2013 11 13

bernardinai.lt

bernardinai.lt

Vidutinis skaitymo laikas:

3 min

Italija: komitetas „Mama yra tik viena“ priešinasi surogatinei motinystei

Italijoje pradėjo veiklą komitetas „Mama yra tik viena“, kuris siekia informuoti visuomenę ir pasipriešinti reiškiniui, kuris vadinamas „Motinystė komiso pagrindais“. Lapkričio 5 d. Romoje buvo pristatyta komiteto veikla – siekis ginti moterų ir kūdikių teises bei orumą, pasipriešinti šiam nenatūraliam reprodukcijos būdui, sukeliančiam karštų diskusijų – kai kuriose pasaulio šalyse praktikuojamai surogatinei motinystei. Nors Italijoje ji nelegali, tačiau piliečiai, išvykę už šalies ribų, gali pasinaudoti šiuo būdu turėti vaiką. Kadangi ši praktika pasaulyje gana sparčiai plinta, komiteto steigėjų nuomone, reikia imtis prevencinio visuomenės švietimo. 

Fenomenui, kai motina tampama kitos moters pagalba, kuri fiziškai išnešioja kūdikį visą nėštumo laiką, būdingi ir mažiau aptariami aspektai, apie kuriuos jaučiant kaltę stengiamasi geriau negalvoti. „Išnuomota gimda, komercinis nėštumas, nėštumas kitų sąskaita, surogatinė motinystė“: skirtingai apibūdinamas reiškinys, augantis visame pasaulyje, paprastai jis paliečia neturtingas ir neišsimokslinusias moteris, kurios už užmokestį sutinka išnešioti ir pagimdyti kūdikį, žinodamos, kad vėliau atiduos jį kažkam, kas už tai sumokėjo, legaliai ar nelegaliai. Pasak komiteto organizatorių, šioje srityje tarp skirtingų šalių labai trūksta bendrų įstatymų ir reglamentų, kyla daugybė juridinių ginčų, nes retai kad visi veikėjai, įtraukti į tokį susitarimą, susitinka toje pačioje šalyje. Neretai tokių dėlionių, sudarytų iš skirtingų žmonių ir šalių, rezultatas – kūdikis, kuris pagal įstatymus yra našlaitis ir neturintis pilietybės.

Paprastai šio reiškinio akivaizdoje akcentuojamas teisėtumas ir poros troškimas turėti vaiką. Tačiau moterų, kurios paskolina savo kūną gimdyti vaikui, galiausiai būsiantį ne jos, apsisprendimo teisė ir kūno orumas nesulaukia tokio dėmesio. „Mane stebina, – sako Eugenia Roccella, komiteto prezidentė, – kad šiuo klausimu tyli ir feminisčių organizacijos, išskyrus kelias išimtis. Kad jos nesukyla prieš šią rinką, prekiaujančią moters kūnu, ar tiksliau jo atskiromis dalimis, kurios panaudojamos dirbtinei reprodukcijai. Pavyzdžiui, jei gėjų pora nori susilaukti vaiko šiuo būdu, paprastai paimamas vienos moters kiaušinėlis ir „pasiskolinama“ kitos moters gimda, tad tai yra motinystės išskaidymas, čia nėra vienos mamos“. Pasak jos, sukuriama rinka, kuri iš esmės išnaudoja moters kūną. Kartais tas išnaudojimas būna siaubingas, kaip nutinka su jaunomis neturtingomis moterimis, kurios „dovanoja“, ar iš tiesų – parduoda savo kiaušinėlius. Neretai tai būna ir jaunučių neturtingų studenčių, darančių tai, kad susimokėtų už studijas JAV arba kitose šalyse. Žinome grėsmingų pavyzdžių – antai prieš porą mėnesių mirė septyniolikmetė indė, kuri tris kartus turėjo ištverti gydymą hormonais, kad galėtų parduoti savo oocitus. Būna labai sudėtingų situacijų, tačiau turtingos Vakarų pasaulio moterys jas ignoruoja: bet reikia apie tai žinoti, nes tavo teisė negali būti įvykdyta kito sąskaita.

Šalyse, kur reiškinys įgauna nerimą keliančių mastų, imamasi tvarkyti juridinę jo pusę. Štai Indijoje imtasi reglamentuoti surogatinę motinystę, kurią jau ne kartą bandyta apriboti dėl vis daugiau besikreipiančių užsieniečių porų, ypač homoseksualių, pasirenkančių šią šalį kaip dirvą savo vaikams. Naujai įkurta organizacija „Instar“, kuri rūpinasi dirbtinės reprodukcijos klausimais, ėmėsi suburti nevaisingumo ekspertus, embriologus ir juristus, kurie siekia nustatyti bendras taisykles ir jų vykdymą. Taip norima užtikrinti pagarbą surogatinėms motinoms ir apginti jų teises, atsižvelgiant į liūdną faktą, kad ši praktika jau tapo tikra nacionaline pramonės šaka. „Instar“ prezidentas Himanshu Bavishi pranešė, kad neseniai vykusioje mokslinėje konferencijoje buvo nustatytas minimalus atlygis savo gimdą „nuomojančioms“ moterims ir kompensacija šeimoms tuo atveju, jei moteris miršta dėl komplikacijų, susijusių su nėštumu.

Panašūs klausimai domina ir moteris iš neturtingų Maroko, Kinijos, Vietnamo, Tailando kaimų, taip pat ir Panamos, Gvatemalos, Rusijos ar Ukrainos. Tačiau komitetas kelia klausimą: ar iš tiesų įmanoma, jog moteris sutinka turėti vaiką kitos moters dėka, visai nesirūpindama, kokias pasekmes tai atneš šios moters psichikai ir vėlesniam gyvenimui? O moteris, kuri nešioja kūdikį devynis mėnesius, ar gali nėštumą laikyti paprasčiausiu darbu, nors ir verčiama nevilties bei sunkių ekonominių sąlygų? „Skausmas moters, kuri nori, bet negali tapti motina, turi būti gerbiamas, suprastas ir kiek įmanoma palengvintas, – aiškina psichoterapeutė Giuliana Mieli. Tačiau žmogaus egoizmas, kai šis siekdamas įgyvendinti savo svajonę paverčia kito gyvenimą košmaru, negali būti nei priimtinas, nei remiamas“. Galima įsivaizduoti, kas vyksta moters, kuri nutarė nenutraukti nėštumo, tačiau atiduoti kūdikį įvaikinti, širdyje. Pasak psichoterapeutės, tokios patirtys sukrečia, net jei ir nuo pradžių moterys žino, kas jų laukia po gimdymo ir tam pasiryžta pačios, neverčiamos. Ji įsitikinusi, kad ir surogatinės motinystės atveju emocinė būklė yra identiška, o gal ir dar prastesnė. Juk kūdikio, kurį ji nešiojo įsčiose, jai neatiduoda – nes ji jį pardavė. Tai žaizda, kuri pažymi abi moteris. Ir jų kūrinį, kuris turėjo teisę į pradėjimą, kilusį iš meilės.

Kita komiteto narė, žurnalo „Notizie Pro Vita“ vyriausioji redaktorė Francesca Romana Poleggi pridūrė, kad dažnai į šią liniją žvelgiama kaip į politiškai nekorektišką, nes ji primena, kad reikia gerbti ir ginti teises, kurios lieka neįmanomos dėl mėginimų jas šiandien paversti rinkos prekėmis. Į judėjimą prieš surogatinę motinystę R. Poleggi siūlo įtraukti ir tuos, kurie myli bei gerbia gamtą, aplinką. Pasak jos, mūsų ateičiai būtina ne tik gerbti ekosistemą, gyvūnus ir augalus, bet ir žmogaus prigimtį. O nėra nieko nenatūraliau, nei atskirti juridinius tėvus nuo biologinių tėvų ir nuo tos, kuri išnešiojo kūdikį: moteris, kuri pagimdo kūdikį, niekada negalės jo apkabinti savo glėbyje.

Parengta pagal „Aleteia.org“ ir „Zenit.org“

Mūsų misija

Kurti krikščionišką pasaulėžiūrą atskleidžiantį, aktualų, viltingą ir išliekantį turinį.

Prisidėkite skirdami paramą.