2017 11 22
bernardinai.lt
Skaitymo ir žiūrėjimo laikas:
„Ich bin Keidaner“, arba Kėdainių žydai

„Ich bin Keidaner“, – taip save pristatydavo Kėdainių žydai. Kaip savo knygoje „Senieji Kėdainiai: istorija ir įdomybės“ pasakoja Algirdas Juknevičius, jie taip pabrėždavo savo išskirtinumą, kuriuo didžiuodavosi: buvo globojami miesto savininkų, priklausė dvaro, o ne miesto jurisdikcijai, gyveno pasiturimai. Ir jų bendruomenė, kahalas, anot autoriaus, buvusi viena didžiausių ir įtakingiausių Žemaitijoje. Bendruomenė garsėjusi Talmudo studijomis.
Manoma, kad pirmieji žydai Kėdainiuose apsigyveno dar 1388 metais kunigaikščiui Vytautui suteikus privilegiją. Tačiau istoriniuose šaltiniuose apie juos pradedama kalbėti XVII amžiuje, kai kunigaikštis Kristupas II Radvila pasirašo sutartį su dviem Vilniaus žydais dėl muitinės nuomos ir mokesčių surinkimo.
1923 metais, kaip rašoma A. Juknevičiaus knygoje, Kėdainiuose iš 7 342 gyventojų net 2 499 buvo žydai, tačiau jau 1941 metais naciai ir jų lietuviai kolaborantai nužudė 2 076 žydus taip iš esmės sunaikindami žydų bendruomenę Kėdainiuose.
Apie Kėdainių žydų istoriją vaizdo pasakojime kalba Kėdainių krašto muziejaus direktorius Rimanas Žirgulis.
Naujausi

Ką narsto ir ką slepia Rašytojų sąjungos „Pirmosios knygos“ konkurso laureatės I. Motiejūnaitė ir B. Ona Grašytė-Black?

Suspenduoti penki Lietuvos ortodoksų dvasininkai, G. Sungailai gresia pašalinimas iš kunigystės

Psichiatras D. Pūras: Romas Kalanta tikėjo, kad Lietuva bus laisva, ir dėl to aukojosi

Kodėl aš negaliu patriarcho Kirilo vadinti „mano didžiuoju ponu ir tėvu“

Jurijus Andruchovyčius: Putino Rusijos keliama grėsmė yra globali, ji neturi sienų

Laisvė, ribos ir meilė auklėjant vaikus

„Dailininko studijoje“: Eglė Kuckaitė

Oleksijus Arestovičius. Įtaigus kovojančios Ukrainos balsas, veikiantis kaip raminamoji arbata

Penki kepalėliai duonos ir dvi žuvelės. Misija Lenkijoje su ukrainiečių pabėgėliais

Kuo skiriasi Antrojo pasaulinio karo pabaigos minėjimai Vakaruose ir Rusijoje?

Ar pasauliui tikrai geriau būtų be žmogaus?
