Vykdome technologijų atnaujinimo darbus. Atsiprašome dėl galimų sutrikimų. Norite prisidėti prie pokyčių? Nepamirškite -> Paremti
Atsinaujiname. Atsiprašome dėl galimų sutrikimų. Bet galite paremti.

2016 07 10

bernardinai.lt

bernardinai.lt

Vidutinis skaitymo laikas:

4 min.

Patarimai, kaip kiekvienas galime mažininti maisto eikvojimą

Šiais laikais, kai beveik visų maisto produktų galima nusipirkti bene visose maisto prekių parduotuvėse, gyvename savotiškoje iliuzijoje, kad „bent jau pas mus“ maisto yra pakankamai ir kad tai – savaime teigiamas faktorius, nereikalaujantis atidesnio žvilgsnio ar pamąstymų.

maisto švaistymas

Tačiau neginčytinas faktas yra ir tai, kad parduotuvių lentynoms ir mūsų šaldytuvams esant užpildytiems maisto, didelė jo dalis keliauja į sąvartynus. Netinkamos išvaizdos ar pasibaigusio galiojimo termino produktai lengva raka išmetami, nes visuomet esame tikri dėl prekių papildymo. Kuo daugiau maisto perkame, tuo daugiau mums jo siūloma.

Net jei mums neaktualios ekologijos ar socialinės aktualijos, į maisto eikvojimo klausimą verta pažvelgti bent finansiniu aspektu – kiek ir kam išleidžiame, kiek iš nusipirkto maisto suvartojame, kiek išmetame, kaip efektyviau galime šiuos – tiek finansinius, tiek maisto – išteklius valdyti.

Štai keletas lengvai įgyvendinamų patarimų, leisiančių sąmoningiau pažvelgti į savo maisto pirkimo ir vartojimo kultūrą bei vadovautis atsakingesniu požiūriu ir kriterijais.

PARDUOTUVĖJE

Planuokite apsipirkimus. Tai šiek tiek primena žaidimą, tad turėsite ne tik tam tikros finansinės naudos, išmesite mažiau maisto, bet ir kelsite sau kūrybingus iššūkius. Jei į parduotuvę užsukate kone kasdien, stenkitės šiuos apsilankymus retinti. Optimalus variantas – apsipirkti kartą per savaitę. Jei pritrūksta kokio nors įprastai naudojamo maisto produkto, stenkitės kūrybiškai jį kuo nors pakeisti arba išvis apsieiti be jo. Taip galite ir šiek tiek daugiau sužinoti apie save bei savo įpročius.

Pirkite sąmoningai. Planuokite tai, ką gaminsite valgyti visą svaitę, susirašykite reikiamus produktus į sąrašą, venkite eiti į parduotuvę alkani. Taip išlieka didesnė tikimybė, jog neprisipirksite jums nereikalingų produktų, nesusiviliosite akcijomis tų produktų, kurių stengiatės nevartoti arba neketinate ar nemokate pagaminti. Pirkite tik tai, ką ketinote pirkti. Jeigu turite vaikų, tokį apsipirkimo būdą aptarkite ir su jais bei susitarkite dėl „kažko skanaus“ iš anksto.

Mąstykite blaiviai. Jei matote, kad galite nusipirkti didesnį kažkurio produkto kiekį už mažesnę kainą, apsvarstykite, ar taip tikrai sutaupysite, ypač, jei tai trumpo galiojimo produktas – jeigu tai nėra dalykas, kurį labai mėgstate ar kurį jūsų šeima su malonumu dažnai valgytų, geriau pirkti įprastą kiekį.

maisto švaistymas

NAMIE

Patogiai ir protingai laikykite produktus. Šaldytuve produktus ir daržoves, kuriuos pirkote seniau, laikykite matomesnėje vietoje, o tuos, kuriuos neseniai nusipirkote, dėkite giliau (nebent tai itin trumpo galiojimo produktai) – taip pirmiau suvartosite seniau įsigytus produktus. Kartą į savaitę peržvelkite šaldytuve laikomus produktus – galbūt baigiasi kurio nors jų galiojimo laikas, gal pamiršote, kad kažko dar turite užtektinai ir nereikia šių dalykų pirkti artimiausio apsipirkimo metu.

Nepamirškite virtuvės spintelių. Prieš pirkdami kruopas, makaronus, sausus pusryčius, peržvelkite, ką iš šių produktų turite virtuvės spintelėje – neretai joje būna pakankamas kiekis įvairių kruopų, kurios gali atstoti jūsų ketinamas pirkti kitos rūšies kruopas; be to, spintelėje laikomas kruopas taip pat verta kartas nuo karto peržvelgti, kadangi jų galiojimo laikas taip pat neamžinas, o netinkamai laikomos jos ima gesti.

Stebėkite, ką išmetate. Kurį laiką sąmoningiau stebėkite, kokius maisto produktus dažniausiai išmetate. Galbūt pastebėsite, kad visuomet lieka trečdalis duonos, kuri ima pelyti ir keliauja į šiukšliadėžę? Nuo šiol duonos pirkite mažiau. Galbūt po vakarienės susidaro nemenkas kiekis maisto likučių, kurie taip pat keliauja į šiukšliadėžę (arba prieš tai dar porą dienų palaukia šaldytuve)? Gaminkite mažesnį kiekį maisto arba nebegaminkite to, ko jūsų šeima nemėgsta.

Likučiai taip pat yra maistas. Šią tiesą dažnai esame linkę pamiršti. Jei liko vakarienės, ji puikiai gali būti kitos dienos į darbą atsineštais pietumis. Jei išsivirėte per daug kruopų, iš jų vėliau galima padaryti blynus, troškinį ar maltinukus. Šis sąrašas ilgas, būkite kūrybiški.

Išvaizda dar ne viskas. Nereikia išmesti labai sunokusių vaisų – gal jie ir neatrodo išvaizdžiai, bet būtent iš tokių gaminami puikiausi glotnučiai, taip pat, išpjausčius parudavusias ar pažeistas vietas, galima išvirti puikų kompotą, pasidaryti vaisių salotas, virti uogienes. Jei matote, kad nespėsite suvartoti daržovių ar jų išvaizda neatitinka jūsų ant stalo tiekiamų daržovių estetikos suvokimo, spauskite iš jų sultis.

Konservuokite, marinuokite, rauginkite. Tam tikrai nereikia didelių kiekių produktų. Pasiskaičiuokite tokio produktų ruošimo proporcijas turimam kiekiui.

Atkreipkite dėmesį į produktų galiojimo laiką ir laikymo sąlygas. Pirmiausia tai darykite parduotuvėje. Kalbant apie namus, verta žinoti, kad galiojimo pabaigos data, nurodyta ant pakuotės, nereiškia, kad tam tikras produktas tą konkrečią dieną tampa nebevartojamas ar nuodingas, ypač jei pakuotė yra neatidaryta. Jei laikysitės rekomenduojamų laikymo sąlygų, tam tikrus produktus galite vartoti ir ilgesnį laiką.

VALGANT

Skirkite įprastus pietus ir vakarienę nuo šventinių. Visai nebūtina kasdien valgyti pietus ar vakarienę iš kelių patiekalų. Taip pat nėra reikalo prigaminti daugiau maisto tam, kad visi galėtų „pakartoti“ (nebent ruošiate daugiau maisto tam, kad būtų kitos dienos pietums ar vakarienei). Gaminkite kuklesnį, sveikesnį maistą, nes maisto paskirtis – suteikti mus jėgų.

Žinokite savo porcijos dydį. Geriausia ir sveikiausia, jei valgote reguliariai ir vienas kuris dienos valgymas jums nėra kompensacija už praleistus kitus valgymus. Įsidėkite į lėkštę tiek, kiek įprastai suvalgote, taip pat ir gaminkite tiek, kiek įprastai užtenka jums ar jūsų šeimai. Jei valgote mieste, pasidomėkite porcijų dydžiais – dažnai kavinėse vienos porcijos puikiai užtenka dviems žmonėms arba galima užsisakyti pusę porcijos.

Dalinkitės. Užderėjo gausus derlius vaisių ar daržovių ir žinote, kad tiek tikrai nesuvartosite ir nepriruošite atsargų žiemai? O gal pats metas ruošti šių metų derlių žiemai, bet dar turite pakankamai atsargų iš pernykščio? Dalinkitės su giminėmis ar draugais. Ruošiate vakarienę ir matote, kad paruošite daugiau, nei planavote? Pasikvieskite ką nors vakarienei. Šie dalykai gal nėra labai įprasti, bet išties nudžiugina tuos, su kuriais dalinatės.

Pagal greatist.com parengė Diana Gancevskaitė

Atsinaujiname

Vykdome technologijų atnaujinimo darbus. Atsiprašome dėl galimų sutrikimų.

Norite prisidėti prie pokyčių?

Paremkite