2016 10 27

bernardinai.lt

bernardinai.lt

Vidutinis skaitymo laikas:

4 min.

Reklamos pinklės: kaip mes įtikinami pirkti

Reklamos ir prekybos agentūros naudojasi daugybe priemonių įtikinti klientus pirkti vieną ar kitą prekę arba paslaugą. Nors reklamavimo menas gajus jau šimtus metų, tik praeito amžiaus antrojoje pusėje jis ėmė įgauti neįtikėtiną mastą, ir net jei daugelis mūsų blaiviai suvokiame reklamos tikslus, retas kuris esame visiškai nepaveikus jos kerams.

Portalas thebalance.com pateikia dažniausiai reklamos ir prekybos agentūrų naudojamus ir paveikiausius metodus, kurie, net blaiviai suvokiami, veikia mūsų pasirinkimus.

tikslas

Baimė

Baimę reklamuotojai naudoja keliais būdais. Akivaizdžiausiai baimės veiksnys naudojamas apsaugos, asmeninio saugumo ir sveikatos sferose. Dažniausiai siunčiama paprasčiausia žinutė: „Tikėtina, kad jums nutiks kas nors blogo, jei neturėsite šio daikto ar nesinaudosite šia paslauga.“

Tačiau yra ir kitų būdų, kuriais baimė įpinama į reklamavimo strategijas. Pavyzdžiui, vis aktualesnė tampa baimė ką nors praleisti. Amžiuje, kai informacija yra lengvai prieinama, tačiau jos srautas sunkiai suvaldomas, kaip būti tikram, kad sužinai viską, kas vyksta? Tam jums reikia šio telefono, šios programėlės arba šio TV paketo. Baimė – viena pagrindinių, prigimtinių žmogaus emocijų, ir ja labai lengva manipuliuoti.

Tačiau ją lengva ir sustabdyti – tereikia atsitraukti ir giliai įkvėpti. Ar tikrai reikia bijoti, kad neturėsite šios konkrečios paslaugos ar priemonės? Devyniais atvejais iš dešimties – tikrai ne.

Laimė

Matyt, vienas paveikiausių metodų šalia baimės veiksnio yra laimės pažadas klientui. Tai – taip pat aktualumo nėmaž neprarandantis siekinys, slypintis kiekvieno potencialaus pirkėjo sąmonėje. Paprasčiausiai laimės veiksnio panaudojimas gali būti apibūdinamas taip: „Dabar jūs nelaimingi, tačiau taip neteisinga; pirkite šį produktą ar paslaugą ir būkite laimingi.“

Nuo automobilių ir juvelyrinių dirbinių iki pasimatymų paslaugų ir elektroninių prietaisų, pagrindinė prielaida nesikeičia – reklamuotojai sukuria jumyse tam tikrą tuštumą, trūkumą, skylę, o tuomet siūlo jums tą tuštumą užpildyti nauju telefonu, atostogomis ar nauja rankine. Tačiau ši laimė trumpalaikė, ir štai jūs jau ieškote naujo daikto ar naujos paslaugos reklamuotojų sukurtai tariamai tuštumai užpildyti.

Socialinis pastovumas

Galima tai pavadinti „viskas kaip pas Petrauskus“. Šis metodas taip pat puikiai veikiantis ir neprarandantis aktualumo. Taip jau yra, kad daugelis mūsų matuojame savo laimę ar pasiekimus pagal tai, kaip sekasi mūsų kaimynams ar draugams. Jei vairuojate trejų metų senumo mašiną, o jūsų kaimynas važinėja senesne, jums atrodo, kad jums sekasi gerai. Tačiau jei vieną dieną tas pats kaimynas įsigyja visiškai naują automobilį, tiesiai iš salono, staiga atrodo, kad galbūt jums ir ne taip puikiai sekasi. Niekas gyvenime nepasikeitė, bet jus apima jausmas, kad kažkas smarkiai pakito. Tokiu būdu tampate puikiausiu grobiu reklamuotojams, nes jums juk reikia geresnio automobilio. Jums jo reikia, nes „visi“ įsigyja geresnius automobilius, geresnius telefonus, geresnius kompiuterius. Ir jūs jau verčiau pasiimsite paskolą, nei būsite „prastesnis“.

Ribotas kiekis

Kitas dirbtinio trūkumo sukūrimo metodas – įtikinti pirkėją jam suteikta unikalia galimybe gauti tai, ko užteks ne visiems. Pavyzdžiui, daugelis gamintojų sukuria temines savo produktų linijas, susijusias su populiariomis TV laidomis, filmų personažais ar kompiuteriniais žaidimais, ir į apyvartą išleidžia tam tikrą ribotą jų kiekį. Pirkėjai skuba šią produkciją įsigyti, nors ji kone tapati įprastai, kurią pirkėjai jau turi ar gali įsigyti pigiau, tik su nežymiais prekės ženklo „patobulinimais“. Pati prekė nėra jokia retenybė, tai – tik tam tikra jos variacija. Ir tokių gamintojai galėtų prigaminti daug. Bet iš išpūsto burbulo jie uždirba daugiau, o pirkėjai mielai už tai susimoka.

Draugystė

Įprastai draugais pasitikime žymiai labiau nei mažai pažįstamais žmonėmis, tad reklamuotojai rado būdą būti mums „labiau draugais“. Socialiniuose tinkluose galite „draugauti“ su įvairiomis kompanijomis, kasdien matydami smagius jų videoįrašus ar nuotraukas, priimdami juos kaip savo gyvenimo dalį. O kai jums prireikia tam tikros paslaugos ar prekės, kokie pavadinimai ar prekės ženklai jums pirmiausia šauna į galvą? Tačiau prekės ženklams jūsų tariamoji draugystė – tik būdas plėsti savo klientų sąrašą, „draugų“ sąrašą; iš tiesų jiems tereikia jūsų pinigų ir lojalumo. O lojalumas galiausiai vis tiek reiškia pinigus.

Teigiamos asociacijos

Savos ir pasaulinės įžymybės turi daugybę gerbėjų ir kartu – sekėjų socialiniuose tinkluose. Ne tiek svarbu, kuo jūs žavitės – dainininkais, sportininkais ar aktoriais, įvairūs prekės ženklai pasirūpina, kad su savo numylėtomis žvaigždėmis matytumėte ir tam tikrų paslaugų ar prekių ženklus. Ne, tai nėra tiesioginė reklama, dažniausiai tai – nekvestionuojama žvaigždžių kasdienybės dalis, „netyčia“ pamatoma nuotraukose ar vaizdo įrašuose. Kas iš to uždirba? Pačios įžymybės ir prekės ženklai. Tai – vienas geriausių duetų parduodant prekes ir paslaugas. Jei žmogus, kuriuo žavitės, dėvi būtent tą laikrodį ar batus, valgo būtent tame restorane ar nadoja būtent tas plaukų priežiūros priemones, jums kone natūraliai atrodo, kad tos priemonės, paslaugos ar daiktai – geri, kokybiški ir verti turėti. O labiausiai norisi tokių daiktų, ant kurių yra jūsų mėgstamos įžymybės atvaizdas, vardas ar panašiai. Reklamuotojai sumoka nemenkas sumas įžymybėms, o jūs džiugiai mokate reklamuotojams.

Humoras

Kodėl tiek daug reklamų yra juokingos? Atsakymas labai paprastas – juokas yra teigiama emocija, o kai su tam tikra paslauga ar preke sukuriamos teigiamos sąsajos, didesnė tikimybė, kad jas įsiminsite ir, aišku, įsigysite. Net draudimo kompanijos ir bankai reklamai naudoja humorą, nors tai ir nėra tos įstaigos, kurios natūraliai mums asocijuotųsi su juokais, linksmybėmis ar dideliu džiaugsmu. Tačiau humoras kaip priemonė suveikia daug greičiau ir veiksmingiau nei kas nors, apie ką reikėtų rimčiau pagalvoti, paanalizuoti. Humoras – galingas įrankis reklamuotojų rankose, tad vertėtų nepamiršti, kad smagios juokingos reklamos kuriamos toli gražu ne (vien) mūsų nuotaikai pakelti.

Daiktų ir gyvūnų sužmoginimas

Reklamos versle daiktų ir gyvūnų antropomorfizavimas – gana dažnas metodas dėmesiui patraukti. Dažniausiai tam pasitelkiami kalbantys gyvūnai, ypač naminiai. Tai netikėta, dažniausiai komiška, o jei laikome naminius gyvūnus – labai atpažįstama ir dėl to paveiku. Tam tikra prasme suvaikėjame – patikime, kad šuo mąsto būtent taip, kaip reklamoje, ir jam reikia būtent to ėdalo, kad būtų laimingas, arba kad saldainiai ar bulvių traškučiai, pasižymintys geru humoro jausmu ir svajojantys būti suvalgyti, išties yra geresni ir skanesni už kitus panašius gaminius.

Seksas

Taip, jis labai gerai parduodamas ir noriai perkamas. Reklamuotojai itin dažnai naudoja užuominas į seksualinį intymumą, kad įtikintų potencialius pirkėjus pirkti paslaugas ar prekes, kurios realybėje yra taip toli nuo seksualumo, jog reklamuotojų išmonė išties verta aplodismentų. Seksualiai reklamuojama gali būti kone bet kas – nuo skalbiamųjų miltelių, statybos įrangos, maisto, telefonų, automobilių, kramtomosios gumos iki kiek realesnių sąsajų turinčių apatinio trikotažo ar baldų. Ir dažniausiai tai itin paveiku. Ir kodėl neturėtų būti, kai čia susipina daugybė jau aptartų metodų, vainikuojamų geismo karūna? Šiais atvejais vėlgi vertėtų tiesiog atsitraukti ir pažvelgti į viską blaiviai – juk su skalbiamaisiais milteliais tiesiog skalbiate, o erotišką atmosferą kuriate patys.

Pagal thebalance.com parengė Diana Gancevskaitė