunigai lanko visus parapijoje gyvenančius žmones, nešdami jiems Tikėjimo metų žinią, ir šventina tikinčiųjų butus, namus. Tikintieji pasirūpina kunigus įsileisti į namus ir paprašo, kad kunigas pašventintų ne tik butą ar namą apskritai, bet ir kryžius bei kitus tikėjimo ženklus, patikrintų Jūsų šeimų ir vaikų tikėjimo žinias.
5. Kviečiame tikinčiuosius su kunigais jų apsilankymo metu aptarti, kaip tikėjimo ženklus Žemaičių krikšto jubiliejiniais metais pastatyti ar atnaujinti ir mūsų namų išorėje – kryžius, koplytėles, koplytstulpius – kiemuose, soduose, senųjų giminės sodybviečių vietose, pakelėse, kryžkelėse. Sutvarkyti senkapius ir atnaujinti juos žyminčius kryžius. Tęskime protėvių kryžių statymo tradicijas.
6. Visose šeimose – rytais, vakarais, prieš valgį ir po jo – kartu pasimelskime. Vakarais kartu su visa šeima paskaitykime Katalikų Bažnyčios Katekizmą, Naująjį Testamentą ar kurią kitą rimtą religinę knygą (Katalikų Bažnyčios aprobuotą).
7. Pasirūpinkime, kad visi šeimos nariai atliktų prieškalėdinę išpažintį. Pakvieskime sergantiems bei neįgaliems savo artimiesiems kunigą, kad jie Kalėdas ir Žemaičių Krikšto jubiliejinius metus pasitiktų susitaikę su Dievu (atlikę išpažintį) ir Jo sustiprinti, t.y. priėmę šv. Komuniją – tuo siekdami, kad prie Kūčių stalo visi šeimos nariai sėstume Dievą turėdami savo širdyse.
8. Per Adventą stenkimės atmintinai išmokti ilgąjį (Nikėjos – Konstantinopolio Visuotinių Bažnyčios susirinkimų nustatytą) Tikėjimo išpažinimą, kad Kūčių vakarą 19 val. visi žemaičiai ir jų draugai kur bebūtume – namuose, svečiuose, bažnyčiose, šeimos būrelyje gyvenantys ar vieniši – visi sutartinai ir garsiai išpažintume tą šventąjį krikščionišką tikėjimą, kurį prieš 600 metų Vytauto Didžiojo vadovaujami priėmė mūsų protėviai.
Palaimingų Švenčių bei Jubiliejinių metų linkėdami ir šv. Kalėdų Mišias už Jus visus ir Jūsų mirusius aukosiantys, Jus sveikina Telšių vyskupai Jonas ir Linas.
www.telsiuvyskupija.lt
Skaitykite ir ateityje skirdami kad ir nedidelę sumą mūsų darbui tęsti.